mycke_nu skrev:
OS X har väl snarare 10% av marknaden. Vi har fem OS X maskiner och aldrig haft ett problem med virus. Windows ska vi bara inte tala om..

Vad jag verkligen hatar med Windows är man skall behöva ett fett och dyrt AV program som slöar ner den snabba, nya maskinen. Snacka om extra skatt både på prestanda och ägande. Lösningen har till slut blivit att köra gratis AV program på Windowsburkarna, men då får man å andra sidan vad man betalar för.

Numera kör jag ofta Windows i virtuella maskiner helt utan antivirus. Blir det problem så slår jag ihjäl maskinen.
Drygt 10% i januari och ökande. På skolmarknaden: total dominans.
 
peternicklas skrev:
Microsoft har sitt egna gratis program som fungerar bra...
Håller med. Riktigt välskrivet känns det och lastar inte ner ens en gammal sur-XP från 2001.
 
inom parantess kan vi tillägga att de flesta av leverantörer numer köper själva scanningsdrivern och lågnivåkoden från MS. De senare ledsnade på alla blådumpar vållade av dåliga AV produkter och erbjöd sin variant billigt
 
Jag har använt Pc sedan innan windows var vanligt, på min första var det bara dos... Har nog gått igenom de flesta windows-versioner som finns från 3.11 till win7, inkl. de flesta servervarianter då jag har blivit lite "datornisse" på jobbet, men har inte använt mac förrän jag köpte en macbook i julas (måste ju testa...). Känns inte så trovärdigt från folk (som jag själv har gjort delvis :surprised:) som klagar på mac när man inte har använt det själv...

Efter 8 månader med mac kan jag konstatera att jag inte är helt igenom nöjd faktiskt. Vissa saker är helt underbart (som tex den goa känslan på chassi och musplattan tex), surfa och liknande inte så komplicerade saker är bättre än på windows. Att allting är bättre och bara fungerar är däremot inte sant, som jag ser det. Varför finns det inte en bra utforskare tex, hopplöst att hitta något på hårddisken tycker jag. Windows hänger sig, men det har macen också gjort. Virus har jag inte fått på många år i windows, och inte heller på mac. Inte så stort problem längre, om man tänker lite på vad man gör.

Saknar en del program, jag är en cad-nisse och det har inte funnits till mac tidigare (inte det som jag använder iaf, Inventor). Nu funkar det däremot, lösningen heter bootcamp och installera windows i maskinen...

Vilken maskin som är bäst går inte bara att säga sådär tycker jag, det beror helt på vad den ska användas till. Jag vet inte om jag köper en till eller går tillbaka till windows på nästa bärbara, man kan göra ungefär samma saker på båda, fast på lite annorlunda sätt. Tycke och smak som avgör i slutändan....
 
Mr B skrev:
Varför finns det inte en bra utforskare tex, hopplöst att hitta något på hårddisken tycker jag.
Köp en licens för Path Finder, en powerversion av Finder som funkar mer som utforskaren i Windows. Helt oumbärligt om man har Mac och värt varenda spänn.
 
f91jsw skrev:
Köp en licens för Path Finder, en powerversion av Finder som funkar mer som utforskaren i Windows. Helt oumbärligt om man har Mac och värt varenda spänn.
Tack för tipset, ska kollas upp! Kan ju öka nyttan med mac en del. (Utforskaren i windows ingår från början, för och nackdelar igen...)

Ursäkta för att det är lite OT just nu...
 
Johan Gunverth skrev:
På skolmarknaden: total dominans.
Japp, dotter #2 som gick ut Natur i våras fick en billig PC i ettan. Sonen som börjar samma linje nu i höst får disponera en Macbook Air.

Man undrar varför.. :rolleyes:
 
peternicklas
mycke_nu skrev:
Japp, dotter #2 som gick ut Natur i våras fick en billig PC i ettan. Sonen som börjar samma linje nu i höst får disponera en Macbook Air.

Man undrar varför.. :rolleyes:
Tråkigt att de ska drabbas så tidigt. Skulle få möjlighet till att välja.
 
  • Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
Kan man utgå från att inlägg som kategoriskt hissar Mac o dissar pc och vice versa är totalt irrelevanta och kunde lika gärna tas bort av en moderator?
 
f91jsw skrev:
Köp en licens för Path Finder, en powerversion av Finder som funkar mer som utforskaren i Windows. Helt oumbärligt om man har Mac och värt varenda spänn.
Normalt sett behöver man inte bry sig om filer och mappar på en Mac, men visst: har man väldigt svårt att släppa Windows går det väl bra. Fenomenet "filhantering" är annars stendött.
 
Johan Gunverth skrev:
Normalt sett behöver man inte bry sig om filer och mappar på en Mac, men visst: har man väldigt svårt att släppa Windows går det väl bra. Fenomenet "filhantering" är annars stendött.
Kanske det är så, men jag håller inte med riktigt. Kanske inte har hunnit lära mig mac än, men det känns bättre att veta lite var filerna ligger, tycker jag. Smaksak...

Annars håller jag med Nimajneb, tokdissa antingen mac eller pc utan att ha några riktiga argument känns mest som onödigt svammel, båda har sina fördelar. Jag fortsätter att surfa med min mac (utan att bry mig om något filsystem) och använder pc när jag ska göra något mer avancerat. (En "avancerad" sak som jag funderar på nu är hur man tar en skärmdump, förutom att starta pc:n förstås...) :rolleyes:
 
nikasp
Köp en MATT skärm för böveln! Och då går 90% av utbudet bort. Fattar inte varför alla consumer-maskiner har de här hemska blanka skärmarna. Helt jäkla hopplösa med reflexer osv. Har länge funderat på varför alla maskiner gjorda för att jobba med har matta skärmar medan bling-burkarna på ElGiganten m.fl. har blanka skärmar.

Nu har jag dels matt skärm på min lilla laptop och min Eizo 23" skärm som jag kör på vid skrivbordet. Håller man på med fotoredigering så är det helt kasst med de här blanka skärmarna som väl ser bra ut i butik men prova att jobba uta på balkongen eller i mörker då du ser dig själv som i en spegel. Jag kör en Lenovo x121e hemma. Smidig och har en "joystick" som är grymt funkis. Jag har haft många IBM och DELL genom åren både hemma och på jobbet.

Apple har matta skärmar om man betalar extra och det tycker jag absolut att du ska göra om du siktar på det. Jag fortsätter med PC då jag tycker att Apple kostar onödigt mycket för vad man får. Tycker jag som kört en hel del på sambons MacBook hemma men jobbat med Windows PC i väldigt många år.

macbook-pro-matte-glossy,Z-G-181420-13.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Pappa Rudolf
  • Laddar…
Mr B skrev:
(En "avancerad" sak som jag funderar på nu är hur man tar en skärmdump, förutom att starta pc:n förstås...) :rolleyes:
command-shift-3

Untitled.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
mycke_nu skrev:
command-shift-3
Lika användarvänlighet kommando som WordPerfect hade på tiden innan Word fanns. ;)
 
Ja, ungefär som ctrl-alt-delete :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.