England har väl 230 med? Usa ska du inte köpa från.
Sent from my Lumia 800 using Board Express
 
BORNER skrev:
Själv utnyttjar jag de rörelsedetektorer som finns till larmet, dvs larmcentralen pratar med Fibaros Universal Sensor
Hur pratar ditt larm med Fibaro? Jag trodde Universal sensor kopplades till en NC/NO-utgång på larm etc.
 
Det verkar som att det finns en hel del kritik mot Nexa-433. Jag är lite intresserad av att få höra lite mer än att det är nästintill skräp. Vad är det som inte funkar? Om det är tändningen som inte funkar, hur ofta brukar den misstända?

"Jag hade, precis som Du, hela huset fullt av en massa Nexa plugins och även deras puckar. Det var så oändligt skönt i att i stället sätta Fibaropuckar bakom brytarna/dimrarna eller uppe vid taklampans uttag och märka vilken skillnad det var i funktionalitet och kvalitet."
Vad var det som var oändligt skönt?

Jag har själv skaffat 5 olika Nexabrytare som jag styr via en Tellstick Duo från vinden i ett tvåplanshus.
Det enda problemet jag haft är att tellsticken var ostabil och hängde sig innan jag fick FW-5.

Jag gör i dagsläget endast 5 släck + 5 tändningar per dag och det har inte felat en gång.

Säg att Tellsticken alt Nexan missar 1/50 signaler. Tycker ni att det är värt att punga ut 3x mer för samma saker?
 
Det har mycket att göra med huruvida man har detta som en extra finess och kul grej, eller om det är integrerat i huset och väsentligen för funktionen.

Om det är väsentligt för funktionen (ex. sätter på motorvärmaren, stänger av/på bastun, ...) så skulle jag nog säga att det är värt oerhört mycket mer att VETA att kommunikationen fungerar än att bara HOPPAS.
 
Om det är bastu och eventuellt även motorvärmare så kan jag hålla med om att det är bättre att veta istället för att hoppas.

Hur är det med motorvärmare, när jag kikat på Fibaro's relän så verkar de vara för 0-40 grader, likaså IP44 varianten av Duwi's Z-Wave Plugin Switch. Det kan väl inte vara så att det måste vara varmgrader för att dessa ska funka?

Någon som har tips om IR sensor, temp & skymningsgivare som inte går på batteri? Det lär ju inte funkar här i Sverige när det blir minusgrader ute.
 
Hittade några dokument som på lite olika sätt tar upp detta med Z-Wave och Home Automation


Tog bort referenser pga upphovsrättsfrågor
/Mats
Moderator
 
Redigerat av moderator:
IR sensor. Det finns två (mig veterligen) som kvalar in på dina krav, och det är HSM100 (3in1). Den nya modellen har uttag för att drivas av extern matning om man vill, och har skymmning + temp inbyggt. Sedan har Aeon labs en väldans ny detektor, 4 in 1, som även har rf mätare (fukt) inbyggd. Den är bara några veckor gammal i denna inkarnation, så 'the jury is still out' på den, som amerikanerna skulle säga.

Dock tycker jag själv att dessa är relativt begränsade i övrigt, vad gäller maskning osv, vilket är nödvändigt i många fall utomhus. Tänker nog själv ta en Fibaro IO enhet (som har support för 4 1-wire tempgivare) och två ingångar för (tex) IR och välja några bra utomhus deckare, det blir lite billigare och lite enklare att hitta en optimal lösning.

Har inomhus HSM100 (eller vad dom nu heter i EU, har glömt bort..) som funkat bra i över ett år utan batteribyte.
Skyminingsgivare är mycket viktigare inomhus, där man inte vet om gardiner/dörrar/annan belysning /ger/släpper fram/ tillräckligt med ljus. Utomhus kan man lika gärna gå på solnedgången.

Vet inte hur du menar med motorvärmaren, ska du inte styra uttaget? Isf sätter du ju reläet på insidan av väggen, inte utsidan..


Har själv bara begränsad erfarenhet av Nexa, och ser det mer som en fjärrkontroll av i huvudsak belysning, inte så mycket med hemautomation att göra. Bara det enklaste går ju att göra. Räcker detta för ändamålet så är det ju bra, eftersom det är billigt. Dock är det väldigt begränsat i alla perspektiv.
 
IR sensor. Det finns två (mig veterligen) som kvalar in på dina krav, och det är HSM100 (3in1). Den nya modellen har uttag för att drivas av extern matning om man vill, och har skymmning + temp inbyggt
(0° - 40°C) Range på termometern.

Tänker nog själv ta en Fibaro IO enhet (som har support för 4 1-wire tempgivare) och två ingångar för (tex) IR och välja några bra utomhus deckare, det blir lite billigare och lite enklare att hitta en optimal lösning.
Samma på Fibaro's IO enhet: "Operating temperature: 0 - 40 °C"
(http://materialy.fibaro.com/instrukcje/Universal Sensor FGBS321 v12 ENG.pdf)

Så vill man att det ska fungera tillförlitligt med en motorvärmare så gäller det att relät inte sitter i garaget om du har ett kallgarage.

För vem vill riskera att tändningen av relät går bra men avslaget misslyckas. Visserligen kan man ju förlita sig på att termosäkringen i kupévärmaren slår till...
 
HSM100 (EZMotion i eu) går under nollan, vill jag minnas, åtminstånde till -10 men kanske inte väldigt långt ner (läs -25).

Fibaros enheter monteras lämpligen inomhus ja.
Ska man montera dem i utrymmen där det kan smälla till riktigt ordentligt, så skulle jag förorda en värmeslinga, finns automatiska självhäftande sådana som man fäster på insidan av låddan. I ditt garage kan du ju samla allt som bara är specat till 0. Det krävs verkligen inte mycket för att hålla noll i en mindre låda, förmodligen räcker egenuppvärmningen i de allra flesta fall. Men det beror ju såklart på hur kallt du har i garaget som värst?

IO-enheten kopplar du sedan till vanliga dallas 1-wire givare, dom klarar många minusgrader.

Annars kan du ju kolla Mertens program av zwave aktorer, gissar att dom har någon som klarar bisterkyla. Dock om du skall koppla den till en Vera eller Fibaro Home, så kolla in forumen först, för det är inte alla Merten grejjor som är helt kompatibla. Brukar iofs mest gälla tryckknappar och givare.
 
  • Gilla
Freddan101
  • Laddar…
Tack
 
Jag har en del trappkopplare runt om i hemmet hur gör man bäst för att integrera z-wave i dessa? hur har ni andra z-wave användare kopplat era? Vill inte byta ut mina befintliga mot någon annan modell, eftersom jag då ej får enhetliga knappar.
 
OT: Det kommer fram mycket spännande information i den här tråden. Men den börjar mest likna en grundkurs i Z-Wave.

Kanske är dags att skapa en separat tråd för att fortsätta den delen? Eller hur brukar ni resonera här? Alla kanske ändå bara använder google nu för tiden? :)
 
  • Gilla
bobas
  • Laddar…
Är det bara jag som kör med Sydiatekniks lösning från Global Cache "iTach"? Helt klart en vettig lösning tycker jag iaf :)
 
@emmet
Tycker ts fråga är relevant och intressant och fortfarande det vi diskuterar. Dvs Z-wave eller Telldus. Hen vill veta vad hen ska satsa på, även jag. Frågorna hittils är ganska relevanta om man vill bestämma sig. Z-wave är nytt men lovande, inte många har tillräcklig erfarenhet. Z-wave dyrt. Telldus inte säkert etc...,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.