Figurerar i annan tråd med, men i denna önskar jag tips på bra skruvdragare som kan ersätta min nuvarande.

Budget kring 2000-3000 kronor.
Gärna också varför ni valde just er då alla tänker olika på vad som är viktigt (vikt, balansering, kraft, batteri som passar fler maskiner etc etc)
 
ICA Maxi har 18V-varianten av den för 1599.
 
uno83 skrev:
ICA Maxi har 18V-varianten av den för 1599.
Jo, såg den och en Hitachi-variant för samma pengar.
Har noll koll på detta område, bra maskiner?

/Ennepop
 
ennepop skrev:
Jo, såg den och en Hitachi-variant för samma pengar.
Har noll koll på detta område, bra maskiner?

/Ennepop

Jag köpte hitachin som maxi sålde för 1199 i december 2011.. den håller ännu och har brukats väldigt mycket. Enda problemet är att bitshållaren lossnat ett par gånger då chucken inte är en sån där som klickar när man drar åt. Men för 1200 är den väldigt prisvärd.
 
ennepop skrev:
Jo, såg den och en Hitachi-variant för samma pengar.
Har noll koll på detta område, bra maskiner?

/Ennepop
Jag antar att Hitachin är modellen DSFL, vilket är Hitachis absoluta bottenskrap.
Grunddesignen har hängt med sedan NiCd batterierna var moderna.

Duger väl till enklare jobb och är ju fortfarande bättre än grön bosch och liknande.

Men Bosch GSR14,4-2 eller GSR18-2 är bättre modeller på den prisnivån.

I övrigt tycker jag Hitachi är bättre men just den modellen är riktigt kass.



Men eftersom du har prisnivån 2-3000kr så gör jag väl som jag alltid gör då, föreslår Hitachi DS14DSAL.
Stark, lätt, välbalanserad och allmänt skön att använda.

Är du ute efter en riktigt stark maskin och kan stå ut med högre vikt så är ju denna grymt prisvärd:
http://viewitem.eim.ebay.se/Hitachi...teries--112-Piece-Drill-Set/290754085692/item


Hitachi har i princip samma utbud av batterimaskiner i 14,4 som 18v även om t.ex en vinkelslip funkar bättre till 18v.
 
Redigerat:
Den här köpte jag för 3 år sedan, jag använder den dagligen i jobbet och har även byggt flera altaner med den.
Helt underbar ,lätt(bra om man skall bygga altan m.m i flera timmar).
Den hittar man på Bauhaus för ca 1.600:-

Makita-1.jpg
 
Jag valde att köpa en Bosch GSR 14,4 V-LI med compactbatterier. Velade länge mellan 14,4V eller 18V men blev väl lite övertalad av säljaren att välja en 14,4V eftersom den blir mindre och lättare än en 18V och kraften räcker ju till ändå. Har byggt 97kvm trädäck och 36m staket samt diverse småjobb och jag är verkligen skitnöjd med dragaren. Att det blev den här modellen och inte GSR 14,4-18-2 LI beror på att den är kortare, starkare och har 13mm chuck.
 
Hitachi ds18dsl. Smidigt grepp, stark, överhuvud taget en genomtänkt maskin. Såg att den nu finns för under 3000 med 2st 3,0 Ah bat. Jag gav en del till och tycker ändå den är prisvärd.
 
Många tips. Ska se om jag hinner åka på en "känna-prova-klämma-runda" imorgon. Någon som vet varför verktyg har en tendens att kosta så mycket mer i Sverige? Tycker mig läsa överallt att man ska beställa utomlands
 
En grundregel är att om Maxi säljer en skruvdragare är den troligen skit.

Nu är jag präglad på Hitachi och har hyfsad koll på deras maskiner.
DSFL maskinen är kass, plastdrev i växellådan= trubbel.
Vill du komma billigt undan kika på modeller med 1,5Ah batteri det räcker för de flesta.
Eller om du inte skruvar för tungt är 10,8 V maskinerna ett vettigt prisvärt alternativ.
Vill du ha möjligheter att bygga ut systemet välj 18V då finns en hel del andra maskiner att tillgå som Toolonly (maskiner utan batterier och laddare)
 
Jag håller med thomasx, löjligt dyrt i Sverige - köp från annat EU-land. Jag köpte ett gäng Makita 18V (LXT) från UK och är väldigt nöjd, specieltt med skruvdragarna, Jag kompletterade med en adapter för stickproppen på laddaren från Clas Ohlson för 39:- eller nåt sånt.
 
Bubblaren skrev:
En grundregel är att om Maxi säljer en skruvdragare är den troligen skit.

Nu är jag präglad på Hitachi och har hyfsad koll på deras maskiner.
DSFL maskinen är kass, plastdrev i växellådan= trubbel.
Vill du komma billigt undan kika på modeller med 1,5Ah batteri det räcker för de flesta.
Eller om du inte skruvar för tungt är 10,8 V maskinerna ett vettigt prisvärt alternativ.
Vill du ha möjligheter att bygga ut systemet välj 18V då finns en hel del andra maskiner att tillgå som Toolonly (maskiner utan batterier och laddare)
"En grundregel är att om Maxi säljer en skruvdragare är den troligen skit."
Vad menar du om man köper samma skruvdragare någon annanstans så är den bättre?
Eller hur tänker du nu?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.