Det var en konstig slutsats, men berätta gärna vad det är för specifikt särfall du talar om som skulle rendera mycke_nu:s påstående så ogiltigt.

Själv har jag pysslat med PC sedan 8086, byggt & skruvat samt gått en del utbildningar -då det varit ett intresse. Men sedan ett par år sedan har jag gått över till Mac då jag ledsnat på all handpåläggning och beta/prototyptestande. Jag är numera mer bekväm och vill bara att det skall funka och vara roligt, samt inte minst se snyggt ut
 
peternicklas skrev:
Inte en produkt utan en programvara men et är väl därför som vissa är ingenjörer och vissa t.ex. jobbar i butik. Hade ni vetat vad det gäller samt hur det fungerar så hade ni inte kommenterat på det sättet.
Haha, du vet väl inte vad vi jobbar med? Berätta vad det är för program du pratar om och varför det kräver ingående kunskap om operativsystemet.
 
peternicklas
Prins Daniel skrev:
Haha, du vet väl inte vad vi jobbar med? Berätta vad det är för program du pratar om och varför det kräver ingående kunskap om operativsystemet.
Jag skriver att det är mycket avancerade program, för avancerade för Mac. Har aldrig skrivit att man måste vara expert på ett OS men lite kunskap måste man ha. Eftersom ni ställer frågor så är ni inte ingenjörer fär då hade ni vetat.(y)
 
Det kanske har nämnts i tråden men Dells Latitude E-serie är klassad enligt nån militär standard, så man kan ju anta att de förhoppningsvis är hyggligt tåliga.

På jobbet är vi Lenovo-åf, men har gått över mer och mer till Dell.
 
Johan Gunverth skrev:
Normalt sett behöver man inte bry sig om filer och mappar på en Mac, men visst: har man väldigt svårt att släppa Windows går det väl bra. Fenomenet "filhantering" är annars stendött.
Jo, jag vet. Men vissa saker går inte att lära gamla hundar...
 
peternicklas skrev:
Jag skriver att det är mycket avancerade program, för avancerade för Mac. Har aldrig skrivit att man måste vara expert på ett OS men lite kunskap måste man ha. Eftersom ni ställer frågor så är ni inte ingenjörer fär då hade ni vetat.(y)
Nu blir jag också nyfiken, vad är det för ett fantastiskt superavancerat program som är "för avancerat för Mac"? Jag är ingenjör och jobbar med inbyggda system, så bara kör. Jag kan förstå om det är ett program som av historiska skäl är hårt knutet till Windows som plattform, men att det skulle vara "för avancerat" för Mac låter ärligt talat som ren bullshit, om du ursäktar.
 
peternicklas
f91jsw skrev:
Nu blir jag också nyfiken, vad är det för ett fantastiskt superavancerat program som är "för avancerat för Mac"? Jag är ingenjör och jobbar med inbyggda system, så bara kör. Jag kan förstå om det är ett program som av historiska skäl är hårt knutet till Windows som plattform, men att det skulle vara "för avancerat" för Mac låter ärligt talat som ren bullshit, om du ursäktar.
Det viktigast själet är att det inte finns kompilerat till Mac för att det finns ingen marknad. Och det är inte bullshit. Acceptera att MAc inte klarar av detta. Jag förstår och accepterar att bl.a. grafiker väljer Mac av vissa orsaker. Här finns motsvarande orsaker.
 
Jag med blir nyfiken. Nu vet jag inte så mycket om dagens Mac-OS men det är väl i grunden unixbaserat (BSD?). Förklara gärna varför ett program som fungerar bra under Linux inte skulle kunna fungera bra under OS X. Givetvis krävs omkompilering och säkert viss anpassning men varför skulle det vara fundamentalt omöjligt?
 
