Fint målarväder idag, fick ha kvar en presenning som solskydd de första timmarna för att skugga fasaden (och mig:cool:) Jag har haft presenning som väderskydd hela tiden och hade idag 12% fuktkvot i träpanelen (ca 20 grader), alltså helt ok för målning. Täckte över även för kvällen så det torkar fint.
Ser nu ut såhär
P1040981.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och tidigare idag, östsidan färdig
P1040975.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


P1040976.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och norrsidan som blev färdigmålad igår
P1040982.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick även på lite färg på västsidan, "bara" sydsidan kvar då. På bilden syns mitt skvättskydd, en bit Hard board.
P1040979.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En bild på testet med vindskiveplåten. Pappa hjälpte mig igår med att såga till vindskivan, har funderat på om den ska vinkelrät mot taket eller horisontell, det blev till sist horisontell. Tycker det ser bäst ut när takvinklen är så brant
P1040980.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


OSB i på väggen mellan allrum och sovrum
P1040983.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tänkte slappa idag men fick in det kvarvarande virket i garaget, rev partytältet och rensade framsidan. Hmm hoppas att gräsmattan repar sig nästa år... men vi hade nästan glömt hur stor gräsmattan var på framsidan :)
 
Fint väder idag, fick be frugan komma hem lite tidigare från jobbet så jag kunde måla sista sidan. Gött nu är det bara lite småfix och vindskiveplåtarna kvar utvändigt för i år.
 
Blir lite lessen över att du skruvat mitt i underbrädan då det är så himla fult, men samtidigt har du tänkt på detta då du gjort det med bra skruv och varit medveten om att det kan synas. Hoppas att det blev bra, det syns inget på de sista bilderna.

Men det är småsaker i det hela, då hela renoveringen är helt super. Väldigt vackert hus!
 
pbengtsson skrev:
Blir lite lessen över att du skruvat mitt i underbrädan då det är så himla fult, men samtidigt har du tänkt på detta då du gjort det med bra skruv och varit medveten om att det kan synas. Hoppas att det blev bra, det syns inget på de sista bilderna.

Men det är småsaker i det hela, då hela renoveringen är helt super. Väldigt vackert hus!
Jo jag var medveten, får se om jag gör lika på nedervåningens fasad när jag kommer dit. Vet inte om det går bra att dölja skruven bakom lockläckten när man har en 145mm bottenbräda.
 
Jo om man sätter dem i zickzack i ytterkant i stället. Så gör jag med min 170 panel. ;)
Det verkar som det är olika bud lite beroende på var man bor i landet, jag har spikat mina i ytterkant och det har då inte spruckit någonstans som man kan läsa att vissa varnar för.
 
Som Dalbotös säger ovan, varannan höger / vänster i bottenbrädan, sen spika genom lockläkten så det går emellan bottenbrädorna och tillåter rörelser!
 
lorens skrev:
sen spika genom lockläkten så det går emellan bottenbrädorna och tillåter rörelser!
Där gör många hemma snickare fel, har sett många som har spikat lockläckten igenom bottenbrädan.
 
Nu när "semestern" är slut och man börjat att jobba sjunker takten rejält. En förkylning på det så går det väldigt sakta.

Fick rivit ut golvet i det gamla sovrummet och rensat lite
P1040987.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Satte dit ljuddämpningen i väggen som var materialtransport, nertill i bild syns även golvet som ska in i sovrummet, det har legat i en vecka för att komma rätt i temperatur.
P1040991.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hang in there! Du får skatta dig lycklig som kunde hålla så bra fart och hårt fokus under sommaren. Krya på dig :)
 
Riggen skrev:
Hang in there! Du får skatta dig lycklig som kunde hålla så bra fart och hårt fokus under sommaren. Krya på dig :)
Ja det har gått ganska bra för 3 månaders aktivt jobbande. Men efter att ha haft grabben på dagis i en vecka kommer förkylningen på köpet.

Fick hjälp av svärfar att rikta golvet, vi fick lägga på 2cm på det värsta stället, elhyveln fick jobba hårt. Fixade även till krysskolvningen då den var lite slapp och saknade någon del.
P1040994.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fixade även lite småpill ute tex som fogat runt fönstren och häftat på lite mer underlagsduk upp på vindskivorna då det var lite snålt på något ställe.
 
Redigerat:
Bra dag fick mycket gjort, är egentligen pappaledig 50% men svärmor kom förbi och passade barnen.
Golvet lagt i gamla sovrummet, ännu en sak att stryka på listan. Saknade en bräda då det gick bort lite mer spill än vi räknat med, men som tur fanns det bara 5min bort (XL bygg). Lade på Hard board som skydd och tejpade.
P1040995.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pappa hjälpte till att gipsa i dom konstiga vinklarna
P1040997.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


P1040996.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett av de nya sovrummen helt klart med gipsningen
P1040998.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick även gjort lite mer på vindskiveplåtarna. Hämtade mer gips till väggarna (11st) och plywood till badrummet. Har väntat att foga och måla runt ett fönster som vi tog ut för att få in skivorna, sen är det bara 900mm våtrumsskivor och golvspånet till badrummet men det går upp i trappan.
 
Redigerat:
mattetvilling skrev:
Bra dag fick mycket gjort, är egentligen pappaledig 50% men svärmor kom förbi och passade barnen.
Det första dåliga beslutet jag sett dig ta.
 
The Tor skrev:
Det första dåliga beslutet jag sett dig ta.
Att barnen fick en efterlängtad dag med sin mormor som dom inte träffar så ofta då hon bor 15mil bort?
 
  • Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
Härligt jobbat och grattis som fick hjälp med att gipsa de konstiga vinklarna. Antingen får man vara duktig på matte eller ha ett sjujäkla ögonmått för att lösa de bitarna, ser kanonfint ut :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.