Hej!

Är det någon här som håller koll på vad ni har för luftfuktighet på vinden?

Jag håller koll eftersom vi tilläggsisolerade förra året och vill veta att det inte blir för fuktigt.
Oftast när man läser om fukt på vinden så kan man läsa att fukten blir lägre och torkar vinden på sommaren, men vi ligger nu på ca 70% (vid en snitttemperatur på vinden under dygnet = 20*C)vilket känns farligt :(

Hur ser det ut för andra efter denna blöta sommaren?
 
Jag har nu vid midnatt 21,4°C och 62% RH på vinden, men det är en oventilerad "klimatvind" :)

Ute är det nu 10,3°C och 86% RH.

Hur kan det bli så hög medeltemperatur på vinden, och hur mäter du den?
 
Förutom viss tröghet så följer kallvindens klimat klimatet ute! Alltså, är det samma temperatur på vinden som det är ute - och det är 70% Rh ute, så är det sannolikt 70% på vinden också. Inget konstigt med det.

Det är på vintern problemen uppstår. Kallvinden torkar ut snabbt sommartid, speciellt en solig dag när taket värmer upp vinden till astronomiska temperaturer.
 
Idag har vi 60% och 15,6 grader på vinden. Utetemp 15,8. Blåsigt och mulet men regnar inte.
 
Intressant om kallvindar och fuktighet men är inte helt säker på begreppet "oventilerad kallvind" Kan ngn förklara enkelt? Själv läste jag av min vind för ca 5 min sedan och hade värden ungefär som BiFuel 18,2 gr och 55%, ute 16,5 grader och regnskurar! När trivs mögel och svampar som bäst? Jag har varm skorsten via pelletseldning men tankar finns på bergvärmepump, vad händer då i gammalt trähus med självdrag?:confused:
 
I skrivande stund:
Kallvind:60 % rf, Temp 18 C
Ute:65% rf, Temp 15,2 C

Ventilerad takfot + gavelventiler.

Senaste dygnet har rf varierat från 40 % mitt på dagen (solen värmer) till 75 % på morgonkvisten. På sommaren bör du inte känna någon större oro då det ska mycket till för att rf ska ligga högt under en längre period. När hösten/vintern kommer kan det vara bra kolla till vinden ibland. Själv ligger jag på en luftfuktighet mellan 70-90 % denna period men på de två år jag bott i huset har ingen ny påväxt noterats.
 
Cabrera, vad har du för mätare som reagerar så snabbt på förändringarna. Min tar lång tid att ändra sig och om jag tar ner den i huset tar det ett par dagar för att nå samma nivå som den mätare som sitter nere i huset hela tiden.

Tar gärna emot tips på bra (trådlösa) fuktmätare till vinden.
 
Nu är det 65,5% och 18,25 grader.
Använder Logger2020 och mögelriskdiagram. ImageUploadedByTapatalk1346167965.988490.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hmm, 1-wire nät...? Förklara som om jag är 4 år gammal, känner inte till begreppet :)
 
Spännande! Svängde precis ihop två 1wire-mätare för att få koll på vinden efter att ha noterat viss svartmögelpåväxt. Vilka gränser bör man vara vaksam på? Tänker på det där mögeldiagrammet.
 
janwide
Just nu...
Inne 23 grader 50%rf
Ute 15 grader och fuktigt! (ingen mätare)
Klimatvind 21 grader 56%rf Helt oventilerad.
Blir mer intressant i vinter.
 
  • Gilla
BiFuel
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Jag har nu vid midnatt 21,4°C och 62% RH på vinden, men det är en oventilerad "klimatvind" :)

Ute är det nu 10,3°C och 86% RH.

Hur kan det bli så hög medeltemperatur på vinden, och hur mäter du den?
Min medeltemp tog jag från min logger som bygger på ClasO trådlösa givare som loggas till datorn, dock var nog medeltempen lite över verkligheten då jag tittade över 24h och fick då med två dagar men bara en natt.
Men om jag kollar på snittemperatur under en vecka så är den 18*C samtidigt som snitt RH är 74%


Consensus skrev:
Förutom viss tröghet så följer kallvindens klimat klimatet ute! Alltså, är det samma temperatur på vinden som det är ute - och det är 70% Rh ute, så är det sannolikt 70% på vinden också. Inget konstigt med det.
Nja, detta gäller om vinden är ventilerad vilket min inte är men det skulle kunna vara så att jag får en utjämning mot en fuktmängd på vinden som motsvarar snittet ute.

Consensus skrev:
Det är på vintern problemen uppstår. Kallvinden torkar ut snabbt sommartid, speciellt en solig dag när taket värmer upp vinden till astronomiska temperaturer.
Det är just detta med att vinden skulle torka upp under sommaren som jag misstänker inte riktigt gäller med en oventilerad vind. Vinden blir ju ordentligt uppvärmd under sommaren men utan att den är öppen någonstans så har fukten svårt för att försvinna (läs:ventileras bort)
 
Redigerat:
Cabrera skrev:
Jag använder mig av ett 1-wire nät, trådbundet. Luftfuktighetsmätaren är denna [länk] />
Din logg ser helt klart lite mer realistisk ut än min, min reagerar inte med sjunkande RH förren 4-6h efter temperaturen börjar stiga medan din ser ut att lagga cirka två timmar vilket känns mer rimligt.

Jag har suttit och kollat på att beställa den på m många gånger men det har inte blivit av ännu.
 
MB77 skrev:
Nu är det 65,5% och 18,25 grader.
Använder Logger2020 och mögelriskdiagram. [bild]
Ännu en graf för vinden, 24h. Denna givaren reagerar blixt snabbt på förändringar, öppnar jag luckan till vingen så syns det i grafen direkt. Det är samma givare för både denna och till mögelriskdiagramet, fast det visas på två olika sätt. 2621346220848.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.