theon skrev:
jag hoppas att det inte är mig du åsyftar, då jag flera gånger varit nära att nämna flytten till låglöneländer men helt hållt miig ifrån detta till nu. Denna trådens innehåll är väldigt spännande ur ett tekniskt perspektiv, men jag har svårt att förstå vad ld folket har här att göra, framför allt de som bara vill berätta hur viktigt det är med en regnsensor. Alla som haft am några säsonger märker att de snackar över sina förstånd. Ld/ hq debatten är meningslös då det är helt andra klippare som hq kommer konkurrera med och ld riskerar att bli en parantes 2012....

en eloge till bö som har snokat fram informationen här, det kommer bli väldigt intressant framöver med "nörd"lösningar för am. De flesta meningslösa, men intressanta ur ett tekniskt perspektiv.

jag kan tillägga att jag är väl insatt I den globala ekonomin och dess för och nackdelar, men att göra en lång detaljerad utveckling om Keynes systemen känns rätt bortkastat här och mer rätt för tex wilderängs blogg.

no hard feelings, nästa säsong kommrr honda och bosch starkt. Kanske nån uppstickare med
Vem är du egentligen, Gud själv kanske, som bestämmer både i vilka trådar var och en får vistas och skriva i och vilka funktioner som är bra och vilka som är meningslösa. Dessutom allvetare om de globala finansiella mekanismerna. Helt enkelt ofelbar, eller ... Om du inte ens har den självinsikten att förstå att även du liksom med all sannolikhet jag själv ingår i den mängd personer som Prins Daniel åsyftar så har du i alla fall en självinsikt som är nära noll. Jag för min del tror inte Marie i Bö tycker att sin väldigt fina och innovativa regnsensorlösning är "meningslös" vilket jag tycker är en skymf att skriva. Ni försöker linda in det i att det är en jättefin teknisk lösning men att kraften är lagd på en för ER meningslös funktion men se det kanske inte alla tycker och då bör man respektera det så som man bör respektera samtliga människor även i dessa forum.
 
MBygga skrev:
Vem är du egentligen, Gud själv kanske, som bestämmer både i vilka trådar var och en får vistas och skriva i och vilka funktioner som är bra och vilka som är meningslösa. Dessutom allvetare om de globala finansiella mekanismerna. Helt enkelt ofelbar, eller ... Om du inte ens har den självinsikten att förstå att även du liksom med all sannolikhet jag själv ingår i den mängd personer som Prins Daniel åsyftar så har du i alla fall en självinsikt som är nära noll. Jag för min del tror inte Marie i Bö tycker att sin väldigt fina och innovativa regnsensorlösning är "meningslös" vilket jag tycker är en skymf att skriva. Ni försöker linda in det i att det är en jättefin teknisk lösning men att kraften är lagd på en för ER meningslös funktion men se det kanske inte alla tycker och då bör man respektera det så som man bör respektera samtliga människor även i dessa forum.

Klart alla får ha sin åsikt , men problemen börjar när trådar blir fulla med tomt försäljarsnack för produkter som inte lever upp till vad folk som läser trådarna blir itutade med följd att folk köper en produkt som de sedan är missnöjda med.

Personligen är jag ute efter en klippare till som jag säkert nämnt och den hade mycket väl kunnat bli en ld om jag inte gjort research. Hade jag bara läst vad du och några Andra skrev I ld tråden så hade jag varit mycket missnöjd ld ägare idag då den helt enkelt inte I närheten når till AMs nivà vilket flera på forumet påpekat.

denna tråden är för mig som väldigt tekniskt intresserad mycket spännande då det helt plötsligt visat sig att man kan åstadkomma häftigare saker med än än vad jag trodde.

Jag säger vara som det är, snälla låt nu detta förbli en hq tråd.

Mina ursäkter till trådägaren och prins Daniel. Skall försöka att sluta gå på trolllbetena.
 
theon skrev:
Klart alla får ha sin åsikt , men problemen börjar när trådar blir fulla med tomt försäljarsnack för produkter som inte lever upp till vad folk som läser trådarna blir itutade med följd att folk köper en produkt som de sedan är missnöjda med.

Personligen är jag ute efter en klippare till som jag säkert nämnt och den hade mycket väl kunnat bli en ld om jag inte gjort research. Hade jag bara läst vad du och några Andra skrev I ld tråden så hade jag varit mycket missnöjd ld ägare idag då den helt enkelt inte I närheten når till AMs nivà vilket flera på forumet påpekat.

denna tråden är för mig som väldigt tekniskt intresserad mycket spännande då det helt plötsligt visat sig att man kan åstadkomma häftigare saker med än än vad jag trodde.

