Mikael_L skrev:
Ja det kan man fråga sig ... :x
Själv irriterar jag mig en del på statligt och kommunalt överförmynderi. Det borde gå att vrida om till en modell med mer individuell frihet och att man får ta konsekvenserna lite mer själv, av sina egna beslut.
(Gäller betydligt mer än boende och bostadsbyggande...)


Men just nu är det såhär det fungerar, och så länge det inte ändras så är det det som gäller.
Är helt med på vad du säger. Tycker dessutom att just att bo där man inte får bo är ett ganska harmlöst sätt att vara olydig. Stödjer det helhjärtat. Krångla på!
 
Jag tror inte att det är någon bra idé att köpa en fastighet som man inte får bo i enligt detaljplanen. Jag har varit nära att köpa en exakt likadan fastighet som du nu verkar vara intresserad av, då kommunen kanske skulle ändra sig därav lågt pris. Det är extremt stökigt och väldigt svårt att få kommunen att ändra sig om de slår fast detaljplanen. Det är som att invänta kejsar Nero ... Då är fastigheten nästan helt värdelös. Dessutom kan tomten vara prickad det var den som var aktuell för mig. Avstyckning var inte aktuellt, rotavdrag fungerar inte, staket fick inte sättas upp etc etc. Var antagligen någon mer riskvillig än mig som tog över det projektet ...
 
Låter ju som ett sånt här köp är nått man bör undersöka väldigt noga och ev lägga till några klausuler i kontraktet så det finns möjlighet att backa utifall att saker skulle skita sig.

När man har med kommunen att göra så kan det ju sluta hur som ibland, håller själv på med detta gällande att bygga ett hus på en tomt jag köpt av kommunen, det är inte smidigt när inblandade från kommunen gett sig fan på att sätta sig på tvären och hur man än gör för att tillgodose de saker de ser som fel så hittar man nya sätt att det inte ska gå enkelt att lösa saker, man blir tämligen maktlös.
 
Redigerat:
Ja det är fascinerande att byråkrater så totalt missar att de jobbar för oss, med löner betalade av oss. Ibland verkar de tro att administration har ett egenvärde, när det i många fall tar upp resurser helt i onödan.

Precis som redan sagts så kan det här sluta hur som helst, antingen med stor vinst eller stor förlust för köparen.
 
Det låter som att ts vill köpa en byggnad i ett bra område med stor tomt för att stycka av och sälja dyrare.

Jag känner igen beteendet, pengar på banken ser sin chans att göra stålar, det enda som står ivägen är den elaka kommunen som hindrar det helt ärliga försöket att bo i deras drömhus. Byråkrater!

Lycka till med att få det till bostadshus, det hade väl förra ägaren ghort om det hade gått..
 
Raderade ett par meningslösa inlägg. Håller till ämnet, tack!
 
  • Gilla
impala65 och 2 till
  • Laddar…
Nja drömhuset är ju en utopi i sådana här fall då en konvertering hade varit enkel så hade priset och konkurrensen varit därefter ...
 
Mikael_L skrev:
Ja det kan man fråga sig ... :x
Själv irriterar jag mig en del på statligt och kommunalt överförmynderi. Det borde gå att vrida om till en modell med mer individuell frihet och att man får ta konsekvenserna lite mer själv, av sina egna beslut.
(Gäller betydligt mer än boende och bostadsbyggande...)


Men just nu är det såhär det fungerar, och så länge det inte ändras så är det det som gäller.
På Gott och Ont.

Det finns alltid ett Överförmynderi. Det är bara att välja om man vill ha ett Kommunalt eller Privat. Eller Flytta ut i Skogen.

När vi bodde i USA var friheten fullständigt ändlös. Fram till den dagen då Bostadsrättsföreningen kom med Protocol i handen och påpekade att våra buskar inte var ansade. Grannarnas Property Value stod på spel..
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
mycke_nu skrev:
På Gott och Ont.

Det finns alltid ett Överförmynderi. Det är bara att välja om man vill ha ett Kommunalt eller Privat. Eller Flytta ut i Skogen.

När vi bodde i USA var friheten fullständigt ändlös. Fram till den dagen då Bostadsrättsföreningen kom med Protocol i handen och påpekade att våra buskar inte var ansade. Grannarnas Property Value stod på spel..
Nu är vi inte garanterade att slippa sådant i Sverige bara för att vi redan har statligt/kommunalt överförmynderi. Grannarna kan likväl ändå komma och förfasa sig över skötseln och kräva bättring. :|
 
Det gäller säkert inte i det här fallet, men vissa banker får inte låna ut pengar med en näringsfastighet som säkerhet. Det fick vi erfara när vi köpte vår nuvarande bostad. Skandiabanken fick inte, men Swedbank fick låna ut.
 
Mikael_L skrev:
Nu är vi inte garanterade att slippa sådant i Sverige bara för att vi redan har statligt/kommunalt överförmynderi. Grannarna kan likväl ändå komma och förfasa sig över skötseln och kräva bättring. :|
Jo, men i vårt fall så filtreras åsikterna genom kommunen. Att grannen tycker att du ska ansa häcken kan du skita i tills kommunen håller med grannen.
 
  • Gilla
Carl_Elvis
  • Laddar…
Har läst igenom tråden och inte hittat någon införmation om att kommunen skulle vara emot att klassa om byggnaden? Det är ju den vägen många kyrkor går idag.
 
Nej det stämmer det är oerhört offtopic egentligen. Jag bara lade in varför jag tror att banken eventuellt kan vara emot att låna ut pengar. I mitt fall så var kommunen ett oerhört stort frågetecken just kring en kyrka som tidigare varit nåogt annat ... Mitt fall var precis som ovanstående. En fastighet för under halva priset. Ett köp sanktionerades då inte av vilken bank som helst. Detta var långt före 85 %, önskemål om amorteringar och annat som finns idag. Det är inte så lätt som det verkar. Jag vet människor som köpt hus här på västkusten och fått nej att omvandla exempelvis industrifastigheter.
 
Liten uppdatering, någon kanske vill veta :).

banken la det som ett sparbankslån, med 60% av köpeskillingen som maxtak (900K), med en 65punkters upp mot deras internränta, vi kan inte binda, men vi kan betala av närsomhellst, och vi får (ca) 3,14% ränta. dom "krävde" att vi skulle pantbreva upp dom 500K oxå. så, nästa att ta i tu med blir kommunen.
 
En del i tråden verkar blanda ihop taxeringskoden (klassificering av fastigheten ur beskattningssynpunkt) och klassningen enligt detaljplan eller motsvarande. Det är rättsläget för den senare som styr om man får bo på fastigheten. Att omklassa taxeringen från eccleciastikbyggnad till bostad är oftast inget större problem. Speciellt då man genrellt sett går från skattefrihet till beskattningsbarhet, så där torde inga byråkrater ha invändningar.

Frikyrkor har ofta haft en bostadsdel och de facto varit bebodda. Folk har varit skrivna där m.m. Så helt ogjort är det inte att i olika former argumentera med just hävd. Även om myndigheterna vid en regerätt planändring inte ska ta någon hänsyn till det. Men vid bygglov inom ramen för mindre avvikelse och annnan förhandlingsplanering kan det vara till viss nytta gissar jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.