Fruppe skrev:
Jag börjar med sista frågan om för grund brunn.

Absolut inte ska grannen skylla sig själv , med dagens brunnar har kanske (jag vet inte) ett medel djup på ca70-80 meter och kommer det ner diesel dit är jag väldigt förvånad . Om man inte häller mååånga liter..

Jag slutar att svara i denna tråd då det har tagits till en sandlåde nivå .

Hoppas TS lyckas bli av med myrorna för BARNENS skull! Med eller utan diesel!
Ok, du menade allvar men visste inte ett smack om grundvatten och brunnar.
För oss alla andra som förstår helheten så löser vi naturligtvis myrproblemet på ett mycket smartare sätt.
 
TS bor väl alldeles i närheten av havet, så diesel och liknande låter inte som en bra idé alls. Trädgårdsslang kopplad till varmvattnet låter bättre, även om varmvattenberedaren lär få jobba ordentligt...
 
Tumregeln väl är att en droppe diesel förstör en kubik vatten till den grad att du inte vill dricka det? Att hälla ut diesel är med andra ord ett bra sätt att få många ovänner (utöver myrorna då).
 
  • Gilla
1anders123
  • Laddar…
Jag är inte så orolig för att folk som läser tråden i sin helhet förstår vilket fullkomligt superidiotiskt förslag det är att hälla ut diesel. Vad som skrämmer mig är att BH alltid hamnar högt upp i Google och att någon där skulle enbart se kanske Frippes inlägg och därmed tro att det är OK att hälla ut diesel.

Även om det inte direkt bryter mot BH regler så kanske en moderator skulle ta sig en funderare på ev konsekvenser av dessa inlägg.....
 
Ja, enligt tidigare i tråden så användes just en sökning på google och träffar som argument.

Så du slog nog huvudet på spiken där.
 
nikasp
Att gräva upp myrstackar på en camping var nog mitt i särklass sämsta sommarjobb. Dessutom regnade det de två dagarna vi höll på också. Minns att vi fick ihop nästan 20 sopsäckar. De är minst lika djupa som de är höga.
 
*suck* myrr eller motsvarande en regnig dag medan man kör runt i stacken med en spade, myrrbör vattnas ut.
Sen kan ju tilläggas att myrr och alla insektsmedel är väldigt skadliga för vattenlevande organismer och har man nära till grundvatten så bör man kolla noga.

/Kent
 
Korvgubbe
Nimajneb skrev:
Jag är inte så orolig för att folk som läser tråden i sin helhet förstår vilket fullkomligt superidiotiskt förslag det är att hälla ut diesel. Vad som skrämmer mig är att BH alltid hamnar högt upp i Google och att någon där skulle enbart se kanske Frippes inlägg och därmed tro att det är OK att hälla ut diesel.

Även om det inte direkt bryter mot BH regler så kanske en moderator skulle ta sig en funderare på ev konsekvenser av dessa inlägg.....
Det är väl ingen som har hävdat att diesel är ett miljövänligt alternativ, men sen kanske man inte ska måla fan på väggen heller över ett par deciliter. Det var ju det där med att svälja kameler...
 
Korvgubbe skrev:
Det är väl ingen som har hävdat att diesel är ett miljövänligt alternativ, men sen kanske man inte ska måla fan på väggen heller över ett par deciliter. Det var ju det där med att svälja kameler...
Men då tråden handlar om att ta bort en stor myrstack och inte småspill av diesel på något litet svartmyrebo (vilket åxå är förkastligt) så är det synnerligen relevant.
Btw, var går gränsen 0,1....1....10....100 liter för en märkbar miljöskada?
Sedan handlar det ju inte om jordens undergång utan snarare om sin egen närmiljö.
 
T
Nu har diesel den otrevliga egenskapen att den inte dunstar utan istället långsamt sjunker genom jordlagren.
1dl diesel räcker förövrigt för att förgifta 3000liter vatten enligt räddningstjänsten.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Bikarbonat och florsocker blanda ihop. Myrorna tar ned det till honan "pooff" ingen hon kva:cool:r
 
T-Röd? ;-) Filtreras fint ner genom marken och sen har man grogg i kranen...
 
jag grävde en grop å hällde i 2 säckar grillbriketter och tände på. Det pyrde i 3-4 dagar men sen var det bara att fylla på med jord så syntes stacken inte längre ;)
 
  • Gilla
estwing
  • Laddar…
Har man robotklippare så slipper man de små röda myrorna i gräsmattan. Den håller också borta stackmyrorna (de väljer att gå åt andra håll). Har en myrstack på tomten som jag inte lyckats ta död på, men myrorna går inte längre ut på gräsmattan...

Misstänker att alltid kortklippt gräsmatta är orsaken till att de inte trivs.


Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
Jag blev av med en myrstack (skogsmyror) med ett par 10-literskastruller med kokande vatten som helt sonika hälldes ner i stacken . Strödde sen myrr mot resterande myror som var utanför stacken för tillfället etc.

Stacken dog direkt, svårare än så är det inte.

/A
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.