Enk Projektet skrev:
I min värld är det bara intresset som styr kunskapen......
I min värld så är det lite mer komplicerat. Klart att intresse är en viktig faktor. Inte tu tal om den saken. Men den är inte ensam, eller varken nödvändig eller tillräcklig i alla fall (många av dessa är dessutom intressanta fall).

Sedan så har vi ju den intressanta frågan om var man i så fall fått sitt intresse ifrån...
 
Byggis1976 skrev:
I vår familj är det jag (kvinna) som tar hand om byggprojekt, tvättar bilen o letar tätskikt..... och min man hämtar på dagis och tvättar.....intressen. Dock överlämnar jag ibland kommunikaiton med hantverkare till min make då jag har lärt mig att de tar honom på större allvar, fast jag levererar vad som skall påpekas/sägas. Sjukt!

Sen har en taxichaffis kallat mig för en "rejäöl kvinna" vid ett tillfälle för att jag klarade att öppna bilens bagagelucka medans maken betalade. Han fick ingen driks!

:)
Jaha, det finns män som föder barn åxå.
Men det handlar om vad omgivningen förväntar sig av en man resp kvinna, det handlar inte om vad resp kön i verkligheten klarar av.

Jag har inget emot att göra både det som förväntas fortfarande av mig som man och göra sådant som förr kallades fruntimmersgöra och som idag skall utföras till minst 50% av män.

I vår familj har vi gjort det enkelt, den som har tid och klarar en uppgift bäst....den gör det. Inget trams om att allt ska delas lika varje dag på varje uppgift.
 
  • Gilla
Micke_vb
  • Laddar…
Byggis1976 skrev:
Dock överlämnar jag ibland kommunikaiton med hantverkare till min make då jag har lärt mig att de tar honom på större allvar, fast jag levererar vad som skall påpekas/sägas. Sjukt!
Jag tycker det är viktigt att vara klar över att det inte behöver vara öppen sexism som nödvändigtvis ligger bakom ett sådant beteende. (Även om sådan naturligtvis finns. Jag har själv sett andra utsättas för den.) Den värsta sortens fördomar man lägger sig till med är dem man får från egna erfarenheter. Om man som hantverkare möter okunniga människor dagarna i ända (och chansen är nog stor, många av de kunniga söker ju nödvändigtvis hantverkarhjälp) så är jag beredd att sätta pengar på att flera av dessa (tom den övervägande majoriteten) är kvinnor, som i många fall gör som män, dvs säger något de bara hört någon annan säga i något lösryckt sammanhang. Något som för det mesta är perifert och inte har någon större inverkan. Det är alltså lätt hänt att man lär sig att ignorera kommentarer från kunden i de här fallen. Vilket naturligtvis leder till problem när det motsatta är sant. (Har en svägerska som är byggnadsingenjör. Hon hade en del att säga om husvisningar...)

Efter att ha umgåtts på de premisserna i några år så dömer man i fortsättningen boken efter omslaget. Vi kan helt enkelt inte annat. Vi är hårdvirade att tänka så. Det krävs en stor medveten ansträngning för att inte låta sina förutfattade meningar tänka åt en. I många sammanhang så kallar vi denna ansträngning "professionalism."

Själv så sitter jag i exakt samma situation, men det rör sig då inte om flickor och pojkar, utan om studenter från olika världsdelar. Det är extra intressant eftersom jag förut haft motsatt förutfattade mening om personer från den här världsdelen. De enda jag egentligen mött professionellt har varit högt ansedda forskare i USA. Alltså gräddan. Nu har jag tyvärr med en del "bottenskrap" att göra (med Svenska mått mätt), och det har färgat mina förutfattade meningar åt andra hållet. Trots att jag intellektuellt *vet* att det är just förutfattade meningar så är det ändå svårt att inte reagera rent känslomässigt på egentligen alldeles för små signaler och dra djupt efter andan innan det egentligen är påkallat... Men det är bara att sitta på händerna och bita sig i tungan. :)
 
Nimajneb skrev:
I vår familj har vi gjort det enkelt, den som har tid och klarar en uppgift bäst....den gör det. Inget trams om att allt ska delas lika varje dag på varje uppgift.
I min familj så har vi gjort det ännu enklare. Om jag inte ser upptagen ut så tycker min fru att jag skall göra något, vad det vara månde. Oavsett om det behöver göras eller ej, nyss blivit gjort, eller ens går att göra. Det finns tydligen en oändlig lista av arbetsuppgifter någonstans däruppe... ;)
 
Jag lär mej ganska lätt det jag är intresserad av....det jag inte är intresserad av är näst intill omöjligt att komma ihåg;)
....ja jag både tvättar, lagar mat och syr.......
 
