peternicklas skrev:
Du vet väl inte vad LD kommer med som nästa modell. Tror förr att HQ är de som kommer att få det svårt nästa år.
Visst kommer HQ att få bekänna färg med tanke på att bla Honda o Bosch kliver in på banan och det blir tuffare för dom.
Men samma sak kommer ju gälla Landroid, är det så att det går att tjäna pengar på budgetmodeller så kommer vi se många nya Kinaklippare på EU marknaden nästa år.

Som konsumenter ska vi ju vara glada för denna utveckling.
 
  • Gilla
Mabcus
  • Laddar…
peternicklas
Nimajneb skrev:
Visst kommer HQ att få bekänna färg med tanke på att bla Honda o Bosch kliver in på banan och det blir tuffare för dom.
Men samma sak kommer ju gälla Landroid, är det så att det går att tjäna pengar på budgetmodeller så kommer vi se många nya Kinaklippare på EU marknaden nästa år.

Som konsumenter ska vi ju vara glada för denna utveckling.
Jo visst men att det ska komma en massa Kinaklippare tror jag inte mycket på. Det är de som tar in dem till EU som bl.a. ansvarar för CE märkning samt en del andra saker.
 
peternicklas skrev:
Jo visst men att det ska komma en massa Kinaklippare tror jag inte mycket på. Det är de som tar in dem till EU som bl.a. ansvarar för CE märkning samt en del andra saker.
Förvisso är det producenten som ansvarar för CE märkningen men jag serie inte vad detta har med saken att göra. CE märkning måste även HQ o Bosch ha, om du inte menar loggan "China Export" som kanske är svårare att avkräva av dom andra märkena.CinaExportLogo.png
 
peternicklas
Nimajneb skrev:
Förvisso är det producenten som ansvarar för CE märkningen men jag serie inte vad detta har med saken att göra. CE märkning måste även HQ o Bosch ha, om du inte menar loggan "China Export" som kanske är svårare att avkräva av dom andra märkena.[bild]
Sedan vet jag inte varför du envisas med att kalla LD för Kinaklippare, har du en källa på var den är tillverkad. Sedan är det bra mycket mer än bara CE märkning. Vi kan ju nämna produktansvaret för att nämna ett.
http://ec.europa.eu/enterprise/poli...s/docs/liability/studies/lovells-study_sv.pdf
 
Redigerat:
Så nu är plötsligt alla länkar du bidragit med felaktiga där LD som härstammar från ett Kinesiskt företag med kontor över hela världen inte längre producerat i Kina?
Jag har ju ingen egen LD så jag kan inte kolla på made in markeringen. Men den kanske produceras hos BMW i Tyskland.
Förstår inte ett smack vad du vill komma med betr regelverket för att sälja produkter i Europa? Det har ju funnits där jättelänge och kommer att fortsätta finnas men även troligtvis bli ännu tuffare.
 
  • Gilla
Mabcus
  • Laddar…
peternicklas
Nimajneb skrev:
Så nu är plötsligt alla länkar du bidragit med felaktiga där LD som härstammar från ett Kinesiskt företag med kontor över hela världen inte längre producerat i Kina?
Jag har ju ingen egen LD så jag kan inte kolla på made in markeringen. Men den kanske produceras hos BMW i Tyskland.
Förstår inte ett smack vad du vill komma med betr regelverket för att sälja produkter i Europa? Det har ju funnits där jättelänge och kommer att fortsätta finnas men även troligtvis bli ännu tuffare.
Det var just det jag menade, du vet inte vad produktansvar är.
Att det är ett Kinesiskt företag talar inte om var de är tillverkade. De har ett huvudkontor i Kina men ingen har hittat var de tillverkas. På maskinen står Positec Germany Gmbh, kanske är BMW som tillverkar den då, men du har säkert en källa till det.
Väntar fortfarande på din källa att de är tillverkade i Kina!
 
HQ får det inte svårt nästa år. De kanske inte växer så mycket som de hoppas, men i en så kraftigt expanderande marknad så växer nog de också...

