Härligt. Nu har R40Li gått stadigt sedan onsdags morse, efter att jag petade igång den efter tisdagskvällens stupkörning. Det enda märkliga var, att på onsdagkvällen hade den bara kört två vändor under dagen. Min enda gissning är att den tagit sin 6-timmarsvila (av Husqvarna/Gardena inplanerad långladdning av Li-Jon-batteriet 6h per 24-cykel) under dagen på onsdagen, istället för under det inplanerade stoppet under natten. Orsaken till detta, är då att under natten mellan tisdagen och onsdagen satt R40Li fast i ett stup och hade ingen möjlighet att ta sin 6-timmarsvila. Låter detta rimligt, ni som har Li-Jon-Automowers?

I alla fall. 2,5 dygns funktion utan stopp är rekord och nu torde de flesta fällor vara bortarbetade. Det kan komma fler bakslag, speciellt om det skulle bli ett häftigt ihållande regn som kan erodera marken någonstans eller få R40Li att grävs ned sig i en gyttjepöl.

Sänkte klipphöjden idag till 4 cm. Började ju med 5 cm för 2 veckor sedan. Sänkte till 4,5 cm förra helgen. Man märker skillnad - nu börjar det se riktigt prydligt ut. Kommer fortsätta ned till 3 cm och köra där ett par veckor. Bara för att få en föraning om hur det kan komma se ut nästa säsong. Höjer därefter upp till 4,5-5 cm som jag fått för mig skall vara bra nära gräset går in i vintervila i mitten av oktober.

Med rätt stor säkerhet, kan jag nu säga att Gardena R40Li klarar att klippa en 400kvm ganska komplicerad gräsmatta (många öar, få raka linjer och längre begränsningslina än "tillåtet"). Detta utan att ens utnyttjas maximalt alla tillgängliga klipptimmar och med en del förargliga inkörningsstopp. Skall komma med lite mer initierade synpunkter i början av oktober.

Nu när "fas 1" ser ut att fungera (att slippa klippa gräsmattan), kommer nästa säsong att inleda "fas 2" - dvs, hur SNYGG kan man få en 400 kvm komplicerad gräsmatta med Gardena R40Li? Här tänker jag mig att klipphöjden skall ligga kring 30mm - och endast praktisk erfarenhet kan visa om R40Li klarar av att hålla mattan jämnkort, utan att det syns klippspår eller finns öar av dåligt klippt gräs.


Tankar om gräsmatte- och klippkvalitet
Ungefär halva gräsmattan renoverades under perioden 1 juli - 1 augusti. Det mesta genom att kortklippa, vertikalskära bort mossa, lägga på dressjord och sedan så. Detta var områden med mycket stor mängd mossa. 30-40Kvm med 40-50% mossa gjorde jag dock så, att jag kortklippte mattan så lågt det gick, krattade upp mossa och gräs och fick då en ynklig gräsmatteplätt som såg halvdöd ut. Här rakade jag ut dressjord, stödsådde med Weibulls Extra Green och vattnade. När det nya gräset började komma upp, gödslade jag med Weibulls hönsgödsel. Denna senare gräsmattebit är idag den bästa i hela trädgården.

De nästan nya gräsmatteytorna har tagit sig på olika vis. Troligen beroende på åtkomsten av sol och underlag. Ett skuggigt part, där underlaget till dressjorden närmast kan likna vid hårt packad torv, har tagit sig bra, gräset står upp, men ser lite gulaktigt ut. Min lekmannagissning är att rötterna har svårt att tränga ned i den tjocka torven. I ett annat nyarbetat parti är det lite mer sank mark (fuktigt). Där har mattan tagit sig bra, men pga den ständiga vätan lägger sig gräset ned för Gardena R40Li's återkommande härjningar. Skall försöka "kamma upp" gräset med en räfsa här, så att roboten kan klippa det.

Tror att det nyanlagda gräset kommer att bli tuffare, med tjockare blad i mitten av nästa säsong. Den gamla, icke-renoverade delen av gräsmattan visar inga som helst spår efter gräsrobotens hjul.
 
  • Gilla
miniGranis och 3 till
  • Laddar…
Av olika skäl blev det inget torpbesök i helgen. Men fick en sväng i morse och.... tra-laa.... R40Li stod snällt i laddaren och visade "LADDAR" och 60h. Gått felfritt sedan i onsdags morse - fem dygn alltså. Det är naturligtvis rekord och känns mycket bra. Det var lite trist de första 10 dagarna med alla stopp.

I fredags eftermiddag sänkte jag klipphöjden till 4 cm. Och det gör skillnad - nu ser mattan ännu prydligare ut. Visst ligger gräset ned lite här och var i det nysådda gräset, men inte mer än vad jag har räknat med. Det har regnat dagligen den senaste veckan.

