Här är iaf lite bilder på trappräcket i ek och glas. Det är 4 uplights som ligger precis under glaset. I hörnet finns en inbyggd bokhylla med en riktbar LED-spotlight riktad mot. Kommer förmodligen att bli en läshörna med en fåtölj här sen.
 
  • IMAG0398.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG0399.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG0400.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG0402.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG0403.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ChristinaH och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ni verkar å andra sidan också kunna glädja er åt att en massa andra saker blir riktigt snyggt och trevligt. (y)
 
Mikael_L skrev:
Ni verkar å andra sidan också kunna glädja er åt att en massa andra saker blir riktigt snyggt och trevligt. (y)
Precis :)
 
En fråga om groparna i badrummet. Kan man ta upp mosaiken i de aktuella områdena och lägga på mer spackel så att det kommer i nivå med det andra och sedan lägga på ny mosaik igen? Golvet i sig har ju rätt fall vad jag förstår bortsett från att det blir gropar så att säga vid handfatet.
 
Mikael_L
Danne12345 skrev:
En fråga om groparna i badrummet. Kan man ta upp mosaiken i de aktuella områdena och lägga på mer spackel så att det kommer i nivå med det andra och sedan lägga på ny mosaik igen? Golvet i sig har ju rätt fall vad jag förstår bortsett från att det blir gropar så att säga vid handfatet.
Nej, man får _absolut_inte_ spackla ovan tätskiktet.
Men det går att "kosmetiskt" fixa till det med att sätta ett lite tjockare lager fästmassa på det sätt du beskrev. (Det var kanske det du tänkte?)

Ska det vara helt korrekt gjort så skall fallet vara rätt i hela badrummet innan tätskiktet läggs på.
Och blir detta fel så måste 100% av badrummet bli omgjort för att rätta till felet.
Det är därför jag blir så irriterad över hantverkare som inte lägger 2 minuter på att kolla detta, innan man går vidare.


edit:
Och att ta bort lite plattor eller mosaik utan att skada tätskiktet kräver ju ett visst handlag och god noggrannhet och att man jobbar sakta och försiktigt.
Och har en hantverkare slarvat med relativt uppenbara saker i det övriga utförandet så undrar jag om jag verkligen skulle våga låta samma ta bort brunna plattor ... :eek:
Kanske om jag fick sitta bredvid och övervaka hela operationen?
 
Redigerat:
Tack Mikael, det var nog så jag menade och det är så de tänkt fixa det om det blir en sådan lösning.
 
Snart blir det inte så mycket mer bilder. Här är lite bilder på sovrummen och förråden. Genomgående är att alla utrymmen känns större än väntat. Det är mycket bra.
Även en bild på infällda spotlights i trappan som lyser på översta trappsteget. Tycker det blev en trevlig grej. Det ser bättre ut i mörker såklart. Kanske kan fixa en bild senare.
Idag har trappan målats. Det kommer lite före och efter-bilder imorgon. Spalje och vangstycken har målats vitt medan stegen är oförändrade.
 
  • IMAG0404.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG0406.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG0407.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG0408.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG0409.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG0410.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG0412.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG0413.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG0414.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG0415.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
Jag är lite nyfiken på dörren med kapningen för snedtaket... Kommer behöva göra samma sak en dag i framtiden.
Har man helt enkelt tagit en standard dörr och kapat? Hur har man gjort med karmen?
 
Om jag inte har helt fel är det en lite smalare dörr som hörnet kapats på. Tror att karmen är platsbyggd.
 
Då dörren förmodligen bara har papp i sig kommer det inte bli solid sida upptill där man kapat. Får då klyva till en bit som passar mellan främre masoniten och den bakre, som man sedan målar vit!
 
Trappan är nu målad. Det blev oerhört mycket bättre än original tycker jag. Vi funderar dock på om man ska måla trappstegen också. Kanske i någon grå färg. Fast det kommer vi i så fall göra själva längre fram
 
  • trappa1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • trappa2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • trappa3.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • trappa4.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • trappajämförelse.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anders D och 3 till
  • Laddar…
Nu är badkaret testat och jag älskar det. Blev två långbad igår. Kanske nyhetens behag :) . Nu är det dags att hitta möbler som passar i framförallt allrummet.
 
  • Gilla
nitram66 och 1 till
  • Laddar…
Går att köpa vitmålad trappa nu från SMV - men ni sparar 8000 på att göra det själva!
 
OK, är hela trappan målad då eller är det som vi gjort?
 
Fundera mer än en gång om ni skall måla hela trappan. Vi målade hela vår trappa vit i förra bostaden. Snyggt son f-n men gud vad allt skit syntes. Vi fick städa trappan dagligen.
Som ni har målat nu tycker jag är en väsentligt höjning av trappan samt väldigt smakfullt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.