riktigt snyggt må ja säga, blev blev lite sugen sj på att test att göra ett bord... dock så vill jag ha ett svart med vita/skimrande stenar, tips?
 
Sätt en vagnsbult i borrhammaren och kör med slag mot formen, det vibrerar som tusan.
 
  • Gilla
slacker
  • Laddar…
berne88 skrev:
riktigt snyggt må ja säga, blev blev lite sugen sj på att test att göra ett bord... dock så vill jag ha ett svart med vita/skimrande stenar, tips?
För den svarta färgen kan du köra samma mängd järnoxid som jag använde, bara köpa svart istället. Jag misstänker att det borde finnas vit kvarts i olika grovlekar att få tag på? Tror jag sett det i någon trädgårdshandel någonstans. Kolla med akvariehandlare också, de har en herrans massa sand o grejer. Ta bara reda på att det är färgäkta: den röda sanden jag testade med var färgad, vanlig sand.
 
Intressant! Det här har jag funderat till och från på i flera år. Har själv gjort ett ganska oseriöst försök till gjutning av altanbord med resultat därefter. Hade nog helst velat ha betongskivor i köket istället för den bambu som det tillslut blev.
Följer tråden med spänning.
 
m.engdahl skrev:
För den svarta färgen kan du köra samma mängd järnoxid som jag använde, bara köpa svart istället. Jag misstänker att det borde finnas vit kvarts i olika grovlekar att få tag på? Tror jag sett det i någon trädgårdshandel någonstans. Kolla med akvariehandlare också, de har en herrans massa sand o grejer. Ta bara reda på att det är färgäkta: den röda sanden jag testade med var färgad, vanlig sand.
'


gjuter du på vit betong och sedan, färgared den?
hur mycket vit kvarts tror du de kan få ut,? eller dessto mer destor fräckar kansce. får kolla runt å se om man kan köra de i KG pris, helst då tvättat å fint grus
 
berne88 skrev:
'


gjuter du på vit betong och sedan, färgared den?
hur mycket vit kvarts tror du de kan få ut,? eller dessto mer destor fräckar kansce. får kolla runt å se om man kan köra de i KG pris, helst då tvättat å fint grus
Jag blandade egen betong med cement, grus och sand. Proportionerna finns på första sidan av tråden. Läs också min post med resultat: skulle jag gjuta samma sak igen skulle jag ändra lite grann på sandstorlek och mängd.
 
  • Gilla
Jitsak
  • Laddar…
Idag skulle jag köra finslipningen, och inledde med ett paket 180-papper. Det gick fort att få till en jämn fin yta, så snart blev det ett paket 320, för att sist köra med 1200 (har inget däremellan tyvärr...). När jag körde med andra 1200pappret gav excenterslipen från Biltema upp, så jag hann inte bli klar tyvärr. Här ser ni dock lite av ytan jag fick till:

DSC_4530.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag är riktigt nöjd med resultatet, och då är jag inte ens klar än! Som ni ser är det väldigt mycket porer i skivan, men jag tror att lösningen kommer funka bra: svart kakelfog! Bara bredspackla över så porerna fylls, och sedan slipa bort reserterna, polera och försegla med vax eller lack.
Saker jag lärt mig: skaffa en vinkelslip för kanterna, skaffa ett betongbryne till vinkelslipen för att ta första lagret och slutligen skaffa bara stenpapper.
Fortsättning följer!
 
  • Gilla
Mixar´n och 1 till
  • Laddar…
AXS
Snyggt resultat!

Jag gjuter en hel del, ni kan se mina grejer på NK bland annat.
Kör med expanderbetong, den ger inga porer alls. Undra vad det är som gör den speciell. ?
Med vanlig finbetong får jag samma resultat som dig, oberoende av hur mycket det vibreras.

Blir flytspackel om det blir porer, sen slipar jag för hand, blir utmärkt resultat.
 
  • Gilla
emilygrey och 1 till
  • Laddar…
Wow, måste till NK och ta ett glo! :D
Jag vet inte hur man fixar expanderbetong, är det lätt som privatperson? Fick häng på flytmedel av en lokal betongfirma, vilket skulle göra betongen självkomprimerande. Nästa projekt kommer definitivt göras med expanderbetong, då porerna inte är så roliga att titta på och att fylla igen dem känns som extra jobb och osäkerhetsfaktor.
 
AXS
Kolla på! Här är en: http://instagram.com/p/OCAKA7q4cu/ Kan du se?

Tror du kan köpa expanderbetong och sen hälla i färgen i det, så slipper du labba själv med sand.
Att blanda färdig är lätt, bara blanda med vatten och köra 5 min. Jag gör den lite rinnigare än tänkt.

Mest bublor får jag ut genom att ha formarna på bockar, sen slår jag under med gummiklubba. Kul jobb!
 
JAg blandade med sand för att jag ville ha svart sand enbart, men annars är det för mycket jobb för att bli bra. Ska göra ett bord i betong som nästa projekt, kommer bli finbetong utan färg och riktigt hårt slipat och polerat. Och jag håller med: betong är riktigt kul!
 
Jag gjöt en skiva att ha runt spishällen ImageUploadedByByggahus.se1344761993.342711.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eftersom jag inte hade gjutsand hemma och det var så lite så köpte jag vanlig finbetong. Vibrerade med liten handbilmaskin och vagnsbult. Det blev dock lite luftbubblor, skulle jag göra om det skulle jag hyra en stavvibrator på Cramo för 80 spänn. För att fylla luftbubblorna tog jag och blandade cementpulver och vatten till en pasta som jag spacklade ut och tvättade sedan av med lätt fuktad svamp. Blev helt jämnt och bra. Luftbubblorna med cement blir dock mörkare än cementen men det ger bara liv åt skivan tycker jag.

Slutligen la jag på två tunna lager med Osmo hårdvaxolja. Blev mycket bra. Har bara haft igång köket tre veckor nu men ytan är lätt att torka av och har inte blivit fläckad eller missfärgad.
 
  • Gilla
Mixar´n och 1 till
  • Laddar…
Riktigt fint att se skivan i sin rätta miljö, bra jobbat! Är det någon mer som använt Osmo olja till sin betong? Måste sätta ned foten på vilken försegling jag ska köra med, och som det ser ut nu är det vattenglas eller Osmo som gäller.
 
Hej,

Modigt att köra rött. Vi har varit lite mer fega och använt oss av jordnära färger i gjutningarna. För oss har det blivit skivor i kök, tvättstuga, båda badrummen, vid spisinsatsen, bakom sängen (för att kuddarna inte skall ramla ner) samt på två pelare vid entrén.

Impregnering har gjorts med Pentra-Sil samt egentillverkat vax som är en blandning av bivax, caurnubavax samt olja. Har även provat att använda akryl i betongen för att få ner vattencementtalet samt öka resistensen mot fläckar men tog en rövare och köpte primer från mapei istället för tex thoro akryl 60 vilket ledde till en svårarbetad betong med fler lufthål. Vibrering har skett med en trefas-motor som används för att skaka ned säd i spannmålssilos.

Tänk på att för mycket vibrering inte heller är bra då små och stora partiklar separeras.

Bifogar lite bilder, ber om ursäkt att en del har dålig skärpa.


IMAG0088.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMAG0089.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSCF2888.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMAG0138.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSCF2898.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Marysten och 7 till
  • Laddar…
Var kan man köpa Pentasil?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.