Som tidigare nämnts, finns det ett parti dit solen knappt når och där marken är sank, samtidigt som R40Li jobbar mycket här pga utformningen (ett hörn med en närliggande ö, där roboten likt en flipperkula studsar fram och tillbaka innan den letar sig ut) och där gräset ligger som vattenkammat. Detta är ett nysått hörn och jag minns inte ens hur "gräset" såg ut här innan. Men ett par meter till vänster ligger en "plomberad" källa där de boende i torpet troligen tog sitt vatten på 1700- och 1800-talen. Den är mycket grund. Att grundvattnet ligger nära markytan förstod jag när jag för ett par år sedan skulle plantera ett plommonträd ett par meter till höger om det nu "vattenkammade" gräset. Jag satte ned spaden och grundvattnet låg i gräsmattan på 30-40 cm djup! Kombinationen ytligt grundvatten och mycket regn = vattenkammat gräs. Endast en längre tids torka kan få ordning på denna del av gräsmattan (några kvadratmeter). Men det gör inget. Man får se det i ett större perspektiv: Husets mitt är troligen från tidigt 1700-tal och alldeles nära huset finns flera bronsåldersgravar. Folk har troligen bott oavbrutet på denna plats i flera tusen år. Och jag tror att orsaken är just tillgången till vatten. På denna del av tomten är det bara att gräva ett stort hål, ett par meter djupt, stensätta kanterna och så har man en jättefin brunn med färskt dricksvatten. Då gör det inget om gräset ligger vattenkammat i detta område.

Nu återstår att fortsätta sänkningen av klipphöjden. Först till 3,5 cm och sedan till 3cm. Och så en gödsling med höstgödsel om en vecka eller två.

När jag för två veckor sedan såg roboten rulla fram med sina blott 17cm klippbredd såg det knappt ut som mattan klipptes alls. Det blev liksom inget snyggt 17 cm spår efter klipparen, såsom jag hade föreställt mig. Då var jag verkligen skeptisk till om den verkligen skulle hinna med. För en dryg vecka sedan fick jag manuellt klippa det nysådda gräset i en brant sluttning på gräsmattan, vilken jag hade varit tvungen att slinga bort. I morse såg jag att detta gräs behövde klippas ånyo, samtidigt som det tillika nysådda gräset invid som R40Li klipper själv, var kort och fint. Just på denna plats på gräsmattan kan man verkligen se att roboten klipper. Annars hade jag fortfarande varit lite skeptisk. :)

Känslomässigt ger robotklipparen en stor glädje. Att komma upp till sitt sommartorp en morgon, en tidig höstdag mitt i veckan och mötas av en vacker, nyklippt gräsmatta är fantastiskt. Inte bara att slippa kånka ut bensinaren. Utan även att kunna gå omkring i gräset utan att bli blöt om byxorna. Att slippa dra in gräsklipp i huset. Så enastående skönt. De som säger att prylar inte är livskvalitet, är antingen okunniga eller så har de aldrig haft en robotklippare.
 
Redigerat:
  • Gilla
Storstadsbo och 1 till
  • Laddar…
Säg den lycka som varar för evigt. Kom till torpet idag på morgonen. R40Li stod i laddstationen och jag lyfte på luckan och hann se att batteriet var nästan tomt och ett meddelande om problem att ansluta till laddstationen. Men meddelandet försvann snabbt och plötsligt visade batterimätaren att batteriet var nästan fulladdat. Mystiskt. Den hade bara gått 2 timmar sedan i måndags morse (dvs på 2 dygn).

Som jag tidigare har beskrivet står laddstationen på en ganska guppig del av trädgården och den första installationen var avancerat provisorisk, med hopp om att det skulle fungera. Jag har tidigare inte vägt in stationen i någon ledd - mer än med ögonmått - och den har stått några grader från normalen mot guidekabeln. JAg vet inte hur noga detta är, men beslutade mig för att förbättra underlaget för laddstationen.

Markerade laddstationens markyta, grävde ut cirka 10 centimeter och fyllde på med sand/grus. Vägde av med en elektronisk vinkelmätare. Den står i stort sett i våg i sidled och lutar inåt cirka 1,5 grader (minst våg och max 3 grader inåt får den luta, enligt manualen), så att det finns lite mån om laddplattan sätter sig med tiden. Jag fick även sänkt plattan lite grann, så att den går i våg med den nedre delen av grässvålen.

Använde de 3 medföljande plastskruvarna för att ånyo förankara laddstationen i marken. Det vart lite bättre, tack vare det nya, cirka 10 cm tjocka, kompakta sand/grus-underlaget. Men inte är det ett bra sätt att förankra stationen i marken. Hade varit bättre med längre, platta tältpinnar som man kunde banka ned längre. Men men. Denna gången skall de förhoppningsvis inte skruva upp sig av sig själva.

Innan jag hade förankrat stationen slutgiltigt, provade jag HOME-funktionen och R40Li dockade inte särskilt bra. Den liksom fortsatte några centimeter och klättrade upp så att jag tror att inte laddningen fungerade. Beslutade mig för att banka fast allt i marken och sträcka guidetråden. Provade då och R40Li gjorde en perfekt dockning. Var tvungen att skynda mig hem till stan och hoppas att den går igång när batteriet är fulladdat. Kanske väljer den en långladdning nu på dagen, eftersom den inte verkar ha laddats så bra de sista två dygnen.

