Skövde C idag. Första bilden föreställer två gummissladdar med schuko-sladdhona i ena änden och fast installerade i en dosa, till synes utan dragavlastning.
20120828027.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20120828026.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den andra föreställer en adapter med 63A CEE-hane och 16 (eller möjligen 32)A CEE-hona.

:thumbdown:
 
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Stickan56
Yxis, kan du förklara vad problemet är med bild 2.

MVH Stickan
 
Man kan ta ut 63A ur en 16A-kontakt (om det inte i just det här specifika fallet är iskruvat 16A-proppar - men då blir det bara halv-lagligt om adaptern är fastlåst så att den inte kan användas på annat ställe).
 
Stickan56
yxis skrev:
Man kan ta ut 63A ur en 16A-kontakt (om det inte i just det här specifika fallet är iskruvat 16A-proppar - men då blir det bara halv-lagligt om adaptern är fastlåst så att den inte kan användas på annat ställe).
OK, då förstår jag hur du tänkte. Lösningen skulle då exempelvis vara att använda en byggcentral som är avsäkrad för de lägre strömstyrkorna.

MVH Stickan
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Yxis bild fick mig att tänka på när jag laddade batteriet i bilen på jobbet förut, fanns bara ett 32A uttag i närheten. 32->16->schuko...
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Hittade lite härliga bilder i telefonen på fynd jag gjort.
De två första är ifrån en friggebo med en innovativ koplingsdosa med okännd IPklass.
Den sissta är ifrån en scen på en hembyggdsgård om jag inte missminner mig.
IMG_0590.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0591.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0584.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
yxis och 3 till
  • Laddar…
Gillar kopplingsdosan. Till och med ventilerad för att undvika överhettning.
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Det mest oroväckande är väl att alla bruna och alla gulgröna går in i varsin toppklämma, medan två blåa går i en och de andra två blåa i en annan toppklämma. Hur är det där kopplat egentligen?
 
Tänk om alla kopplingsdosor kom fyllda med glass. Mums!! :wow:
 
  • Gilla
yxis och 1 till
  • Laddar…
yxis skrev:
Det mest oroväckande är väl att alla bruna och alla gulgröna går in i varsin toppklämma, medan två blåa går i en och de andra två blåa i en annan toppklämma. Hur är det där kopplat egentligen?
Blå som tändtråd?
 
yxis skrev:
Skövde C idag. Första bilden föreställer två gummissladdar med schuko-sladdhona i ena änden och fast installerade i en dosa, till synes utan dragavlastning.
[bild]
Det kan sitta dragavlasningar inne i dosan (sitter i så fall runt centrumpinnen)
 
mycke_nu skrev:
Tänk om alla kopplingsdosor kom fyllda med glass. Mums!! :wow:
Finns även en modell från GB för gruppcentraler:
http://www.akkk.se/huset/el/05.jpg
 
  • Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
vojma skrev:
Blå som tändtråd?
Det borde vara en brun och en blå ihopkopplat nån stans, om det inte är så otroligt dumt att två kablar i dosan är inkommande matning och matning till en strömbrytare, och två kablar är *ut* från strömbrytaren och vidare till en lampa (d.v.s. kopplat så att dosan inte skulle behövas alls)...
 
Sladdarna var kanske för korta. "Dosan" behövs för att skarva "säkert".
 
Vad gör man när man glömt sladden till kamerans laddare?
P1030043.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ja jo när batteriet var laddat så hittade jag sladden i botten på verktygslådan
 
  • Gilla
Broken arrow och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.