Jisses vilket utbud!
Tack för det tipset. Jättebra!
 
De har lite allt möjligt skit där! :) Betala som sagt för frakten om ni har bråttom. Annars kan det ta en månad+. Spelar ju iofs ingen roll så här i vintertider. :)

De har även 12v motorer med växellådor. Borstlösa motorer med fartreglage m.m. Annars är hobbyking.com eller RcTimer.com också bra. På RcTimer kan man få motorerna lindade som man vill för att passa just sitt eget ändamål.

Angående ljudnivån i maskinen kanske man skulle fundera på att ljudisolera den?
 
Vad tror ni om denna, https://www.sparkfun.com/products/10289 borde väl fungera som säkerhet vid lyft. Motorerna från Conrad har kommit så nu är det till att börja bygga. Jag kommer förmodligen att testa med två drivhjul och ett svängbart hjul, som de flesta klippare har. Ska också testa både framhjulsdrift och bakhjulsdrift för att se om något är bättre än det andra.
 
Det kommer säkert fungera bra.
Jag har en liknande lösning i min kinesiska klippare (det som är kvar av den) även om det är en annan komponent. Principen är samma.
Vad roligt att grejerna kommit. Också lämpligt just innan helgen med ;-)

Jag provkörde min maskin utan kedjor för att testa men tyvärr blir framkomligheten lidande och det ger problem på min tomt.
Annars är det nog en billigare lösning i längden.

Tre hjul är nog klart att föredra om du kan.
Här ser du varför: [video=facebook;107968776020066]http://www.facebook.com/video/video.php?v=107968776020066[/video]
 
Annars är nog fyra hjul det vanligaste, där två är svängbara. Fast det gäller givetvis att tyngden ligger på drivhjulen så att det är de svängbara som hamnar i luften vid ojämnt underlag.
 
Gimbal skrev:
Annars är nog fyra hjul det vanligaste, där två är svängbara. Fast det gäller givetvis att tyngden ligger på drivhjulen så att det är de svängbara som hamnar i luften vid ojämnt underlag.
Ja, du har rätt, det blir säkert stadigare. Jag börjar med ett och ser hur det fungerar, annars är det bara att göra om.
 
janand skrev:
Ska också testa både framhjulsdrift och bakhjulsdrift för att se om något är bättre än det andra.
Framhjulsdrift är nog värdelöst då det "lyfter" hjulaxeln och lättare slirar.
 
Tänkte ta och beställa delar när som helst. Kikar runt på goodluckbuy för att hitta dem så billigt som möjligt. Kan någon kunnig kolla så det blir rätt ? :)

hjulmotorer (Ser identiska ut som de på conrad? Värt att prova kanske! :) http://www.goodluckbuy.com/37mm-12v-30rpm-dc-gearbox-electric-powerful-micro-motor.html 75x2=150kr

Arduino motor shield: http://www.goodluckbuy.com/arduino-official-motor-drive-shield-l293d.html ~75kr

Arduino 2560 mega board: http://www.goodluckbuy.com/arduino-mega-2560-atmega2560-atmega8u2-usb-board.html 230kr

Jumper wire: http://www.goodluckbuy.com/breadborad-jumper-wire-cable-75pcs-.html ~50kr

"Breadboard": http://www.goodluckbuy.com/mini-breadboard-self-adhesive-for-arduino-proto-shield.html ~20krst

Funderar på det här med borstlösa motorer. På den här sidan finns mjukvara samt instruktioner för att byta mjukvara i billiga fartreglage (~80kr stycket). De är främst till för multicoptrar, kör RcTimer 30amp i min Helicam, fungerar skitbra! Finns även mjukvara på andra ställen där man även har backfunktion till t.ex RC-bilar. Borstlös motor till klippen hade ju varit fint iallafall. Det är ju en grym skillnad i effektivitet på borstat/borstlöst. Nackdelen är väl att de inte får gå för varma samt att det blir lite dyrare. Å så får ju Jonas eller nån annan kunnig göra om mjukvaran ?

Hörde av en arbetskamrat att de varit tvugna att lämna in sin Husqvarna automover på service efter att de kört av ett rakblad samt ersatt det med husqvarnas egna reservdelar. Maskinen började låta som ett flygplan och service killen kunde inte komma på var det var. De fick med sig en ny klipp-disc hem och monterade på rakbladen ifrån den gamla. Samma visa igen! Andra gången maskinen var in på service kom de på att det nya rakbladet vägde 1,5 gram mer än de andra två vilket orsakade rejäla vibrationer. Kanske något att tänka på när man borrar hål i CD-skivan. Har själv balanseringsgrejor för modellflygproppar som jag tänkte balansera disken med, inte dyra grejor.
 
