Här kommer skissen. Håller i övrigt med Dalle om de tekniska nackdelarna.
 
  • forskjutnareglar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för skissen.

Tror nog att det får bli balksko för hela slanten.
Blir en hel del skruv, men ska det bli ordenligt så....... ;)
 
SkaraBert skrev:
Tack för skissen.

Tror nog att det får bli balksko för hela slanten.
Blir en hel del skruv, men ska det bli ordenligt så....... ;)
Använd ankarspik till balkskon, sitter som...
 
Tror det var jag som tog upp spikning omlott av reglarna. Håller själv med om att skruvraden blir osymmetrisk men jag skruvar bara trallen i varannan regel och i efterkommande trall hoppar jag över till nästa regel. På så viss döljs osymmetrin något.
Visst det blir en del spikande men det blir det även med balkskor  ;)

Smaken är som...
 
En variant vore ju att förskjuta reglarna maximalt, dvs nästa rads reglar sitter efter 25 cm (vid cc50). Borde kunna ge ett ok "skruvmönster", om det nu är viktigt.
 
Hej på er alla.

Får verkligen tacka för alla bra tips och råd jag får från denna supersida!!

:D :D

Som det känns nu så vill jag har raka skruvrader, så det lutar åt att spika där jag kommer åt och använda balkskor på resten.

Så det får bli en liten kompromiss.....
Men vi får se, sista ordet är inte skrivet än  ;) ;)

 
Tips till plintsättaren... kolla var du kan hyra en jordborr! Ser ut som en isborr men har motor.
 
:D

Tack för tipset, men har redan hyrt en.
Visste inte att det fanns, men min granne kom och tipsade mig att det gick att hyra jordborr.

Så nu har jag kört 16 st hål med en bensindriven jordborr avklarat på ett kick!!

Ett tips till er andra plintgrävare!!
 
  • p_jordborr_TR1540.gif
Lägger mig i lite här. Så här löste jag min konstruktion för altan på låg höjd. Bärlinor 195x45 som vilar på trädgårdssten. Väl avgrusat under. Golvreglar 145x45 som vilar på underliggare 45x45. Både underliggare och golvregel fäst i bärlina. När allt är avvägt är det bara att lägga trall. Jag har 2m mellan bärlinor. Golvreglarna ligger med cc60. Jag räknar med att konstruktionen i sig blir så tung så att den inte flyttar på sig. Dock finns det väl inga garantier för att den inte reser sig eller sätter sig. Det blir ett framtida projekt i så fall.

 
  • konstruktion1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu ligger trallen också (Lärk).
 
  • lrk.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Cirkus Larsson
  • Laddar…
Mattes konstruktion ser ut som det som kanske är lämpligast för mig, även om projektet blir lite större; 120m2 (15*8 m).

Vad är riskerna med att lägga så nära marken? Vad ska man tänka på?
(Obs kvällsbild senvinter, solen ligger på större delen av dagen annars).
 
  • uteplats_stor.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som underarbetet redan är gjort (Plattor). Bygg en ram med golvreglar direkt på plattorna. Plocka bort några plattor för att få lite cirkulation runt virket. Lägg takpapp/syllpapp mellan platta och regel. Ser inga direkta risker om plattorna ligger stabilt. OBS jag är ingen expert, men så skulle jag troligen göra. Lycka till!
 
Jo, dock vill jag ha en större uteplats. Kanske är smart att platta till, sanda och lägga billig fulsten, och sedan lägga 15*8 m2 trädäck på detta.
 
Vi ska själva bygga trädck på låg höjd o vi kommer lösa detta genom att ha plintar i ytterkanten o sen stötta upp med gamla plattor undertill. Har gjort detta tidigare o det fungerar utmärkt. Behöver ju på så vis inte ha så många plintar. Vill inte strunta i plintar helt o hållet pga risken att förlora i stabilitet. Ett tips bara!
 
Matte G skrev:
Nu ligger trallen också (Lärk).
Trallen ser väldigt blank och fin ut. Är den behandlad på något sätt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.