Jag säger vara som det är, snälla låt nu detta förbli en hq tråd.

Mina ursäkter till trådägaren och prins Daniel. Skall försöka att sluta gå på trolllbetena.
Om du läser mina inlägg ordentligt borde även du förmodligen kunna se att jag vid otaliga tillfällen mycket tydligt deklarerat att LD inte kan mäta sig med HQ maskinernas högre funktionalitet. Däremot har jag också skrivit att alla som tänker sig en robot behöver förmodligen inte deras högkompetenta maskiner utan klarar sig med en enklare modell och numera kan man ju dessutom komma undan betydligt billigare än tidigare vilket ju inte kan vara fel.
 
Såha, nu har väl dom flesta som borde känna sig utpekade kännt sig utpekade. ;)

Jag skulle hemskt gärna vilja ha input i denna tråden: http://www.byggahus.se/showthread.php?t=199225

P.S Som jag tidigare påpekat så har jag sedan många år en HQ220, och sedan i år också en Landroid (på olika tomter). Älskar båda förbehållslöst och tänker därför ta mig friheten att läsa och kommentera i både HQ och Landroid-trådar! Sug på den ni. :)
 
  • Gilla
theon och 1 till
  • Laddar…
Hittade denna modul (http://www.ebay.com/itm/serial-ttl-...ltDomain_0&hash=item3cc995c70b#ht_4535wt_1159) på Ebay. Som gjort för att bygga en AM-fjärrkontroll med. Borde vara rätt lätt att scripta en webbsida på servern hemma till att göra nästan allt (inte just regnsensorn då förstås) av det som de gör på den franska automowerfans-siten. Ruskigt sugen på att beställa en och testa...
...frågan är dock om detta har så stor WAF... :rolleyes:
 
pacman42 skrev:
Hittade denna modul ([länk]) på Ebay. Som gjort för att bygga en AM-fjärrkontroll med. Borde vara rätt lätt att scripta en webbsida på servern hemma till att göra nästan allt (inte just regnsensorn då förstås) av det som de gör på den franska automowerfans-siten. Ruskigt sugen på att beställa en och testa...
...frågan är dock om detta har så stor WAF... :rolleyes:
Och här (http://automowerfans.free.fr/fans/smoo/index_fichiers/Page362.htm) är pinout på service-kontakten, samt förslag på att använda en P4 powerkontakt från en dator och en kniv för att få till den. Känns så pass simpelt att det bara är att göra:
- fyra trådar som skall anslutas på WiFI-modulen, inga förändringar av signalnivåer ens...

Och det verkar som att det skall gå att ansluta detta till fransmännens programvara också...
...hoppas bara räckvidden på WiFi räcker till. Får nog sätta upp en WLAN-basstation på kallvinden (har ett par över, tänkte sätta upp en repreater där i alla fall för bättre utomhustäckning för mobilen).

Undersökte också möjligheterna att använda en mobiltelefon. HTCs-telefoner skulle fungera, de har serieport (även Nexus One, som dock inte går att ladda samtidigt som man använder serieporten). 3,3V räcker dock inte till för att hålla den laddad. Synd, då den har alla givare och interface man vill åt, inklusive tempmätare, GPS och accelerometer...

Kom på en annnan moddning idag: Rådjursskrämma, IR-detektor för att hitta djuren när de är i närheten, blixtljus/ljudsignal därefter...
 
  • Gilla
theon
  • Laddar…
pacman42 skrev:
Och här ([länk]) är pinout på service-kontakten, samt förslag på att använda en P4 powerkontakt från en dator och en kniv för att få till den. Känns så pass simpelt att det bara är att göra:
- fyra trådar som skall anslutas på WiFI-modulen, inga förändringar av signalnivåer ens...

Och det verkar som att det skall gå att ansluta detta till fransmännens programvara också...
...hoppas bara räckvidden på WiFi räcker till. Får nog sätta upp en WLAN-basstation på kallvinden (har ett par över, tänkte sätta upp en repreater där i alla fall för bättre utomhustäckning för mobilen).

Undersökte också möjligheterna att använda en mobiltelefon. HTCs-telefoner skulle fungera, de har serieport (även Nexus One, som dock inte går att ladda samtidigt som man använder serieporten). 3,3V räcker dock inte till för att hålla den laddad. Synd, då den har alla givare och interface man vill åt, inklusive tempmätare, GPS och accelerometer...

Kom på en annnan moddning idag: Rådjursskrämma, IR-detektor för att hitta djuren när de är i närheten, blixtljus/ljudsignal därefter...

