Någon som har provat Nexa Professional 868 MHz. Verkar ju vara lite bättre. Jag hittar dock ingen information om dom har dubbelriktad kommunikation som Z-wave. Det verkar tyvärr inte som att någon av Telldus produkter är kompatibla med professional sortimentet.

http://www.nexa.se/NexaProfessional868MHz.htm

MVH

Anders
 
erikssonjorgen,
Vera2 tror jag inte längre går att köpa (visserligen skulle jag kunna sälja min för 900:- :) (som annars skickas tillbaka iom ett uppgraderingerbjudande som mios har)). Vera3 och Vera3 lite är nog dom som gäller sedan någon månad.

Vet inte hur Fibaro har löst kommunikationenen, så där kan jag inte hjälpa, men vad gäller Vera så har man två varianter att kommunicera: Direkt (när man är hemma, på nätet), eller om man har öppnat sin router och har koll på sin IP adress (eller om man har DDNS), eller via mios.com. Om man kör via mios.com så är det "bara" en växel, dvs data går genom dem - man använder inte deras hemsida. Fördelen är att man inte behöver trixa med sin router.
 
BORNER skrev:
Nyfniken, man behöver en centralenhet, typ Fibaros HomeCenter 2, som fungerar som nav.
Nja, vad menar du med detta? Visst klarar man sig utan en centralenhet! Dock blir det ju inte lika intelligent.
Att binda en eller flera knappar till en dimmer är normalt inget bekymmer..
 
Att jag frågar om man behöver en centralenhet är att jag funderar på att köpa en dimmerpuck och flytta runt den i huset för att testa om den fungerar som jag önskat.

Om den vägrar fungera standalone (dvs till och med utan fjärr) så är det ju ingen idé.

Vad är de stora skillnaderna mellan Fibaros och de olika Vera-enheterna?
 
Vad ska du styra din dimmerpuck med? En tryckknapp utgår jag ifrån.
Med endast en sändare och en mottagare blir zwave knappt bättre än en nexa, eftersom zwave hoppar över grann-noder när det behövs. Finns inga grannar, så blir räckvidden begränsad i någon mån.

Dimmerpucken borde funka för sig själv. (Har aldrig provat det, men kan inte se varför det inte skulle funka - ena knapp-ingången är redan bunden till dimmerfunktionen). Dock:- du kommer inte att kunna programmera dimmerpucken utan att ha en centralenhet eller annan typ av 'controller'. Programmering som du kanske vill göra är att ställa in vilken typ av strömbrytare du avser använda den till:- monostabil eller bistabil tex.

Det enda man kan göra med zwave enheter utan att ha centralenhet eller annan controller är att binda/lossa enheterna med/från varandra.
Vill du dessutom styra med din telefon eller dator, så måste du ha en centralenhet.
 
vespaman skrev:
erikssonjorgen,
Vet inte hur Fibaro har löst kommunikationenen, så där kan jag inte hjälpa, men vad gäller Vera så har man två varianter att kommunicera: Direkt (när man är hemma, på nätet), eller om man har öppnat sin router och har koll på sin IP adress (eller om man har DDNS), eller via mios.com. Om man kör via mios.com så är det "bara" en växel, dvs data går genom dem - man använder inte deras hemsida. Fördelen är att man inte behöver trixa med sin router.
Hej,
Två konkreta frågor:
1. Kan jag köra en Vera3 och inte registrera den mot deras web? Alltså inte ens ha ett konto hos dem (Mios.com). Förstår att jag kan nå den direkt via IP, men kan jag undvika att koppla den överhuvudtaget mot tillverkaren? Kan jag t o m blocka trafik min Brandvägg/router och Vera 3 lever och mår bra ändå? Inga problem att installera utan att registrera?

2. Hur kan jag som konsument veta vilken trafik som går mellan Vera 3 och mios.com? Finns detta dokumenterat eller på annat sätt tillgängligt? Jag hittar inget på nätet.

Anledningen att jag är extremt dryg när det gäller detta är att jag vill veta att ingen obehörig kan se kameror eller låsa upp dörrar osv. Alla som är admin vet vad jag pratar om... :rolleyes:
/J
 
Håller med erikssonjorgen om att man vill kunna komma åt sin central direkt via Internet och inte vara tvingad att gå via en portal. Valbarhet skulle så klart vara bäst. Antal tillgängliga funktioner, appar (PC/Mac/iPhone/iPad) och skript är för mig dock det viktigaste. Förstått att detta skiljer mellan enheterna. Men vad skiljer mer? Det är ju ändå ett antal tusen upp till Fibaro.

