Skogsborg skrev:
Jo. Förviso är det givetvis bättre med klipparen som är avsedd för ändamålet. Men jag har väldigt kuperad tomt. Ca 40% i gränstråden och det tror jag inte de klipparna du nämde klarar. Dessutom är det ju synd att behöva byta en en månad gammal klippare. Tänkte bara att det skulle vara fiffigt att kombinera det bästa av två värdar. Men om du säger att Indegon låter mycket så är ju inte det någon bra ide att göra om den. Tack för inputen.
Nej, det gör de normalt inte. Inte ens Stiga rekommenderar mer än 25% vid gränstråden men det beror nog på hur lutningen är beskaffad eftersom det verkar fungera för dig. Varför skulle du vilja byta klippsystem, Stigas har väl en del fördelar det också kan jag tänka så här i fallfruktstider. Jag har bara bildat min uppfattning om ljudet via de klipp som lagts ut, bl.a. de danska du hänvisade till men innan man säger för mycket skall man nog förstås lyssna i verkligheten först. Men jämför man med det klipp jag lagt in på Landroidsidan så är det stor skillnad på ljudet upplever jag.
 
MBygga skrev:
Nej, det gör de normalt inte. Inte ens Stiga rekommenderar mer än 25% vid gränstråden men det beror nog på hur lutningen är beskaffad eftersom det verkar fungera för dig. Varför skulle du vilja byta klippsystem, Stigas har väl en del fördelar det också kan jag tänka så här i fallfruktstider. Jag har bara bildat min uppfattning om ljudet via de klipp som lagts ut, bl.a. de danska du hänvisade till men innan man säger för mycket skall man nog förstås lyssna i verkligheten först. Men jämför man med det klipp jag lagt in på Landroidsidan så är det stor skillnad på ljudet upplever jag.
Glömde skriva att jag har spikhjul och anti vält kit. Utan det så gick det inte. Hade missat att de hade 25% vid gränstråden men som tur var så löste det sig. Hade mätt upp 35% vilket är max för lutning. Kontrollmätte lite noggrannare senare med AM appen till styvt 40% på sina ställen. Jag är jättenöjd med Stigan förutom att en granne gnäller på ljudet och att jag minsann inte får köra på helger och kvällar. Svårt att trimma in den då när man bara kan göra justeringar när man kommer hem från jobbet och inte se förrän nästa dag om det fungerade :mad: En av anledningarna till att jag valde Stigan var att jag har just frukt och mycket kottar. Landroiden tycker jag verkar spännande. Är du nöjd?
 
Jag har kört Indego sedan i lördags morgon. För er som undrar över ljudet kan jag säga att den låter otroligt mycket jämfört med en HQ klippare. Både hjulmotorerna och klippningen.
 
Framhjulen är framför kniven. Se bild ImageUploadedByByggahus.se1347308043.906832.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dock har jag inte sett att gräset blir oklippt på grind av detta.
 
Skogsborg skrev:
Glömde skriva att jag har spikhjul och anti vält kit. Utan det så gick det inte. Hade missat att de hade 25% vid gränstråden men som tur var så löste det sig. Hade mätt upp 35% vilket är max för lutning. Kontrollmätte lite noggrannare senare med AM appen till styvt 40% på sina ställen. Jag är jättenöjd med Stigan förutom att en granne gnäller på ljudet och att jag minsann inte får köra på helger och kvällar. Svårt att trimma in den då när man bara kan göra justeringar när man kommer hem från jobbet och inte se förrän nästa dag om det fungerade :mad: En av anledningarna till att jag valde Stigan var att jag har just frukt och mycket kottar. Landroiden tycker jag verkar spännande. Är du nöjd?
Jodå, jag är allt nöjd med det mesta, den klipper fint och framför allt tyst. Sen har den några nackdelar i och med att den inte tål andra robotars begränsningsslingor inom 4,5 meter men det problemet har inte jag. Med dina branta slänter tror jag dock inte den hade fungerat så bra, inte ens med skoterdubb som en del satt i hjulen, eftersom den alltid följer begränsningslinan till laddaren och därmed kommer man inte undan att den måste gå i slänterna.
 