Jag är så jäkla sugen nu på att vintermodda en av mina 220, skall bara komma på något vettigt att göra med den! =)
Kattdetektor med air-soft kanon på taket av 220n!? ;)
 
  • Gilla
Mabcus och 1 till
  • Laddar…
pacman42 skrev:
Och här ([länk]) är pinout på service-kontakten, samt förslag på att använda en P4 powerkontakt från en dator och en kniv för att få till den. Känns så pass simpelt att det bara är att göra:
- fyra trådar som skall anslutas på WiFI-modulen, inga förändringar av signalnivåer ens...
Det var en sådan P4-kontakt http://www.kjell.com/sortiment/dato...aggregat/atx12v-(p4)-4-pin-forlangning-p98052 som jag använde som anslutning till servicekontakten. Med hjälp av en kniv för att göra de fyrkantiga anslutningarna lite mer runda så fungerar det bra.

pacman42 skrev:
Undersökte också möjligheterna att använda en mobiltelefon. HTCs-telefoner skulle fungera, de har serieport (även Nexus One, som dock inte går att ladda samtidigt som man använder serieporten). 3,3V räcker dock inte till för att hålla den laddad. Synd, då den har alla givare och interface man vill åt, inklusive tempmätare, GPS och accelerometer...
För att få 5V spänning kan du väl använda en enkel spänningsomvandlare 3.3V till 5V.
http://www.circuitsathome.com/products-page/power-supplies

Kul att det börjar knäckas lite moddnings-idéer på forumet nu! :wow:
 
Marie Bö skrev:
Det var en sådan P4-kontakt [länk] som jag använde som anslutning till servicekontakten. Med hjälp av en kniv för att göra de fyrkantiga anslutningarna lite mer runda så fungerar det bra.



För att få 5V spänning kan du väl använda en enkel spänningsomvandlare 3.3V till 5V.
[länk]

Kul att det börjar knäckas lite moddnings-idéer på forumet nu! :wow:
Tack för tipset om 3,3->5V. Tyvärr fungerade det ändå inte med den telefon jag har över (Nexus One) och jag köper inte en ny telefon bara för detta. Kanske kan få till GPS-positionering ändå, jag har en Bluetooth-GPS liggande...

Vi borde kanske starta en separat tråd för det, eller döpa om denna...
 
Jag gjorde slag i saken och beställde en modul enligt ovan till min AM.

Nu får man bara vänta några veckor. Sedan skall ju säkert staten ha moms också...

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
  • Gilla
larsosca
  • Laddar…
Jätteroligt och kul initiativ, tack för att du delar med dig Marie. Skulle vara roligt att läsa om fler "moddar" av AM. Jag är själv tekniknörd, dock ej elektronik.

Jag har en generell fråga, inte bara riktat till Marie. Vad är den stora fördelen med att inte köra AM när det regnar? Min AM går hela vår/sommar/höst men jag har i ärlighetens namn inte utvärderat klippresultaten torrt vs. regn. Som sagt, vad är nackdelen med regn, är det att gräset lägger sig, eller att AM kan "slira" - eller vad är det man främst vill försöka undvika med regnsensor? Det var ett tag sen jag läste på "AM-Forumet" så om denna fråga är ventilerat redan i andra trådar ber jag om överseende.
 
Jokomoko: läs denna tråden ordentligt så får du svar på frågan...

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
pacman42 skrev:
Jag gjorde slag i saken och beställde en modul enligt ovan till min AM.

Nu får man bara vänta några veckor. Sedan skall ju säkert staten ha moms också...

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
Nu har den kommit, utan momskrav. :)

Hoppas hinna få igång den i helgen...

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
pacman42 skrev:
Nu har den kommit, utan momskrav. :)

Hoppas hinna få igång den i helgen...

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
Förresten, var det någon som hade ritning på kontakter och kretskort? Tänker nog ansluta den inne i maskinen istället för på serviceporten i alla fall, även om jag använder porten nu i helgen...

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
pacman42 skrev:
Förresten, var det någon som hade ritning på kontakter och kretskort? Tänker nog ansluta den inne i maskinen istället för på serviceporten i alla fall, även om jag använder porten nu i helgen...

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
Hittade lite mer info på automower-fans. Men eftersom jag inte kan franska och översättning med Google är humor på höger nivå, så har jag inte vågat koppla in den ännu. Det verkar nämligen som om de rekommenderar att man inte kopplar på 3,3V direkt (även jag inte förstår varför). Någon som är bra på franska får gärna hjälpa till...

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.