lars_stefan_axelsson skrev:
Sade vadå?
Läs hela mitt inlägg nr 22 så kanske du förstår vad jag menar.
Men jag kan även förklara här. Så fort man nämner mobilt bredband så överöses man av kommentarer som att det inte går eller det är kass på alla andra sätt. Men för 10 år sedan fanns det varken smarta mobiler eller mobilt bredband, Däremot lades det ner fiber redan för 20 år sedan och hur har den utvecklingen varit sedan dess om vi jämför med det mobilnätet. Det är nu som det kommer; alla som vet bäst kommmer att minsan tala om för mig och alla andra att det är omöjligt och sedan kommer en massa tekniska förklaringar som står oemotsagda. Men det är lustigt att utvecklingen tydligen stannar här ja just här,när det gäller mobila bredband.Något som ingen trodde ens var möjligt för några få år sedan. Så alla ni som påstår att ni vet och att ni varit med o utvecklat det som finns/fanns igår ni behöver inte skriva för att såga min ståndpunkt.Utveckling pågår hela tiden och lösningar kommer det är bara en fråga om inkänandegraden som därmed avgör lönsamheten i utvecklingen. Fiber i all ära men det kommer att kosta mer en det smakar en dag.
 
Du menar att mobilt bredband inte fungerar bra idag, men snaaart så kommer det?
 
cecar33 skrev:
Läs hela mitt inlägg nr 22 så kanske du förstår vad jag menar.
Men jag kan även förklara här. Så fort man nämner mobilt bredband så överöses man av kommentarer som att det inte går eller det är kass på alla andra sätt. Men för 10 år sedan fanns det varken smarta mobiler eller mobilt bredband, Däremot lades det ner fiber redan för 20 år sedan och hur har den utvecklingen varit sedan dess om vi jämför med det mobilnätet. Det är nu som det kommer; alla som vet bäst kommmer att minsan tala om för mig och alla andra att det är omöjligt och sedan kommer en massa tekniska förklaringar som står oemotsagda. Men det är lustigt att utvecklingen tydligen stannar här ja just här,när det gäller mobila bredband.Något som ingen trodde ens var möjligt för några få år sedan. Så alla ni som påstår att ni vet och att ni varit med o utvecklat det som finns/fanns igår ni behöver inte skriva för att såga min ståndpunkt.Utveckling pågår hela tiden och lösningar kommer det är bara en fråga om inkänandegraden som därmed avgör lönsamheten i utvecklingen. Fiber i all ära men det kommer att kosta mer en det smakar en dag.
Precis så som du beskriver det va jag tidigare innan jag skaffade mobilt bredband. Mobilt va inte ens ett alternativ.haha. Trodde aldrig i min vildaste fantasi att det skulle funka så här bra. Har precis samma upplägg som dig och samma hastigheter. Har Samsung smart tv och vi hyr film,kollar youtube och gör precis allt man kan. Har aldrig varit något som helst problem. Har bott med fiber tidigare och har liknande stabilitet och hastigheter med detta. Kul för trådskaparen att få höra från några som kan tala från egna erfarenheter angående mobilt.
 
Det är tydligen svårt för mig att förklara så det blir försåtligt. Jag är övertygad om att mobilt bredband har framtiden för sig och att hastigheterna på det kommer att öka det handlar endast om innovativa lösningar. Gräva ner slang överallt kommer att kosta så det blir inte någon lönsamhet i det, för användarna men de få som fortfarande gräver i gator o torg i framtiden kommer nog att tjäna en slant men det är nog de ända. I tätbebyggda områden såsom städer är det nog det enda alternativet men om det är bäst det ser vi år2035 eller något sådant.
 
cecar33 skrev:
Läs hela mitt inlägg nr 22 så kanske du förstår vad jag menar.
Ja jag byggde mobilt bredband för Ericsson under sju år. Dvs utvecklade tekniken. Så jag tror mig veta något lite om området... ;)

Det har aldrig varit någon som trott att det varit "omöjligt". Tvärtom de första paketdataradionätet sattes upp i juni 1972... (Av university of Hawaii, idag har de rullat fiber mellan öarna...)

Hur mycket data man kan trycka igenom en kanal av en viss bandbredd är heller ingen hemlighet, Shannon (som byggde sitt arbete på Nyqvist) visade 1948 precis hur många bitar man kan få igenom en kanal med en viss bandbredd och signal/brusförhållande. Det får anses välkänt idag.