På vägen hem från torpet, pratade jag med en Husqvarna-återförsäljare på telefon. Han förklarade att guidetrådens placering är oerhört viktig. Att den är minst 2 meter rakt ut från stationen osv. Jag tycker att jag var noggrann vid den första installationen. Men kanske inte tillräckligt - har inte begripit att det skulle vara så noga. Trodde att bara den kom upp på laddplattan med alla 3 hjulen, så borde det inte vara några problem för den att backa in mot blecken de sista centimetrarna. Att guidelinans rakhet 2 meter ut från stationen skulle betyda något i det läget har jag inte förstått skulle vara så viktigt - hittar den upp i stationen borde saken vara biff. Tycker i alla fall jag.

Kommer åka ut till torpet nu ikväll och se om allt fungerar. Och eventuellt göra en omdragning av de sista metrarna laddkabel in mot stationen, så att den är prick 90 grader mot laddplattans framkant.
 
Låter som om den är lite väl petig, riktigt så avancerat borde det inte vara att sätta upp en laddstation.
 
Gimbal skrev:
Låter som om den är lite väl petig, riktigt så avancerat borde det inte vara att sätta upp en laddstation.
Ja, det är mystiskt. Har fått några felmeddelanden om problem att docka. Det förra felmeddelandet kom runt den 29/8, men då hade den tydligen försökt docka igen och klarat det.

Tidigare har roboten för det mesta stått någon halvcentimeter snett i stationen. Jag har undrat varför, men tänkt att det kan bero på att guidelinan inte är prick 90 grader mot laddstationen. Så jag har haft i bakhuvudet att laddstationen inte står perfekt. Efter en eventuell uppsträckning/omläggning av de närmaste metern guidekabel i kväll, så har jag i alla fall gjort vad jag förmår. Om det därefter blir problem med dockningen så bör det vara något problem med roboten. Vet inte om det går att tweaka någon sensormjukvara som känner av dockningen? (I allmänhet tycks det dock gå att pilla i mjukvaran - när min Gardena R40Li hade stannat på snedden i en väldigt liten lutning och talat om att den lutade (och fortsatte som ingenting hade hänt när man tryckte START) så berättade Husqvarna-supporten att man kunde ändra känsligheten och att det var en inställningsfråga. Gissar att man inte kan göra det själv.)

Hur är det med din Wiper? Krånglar aldrig vid dockning?
 
Något som slagit mig efter 2,5 vecka med gräsklipparrobot på torpet: Jag hade haft väldigt stor glädje av GPS/SMS-funktion och gärna tillhörande app. Att få ett SMS/app-meddelande om/när roboten fastnar så att jag eventuellt kan försöka åtgärda det med SMS-kommando. Och om det inte går - sätta mig i bilen och åka till torpet. Nu har jag fått åka på "vinst och förlust" några gånger i veckan och kolla om den sköter sig. Det har kostat många onödiga kronor i dieselpengar. Och även annan information: när den lämnar laddstationen och när den går in för laddning, Google-maps så att man kan se vart den eventuellt stannat osv.

GPS/SMS finns ju som tillbehör till Automower 220 och 230 och delvis förinstallerat i Solar Hybriden. Om problemen fortsätter i all oändlighet och Gardenan inte kommer sköta sig i framtiden, så kommer jag bita mig i läppen och ångra att jag inte valde en av dessa maskiner. Men än så länge är jag positiv, det skall nog gå att få ordning på det. Och sedan skall vi se hur fin 400 kvm gräsmatta man kan klämma ur en Gardena R40Li.
 
Gudahov skrev:
Hur är det med din Wiper? Krånglar aldrig vid dockning?
Nej, ta i trä, smack rakt in garaget varje gång. Inte en enda miss, än så länge.
Däremot har en grannes Wiper Joy (ny model) varit lite mer osäker, den stannade liksom lite för tidigt när den körde in i stationen och minsta gungande efter att den stannat så tappade den kontakten och backade ut igen. Men nu har vi nyligen laddat i en ny mjukvara som ska fixa bla det. Vi får se hur det verkar, vid första försöket så verkade den i alla fall köra in ett par cm längre.
 
Gimbal skrev:
Nej, ta i trä, smack rakt in garaget varje gång. Inte en enda miss, än så länge.
Däremot har en grannes Wiper Joy (ny model) varit lite mer osäker, den stannade liksom lite för tidigt när den körde in i stationen och minsta gungande efter att den stannat så tappade den kontakten och backade ut igen. Men nu har vi nyligen laddat i en ny mjukvara som ska fixa bla det. Vi får se hur det verkar, vid första försöket så verkade den i alla fall köra in ett par cm längre.
Grattis. Men du gjorde nog en bra installation från början. Och kanske hade en bättre gräsmatta eller hur du nu placerade laddstationen. Jag ser nu när jag har gjort ett ordentligt under- och vid sidan-omarbete, att laddstationen står avsevärt mycket bättre. Det var en naturlig placering på tomten, men underlaget dels lutade och dels var det huppi-guppigt så när jag först ställde ned stationen så jämnade jag bara till provisoriskt. Tyckte det såg hyfsat ut. Men det var det nog inte. :)
 
Ändå så har jag en lite annorlunda variant, åtminstone jämfört med manualen. Tråden följer kanten som vanligt men i sista stund vrider den tvärt 90 grader rakt ut i gräsmattan nära 2m långt, gör en U-sväng och sedan rakt in under altanen. På så vis så står inte laddaren ute på gräsmattan, och trådarna ligger så pass tätt att inget lämnas oklippt.
 