Enk Projektet skrev:
Jag lär mej ganska lätt det jag är intresserad av....det jag inte är intresserad av är näst intill omöjligt att komma ihåg;)
Ja, men bara nästan omöjligt... ;)
 
Enk Projektet skrev:
Jag lär mej ganska lätt det jag är intresserad av....det jag inte är intresserad av är näst intill omöjligt att komma ihåg;)
....ja jag både tvättar, lagar mat och syr.......
Lite samma här.
Jag kan rycka isär en bilmotor och renovera, viktjustera osv låååååångt innan det egentligen behövs men jag har inte orkat/kommer aldrig ihåg att läsa tvättmaskinsmanualen än utan kastar helt enkelt dom kläderna som inte överlevde tvätten.:surprised:


Förresten, angående det här med kunskap inom lite tekniska prylar bland män och kvinnor.
Jag är ute på en hel del industrier där jag reparerar maskiner.
På varje ställe så blir det ju att man behöver prata med en chef eller förman, och det är egentligen ingen större skillnad mellan män och kvinnor när det gäller deras kunskap om mekanik/elektronik.
Dom flesta kan inte så mycket men brukar förstå bra när man förklarar.

Men ofta när man pratar med en 25 årig tjej (oftast någon snygg ;) ) med högklackat och troligtvis moderiktiga kläder så fattar dom noll, det kvittar hur noga man förklarar.

T.ex:
Elmotorn till hydrauliken behöver renoveras för kollektorn börjar bli bränd, körs maskinen länge till så kommer den att bli förstörd och då behövs en ny vilket kostar 10ggr så mycket som en renovering.

Hon:
Ehhh, men den funkar ju nu!??!???
Varför ska den lagas när den inte är trasig????!!!???




:banghead:
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson skrev:
Jag tycker det är viktigt att vara klar över att det inte behöver vara öppen sexism som nödvändigtvis ligger bakom ett sådant beteende. (Även om sådan naturligtvis finns. Jag har själv sett andra utsättas för den.) Den värsta sortens fördomar man lägger sig till med är dem man får från egna erfarenheter. Om man som hantverkare möter okunniga människor dagarna i ända (och chansen är nog stor, många av de kunniga söker ju nödvändigtvis hantverkarhjälp) så är jag beredd att sätta pengar på att flera av dessa (tom den övervägande majoriteten) är kvinnor, som i många fall gör som män, dvs säger något de bara hört någon annan säga i något lösryckt sammanhang. Något som för det mesta är perifert och inte har någon större inverkan. Det är alltså lätt hänt att man lär sig att ignorera kommentarer från kunden i de här fallen. Vilket naturligtvis leder till problem när det motsatta är sant. (Har en svägerska som är byggnadsingenjör. Hon hade en del att säga om husvisningar...)

Efter att ha umgåtts på de premisserna i några år så dömer man i fortsättningen boken efter omslaget. Vi kan helt enkelt inte annat. Vi är hårdvirade att tänka så. Det krävs en stor medveten ansträngning för att inte låta sina förutfattade meningar tänka åt en. I många sammanhang så kallar vi denna ansträngning "professionalism."