Den fiber man lade ner för 20 år sedan fungerar fortfarande finfint. Man kör dock mycket snabbare på den idag eftersom kanalutnyttjandet har förbättras. Shannon lurar man dock fortfarande inte. (Man kan idag skicka flera *terra*bit per sekund på den typ av fiber som rullas ut till hemmen, även om man inte använder just den utrustningen till hemmanät. Den är lite för dyr... :))

Vad gäller ekonomin så kostar en fiber dessutom bara i utrullning. När den väl ligger där så håller den i en evighet (man känner inte till någon praktisk livslängd idag) och utrustningen i ändarna kan enkelt bytas. Eftersom det samma inte kan sägas om vårt kopparnät så måste man antingen klara sig utan i framtiden eller gå över till trådlöst. Problemet med det senare är som sagt att kapaciteten är ytterst begränsad, det finns inte hur stort frekvensutrymme som helst (är lite mer komplicerat jag vet det), en hel del är redan upptaget (och måste i så fall flytta på sig), och mediet är delat mellan alla.

Så jag förstår inte riktigt vad du är ute efter. Det är klart att trådlöst kan fungera tillfredsställande för vissa i vissa situationer, men det betyder inte att vi kan köra "last mile" till alla på det sättet. Det kommer inte att funka. Om du på fullt allvar tror att utveckling på det trådlösa området kommer att göra den fiber som redan ligger oekonomisk så att den faller i träda så kan jag inte hjälpa dig. Men jag kan lova att det inte kommer att hända... :) Troligare är att vår törst på bandbredd fortsätter att öka snabbare än dagens media klarar av att tillgodo se det och att betydligt mer fiber till slutanvändare kommer att rullas ut, säg på 20-30 års sikt. (Jag var med 1990 när det började och många trodde att det skulle vara klart på fem år, men de har aldrig kört en grävare sade jag redan då. ;)) Fiber kan man idag med gott samvete se som en investering pss som elektricitet, vatten och avlopp. (Hur den kommer att betala sig är en annan sak). Det samma kan man *inte* säga om ett trådlöst modem. ;)
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
cecar33 skrev:
Jag är övertygad om att mobilt bredband har framtiden för sig och att hastigheterna på det kommer att öka det handlar endast om innovativa lösningar.
Nej, vi närmar oss Shannongränsen för mobilt bredband redan idag. Finns inte mycket till att göra där. Ingen "inovation" i världen ändrar på detta faktum. Du behöver ändra naturlagarna. (Med fiber ligger vi som sagt inte ens i närheten av taket varken teoretiskt eller i praktiken).

Så det enda är i så fall att öka tillgängligt spektrum. Dvs att lägga ner TV och en massa annat som fyller etern idag. Det kommer inte att gå i en handvändning. (Jmf. militären och vindkraftverk. De kommer inte att släppa sin bandbredd utan strid heller. Det samma gäller mycket annat. ) Dessutom så finns det relativt sett mindre bandbredd att tillgå i de intressantaste delarna av spektrat, dvs de lägre frekvenserna. De är dessa som når långt, tränger igenom byggnader osv. I de högre banden finns det mycket mer, men då får vi också problem med dämpning, riktningskänslighet osv. (Kan användas till sin fördel).

Går man i (praktisk) gräns så landar man vid laserbaserade punkt-till-punkt länkar. Och se på f-n, om man skickar lasern genom en fiber så undgår man många av de problem man får om man prompt skall skicka den genom luften... ;)
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
peternicklas
Det var just det som jag råkade ut för med det mobila bredband som jag hade. För många användare skule dela på en given kapacitet. Har även hört att utbyggnaden av 3G nätet har avstannat, stämmer detta? Finns inget idag som kan konkurera med fibern och dess kapacitet. De la fiber utanför mitt och han som gjorde det sa att hela Sveriges trafik i kopparnätet skulle lätt kunna gå i en villainstallations fiber.
 
peternicklas
Nyfniken skrev:
Du menar att mobilt bredband inte fungerar bra idag, men snaaart så kommer det?
Kan ju delvis vara så. Ju fler som gör över till 4G lämnar ju mer utrymme till dem som ligger kvar i 3G nätet. Sedan när tillräckligt många är i 4G nätet så blir detta nätet fullt.
 
peternicklas skrev:
Det var just det som jag råkade ut för med det mobila bredband som jag hade. För många användare skule dela på en given kapacitet. Har även hört att utbyggnaden av 3G nätet har avstannat, stämmer detta?
Jag har inte detaljerna, men ett problem är att det inte är billigt att rulla ut. Licenserna kostar mycket pengar, sedan så måste man fylla nejden med relativt sett dyr utrustning. Dessutom så envisas man med att uppdatera standarder hela tiden från GSM till 3G, från 3G till "4G" och långt ifrån allt av detta kan skötas med ny programvara, så det blir korta avbetalningstider på ett dyrt nät.

