mattiasp skrev:
. Jag skulle gissa att Scheppach har bättre lönsamhet på den här typen av produkter än vad exempelvis Festool har rent generellt.
Det tror inte jag, alls.
 
Nu har jag i alla fall testat sågen. Det blev ett par kap för att måtta en bänkskiva. Det är en 3cm tjock stavlimmad ekskiva. Som de flesta skriver här så vickar sågen på skenan, men spänner man åt låsskruvarna sitter den mycket bättre. Båda snitten blev väldigt raka och fina. På det första snittet drog jag maskinen lite för snabbt, men andra snittet blev väldigt bra. Och för mig som håller i en sänk/cirkelsåg för första gången hade inga problem med hanteringen.
 
Fler som testat på riktigt? nyfiken...
 
Harald rear ut den nu för 1399.
 
Den glappar lika mycket på Harald. De hade för övrigt lite andra Scheppach maskiner. Spånsug mm.
 
thomasx skrev:
Vad gäller skenan så passade min sken-adapter till festool men avståndet från rälsen till skenkanten är 123mm på scheppach och jag mätte till 119 på min festoolskena, risk alltså att en festoolsåg på scheppach-skena tar i aluminiumet. Kan jag ha missat något eller mätt fel, det verkar osedvanlig klantigt att göra en skena som passar på rälsen men felar på 3 mm till kanten.
Jag insåg också efteråt att jag missade kolla avståndet mellan de två rälsen. Som syns på bilderna är den andra/yttre rälsen på scheppachen inte likadan som festools, och jag är osäker på åt vilket håll jag vände sken-adaptern till festoolfräsen när jag kollade om den passade.
Innebär det att en scheppach-såg funkar på en festoolskena ?
Nån som har verifierat detta ?

Alternativt nån som vet om/hur man annars skulle få tag på längre längder av Scheppachskenor utan att behöva skarva ?
 
Finns det ingen som har något gott att säga om denna? Duger den för en glad hemmapulare? Jag bygger platsbyggda förvaringslösningar till huset och min Cotec cirkelsåg + styrläkt håller på att driva mig till vansinne. Jag vill ha raka snygga snitt, klarar Sheppach det?

Nästa steg upp verkar ju vara dubbelt så många pengar, dvs 2000 kr till.
 
ajon skrev:
Finns det ingen som har något gott att säga om denna? Duger den för en glad hemmapulare? Jag bygger platsbyggda förvaringslösningar till huset och min Cotec cirkelsåg + styrläkt håller på att driva mig till vansinne. Jag vill ha raka snygga snitt, klarar Sheppach det?

Nästa steg upp verkar ju vara dubbelt så många pengar, dvs 2000 kr till.
A bachelor is a man who didn't make the same mistake once. Var det visst nån som sa.

Du har nu erfarenheten av en cotech + den kollektiva "erfarenheten" från tråden. Hur många gånger tänker du göra samma misstag ;)

OBS Jag menar inget illa. Jag vill bara peka på att du antagligen har högre krav än vad en lågprisprodukt kan leverera, och redan har dragit den erfarenheten.
 
Hoppet är ju det sista som överger ungkarlen...
;)

Ställer en följdfråga på detta:
Finns det någon sänksåg som prismässigt ligger mellan Sheppach och Makita/AEG/Bosch?
 
ajon skrev:
Hoppet är ju det sista som överger ungkarlen...
;)

Ställer en följdfråga på detta:
Finns det någon sänksåg som prismässigt ligger mellan Sheppach och Makita/AEG/Bosch?
Jag skulle vara försiktig med AEG också, inbillar mig att det i grund och botten är samma som Scheppach/Meec.

Bästa tipset är väl att hålla ögonen öppna på blocket.
 
Jag har haft Makita, Festool och har nu Bosch. Har bara provsågat med scheppach men upplevde den som rappligare i skenan vilket för mig hade inneburit att den inte är mkt bättre än en cirkelsåg med hemmabyggd skena.

Däremot gällande de 3 jag ägt har alla varit bra och det handlar mest om smak och tycke. Festoolen är väl den jag kanske gillade mest men det är pga detaljer. Däremot passar boschen mig bäst pga L-boxxen

Kolla efter begagnad, oftast går det att hitta en Festool i vettigt skick. Annars är det ibland bra pris på Makitan i England. I Sverige så är väl Toolabs pris på 4499 kr vettigt inkl skena och l-boxx. De billigare maskinerna blir precis som Thomasx nämnde inte en tillräcklig uppgradering tror jag tyvärr
 
Just sänksåg är som de redan sagt ovan ingen idé att köpa lågbudget för meningen med dessa är ju precisionen och det är just precision som kostar mest oavsett kategori.
 
  • Gilla
magnu
  • Laddar…
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.