Grymt sugen att komma igång nu så skulle gärna vilja ha tips på försäljningsställen med bra priser. Jag skulle också uppskatta om vilka produkter som skulle kunna passa till nedan områden:

1. Fönster/golvbelysning. Idag kör jag med Nexa plugins i uttagen. Är det plugins som gäller till Zwave också eller går det att bygga in nåt smart i själv uttaget? Bakom brytare går det ju att bygga in snyggt med både Z-Wave och Nexa.

2. Skymningrelä (behövs detta eller kan man gå på data via Internet?). Reläet ska styra ett antal brytare till trädgårdsbelysning.

3. Rörelsedektektor. Ska användas för att upptäcka rörelse på uppfart eller i trädgård och kunna tända upp lämplig belysning beroende på var rörelse upptäcks (på baksidan kanske man vill tända stark belysning på natten som skydd mott inbrott).

4. Larm - Jag skulle vilja att kommande trådlösa inbrotts/brandlarm på nåt sätt kan kommunicera med Z-Wave där ex. lampor kan tändas både ute och inne vid inbrott eller brand. Avlarming skulle också kunna trigga makron/scener beroende på vem som larmar av etc.

5. IP-kameror utomhus. Vill kunna spela in både löpande och vid rörelse. Kanske i kombination med punkt 3.

6. Markisstyrning. Behövs man investera i värdermodulen från markistillverkaren eller finns Zwave-prylar som löser detta (sol/vind/regn)?

7. Persienn/Plissé/Rullgardinsstyrning. Misstänker att man löser detta med samma modul som till punkt 6? Någon som har erfarenhet av bra motorstyrda persienner/plissér/rullgardiner?
 
Redigerat:
Hej Freddan101,

Har hunnit lägga ett par timmar på nätet och det lutar mer och mer åt Fibaro. Försäljning av Fibaro i Sverige står http://webshop.grona-hus.se/ för. Men även återförsäljare finns listade på http://www.fibaro.com/se/where-to-buy Har kollat runt i Europa men vad jag kan se så är Gröna Hus mest kostnadseffektivt (4990kr). Rekommenderar även en dansk webshop som kanske kan ge lite insperation: http://www.etotal.eu/

En blogg som en Erik skriver om Fibaro: http://blog.irm.se/blogs/eric/archive/2012/08/01/Home-Automation-with-the-Fibaro-System.aspx

Samtliga dina punkter ovan finns det utrustning till. Såg t o m någon som anpassat Velux-takfönster för att fungera bra med Z Wave.
Gällande Larm, här börjar jag själv bli ambivalent om mitt kommande Z Wave-system ska ersätta mitt befintliga larm... Så ta en funderare om du ska ett larm eller köra allt i Z Wave. Fibaro har kommit med en Universal Sensor http://materialy.fibaro.com/instrukcje/Universal%20Sensor%20FGBS321%20v12%20ENG.pdf som möjliggör att t ex ansluta ett larm till Z Wave men mycket mycket mer...

Hoppas att jag kunde ge lite tillbaka här. Även om jag i allra högsta grad är helt grön på Z Wave.

/J
 
erikssonjorgen skrev:
Hej Freddan101,

Har hunnit lägga ett par timmar på nätet och det lutar mer och mer åt Fibaro. Försäljning av Fibaro i Sverige står [länk] för. Men även återförsäljare finns listade på [länk] Har kollat runt i Europa men vad jag kan se så är Gröna Hus mest kostnadseffektivt (4990kr). Rekommenderar även en dansk webshop som kanske kan ge lite insperation: [länk]

En blogg som en Erik skriver om Fibaro: [länk]

Samtliga dina punkter ovan finns det utrustning till. Såg t o m någon som anpassat Velux-takfönster för att fungera bra med Z Wave.
Gällande Larm, här börjar jag själv bli ambivalent om mitt kommande Z Wave-system ska ersätta mitt befintliga larm... Så ta en funderare om du ska ett larm eller köra allt i Z Wave. Fibaro har kommit med en Universal Sensor [länk] som möjliggör att t ex ansluta ett larm till Z Wave men mycket mycket mer...

Hoppas att jag kunde ge lite tillbaka här. Även om jag i allra högsta grad är helt grön på Z Wave.

/J
Ja, detta är ett intresssant ämne.
Även jag håller på att se över byte från Nexa Till Z-Wave. Har kommit till en gräns där jag inte vet om jag vill plöja ner mer pengar i Nexa eller om man ska satsa helhjärtat på Z-Wave.

