Enligt statistiken hjälper inte larm mot inbrott.
 
Buddistisk livsåskådning med rättspatos som en viking :mad: blir så förb... när det ska vara så svårt att skilja på mitt och ditt. För att inte tala om hur kränkta ni antagligen känner er.

Larm är nog en bra väg att gå och även ta rådet med öppna gardiner i övervägande, tjuvar vill nog helst jobba ostört och väljer enklaste vägen. Går det att förhindra att det kan ta med sig fordon fram till huset så är det nog också avskräckande. Gillade för övrigt idéen med ett stort tungt och TOMT kassaskåp (y) låt de jäv... slit ont...
Risken blir förstås att de blir sura och besvikna och vandaliserar...

//Jante
 
  • Gilla
Jugend
  • Laddar…
P
Och ändå visar statistiken att andelen inbrott i olarmade bostäder är högre än andelen inbrott i larmade bostäder... Visserligen en partsinlaga men
 
Troberg skrev:
Hur nära stugan bor ni? Bor ni någotsånär nära, skaffa ett tyst larm som ringer upp er, och sätt in ett tungt jäkla kassaskåp/vapenskåp som tar en evighet att baxa ut. Det borde ge er tid att haffa tjuvarna...
Det tar minst 45 att åka till stugan och dessutom har jag ingen lust att haffa några tjuvar. ;)
Däremot kan jag tänka mig ett väldigt högljutt larm + ett tyst till mig så att man kan åka dit och kolla så att allt är ok.

Jante skrev:
Går det att förhindra att det kan ta med sig fordon fram till huset så är det nog också avskräckande.
Där har vi det faktiskt ganska bra. För att komma in på tomten måste man backa in genom en ganska smal grind och där känner sig nog tjuven ganska instängd. Vi hade planer på att göra det lättare för besökare att komma in på tomten men nu blir det nog att vi har det kvar som det är.
 
Korvgubbe
Att ha ett larm som ringer upp så att "man kan åka dit och haffa dem" kan nog kosta mer än det smakar. I den situationen tror jag att varken jag eller tjuvarna är särskilt bra på att "behärska oss" så att säga...
Däremot tror jag att det är just i sommarstugor som man bör ha larm som ringer upp/skickar sms om man nu ska ha larm. Inte för att försöka få fatt i tjuvarna utan för att minimera skadorna, hur lång tid tar det att upptäcka en vidöppen dörr eller ett krossat fönster mitt i vintern? Sommarstugor brukar kunna stå tomma länge under den mörka delen av året så skadorna kan bli omfattande om det vill sig illa.

För övrigt så tror jag att man mest lugnar sig själv med olika åtgärder så som uppdragna gardiner, inget av värde ståendes synligt osv. Har tjuvpacket gjort sig besväret att reka platsen och åka ut dit så kommer de nog att gå in ändå och ta en titt själva, tyvärr.
 
  • Gilla
Flamman och 1 till
  • Laddar…
Korvgubbe skrev:
Att ha ett larm som ringer upp så att "man kan åka dit och haffa dem" kan nog kosta mer än det smakar. I den situationen tror jag att varken jag eller tjuvarna är särskilt bra på att "behärska oss" så att säga...
Däremot tror jag att det är just i sommarstugor som man bör ha larm som ringer upp/skickar sms om man nu ska ha larm. Inte för att försöka få fatt i tjuvarna utan för att minimera skadorna, hur lång tid tar det att upptäcka en vidöppen dörr eller ett krossat fönster mitt i vintern? Sommarstugor brukar kunna stå tomma länge under den mörka delen av året så skadorna kan bli omfattande om det vill sig illa.

För övrigt så tror jag att man mest lugnar sig själv med olika åtgärder så som uppdragna gardiner, inget av värde ståendes synligt osv. Har tjuvpacket gjort sig besväret att reka platsen och åka ut dit så kommer de nog att gå in ändå och ta en titt själva, tyvärr.
Bra synpunkter, Korvgubbe!

Hoppas bara att de inte grundas på egna erfarenheter ;)
 
Jag fick en idé när det gäller verktygen. Jag har el- och handverktyg som tar upp en normalstor bokhylla och att ta hem dessa över vintern känns inte så roligt och dessutom har jag ingen stans att förvara dom hemma. Dom kom jag på tanken att ställa upp dom på vinden. Det är en oinredd kallvind - klarar sig verktygen där?

Sedan har jag funderat på detta med larmdekaler. Undra om det avskräcker vissa typer av tjuvar eller om det tvärtom drar till sig tjuvar?
 