steffeb skrev:
Tänkte ta och beställa delar när som helst. Kikar runt på goodluckbuy för att hitta dem så billigt som möjligt. Kan någon kunnig kolla så det blir rätt ? :)

hjulmotorer (Ser identiska ut som de på conrad? Värt att prova kanske! :) [länk] 75x2=150kr

Arduino motor shield: [länk] ~75kr

Arduino 2560 mega board: [länk] 230kr

Jumper wire: [länk] ~50kr

"Breadboard": [länk] ~20krst

Funderar på det här med borstlösa motorer. På den här sidan finns mjukvara samt instruktioner för att byta mjukvara i billiga fartreglage (~80kr stycket). De är främst till för multicoptrar, kör RcTimer 30amp i min Helicam, fungerar skitbra! Finns även mjukvara på andra ställen där man även har backfunktion till t.ex RC-bilar. Borstlös motor till klippen hade ju varit fint iallafall. Det är ju en grym skillnad i effektivitet på borstat/borstlöst. Nackdelen är väl att de inte får gå för varma samt att det blir lite dyrare. Å så får ju Jonas eller nån annan kunnig göra om mjukvaran ?

Hörde av en arbetskamrat att de varit tvugna att lämna in sin Husqvarna automover på service efter att de kört av ett rakblad samt ersatt det med husqvarnas egna reservdelar. Maskinen började låta som ett flygplan och service killen kunde inte komma på var det var. De fick med sig en ny klipp-disc hem och monterade på rakbladen ifrån den gamla. Samma visa igen! Andra gången maskinen var in på service kom de på att det nya rakbladet vägde 1,5 gram mer än de andra två vilket orsakade rejäla vibrationer. Kanske något att tänka på när man borrar hål i CD-skivan. Har själv balanseringsgrejor för modellflygproppar som jag tänkte balansera disken med, inte dyra grejor.

Fantastiska priser.
Här kommer lite kommentarer.

Motorerna jag kör med nu funkar bra, men har en maxkapacitet på 180 kg cm
Dom du hittat har samma rpm och diameter, men en mindre elmotor vilket ger 120 kg cm i prestanda. Gränsfall alltså.

Motor shield
Kan nog fungera, men den versionen har vad jag förstår ingen strömmätning på motorerna.
Det betyder att du inte (utan egen elektronik) kommer att veta ifall motorerna går trögt eller har kört fast.
Annars tror jag resten kan gå.

Mega board
Ser bra ut.
Jag jobbar för att komma ner i antalet ingångar vilket skulle kunna göra att det räcker med ett UNO board.
Det kanske du kan spara lite på. Å andra sidan kan det vara gott med extra in-utgångar för mer sensorer etc.

Mini breadboard
Se till att skaffa några stycken, för det var ett förhållandevis litet board.


Rörande balansering så kan det nog göra en del och jag tror du gör rätt i att varanoggrann.
 
adress till ny firmware till borstlösa fartreglage: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1513678

Det där var det bra pris på jonas. Se dock till att vara försiktig. Ett lipo batteri är väldigt känsligt för överladdning. Vanligtvis brukar man ladda de tre cellerna separat i ett 12v lipo (balanserad laddning) för att undvika att man får olika spänning i cellerna. Om en cell går sönder alt. bara får lägre spänning kommer din laddare som inte är balanserad bara mata på laddning tills batteriet är uppe i 12,6v vilket innebär att du kommer över gränsen 4,2V på de 2 hela cellerna. Ser du att batteriet börjar svälla måste du göra dig av med det direkt för att undvika en explosion. Ska man tvunget ha lipo-batterier måste man även tänka på C-talet. En beskrivning "3S 4000mah 20C" lipo på hobbyking innebär att du köper ett batteri med 3celler på 4000mah där du kan ladda ur det 80A konstant. C-talet multiplicerat med A i batteriet visar alltså hur många A du kan belasta batteriet med.
 
Redigerat:
Janand, vet inte om du följer Faccebooksidan, men jag har byggt en egen sköld där.
på den sitter en mulitplex med åtta kanaler men jag använder bara fyra.

problemet är att det behövs digitala utgångar för att styra multiplexen och jag har slut på dem nu i och med detta så skaffa hellre en mindre mux om du har det att välja på.

Ännu bättre är att skaffa en arduinoMega. Jag har precis köpt en på ebay för 18 dollar och då ingår frakten.
då behöver du ingen mulitplex alls och har gott om ingångar för framtiden.
Länk finns på facebooksidan.
 
Jonas: När tror du att du valt delarna som kommer sitta i den "slutgiltiga" versionen? För mig som inte kan ett dugg om programeringen känns det lite vanskligt att köpa delarna nu då du verkar byta rätt ofta.

Tack igen för det här roliga projektet! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.