Har kollat en del på http://www.vesternet.com/z-wave
Som har bra priser, fri frakt och mängdrabatt på en del produkter
Någon som kan verifiera att dessa produkter är helt kompatibla med dem som säljs i sverige.
Tror att det är så men vill ändå vara säker.
 
De ska vara kompatibla, samma standard i EU vad jag vet, viktiga är att kolla på frekvensen de jobbar på
 
erikssonjorgen skrev:
Hej,
Två konkreta frågor:
1. Kan jag köra en Vera3 och inte registrera den mot deras web? Alltså inte ens ha ett konto hos dem (Mios.com). Förstår att jag kan nå den direkt via IP, men kan jag undvika att koppla den överhuvudtaget mot tillverkaren? Kan jag t o m blocka trafik min Brandvägg/router och Vera 3 lever och mår bra ändå? Inga problem att installera utan att registrera?

2. Hur kan jag som konsument veta vilken trafik som går mellan Vera 3 och mios.com? Finns detta dokumenterat eller på annat sätt tillgängligt? Jag hittar inget på nätet.

Anledningen att jag är extremt dryg när det gäller detta är att jag vill veta att ingen obehörig kan se kameror eller låsa upp dörrar osv. Alla som är admin vet vad jag pratar om... :rolleyes:
/J
1. Ja, det går alldeles utmärkt. Du kommer att förlora vissa saker såklart, men det funkar bra. Tror att det är flera som kör så, eftersom det är flera som är lite oroliga för vilken typ av information som skickas.

2. Det bästa sättet att ha koll på detta, är att kolla/fråga i forumet tror jag. Skulle själv inte lita på vad leverantören skulle säga om detta var kritiskt för mig. (google o ms är väl dom värsta syndarna).

Själv skulle jag aldrig köra med zwave för att styra dörrlåsen, ser inte behovet av detta, även om det finns många lösningar för det, med krypterad kommunikation osv. men så jobbar jag ju iofs i säkerhetsbranschen. :)
 
1. Fönster/golvbelysning. Idag kör jag med Nexa plugins i uttagen. Är det plugins som gäller till Zwave också eller går det att bygga in nåt smart i själv uttaget? Bakom brytare går det ju att bygga in snyggt med både Z-Wave och Nexa.
Jag hade, precis som Du, hela huset fullt av en massa Nexa plugins och även deras puckar. Det var så oändligt skönt i att i stället sätta Fibaropuckar bakom brytarna/dimrarna eller uppe vid taklampans uttag och märka vilken skillnad det var i funktionalitet och kvalitet.

2. Skymningrelä (behövs detta eller kan man gå på data via Internet?). Reläet ska styra ett antal brytare till trädgårdsbelysning.
Jag har bara erfarenhet av Fibaros HomeCenter 2, och med den behöver man INTE något skymningsrelä, utan kan i "scenen" sätta en tidsvaribel som t ex "vid solnedgång", eller "15 minuter före sonedgång", etc...


3. Rörelsedektektor. Ska användas för att upptäcka rörelse på uppfart eller i trädgård och kunna tända upp lämplig belysning beroende på var rörelse upptäcks (på baksidan kanske man vill tända stark belysning på natten som skydd mott inbrott).
Själv utnyttjar jag de rörelsedetektorer som finns till larmet, dvs larmcentralen pratar med Fibaros Universal Sensor och skickar exempelvis en signal om larm kommer in från rörelsedetektor, si eller så, och sedan triggar Universal Sensorn en scen som Du lagt upp och tänder strålkastare eller aktiverar saftblandare och sirener eller vad man nu vill skall hända.

4. Larm - Jag skulle vilja att kommande trådlösa inbrotts/brandlarm på nåt sätt kan kommunicera med Z-Wave där ex. lampor kan tändas både ute och inne vid inbrott eller brand. Avlarming skulle också kunna trigga makron/scener beroende på vem som larmar av etc.
Se svar ovan. (Vore det inte bättre med trådat larm?)

5. IP-kameror utomhus. Vill kunna spela in både löpande och vid rörelse. Kanske i kombination med punkt 3.
Det går att ansluta kameror till Home Center, men jag har inte provat själv. Jag tror dock att det hela mer är tänkt att man skall komma åt videoströmmarna från deras app eller webgränssnitt när man är ute och far, dvs från Internet.
 
Freddan101 skrev:
Håller med erikssonjorgen om att man vill kunna komma åt sin central direkt via Internet och inte vara tvingad att gå via en portal. Valbarhet skulle så klart vara bäst. Antal tillgängliga funktioner, appar (PC/Mac/iPhone/iPad) och skript är för mig dock det viktigaste. Förstått att detta skiljer mellan enheterna. Men vad skiljer mer? Det är ju ändå ett antal tusen upp till Fibaro.

