Jag ville ha lite lägre sugeffekt i min Nilfisk Alto 25-21. Så jag satte en elektroniks sladdimmer med en 100W glödlampa(enda jag hade,kan funka med mindre) i maskinuttaget på dammsugaren.
När jag nu dimmrar ner lampan reglerar dammsugaren ner varvtalet. Det går att köra väldigt lågt sugtryck med denna metod.
Hur bra dammsugaren mår av det vet jag inte, men den reglerar sugtrycket av sig självt när man reglerar varvtalet på anslutet verktyg
så den måste ju vara gjord för det. I mitt fall så vill jag kunna slipa med excenterslipen utan att dammsugaren suger fast maskinen. Nu går det!
Nackdelen är att jag tappa den automatiska startfunktionen men vid slipning är det inte så farligt.
 
Det var ett elegant sätt att förvandla en konstruktionsmiss till en fördel! Se bara upp så att du inte bränner sönder något med glödlampan.
 
Dertta blir oundvikligen en webb sida med reklam för fine woodworking. Det vore olagligt att skicka länken enbart till deras video, å därav webbsidan. På webbsidan finns en video med några små synnerligen enkla tips för lagningar.

Ta bort ett hack i trä, fixa ett litet utslag, fixa ett större utslag, och sätta i plugg som går att skruva skruvar i (vanliga plugg har trät åt fel hål för det, och det märks om man tvingas utnyttja en relativt stor bit av pluggen.

Speciellt fixa ett större utslag yckte jag var tänkvärd, jag har gjort det förr men lite mer komplicerat (använt såg och annat). Den här lösningen var snygg.

Tyckte videon var bra nog att dela med av, trots sidan med reklam, hoppas det är ok, då vi annars inte kan dela med oss av infon alls.

http://www.finewoodworking.com/Skil...istakes&utm_campaign=fine-woodworking-eletter

--- Mats ---
 
  • Gilla
Kilensnickare och 1 till
  • Laddar…
Jag tyckte det var dålig spånuppsamling på min kap&gersåg, en bosch gcm8. Så jag tog lös gummiläppen som satt där och skar till en större i mjukt gummi. Nu när jag kapar med dammsugaren ansluten dammar det betydligt mindre, förut såg man hur spånet blåste rakt bakåt förbi dammutsuget. Skulle nog säga att uppsamlingen blev väldigt bra i hobbyrumsmiljö. I möblerade rum skulle jag fortfarande inte ställa upp den.
Med denna "läpp" har jag provat kapa 50mm höga stycken. Man får vara beredd på att gummit tar i klingan om man kapar högre.
Jag friserade till den tills jag tyckte det var lagom för mitt ändamål.
Det är lätt att göra nya om den blir helt utsliten.
 
  • uploadfromtaptalk1352021826975.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • uploadfromtaptalk1352021913331.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
PeterJeffrey och 1 till
  • Laddar…
Dina bilder får mig att fundera på om det inte är läge att byta ut biten glasskartong på min kap/ger mot 2mm-gummit jag köpt för ända målet :) Snajsigt!
 
Jag har en precis likadan bosch kap och gersåg, tyckt spånsuget har sugit. Ska absolut ta och testa ditt tips!
 
Jag köpte en 18g picka på HaraldNyborg för 299:- för några år sen. Har tyvärr inte haft så stor nytta av den pga att den slog märken i listen när man använde den. Retade mig lite...
Nu har jag cirkus 75lpm taklist och massa foder att spika upp. Och det vill jag köra en picka till helt enkelt.

Så jag tog och delade billighetspickan och inspekterade. som vi misstänkt här på forumet tidigare är det ett rätt brett stift som sitter där. antaligen samma i flera modeller, tex klammerpickan som de också säljer.

Jag slipade helt enkelt stiftet smalare i spikänden, lika brett som 18g T spiken Harald säljer.
Går som en dröm nu, inte större märken än spiken.
visst, det är fortfarande billighetspicka, ingen djupjustering på pistolen utan det är laborerande på kompressorn som gäller. Men för 299:- räcker det till mig justnu, och en bättre picka finns på önskelistan inför framtida projekt. Om den håller 10-20k spik? Ingen aning. Håller den 2v till är jag nöjd.
 
  • Gilla
magnu
  • Laddar…
Lite annorlunda men inspirerande metoder från Ukraina

Tagit bort länk
/Mats
Moderator
 
Redigerat av moderator:
Helt lysande ju! Mycket jobb att få till den lilla remskivan men resultatet verkar ju bli tillräckligt bra.
 
Masses skrev:
Lite annorlunda men inspirerande metoder från Ukraina


Mycket intressant på den sidan, MEN om ni sitter i kontorslandskap och byggahussurfar på arbetstid, vill jag bara påpeka att det, utöver woodworkingsidan, ploppade upp en bild på en helt naken, visserligen snygg, tjej, bunden i rep. Kanske inget man vill bli ertappad med, oavsett om det var meningen eller inte...
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Charley1968 och 1 till
  • Laddar…
Rensat. Tack för varningen mattiasp. Tillbaka till verktygstipsen.

/mod
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.