Själv så sitter jag i exakt samma situation, men det rör sig då inte om flickor och pojkar, utan om studenter från olika världsdelar. Det är extra intressant eftersom jag förut haft motsatt förutfattade mening om personer från den här världsdelen. De enda jag egentligen mött professionellt har varit högt ansedda forskare i USA. Alltså gräddan. Nu har jag tyvärr med en del "bottenskrap" att göra (med Svenska mått mätt), och det har färgat mina förutfattade meningar åt andra hållet. Trots att jag intellektuellt *vet* att det är just förutfattade meningar så är det ändå svårt att inte reagera rent känslomässigt på egentligen alldeles för små signaler och dra djupt efter andan innan det egentligen är påkallat... Men det är bara att sitta på händerna och bita sig i tungan. :)
Jo, man skall inte dra alla över en kam. Men, det är min erfarenhet efter en 5 större hus-projekt i alla fall. Jag jobbar som kravställare i en mycket avancerad branch som dock inte är bygg och har 10 års universitetsstudier i nacken så jag tror inte jag tillhör de "kvinnor" som man sanbbt betraktar som känslosamma och okunniga - jag hör ofta att mitt intyck inte är sådant, snarare tvärtom. Inte alla, men en del hantverkare, verkar ha så pass dålig koll på avtal och lag så att de verkar känna sig lurade om kunden inte får det de lovat kunden i kontrakt. Det har jag lärt mig av våra kontakter. Jag tror det ffa beror på att hantverkare inte gillar att läsa kontrakt och monteringsanvisningar, de vill "göra".

I vår nuvarande entreprenad så lade vi mycket tid att muntligen ha mäten och då berätta även det som fanns i kontraket, typ vi vill ha denna typ av takpanna mm mm. När nu företaget i avtal förbundit sig att använda panna X, specad på artikelnumme roch sen ÄNDÅ använder en för 50% av kosnad/kvalitet och inte samma ytbehandling, blir man ju (trots professsionalism) rent utsagt galen eftersom de tom höjde fast pris efter specifikation av taket...........brrrr.
 
Men, trots mitt sinne för kvalitet och krav, så har två av företagen vi anlitat hålltllt måttet! Så om någon skall bygga i Stockholmstrakten så har jag refernser på professionella och bra hantverkare som klarar av frågor från kunden, skriver (och FÖLJER) avtal och kan diskutera bärighet och annat med en kvinna och visar respekt, städar och levererar i tid. Och då kan ja ggarantera att jag som lämnar referensen inte tillhör den typen av kund som åker på semester och ser slutresultat utan är med och tittar på steg, anlitar besiktningsmän mm. :)
 
Byggis1976 skrev:
Jo, man skall inte dra alla över en kam. Jag tror det ffa beror på att hantverkare inte gillar att läsa kontrakt och monteringsanvisningar, de vill "göra".
Det är ett viktigt påpekande, min far (som jobbat både på golvet och som chef i verkstadsindustrin i många år) drillade i oss när vi var yngre att man var "tvungen att kunna följa en skriven arbetsbeskrivning". Eftersom det var en av de största problemen han upplevde vid anställning. Dvs att annars kompetent folk inte klarade av det. Och det är mycket begränsande i lite större industri. Kan man inte läsa dokumentation, beskrivningar, ritningar osv. så är man inte produktiv.

Och de attityder du beskriver möter vi ju dessutom ofta lite till mans, man eller kvinna. (Och motsatsen, som en vän på Ericsson svarade på frågan hur han klarade av att svara på alla dumma kundfrågor dagarna i ända; "Jag förutsätter att alla jag träffar är idioter. Då blir besvikelsen inte så stor..." :))

Men eftersom jag redan lever farligt vad gäller kvinnorna så tänker jag i övrigt åtminstone lämna hantverkarna i fred i den här tråden... ;)
 
Haha...jo när ja gköper en IKEA möbel brukar jag inte heller läsa monteringsanvisningen så jag förstår precis hurdet är....meeeeen risken är ju aningens mindre med en felmonterad "billy" jämfört med ett tätskikt i ett badrum för 250,000 papp! :D
 
Denna tråd har ju aningens spårat ur från originalfrågan? :)
 
Kattvovven skrev:
Denna tråd har ju aningens spårat ur från originalfrågan? :)
Som nästan alla trådar på byggahus ;)

Nu börjar vi om. Ok?
 
En annan vinkling kan vara att forum av denna typ är öppna och det är lätt att ställa frågor och det tycker jag är bra.
Varför begränsa typen av frågor genom att på förhand klassa vissa som korkade, det tyder på snobbism och då skulle detta forum dö rätt snabbt. Visst händer det altt man är sarkastik ibland, flåt...

Men frågan till TS är: vad menar du med hysteri?
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
BigGitt skrev:
Som nästan alla trådar på byggahus ;)

Nu börjar vi om. Ok?
Ja, vi vill ju inte tro att man pratar om kvinnor och dolda fel i samma mening.

*duckar*
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.