Vilken total besvikelse att den verkar vara så högljudd. Var helt inställd på en Indego men känner mig väldigt osäker nu.
Är det nån som har möjlighet att jämföra den i verkligheten med nån annan?
Om man är inomhus och den går förbi utanför när fönstret är stängt, hör man den då?
min tanke är att klipparen endast ska gå på natten.
/Magnus
 
Låter som(haha) att folk är extremt missnöjda med Indegon, iallafall när det kommer till ljudnivå. Där dalade mitt intresse för maskinen markant med. Man undrar hur Bosch egentligen tänkt när det kommer till dessa bitar. Dock är ju Sverige en förhandsmarknad och man kan ju hoppas på att missnöjet når utvecklarna på Bosch snarast så att de kan börja åtgärda problemet.
 
Inte nog med att intresset sjönk, risken för att grannar skaffar en högljudd robot som ska klippa på nätterna blev ju genast större också... Huvva...
 
Nä det får bli en nog bli en husqvarna iaf...
 
Det verkade ju som att det var drivningen av hjulen som lät en del.
Det går inte att lossa kåpan och måla den med noise-killer invändigt?
Om den känns plastig brukar även noisekiller göra att den känns lite stabilare och gedignare, förutom själva ytan då.
Asfaltsmatta är ju också en möjlighet att få ner ljudet men då ökar vikten på maskinen vilket nog inte är bra.

Försöker komma på lite lösningar på ljudet om maskinen verkar bra i övrigt ;)
 
  • Gilla
Gudahov
  • Laddar…
Hittar Bosch på en lösning själva så kommer de med all säkerhet sälja fler enheter...
 
Brygga skrev:
Det verkade ju som att det var drivningen av hjulen som lät en del.
Det går inte att lossa kåpan och måla den med noise-killer invändigt?
Om den känns plastig brukar även noisekiller göra att den känns lite stabilare och gedignare, förutom själva ytan då.
Asfaltsmatta är ju också en möjlighet att få ner ljudet men då ökar vikten på maskinen vilket nog inte är bra.

Försöker komma på lite lösningar på ljudet om maskinen verkar bra i övrigt ;)


Men man skall väl inte behöva modifiera en nyinköpt produkt för att få den acceptabel? (Samt det att garantin säkert ryker all världens väg, vilket kan behövas pga alla hål i chassit och borstmotorer)

Jag var ganska säker på att detta skulle bli en storsäljare (Även om den var grovt försenad), men känns nu som en ofärdig produkt som de skulle utvecklat nått år till på.
 
Otjena skrev:
Men man skall väl inte behöva modifiera en nyinköpt produkt för att få den acceptabel?
Nja, vad som är acceptabelt är ju upp till var och en. Den här ska väl inte behöva vara ute och klippa alls lika länge som andra klippare, så någon timme eller två med lite klipparljud (det är väl inte öronbedövande direkt) på förmiddagen när normalt folk jobbar är säkert acceptabelt för väldigt många.
 
  • Gilla
Gudahov
  • Laddar…
Mycket bra poäng där Gimbal. Att klipptiden är kortare är ju ett stort plus. Helst vill man ju inte märka av sin robot, att gräsmattan helt enkelt bara ska vara klippt och fin, punkt.
 
Vi kör vår klippare två tretimmarspass om dagen. Jag tror att det är alldeles för mycket, men det är första veckan, så jag vill observera lite. Tror att det utan vidare räcker med ett pass om dagen.

Jag störs inte alls av ljudet, även om den hörs ibland, utan tycker snarare att det är schysst att man ibland hör var den är.
 
  • Gilla
Gudahov
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.