Uppdatering kring läget av implementering av Gardena R40Li vid sommartorp.

I onsdags morse gjorde jag en förbättrad "installation" av laddstationen, utifall att det var laddstationen som gav upphov till de olika problem som kommit sedan uppstarten i mitten av augusti (felmeddelande om att det inte gick att ladda, att R40Li står i stationen men inte tycks lämna den av okänd anledning mm).

När jag återkom på onsdagkvällen hade roboten hunnit med att klippa 5 timmar! Jag hade passat på att sänka klipphöjden till 3,5 cm på morgonen och det såg fantastiskt bra ut. Men något konfunderad, hur har den hunnit med 5 klipptimmar på bara 10 timmar. Den brukar ladda uppemot 2 timmar mellan varje klippning. Svaret hänger i luften. Passade på att öka klipptiden till 06.30-23.30 för att se hur mycket klippning jag kan få ut under en dag. Åkte hem, glad i hågen.

Återkom idag morse vid 10-tiden. Att döma av spåren i daggen hade klipparen gått åtminstone en omgång på morgonen. Men den hade endast 5 klipptimmar sedan 20-tiden på onsdagskvällen. Det borde ha varit minst 8 timmar, kanske 9 eller möjligen 10. Roboten stod och laddade med nästan fullt batteri. Konstigt. Om den gick igång 06.30 bör den ha klippt till 07.30. I normalfallet skulle den sedan ha laddat till cirka 09.00 (90 min) och sedan ha kört en omgång till 10. Nu var klockan 10 när jag kom och den stod och laddade med nästan fullt batteri - torde alltså ha laddat i runt en timme. Det är något fiskigt (eng. fishy) som pågår.

Om det inte är något regelrätt fel på maskinen, så är det enda som jag kan tänka mig som spökar, är att den tar sin batterivila (6 timmar enligt Husqvarna och 11 timmar enligt manualen) lite när den vill - inte nödvändigtvis under nattuppehållet mellan 23.30 till 06.30. Jag återställde körtiden till default 07-22, tryckte på START och den började klippa. Sedan körde jag hem.

På hemvägen ringde jag Husqvarna och fick tala med en teknikmänniska. Han hade ingen bra förklaring till beteendet. Han berättade dock att jag kan ta bort timerinställningen helt ("Arbetsperiod 1" som det heter i menyn) och låta den köra efter eget tycke. Då klipper och laddar den i cykler efter eget tycke ända tills den vill ha sina 6 timmars batterivila (per 24 timmar). Då kan det inte bli något strul med att den tar sin nattvila under en inprogrammerad arbetsperiod. Jag visste inte att man kunde köra utan timerinställning alls.

Med ovanstående inställning (eller frånvaro av inställning) bör klipparen ömsom klippa och ladda i 18 timmar och sedan vila 6 timmar, börja klippa och ladda igen. Med en gemomsnittlig laddning på 90 minuter bör den klippa cirka 7-entimmarspass per dag. Allt annat är fel. Så har jag uppfattat det. Eftersom klipptiden visas i hela timmar på displayen, bör man väl ha 3-4 dagars inställning för att få ett genomsnitt per dag.*

* 72h kan ju betyda 72h 1min eller 72h 59min och det är ju stor skillnad. Om det på morgonen står 72h och på kvällen 78h kan det ju diffa nästan 2 timmar i verklig klipptid: från 72h 59min - 78h 1 min = 5 timmar TILL 72h 1min till 78h 59min = 7 timmar.

I helgen tar jag bort timerinställningen och överlåter helt till klipparen att köra så mycket den kan. Om den inte fastnar någonstans eller det finns ett felmeddelande om problem med laddningen och den inte klipper i genomsnitt minst 6 timmar per dag under en 3-dagarsperiod är det fel på mjukvaran på något vis. Om den dock klipper 6-8 timmar per dag, så är det antagligen något med batterivilan som ställt till det ibland - att den tar ut sin vila utanför den av mig inlagda vilan på natten.

Om någon har några synpunkter eller idéer är de välkomna. Annars återkommer jag om några dagar efter detta experiment.
 
  • Gilla
miniGranis
  • Laddar…
Kunde naturligtvis inte hålla mig. Stack iväg till torpet direkt efter jobbet - usch vad fort det gick. Allt såg bra ut - den hade troligen hunnit med att köra 4 pass sedan i morse (inklusive det som påbörjades i morse). Gräsmattan såg mycket fin ut.