Dessutom så är det telekombranschen som ligger bakom både tillverkning, standarder, utveckling och utrullning. Och bara det gör ju en faktor 10 i högre kostnad jämfört med datakom (halv smiley, men bara halv... Ligger tyvärr alldeles för mycket sanning i det).

Så att 3G avstannat och att man lägger pengarna på 4G i Stockholm (eller så) idag, det ligger nog inte alltför långt ifrån sanningen. (3G utrullningen blev inte alls så stor som man lovade PTS när man fick licenserna från början.)
 
peternicklas skrev:
Kan ju delvis vara så. Ju fler som gör över till 4G lämnar ju mer utrymme till dem som ligger kvar i 3G nätet. Sedan när tillräckligt många är i 4G nätet så blir detta nätet fullt.
Problemet med alla dessa tekniker är som lars_stefan (Stefan som jag jobbat med i sju år gissar jag ;-) att frekvensspektrat inte räcker till. Just nu går man ned på så små celler och höga frekvenser på mobila bredbandet att man i praktiken inte ens kommer att ha tillfredsställande inomhustäckning. Pga detta så går man istället över till wlan som matas med fiber....
... Och som jag antyder har jag arbetat länge med mobildata, ca 15 år närmare bestämt...

Notera även att priserna på mobildata stiger rätt snabbt just nu, GigaBytegränser, begränsningar i vilka tjänster man får köra mm kommer snabbt (Telia är "ledande" på detta i Sverige). Orsaken är att intäkterna från röstsamtalen som betalat för bredbandsutbyggnaden minskar snabbt och då måste vi konsumenter betala mer för datatjänsten. Detta är också orsaken till den avstannade utbyggnaden av mobilt bredband - operatörerna måste få in mer pengar på de befintliga investeringarna först.

Mobila bredbandet kommer inte inom överskådlig tid vara så billigt som det varit ett tag, utan kostnaden kommer att öka.

Notera förresten att man i många länder (exvis USA) inte ens planerar för inomhustäckning i villor, utan istället säljer femtobasstationer till kunderna som skall anslutas till det fasta bredbandet, detta förutsätts för att man skall ha täckning alls inomhus hemma.

Trenden för mobilt bredband är att det skall användas när du rör på dig, medan du skall använda WLAN där du är stationär - WLAN som kontrolleras/ägs av din mobiloperatör och som ansluts till det fasta bredbandet...

Inget av det jag skrivit ovan är företagshemligheter, utan all denna information kan man hitta på tex www.idg.se, även om jag som sagt var jobbar med detta. Jag skulle därför gärna se att trenden inte går åt detta hållet, men så här ser det ut...

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
peternicklas
Man kan ju fråga sig hur Tre har tänkt sig sin framtid, de har väl inte ännu köpt någon licens för 4G om jag har rätt för mig.
 
Calle&Lisa skrev:
Kul för trådskaparen att få höra från några som kan tala från egna erfarenheter angående mobilt.
Ja, alltså jag (och många med mig) har *båda*. Dvs jag har både fiber hem och trådlöst till telefonen/datorn (eftersom jobbet bjuder på det och jag långpendlar med tåg). Så det är inte av brist på *erfarenhet* som jag säger som jag gör. Tvärtom.

Vi får hoppas att det fortsätter att funka bra för dig. Och om du har samma stabilitet och hastighet som med fiber så skulle ni bytt ISP... ;)
 
peternicklas skrev:
Man kan ju fråga sig hur Tre har tänkt sig sin framtid, de har väl inte ännu köpt någon licens för 4G om jag har rätt för mig.
Ja det har de, men ett sämre frekvensband (smalare) än de andra har köpt. Telenor och Tele2 delar nätverk på 4G likt de samarbeten som finns mellan Telia/Tele2 och 3/Telenor. 3 och Telia delar inte 4G-nätet med varandra.

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
pacman42 skrev:
(Stefan som jag jobbat med i sju år gissar jag ;-)
Det är inte alls omöjligt, men du får ge mig lite mer ledtrådar... Om du känner mig och min bakgrund så tror du förhoppningsvis mig när jag säger att du ändå inte är anonym i praktiken så du kan lika gärna ge dig till känna... :)
 
peternicklas
pacman42 skrev:
Ja det har de, men ett sämre frekvensband (smalare) än de andra har köpt. Telenor och Tele2 delar nätverk på 4G likt de samarbeten som finns mellan Telia/Tele2 och 3/Telenor. 3 och Telia delar inte 4G-nätet med varandra.

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
Så nu att 3 har köpt den licens som Intel ropade in.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.