Status
Tråden går ej att kommentera.
Gudahov skrev:
Tror inte att HQ:s befintliga maskiner kommer att sänkas särskilt mycket pris. Men kanske något.

Med de kompetenta maskiner under 10 000:- som nu börjar komma (Landroid, Gardena) så börjar "vanligt folk" att på allvar fundera på att skaffa sig en robot. (Jag är en av dessa; som har följt utvecklingen under några år, men som tyckt att priserna varit för höga). De som tidigare köpt en HQ-maskin runt 20 000:- har i allmänhet varit antingen övre medelklass eller prylälskare eller gräsmatteklippningshatare. I allmänhet alltså; undantag finns.

Men om säg en HQ 230 hade kostat säg 5000:-, så hade efter 10 år uppskattningsvis hälften av alla gräsmattor i Sverige klippts med robot. Potentialen är alltså stor. Och med Landroid ser vi att det är möjligt att få en kompetent klippare som ligger runt 8000:-. Med ökade serier kan säkert priset pressas ännu mer.

Husqvarna kan välja mellan att skumma högprismarknaden i små volymer, eller att vara med i de stora volymerna. Det vore ett fatalt misstag av HQ att inte ge sig in i den kommande volymmarknaden. Det strategiskt mest vettiga i nuläget är att de antingen börjar knuffa ut mer kompetenta maskiner (lite modifierade HQ 230) under Gardena-märket eller att de skaffar sig ett tredje, lågprismärke.

Husqvarnas egna märkesmaskiner sänks möjligen något till nästa säsong, men framför allt får vi nog se förklädda HQ-maskiner nästa år (typ Gardena R250Li, som kan vara en förklädd HQ230 med lite mindre klippyta eller liknande) med ett betydligt lägre pris. Det är min gissning och vad jag hade gjort om jag varit produktchef hos HQ/Gardena.
Jag är övertygad om att HQ är mer intressad av att tjäna pengar på sin produkter (som de säljer så många de kan av) än att jaga marknadsandelar. De kommer garanterat INTE att gå in och fajtas på volymmarknaden. De har lärt sig av andras framgång i det högre prissegmentet. Se på lilla Apple som tjänar mer på sin iPhone än Microsoft tjänar totalt.
 
peternicklas
Johan Gunverth skrev:
Jag är övertygad om att HQ är mer intressad av att tjäna pengar på sin produkter (som de säljer så många de kan av) än att jaga marknadsandelar. De kommer garanterat INTE att gå in och fajtas på volymmarknaden. De har lärt sig av andras framgång i det högre prissegmentet. Se på lilla Apple som tjänar mer på sin iPhone än Microsoft tjänar totalt.
Stämmer inte riktigt. Gardena(HQ305) -4000:- , -30%. Både HQ 220 och HQ 230 har sänkts med c:a 4000:- eller 15-20%. Så nog har de börjat att anpassa sina priser till marknaden. Nu när även Bosch kommer så blir konkurransen ännu större. Bosch Idego verkar riktigt bra för 14995:-. Jag och många med mig hade nog/väljer den före HQ.
 
peternicklas skrev:
Stämmer inte riktigt. Gardena(HQ305) -4000:- , -30%. Både HQ 220 och HQ 230 har sänkts med c:a 4000:- eller 15-20%. Så nog har de börjat att anpassa sina priser till marknaden. Nu när även Bosch kommer så blir konkurransen ännu större. Bosch Idego verkar riktigt bra för 14995:-. Jag och många med mig hade nog/väljer den före HQ.
Du blandar ihop HQ koncernen med varumärkesportföljen.
 
Nimajneb skrev:
Du blandar ihop HQ koncernen med varumärkesportföljen.
No offense, men det var väl snarast Gunvert som tycks ha blandat ihop koncernen med varumärket Husqvarna. Men Som peternicklas säger, så har HQ redan gett sig in i volymmarknaden i och med Automower 305 och framför allt R40Li.