Grymt sugen att komma igång nu så skulle gärna vilja ha tips på försäljningsställen med bra priser. Jag skulle också uppskatta om vilka produkter som skulle kunna passa till nedan områden:

1. Fönster/golvbelysning. Idag kör jag med Nexa plugins i uttagen. Är det plugins som gäller till Zwave också eller går det att bygga in nåt smart i själv uttaget? Bakom brytare går det ju att bygga in snyggt med både Z-Wave och Nexa.

2. Skymningrelä (behövs detta eller kan man gå på data via Internet?). Reläet ska styra ett antal brytare till trädgårdsbelysning.

3. Rörelsedektektor. Ska användas för att upptäcka rörelse på uppfart eller i trädgård och kunna tända upp lämplig belysning beroende på var rörelse upptäcks (på baksidan kanske man vill tända stark belysning på natten som skydd mott inbrott).

4. Larm - Jag skulle vilja att kommande trådlösa inbrotts/brandlarm på nåt sätt kan kommunicera med Z-Wave där ex. lampor kan tändas både ute och inne vid inbrott eller brand. Avlarming skulle också kunna trigga makron/scener beroende på vem som larmar av etc.

5. IP-kameror utomhus. Vill kunna spela in både löpande och vid rörelse. Kanske i kombination med punkt 3.

6. Markisstyrning. Behövs man investera i värdermodulen från markistillverkaren eller finns Zwave-prylar som löser detta (sol/vind/regn)?

7. Persienn/Plissé/Rullgardinsstyrning. Misstänker att man löser detta med samma modul som till punkt 6? Någon som har erfarenhet av bra motorstyrda persienner/plissér/rullgardiner?
1. Beror lite granna på hur mycket kablar/plats som du har i dosan. Vilken typ av dosa, och förmodligen vilken typ av uttag.
2. Det finns färdiga plugins som räknar ut solens bana. Men du kan även ta data från enheter som har sensor inbyggt (kan vara bra om man vill trigga på rörelse och mörker - dvs lampan tänds bara om det är lagom mörkt.
Du kan även trigga på temperatur osv från google wheather, plugins finns färdiga. Har för mig att det finns någon typ av väderprognos plugin &så. Men kan minnas fel.
3. Nja. Bäst är nog att skaffa en io-enhet, tex fibaros, som man kopplar till en 'riktig' utomhusdetektor. Men visst går det att köra med leksaks-detektorerna som finns för zwave. (Kanske lite hårt uttryck :) ) Dock:- batterier utomhus i kyla plus att det är enklare typ av detektorer gör att man kanske ska fundera 2 gånger innnan man går den vägen.
4. I allmänhet finns det flera plugins för larm, och man kan även köra någon enklare koppling mellan systemen. Finns folk som kör med zwave utan riktigt larm &så. Ymmv. Går såklart inte säga att kommande larm/passage/inbrott/brandvarning går att koppla med säkerhet.
5. Beror på kameran. Rörelsedetektering är både fibaro och vera för svaga för, och det skulle vara fel att förvänta sig att detta funkar. Dock är det lätt att koppla med separat IR-detektor som du är inne på. Man kan även göra ett skript för att använda motion detection in kameran.
6. Antingen google plugin, eller så finns det interface mot RFX eller vad det heter (för väderstationer osv).
 
Redigerat:
maxxar skrev:
Ja, detta är ett intresssant ämne.
Har kollat en del på [länk]
Som har bra priser, fri frakt och mängdrabatt på en del produkter
Någon som kan verifiera att dessa produkter är helt kompatibla med dem som säljs i sverige.
Alla produkter som är gjorda för den europeiska marknaden funkar i sverige. Det enda man måste kolla om man köper grejjor från europeiska webbutiker (vilket man såklart gör, eftersom det är nära nog ockerpriser här i sverige), är kontaktdonen för pluginenheterna.

ZWave kör olika frekvenser i övriga världen; Nordamerika har en, Australien har en annan, och jag tror att Indien har ytterligare en annan. Dock brukar en del us-butiker ha ett eu sortiment, men det är sällan speciellt mycket billigare i slutändan.
 
Fråga: Volten har ingen betydelse? 110 V - 230 V? Eller alla UK/USA fixar Volten? Bara frekvensen man ska hålla koll på?
Tänker närmast på brytare och dimmers. Centralenheter är ju som vanligt att man får kolla upp både V och kabel.
/J
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.