Uppdraget nu var att ta bort timerinställningen för få ut maximal klipptid per dygn, för att då se hur bra mattan kan bli. Den ultimata frågan är naturligtvis: hinner Gardena R40Li med att hålla en 400kvm komplicerad gräsmatta kortklippt? Om jag börjar i den änden att den klipper maximal tid per dygn/vecka och den klarar av att hålla "golfbanekvalitet" - så kan jag successivt minska klipptiden tills den inte hinner med. Var hamnar man då? Får se om det finns tillräckligt mycket säsong kvar för att få svar på den frågan.

Hursom. Jag gjorde ikväll en fabriksåterställning, utifall att det ligger en massa "skräp" kvar i "bufferten" som kan ställa till det. (Man är ju van vid PC sedan 27 år tillbaka). Kollade datum och klockslag. Tog bort Arbetsperioden (ingen timer alltså) och låter därmed klipparen klippa så mycket den hinner. Resultat? När jag vid 18-tiden tryckte "START" kom det upp ett meddelande, så här ungefär: "Dagens körperiod avslutad. Klippningen återupptas Lör 00:00".

Om nu allt är som jag tror att det är, så började alltså Gardena R40Li sitt nya liv med att ta sin 6-timmars batterivila (tekniker på Husqvarna har alltså sagt att de programmerat in 6 timmars sammanhängande batteriladdning för att detta Li-Jon-batteri kräver det. I manualen står det 11 timmar - men det skall vara en gammal/felaktig uppgift). Man kan fråga sig varför den började med batterivila kl 18:00 - den hade ju bara kört knappt 12 timmar sedan i morse? Varför?

Hursomhelst. Detta kan var det ultimata för mig - att roboten alltid vilar 18.00-24.00 och klipper 00:00 - 18.00. När jag kommer upp till torpet på veckodagarna så är det ju efter jobbet vid 18-tiden, och om då roboten vilar så är det ju idealiskt. Då slipper jag och hundarna att fundera på var vi lägger verktyg respektive sådant som hundar gärna släpper ifrån sig. Om den nu, i sitt nya timerlösa liv klipper 7st 1-timmarspass om dagen så kommer den att hinna hålla gräsmattan kort och fin. Där är jag senare beredd att testa att använda dagkörningstimern, så att den bara klipper mån-fre. Hur idealiskt vore inte det? Att den klipper vardagar 00:00-18:00 och står och laddar/vilar efter 18 samt hela lör- och söndagar - dvs när man är på torpet!

När jag kom till torpet i morse och den endast hade klippt cirka 5 timmar sedan i onsdagskväll såg gräsmattan okey ut. Klart bättre än den någonsin sett ut när jag klippt den manuellt. Men när jag återkom ikväll och den hunnit med ytterligare cirka 4 klipptimmar såg den i det närmaste exemplarisk ut. Jag vågar påstå det bästa den någonsin varit de senaste 2000 åren. Det kanske inte framgår hur bra det blir, döljt i texten av alla olika problemdiskussioner i mina inlägg. Min uppfattning är att det räcker med 4-5 effektiva klipptimmar per dag för att hålla gräsmattan på åtminstone foregreen-nivå ("foregreen" för den som inte vet, så är det området på en golfbana, precis utanför greenen där man puttar. Den är kortare och finare än fairwayen, men inte lika snaggad som själva puttinggreenen). Nu är torpets gräsmatta inte på många många långa vägar lika snygg som en foregreen - men det beror på underlaget och inte på roboten i sig. Men om Gardena R40Li hade placerats på en 400 kvm foregreen, så hade den säkert kunnat hålla den lika snygg som en golfklippare kan. Det är min uppfattning.

Nu blir det så här att jag ger den cirka 3 dagar och skall sedan se hur mycket den har klippt och hur gräsmattan ser ut. Med 18-timmars pass, så bör den hinna 6-7 effektiva klipptimmar per dygn. Om roboten klippt sisådär 20h+/- och gräsmattan är kortklippt med ytterst få oklippta "tuvor" så är "mission accomplished". Vi får se på måndag-tisdag.
 
Uppdraget slutfört, törs jag påstå. Roboten är nu inkörd och därmed har uppenbara "fällor" upptäckts och åtgärdats och provisorisk implementering av laddstationen har förbättrats och permanentats.

Sedan i fredags har roboten gått 24/7, dvs utan timerinställning och den har fått ta sin 6-timmars batterivila per dygn efter eget tycke. Trots att jag förbättrade laddplattans installation i förra veckan fortsatte olika dockningsproblem under helgen. Laddplattan stod tidigare någon grad snett mot guidekabeln, det var ett par centimeter höjdskillnad för roboten att "klättra" upp för och guidelinan gick inte spikrakt in mot laddstationen. Kanske att den lutade något (det var svårt att avgöra med ögonmått, eftersom hela gräsmattan lutar och i bakkant är det en gammal gisten stenmur och olika slags växtlighet). Men som sagt, åtgärdandet av laddplattan och uppsträckningen av guidelinan hjälpte föga.