Johan Gunverth skrev:
Visst är det en smaksak. Jag utbildar ju Göteborg Stads lärare och elever i Mac OS X och ibland dyker det upp någon absolut VILL veta var filmklipps- eller bildfilerna ligger trots att densamme aldrig kommer att få användning för den kunskapen. Har man insett att Spotlight hittar rubbet på en halvsekund inkl. innehåll blir lätt att överge ordning och reda. :D
Spotlight hittar inte systemfiler och om man är en poweruser så vill man nog kunna hantera dem. Över huvud taget är det bra att ha lite koll på filstrukturen även om man har Mac, det gör livet enklare i många lägen och man slipper kalla in support. Jag håller inte med om att Mac är så problemfritt som många vill påstå. Jag tycker att jag får hålla på och googla efter lösningar på problem som kräver att man går in under skalet på operativsystemet minst lika mycket med Mac som jag gjorde på i windows. Ett exempel från den här veckan:

Jag flyttade min Time Capsule från ADSL-modemet till fiberkonvertern. Då slutade Time Machine att fungera, den hittade inte måldisken längre trots att den gick bra att hitta med Finder. Efter en del googlande hittade jag tipset att reseta Time Machine genom att radera filen /Library/Preferences/com.apple.TimeMachine.plist. Det löste problemet. Sådana här saker dyker upp åtminstone någon gång i månaden.
 
peternicklas skrev:
Jag skriver att det är mycket avancerade program, för avancerade för Mac.
peternicklas skrev:
Det viktigast själet är att det inte finns kompilerat till Mac för att det finns ingen marknad.
Hur ska du ha det? Är ditt program för avancerat för Mac eller väjer man av marknadsmässiga skäl inte att kompilera det för Mac. Det är väl två rätt olika saker ändå.
 
peternicklas skrev:
Det viktigast själet är att det inte finns kompilerat till Mac för att det finns ingen marknad. Och det är inte bullshit. Acceptera att MAc inte klarar av detta. Jag förstår och accepterar att bl.a. grafiker väljer Mac av vissa orsaker. Här finns motsvarande orsaker.
"Inte finns kompilerat för Mac" =/= "Mac klarar inte av det". Du har fortfarande inte förklarat varför inte Mac skulle klara av att kompilera koden. Det låter så osannolikt att det låter som bullshit. Att det inte finns en marknad är ju möjligt, men det är ett affärsmässigt skäl och inte ett tekniskt.
 
peternicklas
Alfredo skrev:
Hur ska du ha det? Är ditt program för avancerat för Mac eller väjer man av marknadsmässiga skäl inte att kompilera det för Mac. Det är väl två rätt olika saker ändå.
2 olika saker men nog så viktiga båda.
Det finns inte kompilerat för Mac. Finns inget intresse från programvarutillverkarna att göra det.
Mac har klart därför inte tagit fram datorer för att klara denna typ av programvaror.
Omöjligt, nej.
 
Alfredo skrev:
Hur ska du ha det? Är ditt program för avancerat för Mac eller väjer man av marknadsmässiga skäl inte att kompilera det för Mac. Det är väl två rätt olika saker ändå.
Det kanske är ett antivirusprogram.:wow:
 
  • Gilla
jonmo och 3 till
  • Laddar…
peternicklas
f91jsw skrev:
"Inte finns kompilerat för Mac" =/= "Mac klarar inte av det". Du har fortfarande inte förklarat varför inte Mac skulle klara av att kompilera koden. Det låter så osannolikt att det låter som bullshit. Att det inte finns en marknad är ju möjligt, men det är ett affärsmässigt skäl och inte ett tekniskt.
Som tur är så är det inte Mac som kompilerar koden. Om du har en bil som drivs med bensin, försöker du då köra med diesel? Bullshit, nej verklighet.
 
peternicklas skrev:
Som tur är så är det inte Mac som kompilerar koden. Om du har en bil som drivs med bensin, försöker du då köra med diesel? Bullshit, nej verklighet.
Nu är du bara oseriös. Om det ligger något i det du säger så kläm fram med den tekniska förklaringen, annars är det ingen som kommer tro på dig. Du framstår än så länge bara som ytterligare en fanatisk Mac-hatare utan rationella argument.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.