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
  • Gilla
Mabcus
  • Laddar…
peternicklas skrev:
Det var just det jag menade, du vet inte vad produktansvar är.
Att det är ett Kinesiskt företag talar inte om var de är tillverkade. De har ett huvudkontor i Kina men ingen har hittat var de tillverkas. På maskinen står Positec Germany Gmbh, kanske är BMW som tillverkar den då, men du har säkert en källa till det.
Väntar fortfarande på din källa att de är tillverkade i Kina!
Då tar jag det igen låååååånnnngsamaaaaamt
1. Det är ett kinesiskt företag. (vilket i sig inte behöver vara en nackdel)
2. Bolaget har flera dotterbolag runt om världen.
3. Att maskinen är tillverkad i sitt hemland kommer ifrån dom länkar du själv klistrat in så du får gå tillbaka till dina egna inlägg.
4. Någonstans skall det finnas en märkning made in ........
5. Eftersom du inte ens vet vem som utfärdar ett CE cert så kan vi nog utgå från att jag har ruskigt mycket mer kunskap om handel och dess regler och restriktioner så den plumpen ignorerar jag fullständigt. ;)
 
  • Gilla
Mabcus
  • Laddar…
peternicklas
Nimajneb skrev:
Då tar jag det igen låååååånnnngsamaaaaamt
1. Det är ett kinesiskt företag. (vilket i sig inte behöver vara en nackdel)
2. Bolaget har flera dotterbolag runt om världen.
3. Att maskinen är tillverkad i sitt hemland kommer ifrån dom länkar du själv klistrat in så du får gå tillbaka till dina egna inlägg.
4. Någonstans skall det finnas en märkning made in ........
5. Eftersom du inte ens vet vem som utfärdar ett CE cert så kan vi nog utgå från att jag har ruskigt mycket mer kunskap om handel och dess regler och restriktioner så den plumpen ignorerar jag fullständigt. ;)
Då ska jag svara dig snabbt.
1 Ja
2.Ja
3. Nej ingen vet med säkerhet var den tillverkas. .
4. Tyskland.
5.Arbetar bl.a. med CE märkning och maskindirektivet.......(y)
 
peternicklas skrev:
Då ska jag svara dig snabbt.
1 Ja
2.Ja
3. Nej ingen vet med säkerhet var den tillverkas. .
4. Tyskland.
5.Arbetar bl.a. med CE märkning och maskindirektivet.......(y)
Om du hade jobbat med CE certifiering så hade du vetat om att det är producenten som utför den.

När det gäller var det kinesiska företaget producerar sina klippare så skriver Worx själva på Facebook följande:

"

WORX Deutschland Hallo Kirsten, die Produkte von WORX werden in Australien entwickelt, im italienischen Vicenza designt und schließlich in den hochmodernen Fertigungsanlagen am chinesischen Firmenhauptsitz gebaut. Eine internationale Zusammenarbeit also, um die bestmögliche Produkte für unsere Kunden zu bieten.
den 25 juli kl. 09:51 · Gilla
"

Kan vi nu lägga ner diskussionen om var den kinesiska klipparen är producerad?
 
  • Gilla
Mabcus
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
Om du hade jobbat med CE certifiering så hade du vetat om att det är producenten som utför den.

När det gäller var det kinesiska företaget producerar sina klippare så skriver Worx själva på Facebook följande:

"

WORX Deutschland Hallo Kirsten, die Produkte von WORX werden in Australien entwickelt, im italienischen Vicenza designt und schließlich in den hochmodernen Fertigungsanlagen am chinesischen Firmenhauptsitz gebaut. Eine internationale Zusammenarbeit also, um die bestmögliche Produkte für unsere Kunden zu bieten.
den 25 juli kl. 09:51 · Gilla
"

Kan vi nu lägga ner diskussionen om var den kinesiska klipparen är producerad?
Tycker jag verkar rimligt för oavsett var den är tillverkad så finns det för dagen ingen mer kompetent klippare med den kapaciteten LD har till det priset den betingar på marknden idag. Vad som eventuellt kommer i morgon från Kina eller annanstans är just nu rena spekulationer, liksom att LD skulle försvinna från marknaden.
 
peternicklas
Nimajneb skrev:
Om du hade jobbat med CE certifiering så hade du vetat om att det är producenten som utför den.