Skulle rekommendera en truppmina. De kommer aldrig att göra om det :)
 
  • Gilla
kalleninen
  • Laddar…
Vi hade nyss inbrott i huset (nybyggt och utan larm) och det är givetvis kasst att det finns folk som gör detta men det är väldigt lite du kan göra om du inte är på plats. Vi kanske ska skaffa larm men jag blir bara sur på larmbolagens giriga attityd (ska man bli utsatt för inbrott eller frivilligt blåst på tusenlappar?) Eftersom det är en sommarstuga så föreslår jag en mer rationell lösning.

Förslag: minimera värdeföremålen och lämna huvudlåset olåst men komplettera med ett hänglås synligt på utsidan så är det lätt att byta det när det blir uppklippt.

MVH / Nojjan
 
The Tor skrev:
Jag fick en idé när det gäller verktygen. Jag har el- och handverktyg som tar upp en normalstor bokhylla och att ta hem dessa över vintern känns inte så roligt och dessutom har jag ingen stans att förvara dom hemma. Dom kom jag på tanken att ställa upp dom på vinden. Det är en oinredd kallvind - klarar sig verktygen där?
Oavsett påverkan på stöldrisken, så kan man ha i beaktande att på en kallvind så passerar temperaturen noll grader, väldigt många gånger, vår och höst. Detta sliter en del på sådana verktyg etc. som innehåller elektronik. Till skillnad ifrån inne i huset där ju nollgradersstrecket passeras avsevärt färre gånger per år ÄVEN om huset hålls kallställt vintertid.
 
Det vore ju bra om några av husen i området kunde förses med larmcentralanslutet larm, inklusive kamera som filmar tjuven och sänder iväg bilderna. Sedan ingen siren, ty det behöver inte märkas på platsen att larmet går. Vidare kan man placera in några "värdeföremål", som ser dyra ut, som man lägger synligt innanför fönstret på bottenplanet. Givetvis med dold GPS-sändare inne i värdeföremålen.
 
Kan ju passa på att berätta om ett sommarstugeinbrott som en gång för ett antal år sedan inträffade på ett ställe där några fritidshus ligger längs en grusväg innanför en större lantgård. Till saken hör att den enda vägen till dessa fritidshus, går via lantgården (smal grusväg). Nåväl, en sen kväll väcktes lantbrukaren av telefonen, där en boende i ett av fritidshusen, meddelade att det pågick inbrott i huset bredvid och att tjuvarna hade kommit körande till platsen i lantbrukarens bil. Lantbrukaren tittade då ut genom fönstret och såg att hans bil inte längre stod, där den skulle stå.

Nåväl, tjuvarna fyllde den nystulna bilen med saker ifrån huset de var inne i. Sedan körde dem iväg längs den enda utfartsvägen (förbi lantgården). Det var bara det att där stod det nu, vid denna tidpunkt, händelsevis en jordbrukstraktor parkerad på tvären över vägen...

Först försökte tjuvarna flytta på traktorn, genom att köra på den ifrån sidan med, den betydligt mindre, personbilen. Detta misslyckades givetvis. Då backade dem ut och försökte köra förbi traktorn, via en lerig åker. Där körde dem fast. Då lämnade dem bilen kvar och sprang iväg över åkern. Strax därefter anlände polisen med en hund...
 
  • Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
Vi hade inbrott i släktens sommarstuga för några år sedan. Det som försvann var framför allt antika möbler, samt trädgårdsredskap. Polisen som tog emot anmälan tipsade om att sätta upp en vägbom för infarten. Enligt honom så utförs 95% av alla sommarstugeinbrott av lantis-pundare eller otvättade balter och dessa vill varken forcera en vägbom eller bära stöldgodset ut till vägen.

Vi satte upp en bom och sedan dess har huset fått vara i fred.
 
  • Gilla
korsriddaren
  • Laddar…
Det hjälper nog ganska mycket när man vill ha ersättning från försäkringsbolaget. Är dörren olåst får man inte en spänn!

Har själv både Securitas Direct och bra lås, både på landet och hemma i lägenheten. Inga problem hittills, mer än att nåt svin stulit en larmskylt som sitter på muren runt huset två gånger.

13th Marine skrev:
Då hjälper det ju inte att dörren är låst ;)
 
Rörelse detektorer kopplade till siren och eventuellt sms funktion
när en 130db siren brakar igång så vill ingen stå kvar särskilt länge

själv har jag kopplat självpanorerade övervaknings kameror med både siren, foton samt filmsnutt på sms och mail vid intrång

hade själv några pundare som försökte göra inbrott, dom misslyckades och i stressen körde dom fast med deras bil, dom gick då ifrån platsen, jag anlände en stund senare och hittade bilem, tänkte att jag skulle hjälpa dom upp med bilen, så jag tog traktorgrävaren och gjorde om den till cabriolet, för att få upp den ur diket så var jag åxå tvungen att köra gafflarna igenom bilen sisådär 10 gånger innan den följde med och jag kunde transportera den vidare till en parkering på E:4:an
 
Redigerat:
  • Gilla
olomar och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.