I söndags när jag kom till torpet hade inte roboten lyckats docka. Ett felmeddelande om att vänster hjul var överbelastat (!) prydde displayen. Jag bläddrade i manualen och tittade på bilden av hur man skall placera laddstationen. Jag hade i princip följt manualen, men insåg att roboten kanske, kanske använder de bakre begränsningskablarna för att docka med stationen. Detta är kanske självklart för alla, men det var det inte för mig. Jag trodde att den följde guidelinan in och möjligen använde sig av en signal i laddstationen för att docka. Tittade då på begränsningskablarna och den som går ut/in till höger om stationen gick mer eller mindre perfekt 2 meter rakt ut åt höger. Så när som på en liten knyck för att undvika en kraftig tuva.

Den vänstra begränsningskabeln sträckte sig dock bara dryga metern ut till vänster och den gick inte helt spikrakt. Längden begränsades av en planterade buske som hängde ned med ganska kraftiga grenar. Och pga stenar och kraftiga tuvor och växtlighet som kom ut från den gamla stenmuren bakom laddstationen, gick inte begränsningskabeln spikrakt. I måndags morse tog jag bort halva busken och grävde rent vid stenmuren och förlängde och lade om den vänstra begränsningskabel. Provdockade 2 gånger och upptäckte då att roboten gjorde sin 180-graders sväng en halvmeter närmare laddstationen. Farligt nära körsbärsträdet, men det klarade sig med 10 centimeter (trädet är oslingat). Det betydde, insåg jag, att begränsningskabelns dragning i bakkant har stor betydelse för dockningen.

I måndags kväll kom jag tillbaka och roboten hade gått felfritt. För att vara på säkra sidan rev jag upp den högra begränsningskabeln och lade om den med hjälp av en planka, så att den skulle gå spikrakt ut från laddstationen. Provdockade 7-8 ggr med HOME-knappen från olika håll i förhållande till guidelinan. Dockningarna gick felfritt, vilket de ju i.o.f.s. brukade göra, men nu stod roboten nästan helt rakt i laddstationen. Tidigare kunde den ibland stå 2-3-4 grader snett. När jag tryckte på AUTO och sedan "Start" berättade displayen att roboten var inne i sin batterivila. "Dagens körning fullgjord. Nästa start Tis 00:00". Den fortsätter alltså att ta sin batterivila kl 18:00 till 00:00. Detta måste ju vara inprogrammerat av Husqvarna på något vis - annars kunde det ju stått att den t.ex. skulle starta 00:08. Kanske finns det en förprogrammerad batterivila 18:00 - 00:00 eller i alla fall med "jämnt" 6-timmarsintervall, som träder i kraft när man inte låter den begränsas av arbetsschema?

Hursomhelst. När jag lämnade roboten i måndags kväll, satte jag ned klipphöjden till 3 cm. Displayen visade då 94 h total klipptid. Idag när jag kom till torpet har den haft 2 x 6 timmars batterivila och haft tillgänglig klipptid 18 h igår tisdag och sedan 00:00 i morse. Dvs 28 h sammanlagt. Displayen visade 106 h. Det innebär att den av 28 tillgängliga timmar har klippt 12 timmar och laddat 16 timmar. Den klipper alltså i genomsnitt 60 min och laddar 80 min.

Klippresultatet då? Cirka 95% av gräsmattan är exemplarisk (efter de förutsättningar som finns) - med jämnt och kortklippt gräs på 3 cm höjd. Det finns dock ett område på kortsidan av huset som roboten verkar ha svårt att hitta. Här är klippningen inte lika jämn och fin. Denna yta på cirka 20 kvm ligger nära ett "hav av öar" - ett område med 6-7 inslingade stenar och mitt i denna plätt finns en slingad sten, de andra ligger i periferin. När roboten når denna 20 kvm-plätt, så har den en tendens att "studsa" sig ut från området ganska snart, utan att hitta tillbaka. Jag tror inte detta hade blivit särskilt mycket bättre med en likadan klippare med större kapacitet. Sånär som att en bredare klippbredd hade klippt lite mer. De enda lösningarna för att även denna yta skulle vara lika perfekt, vore antingen en extra guidelina med fjärrstart eller "raksöms"-klippning ala Bosch Indego. Nåväl, området klipps i alla fall och de flesta skulle nog inte notera skillnaden om de inte uttryckligen letade efter ytor med icke perfekt klippning. Sedan kan det ju vara lite slump också. Vi får se hur det verkar om en vecka med felfri 24/7-körning.