När det gäller var det kinesiska företaget producerar sina klippare så skriver Worx själva på Facebook följande:

"

WORX Deutschland Hallo Kirsten, die Produkte von WORX werden in Australien entwickelt, im italienischen Vicenza designt und schließlich in den hochmodernen Fertigungsanlagen am chinesischen Firmenhauptsitz gebaut. Eine internationale Zusammenarbeit also, um die bestmögliche Produkte für unsere Kunden zu bieten.
den 25 juli kl. 09:51 · Gilla
"

Kan vi nu lägga ner diskussionen om var den kinesiska klipparen är producerad?
Som jag skrev innan så ingår det i producentansvaret och det är inte producenten som utför den. De ansvarar för den samt ser till att den blir utförd. Den kan vara t.ex. jag som utför den.
Se där du lyckades att hitta information om var den är tillverkad, sletet hela kvällen......
 
peternicklas
MBygga skrev:
Tycker jag verkar rimligt för oavsett var den är tillverkad så finns det för dagen ingen mer kompetent klippare med den kapaciteten LD har till det priset den betingar på marknden idag. Vad som eventuellt kommer i morgon från Kina eller annanstans är just nu rena spekulationer, liksom att LD skulle försvinna från marknaden.
Jo visst är det spekulationer men att det skulle komma en massa från Kina finner jag osannolikt då någon måste stå som producentansvarig för produkten inom EU och det kostar en slant. Det som är tråkigt är att alla försöker att tracka ner LD med allt möligt. Vissa för att de bara ska, vissa för att de kan inte köpa den p.g.a. sin utformning av trädgården och vissa bara för att....
Väntar med spänning på vad som kommer härnäst.
 
Det är ju för bedrövligt att det finns vuxna människor som tar saker så personligt när det gäller en gräsklippare. ;)

Att googla fram var LD var producerad var ju gjort i ett naffs men jag ryckte först inte det behövdes först då länkarna bla från DI beskrev LD som en kinesisk klippare.

Som jag även skrivit flera gånger så behöver det inte med automatik vara en nackdel att klipparen är producerad i Kina vilket många verkar tro. Det är väl bara smart att ta tillvara på möjligheten att producera billigt.

Att inte vilja tro på att vi kommer se fler Kinaklippare på marknaden är naivt, vi har ju redan iår fått Landroid och ett antal modeller från Tianchen. Har mycket svårt att tro att den trenden skulle stoppa helt plötsligt. Produkten har ett relativt högt volymvärde samt att ingående komponenter är typiska för Kina och det finns ett större monteringsarbete som krävs.... Mao perfekt för Made in China.

Jag tror nog att alla andra som inte har ett behov av att vara märkestrogna utan hellre vill se en utveckling på marknaden välkomnar alla nya spelare både i premium och i lågprissegmentet.
 
  • Gilla
Automover och 2 till
  • Laddar…
peternicklas
Du har nog missförstått mig rätt mycket. Tycker det är bra med konkurrens och då från Kina eller var det må komma ifrån. Tror dock inte de kommer att påverka HQ lika mycket som Bosch och Honda. En fördel är att ju fler som kommer medför att priserna går ner och att utvecklingen måste gå fortsätta. Skulle inte förvåna om HQ snart börjar producera sina AM i Kina just för kostnaden, de har redan en fabrik där.
Sedan var LD är tillverkad har vi inte funnit en källa på förren den på facebock. Vad DI skriver får man ta med en nypa salt. Vi kan inte se på klipparen att den är tillverkad i Kina då det bara står Tyskland. Vilket även det är märkligt för ursprungslandet skall framgå. Jag har även tidigare klart skrivit att om jag skulle välja en annan klippare så skulle jag mycket väl kunna välja t.ex. Bosch men är väldigt nöjd med LD och det tycker jag ska respekteras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.