Johan Gunverth skrev:
Jag är övertygad om att HQ är mer intressad av att tjäna pengar på sin produkter (som de säljer så många de kan av) än att jaga marknadsandelar. De kommer garanterat INTE att gå in och fajtas på volymmarknaden. De har lärt sig av andras framgång i det högre prissegmentet. Se på lilla Apple som tjänar mer på sin iPhone än Microsoft tjänar totalt.
"Lilla" Apple? Apple är mer än dubbelt så stora som Microsoft. Och Iphone är väl i stort sett världens mest sålda mobiltelefon. Att jämföra detta med robotgräsklipparmarknaden är som att jämföra äpplen (apple) med päron. :)

HQ's uppgift är att tjäna så mycket pengar som möjligt till sina aktieägare. Det är, som sagt, mycket troligt att de förbehåller Husqvarna-varumärket till sina exklusiva, lite dyrare gräsrobotor. Men om marknaden förändras, så att var och varannan gräsklippare som säljs är en robotklippare och att volymerna kommer att ligga i prisspannet 5-10 000:-, så kommer HQ-koncernen definitivt inte att nöja sig med att fortsätta stå för någon promille av alla sålda gräsklippare som säljs. I sådana fall kommer de antingen utnyttja Gardena-märket eller något tredje märke för att skapa volym. Då kommer utvecklingskostnaderna att kunna slås ut på ännu fler klippare - och de Husqvarnamärkta maskinerna att få ännu större vinstmarginal.
 
peternicklas skrev:
Usch, nu får du skäll. De säger att den tillverkas i UK men den monteras nog bara där.
Ok:)
 
Krille57 skrev:
...Det jag mest nu oroar mig för är åsknedslag när det varit så mycket åska senaste tiden och därför drar jag ut kontakten när det är risk för åska. Oroar jag mig i onödan anser Ni som haft AM en längre tid?
Allt som föds med ett eluttag kan slås ut av åska. Åskar det för jäv.... drar jag även ur slingkabeln.

Bubblaren skrev:
Inte bara gräsklippare!
Jonte (AM220) här hemma har skördat sin (av mig upptäckta) mördarsnigel. Har hört att Automowern ska göra det men nu har jag bevis. Ny ska han bara få klippa/jaga kvällar framöver.
Vi har fått mördarsniglar runt omkring oss för första gången i massor i år. Några få på tomten men mest i utkanterna. Vet inte om det är roboten som håller dem borta men har sett några ligga med magen upp. Förra året tog roboten en kanin. Måste ha krockat med maskinen och sedan blivit uppskalad.
 
Någon som vet vad "effektivitet" betyder i menyn?
På min 230 står det 12%, borde det inte vara ett högt värde här?

IMAG0235.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
junior74 skrev:
Någon som vet vad "effektivitet" betyder i menyn?
På min 230 står det 12%, borde det inte vara ett högt värde här?
Skulle det kunna vara den effektiva klipptiden av all tillgänglig tid (sedan den togs i bruk första gången)? Dvs hur stor andel av all tillgänglig tid, som den är ute på gräsmattan och klipper.

Det kan ju knappast vara ett verkligt effektivitetsmått - endast du kan ju bedöma om maskinen har varit effektiv eller inte. De enda verkliga effektivitetsmåtten jag kan föreställa mig, vore: 1) hur sällan/ofta den klipper samma yta, trots att den är nyklippt (med ett sådant mått, skulle en perfekt Bosch Indego vara 100% effektiv, då den i teorin håller reda på vilka ytor den klipper) eller 2) hur lite ned-tid den har (står still pga att den satt igen, knivarna är slut, den har fastnat, trillat på rygg, utslagen pga åsknedslag osv).
 
Simba83 skrev:
Har märkt att min efter ca 1veckas 12timmars pass nu bara klipper nästan 1timme innan den behöver ladda.
Har dock sänkt klipp nivån från ~5-6 till 4 kan vara det som ställer till det, i annat fall hur lång garanti är det på batteriet?
Jag gjorde samma iakttagelse efter ett par månaders drift. För att kolla huruvida den laddade otillräckligt eller om batteriets kapacitet hade försämrats under denna korta period lät jag klipparen köra i handläget. Till min stora förvåning klippte den i över 2 timmar innan den stannade. Jag satte över den i auto varvid den sökte upp guidelinan och gick in för laddning. Efterföljande autokörningar var längre än de utlovade 90 minuterna. Pga av dessa iakttagelserna kör jag ett par handklippningar i veckan.....
.
 
