Idag har jag tagit det lungt nästan hela dagen efter två 14 timmars dagar. Fick ett ryck efter att ungarna lagt sig och öste 3 kbm jord samt fixade till knappt hälften av slänterna i vägdiket och fixade med dräneringen innan makadambilen kommer om ett par dagar och fyller upp diket.
 
Idag har jag använt min hyvel för första gången, det enda verktyg som samlat damm kom äntligen till användning.
Hade jag haft mer tid skulle det blivit några smörknivar också
 
Klippt och vikt till ett par fönsterbleck samt monterat en ställning.
 
Målat fönster.
 
P
Inte idag, men väl den här veckan. Jag har ett litet rum i förrådet som jag ska använda som förvaring av trädgårdsredskap och maskiner. Jag målade den största delen av rummet förra året, men lämnade ca 2,5 längdmeter vägg. Tog tag i det nu.


  • Jag började med att flytta två hyllplan som satt på väggen, till den andra väggen, det tog ca en timme.
  • Fick plocka ned gammal utanpåliggande kabel mm för att kunna göra jobbet snyggt, ca 30 min.
  • Spacklade upp skarvar och gamla skruvhål. Ca 30 min inkl lite slarvig slipning.
  • Fram med lite väggfärg och måla. Den var slut så det var bara att åka och handla. Två timmar. Visst jag handlade lite annat också men ändå.
  • Målade två strykningar 2x15 min.
  • Satt upp ny el, inkl ytterligare en armatur. Tog sju timmar totalt för att få det som jag vill.
  • Hängde upp tre nya hyllplan. Tog 30 min.
Återstår att göra : Måla dörren, hänga upp alla redskap, terrasstvättar, häcksaxar, grästrimmers mm och leta fram allt som ska stå i hyllorna och ställa dem där. Nästa steg är att börja inreda verkstan som ska vara i rummet innanför detta.

I princip kan man säga att måla 2,5x2,5 m vägg tog 12 timmar, jag börjar först varför folk undrar varför det tar sån tid.:cool:

Vid sidan av håller jag på och målar ett gammalt furutak med linoljefärg. Har hunnit grunda hela taket och gjort första strykningen med vit färg. Kontorsaxlarna gav upp innan jag hunnit hela taket. Men det här projektet är redan två månader försenat.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Har gjort i ordning vårat förråd på 4,7kvm till en snickarbod.
Efter att ha tömt det och rivit ut alla gamla hyllor så såg det ut såhär...
steg1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Målade med nån gammal Fixa färg från K-Rauta, monterat ett överblivet element och hittade något mörkgrått konstgräs(?) på Rusta á 39kr rullen. Fick duga som golv.
steg2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mattan på plats, 4st 60cm IKEA stommar samt 2st lysrörsarmaturer (2x 36W) från Jula á 169kr.
steg3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bänkskiva av 22mm MDF och handtagen på plats.
steg4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu skall det bara inredas med verktygstavlor och sen skall allt som samlats i garaget in igen. 100% åkte ut och förhoppningen är att bara 25% skall tillbaka. Resten slängas.
*phu*
 
Bestämde oss för att måla garaget för ungefär en vecka sedan. När vi skulle börja så öppnade sig himlen i 2 dagar... Ok vi kör tapetsering i hallen och trappan istället, vilket jag nu håller på med.... Behöver jag säga att det är 25 grader varmt och sol :sly:
Men tapeterna är fina i alla fall...
 
Plockat upp en halv skottkärra spillvirke.
 
Rivit ännu mer i huset. Är snart inget kvar kan man tro...
 
gadu^ skrev:
Bänkskiva av 22mm MDF och handtagen på plats.
[bild]
Snyggt jobbat, det ser "lite" fräschare ut nu :)

Ifall du inte redan gjort det, tänk på att montera en regel på väggen under den frihängande bänkskivan, annars är risken stor att den kommer börja hänga ner efter ett tag,eller knäckas ifall ni ställer tunga saker på den.
 
Daniel78 skrev:
Snyggt jobbat, det ser "lite" fräschare ut nu :)

Ifall du inte redan gjort det, tänk på att montera en regel på väggen under den frihängande bänkskivan, annars är risken stor att den kommer börja hänga ner efter ett tag,eller knäckas ifall ni ställer tunga saker på den.
Tackar!
Jodå, det är en regel som går längs väggen plus att den ligger på bänkskåpet också. Sviktar inte speciellt mycket :)
 
Jag antar att det inte går att sätta något i framkant på mdfskivan, då det kanske blir svårt att öppna skåpet längst in?
 
Du tänker en list för att skydda framkanten eller ett stödben till?
 
Redigerat:
Idag skall jag göra ingenting! Det gjorde jag igår också men blev inte färdig! :)
 
  • Gilla
Sailorman
  • Laddar…
gadu^ skrev:
Du tänker en list för att skydda framkanten eller ett stödben till?
Ja, jag menade under skivan, för att stödja den i mitten i framkant. Alltså inte ett ben, utan motsvarande som du har i bakkant.

Fast det kanske inte behövs, kanske håller bra ändå...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.