En annan lustifikation som detta med robotklippning innebär, är att tidigare styvmoderligt behandlade gräsytor fått sig en rejäl uppryckning. Tidigare har jag alltid parkerat bilen på gräsmattan (infarten till tomten har extremt kompakt jord och det är ett under att det kan växa gräs i detta område; det är nog inte samma grässorter som i Weibulls Extra Green i alla fall). När jag klippt gräset manuellt har jag inte klippt under bilen och bakom bilen har det för det mesta lämnats helt oklippt. Detta är ett område nära en gammal jordkällare som inte längre används. Numera parkerar jag bilen på vägen alldeles innan gräsmattan och därmed har roboten möjlighet att klippa även "under bilen" och nära jordkällaren. Detta är nu Gardena R40 Li's favoritområde. Pga begränsningslinan och de slingade öarna, samt robotens inprogrammerade rörelsemönster så hamnar roboten ofta i detta område. Såvitt jag kan bedöma är dessa 20-30 kvm det område där roboten trivs allra bäst. Det var helt oväntat. Och tomten får tack vare robotklippningen en annan karaktär. Detsamma gäller baksidan av huset (som var framsida på 1800-talet), där roboten tycker mycket om att vara. Det är hit guidelinan går och som roboten startar sin klippning 20% av gångerna.

Nåväl. Uppdraget är slutfört. Gardena R40Li klarar de 400 kvm "komplicerad" tomt utan raka linjer, många slingade öar och många nivåskillnader och lutningar utan problem. Jag kan inte företälla mig att det skulle bli bättre med t.ex. Automower 305 eller ens en större maskin som 220. Den enda skillnaden hade varit att maskinen inte skulle behöva gå så mycket. Nästa säsong skall jag t.o.m. experimentera med att stänga av klippningen under lördagar och söndagar och se om den hinner med ändå.

Det som återstår i år är att höstgödsla gräset (för att gräset skall må bra i vinter och att göra det tuffare för mossan) med Algomins trädgårdsgödsel (mycket kalium och fosfor) och successivt höja klipphöjden till cirka 4,5 cm. Kommer att låta klipparen gå så länge det växer alls. Och kanske någon vecka till - förra hösten var lång utan minusgrader och mossan fick ett rejält fäste under oktober-november. Om roboten kan irritera mossan med sin närvaro, desto bättre. Uppenbart är i alla fall att hösten redan är på väg. Löv från körsbärsträd och lönn singlar ned varje dag, klipps och finfördelas av Gardenan och blir till mat till maskar och andra djur under grässvålen.

När roboten gjort sitt för säsongen rengör jag den och låter en auktoriserad Husqvarnaverkstad gå igenom den och försöka åtgärda det lilla gnisslet i hjulen inom garantin.
 
Redigerat:
Uppdatering. Har lämnat roboten i fred sedan i onsdags morse och kom till torpet idag lördag vid 13.30-tiden. Den har skött sig utmärkt sedan sist. Idag stod den och laddade och hade cirka halv laddning, Displayen visade 125h - dvs den har klippt 19h sedan i onsdags morse. Det betyder cirka 6 klipptimmar per dygn.

En liten märklighet är att när batteriet laddat klart vid 14.30-tiden idag och jag förväntade mig att den skulle börja klippa, så hände ingenting. Försökte då starta den manuellt, men fick upp meddelandet: "Dagens körning fullgjord. Nästa start sön 00:00". Märkligt. Det skall ju vara 6 timmars batterivila, vilken den hittills tagit mellan 18:00 till 00:00. Men nu tyckte den att den var klar redan vid 14-tiden. Och uppenbarligen nöjer den sig med cirka 6 klipptimmar per dag. I detta stadie skulle jag vilja att den går max och bara vilar sina 6 timmar per natt.

Kan bara se 2 möjliga orsaker att den inte klipper hela sin tillgängliga tid:

1) Att det finns någon annan variabel inprogrammerad. Att den bara vill klippa 6 cykler per dag och sedan får det vara bra med det. Oavsett om det är 4 timmar kvar till nästa tänkta batterivila. Någon annan mjukvaruförklaring kan jag inte komma på. (Jag höjde ju klipphöjden i onsdags, så den har ju inte haft så mycket motstånd i knivarna. Det finns väl något fabrikat som har någon sensor som känner av om det finns mycket gräs att klippa och anpassar sig därefter - men inte Husqvarna/Gardena va?)

2) Att den har dragit mycket batteri de senaste tre dagarna och haft långa laddcykler. Klippt 1 timme och laddat drygt 2. Men detta känns inte troligt - onsdagens resultat visade ju att den klipper cirka 60 min och laddar 80 min. Detta skulle kunna förklara varför den "bara" klippt 6h per dygn, men inte varför den går och lägger sig redan vid 14-tiden.


Rent praktiskt spelar det inte så stor roll - Gardenan sköter sitt jobb. Men man vill ju veta hur den "tänker" - varför den inte klipper, när man tycker att den borde. Detta kan ju vara bra att veta om förutsättningarna ändras - att man t.ex. vill utöka gräsmattan i framtiden eller lägga in kontinuerligt klippförbud på lör-sön. Jag får ringa nån tekniker på Husqvarna i veckan och höra mig för om hur programmeringen ser ut i Gardenan. Återkommer här i forumet om jag får något vettigt svar.
 