S
Swing skrev:
Jag gjorde samma iakttagelse efter ett par månaders drift. För att kolla huruvida den laddade otillräckligt eller om batteriets kapacitet hade försämrats under denna korta period lät jag klipparen köra i handläget. Till min stora förvåning klippte den i över 2 timmar innan den stannade. Jag satte över den i auto varvid den sökte upp guidelinan och gick in för laddning. Efterföljande autokörningar var längre än de utlovade 90 minuterna. Pga av dessa iakttagelserna kör jag ett par handklippningar i veckan.....
.
Ska kolla det.
 
junior74 skrev:
Någon som vet vad "effektivitet" betyder i menyn?
På min 230 står det 12%, borde det inte vara ett högt värde här?
Från den tekniska handboken:

"Efficiency (%) =
a measurement of how much of the total operating
time that the Automower ® has mown the lawn.
Efficiency is the mowing time divided by the
charging time+running time. "

Så normalt borde effektivitet ligga i närheten av 50%, men kanske även tiden då den står i dockan ingår?
 
Pepparkaka skrev:
Från den tekniska handboken:

"Efficiency (%) =
a measurement of how much of the total operating
time that the Automower ® has mown the lawn.
Efficiency is the mowing time divided by the
charging time+running time. "

Så normalt borde effektivitet ligga i närheten av 50%, men kanske även tiden då den står i dockan ingår?
All schemalagd tid ingår. 12% är lite lågt, det tyder på att klipparen får använda rätt mycket tid till att söka efter guide/begränsning samt att följa densamma. Jag hade procentstats i denna häraden innan jag planerade om guiden på min tomt. Nu har den stigit en del (den är dock inte nollad, så jag vet inte vad effektiviteten är i praktiken numera). Kom ihåg att ställa söktiden för guide på 0 minuter också (det blir dock upp till 1 minut i praktiken på min klippare av någon anledning, men det må väl vara hänt) och om du inte har guide så ställ ned söktiden på begränsning till några få minuter. På min tomt hittas (numera) nästan alltid guiden inom ett par minuter, så jag har begränsningstimern satt till bara fem minuter (den har aldrig använts när jag varit hemma). En nackdel på min tomt är att den är rätt långsmal runt huset med de stora ytorna i vardera änden. Det gör att jag inte får så bra procentsats som jag skulle vilja ha. Jag har dock placerat laddstationen på den största ytan nära "utfarten" och begränsningen gör numera en lov ut på den största gräsmattan förbi laddstationen innan den ansluter. Detta gör att den hittar laddstationen rätt snabbt eftersom inte hela guiden behöver följas hem. På vägen ut så använder jag mig av begränsningen för att nå en yta, för att minska följetiden längs guiden.

Notera även att effektiviteten blir lägre om korridorbredden ställs ned, klipper följer dessa långsammare då eftersom den måste stanna och justera riktningen mycket oftare. Av samma orsak är mjuka böjar att föredra, eller skarpa vid tvära svängar (men då stannar den till).
 
6
junior74 skrev:
Någon som vet vad "effektivitet" betyder i menyn?
På min 230 står det 12%, borde det inte vara ett högt värde här?

[bild]
Vad menas med:
Fel antal 149 i displayen?

Att det varit 149 fel på den? Låter mycket, men det är kanske helt normalt? Nu vet ju inte jag hur lång tid dessa fel har uppkommit på.
 
Hej,

Jag håller på och bygger en egen robotklippare och vill gärna få den lika tyst och fin som HQ. Vet någon vilka typer av motorer man använder?

/Jonas
 
JonasForssell skrev:
Hej,

Jag håller på och bygger en egen robotklippare och vill gärna få den lika tyst och fin som HQ. Vet någon vilka typer av motorer man använder?

/Jonas
Borstlösa från Linix, tror det är den här, eller en variant av den: http://www.linixmotor.com/2-Mowing-Machine-Motor.html

Det som är svårt att få tyst är växellådan

Förut var det motorer från tyska Dunker.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.