enginolo skrev:
Det finns fler aspekter att ta hänsyn till. Hans ytvatten rinner in i min tomt. Det saknas dränering och det saknas motveck. Markhöjden har de förändrat, den sluttade när de köpte tomten, men för att få den plan har det blivit en förhöjning ut mot bl a tomtgränsen.
Har de höjt bara på sin sida eller har de höjt på din sida också?
 
hempularen skrev:
Ja men har han höjt på din sida? Efter att du köpte?
Har vi verkligen fått svar på det här än?

Spruta Round-Up på dom grenar som sticker in på din tomt så dom inte kommer tillbaka :p (Obs. ett skämt!)
 
Tycker det är orimligt att grannen ska ha en slänt som håller hans jäck på din tomt. Försök ändå prata medvgrannen om du planerar bo kvar. Jag hade kört bort slänten och försökt få till en gemensam stödmur.
 
Fotografen skrev:
Tar du bort slänten, vilket du är i din fulla rätt att göra, måste du stötta marken med en mur för att hindra att grannens tomt rasar ner. Du kan inte flytta slänten till grannens tomt.
Klockrent svar, tydligare än så blir det inte (y)
 
@enginolo, kan du inte lägga upp en bild på slänten, då kanske du kan få några konkret tipps på en lösning.
 
P
Jag tror inte för 5 öre på att jag skall bekosta muren. Den grundläggande frågan som ingen har lyckats besvara är varför skall slänten ligga på min sida? Hur motiverar man det?
 
Därför att det är där den ligger. OM den har hamnat där efter ditt tillträde så kommer frågan i ett annat läge.
 
  • Gilla
sj6 och 2 till
  • Laddar…
P
Den ligger där den ligger pga att de inte hade någon motpart att ta hänsyn till. Nu finns jag här och vill ha rättelse.
 
Man motiverar det genom att den som vill förändra markhöjden skall ta upp höjdförändringen på sin sida av tomtgränsen (om inte annat överenskommets). När du köpte tomten fanns väl slänten där redan, så den visste du väl om? Och vi har inte fått veta någonting om ifall grannen haft förre markägarens (i detta fall kommunens) tillstånd att lägga slänten där i samband med sitt bygg- och marklov.
 
P
Mycket tveksamt! Jag tror inte att kommunen har tagit ställning i frågan, ty då vore det dokumenterat. De har gjort som de velat (de var först på plats) och det är först nu som jag uppmärksammat problemet.
 
I ditt första inlägg tolkar jag dig som att grannen föreslår 3 alternativ?
Alternativ 2 var en gemensam stödmur en liten bit in på din tomt. Har jag tolkat saken rätt då?

Borde inte gemensam betyda att ni delar på kostnaden? Eller vad avses egentligen med gemensam? Detta tycker jag personligen låter som ett alldeles ypperligt alternativ efter att ha läst i denna tråd.

Utan att ha sett några bilder gissar jag nämligen på att en stödmur kommer att ta mindre plats i anspråk än vad slänten gör i dagsläget?

Dina problem med slänten försvinner, du får mer tomtyta att disponera, grannen går in och delar på kostnaden (om mitt antagande stämmer?) och det bästa av allt är att ni förmodligen slipper dra igång en bitter grannfejd (vilket inte låter helt osannolikt).

En god relation till grannen borde vara mycket mer värd än milimeterrättvisa vad gäller tomtgränser.

Vem vet... han kanske t.o.m. kan stå på stödmuren och klippa häcken mot din sida?
 
P
Det är orimligt. Bara för att de var först ute på plats med sin byggnation, så ska de få bestämma att det skall finnas en sluttning på min tomt. Sluttningen har inte bara skapats ur tomma intet. De har gått in på min tomt (då kommunal mark) och aktivt lagt en jordhög som de bearbetat till en 45 graders sluttning. Vem har tillåtit det? Kommunen knappast.
 
enginolo skrev:
Jag tror inte för 5 öre på att jag skall bekosta muren. Den grundläggande frågan som ingen har lyckats besvara är varför skall slänten ligga på min sida? Hur motiverar man det?
Därför att den redan ligger där.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
P
Det är givetvis värt att beakta, men jag vill inte förlora tomtyta. Det handlar inte om millimetrar snarare ½ m
 
Ponera att du skulle få rätt:

D.v.s. grannen tvingas ta bort slänten (och därmed flytta/ta bort häcken) och eventuellt schakta bort jordmassor. Konsekvensen av detta blir väldigt frostiga relationer er emellan. Men du skulle slippa både häck, slänt och stödmur.

Skulle det kännas bättre för dig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.