  • Gilla
jbac och 1 till
  • Laddar…
Gudahov skrev:
Kan bara se 2 möjliga orsaker att den inte klipper hela sin tillgängliga tid:

1) Att det finns någon annan variabel inprogrammerad. Att den bara vill klippa 6 cykler per dag och sedan får det vara bra med det. Oavsett om det är 4 timmar kvar till nästa tänkta batterivila. Någon annan mjukvaruförklaring kan jag inte komma på. (Jag höjde ju klipphöjden i onsdags, så den har ju inte haft så mycket motstånd i knivarna. Det finns väl något fabrikat som har någon sensor som känner av om det finns mycket gräs att klippa och anpassar sig därefter - men inte Husqvarna/Gardena va?)...
Ringde Husqvarna idag och ser man på: Gardena R40Li och Automower 305 HAR en funktion där maskinen känner av motståndet i knivdisken och anpassar klippningen därefter!

När jag lämnade roboten i onsdags så höjde jag klipphöjden till drygt 3,5cm (från 3 cm) och därmed har roboten kört runt och känt av att det inte finns så mycket att klippa. Detta är orsaken till att den i lördags redan vid 14-tiden meddelade att "Dagens körning fullgjord. Nästa start sön 00:00". Gardena R40Li kände helt enkelt på motståndet i knivdisken att gräsmattan inte behövde klippas för att hålla inställd klipphöjd. Detta förklarar naturligtvis även varför roboten klippte så mycket per dygn i förra veckan när jag hade sänkt klipphöjden.

Såvitt jag vet står det inget om detta i manualen och jag har inte läst om det någon annanstans heller. Teknikern på Husqvarna i Huskvarna sade att detta var en ny funktion i generation 3 av Automowers och inte finns i tidigare generationer.


Passade på att fråga teknikern om Gardena R40 Li's verkliga kapacitet, då manualen säger max 400kvm +/- 20% och att jag tycker att vår gräsmatta är komplicerad. Berättade att det knappt är en rak linje, höjdskillnader och närmare 15 slingade öar. Han berättade då att en av de mest avgörande faktorerna för hur många kvm den hinner med, är hur lång tid det tar för roboten att hitta tillbaka till laddstationen när batteriet börjar ta slut. Om det tar lång tid att hitta guidekabeln och det sedan är långt till laddstationen så töms batteriet kvickt. Som jag förstår det, så tar batteriladdningen oproportionerligt lång tid om batteriet är typ 97% tomt än 90% tomt. De exakta siffrorna vet jag inte, men jag har noterat att laddtiden i genomsnitt ligger kring 1h 20min, men har varierat mellan 1h och upp till 2h. I det senare fallet har troligen klipparen varit långt borta i trädgården när den vill hem och ladda och samtidigt haft lite problem med att finna guidekabeln!

Så placeringen av guidekabeln är alltså "extremt" viktigt om man har en större gräsmatta (runt 400 kvm eller större) om den skall hinna med eller inte. Och ur robotperspektiv är troligen min gräsmatta perfekt för Gardena R40Li - trots stora avsaknaden av raka linjer, höjdskillnader och cirka 15 slingor, varav hela torpet är en jätteslinga. Orsaken är att huset står "mitt" på gräsmattan och att det därmed inte är någon jättebredd på gräsmattan (kanske drygt 10 meter som bredast i förhållande till huset). Guideslingan går mitt i gräsmattan och nästan runt hela huset. Roboten har för det mesta max 5 meter till guideslingan och hittar den i normalfallet väldigt kvickt = Li-Jon-batteriet dräneras inte onödigt mycket i jakten på laddstationen. Å andra sidan är guideslingan lång och som längst bort är det kanske 45 meter; men detta är på baksidan av huset där gräsmattan bara är 3-4 meter bred, vilket innebär att när den letar guideslingan här så hittar den den inom loppet av några sekunder.

Sammanfattningsvis så är Gardena R40Li (och Automower 305) (dvs Automower generation 3) smartare än man tror och anpassar klipptiden till grässtrånas höjd och motstånd (grässort). Och den viktigaste faktorn för klippkapaciteten i kvm räknat är hur snabbt det i genomsnitt tar för roboten att ta sig till laddstationen när batteriet behöver laddas. Naturligtvis är grässorten också viktig - det finns gräs som är tjockt och växer fort och det finns grässorter som är tunna och växer långsamt. Jag gissar att under extremt ogynnsamma situationer (tjockt snabbväxande gräs och lång tid att hitta guidelina) så kanske roboten bara skulle klara 300 kvm för att hinna med - och i den motsatta situationen, med tunt långsamväxande gräs och snabb hittning av guidekabel så klarar den uppemot 600 kvm.
 
  • Gilla
Storstadsbo och 4 till
  • Laddar…
Tack Gudahov för att du orkar skriva så detaljerat, mycket intressant.

Jag är lite konfunderad över dockningsproblemen, min 305a har aldrig haft problem att docka trots att jag inte varit speciellt noga med guideslingan och framförallt inte begränsningen runtomkring laddstationen, som dessutom står snett i en grop delvis under min altan med en trappa bredvid. Har jag haft tur, är det skillnad på 305 och Gardena när det gäller dockningsproceduren eller har Gudahov en knasig klippare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.