Status
Tråden går ej att kommentera.
peternicklas skrev:
Lustiga fel som kan inträffa. Men detta måste vara ett fel som inte ska få förekomma. Hur är det då med larm, fjärrlåsning av bilar, trådlösa telefoner mm.?
Inget annat som krånglat, bara mina nya radiokommunicerande brandvarnare. :) Jag löste det genom att flytta den utsatta varnaren och.....det har slutat.
 
Asimow skrev:
Krille 57,
Det är ju en ganska lång passage så det finns risk att det blir lite sämre klippt i den, Om du gör som du säger att lägga kabeln så att det blir största möjliga avstånd, drar en guide i mitten och ställer ner korridorbredden till noll (0) så kommer den att kunna ta sig till och från LS utan problem.
Se till att klipparen inte följer begränsningskabeln (genom att sätta fördröjningen till 99 minuter) annars finns risk att den fastnar när den ska till LS.
En 230 har två guidekablar vilket är bra om man har en krånglig tomt.
Nu har jag kört min nya 230 i två dagar och den hittar genom den smala passagen. Korridorbredd på guide är 2 och 3 på BS. För sökning har jag satt guide till 2 min och 99 på begränsningskabel men då hittade den inte hem från område 1 till LS. Guidekabeln går inte ända fram till område 1 utan ligger 6-7 meter in. Jag har nu ändrat till 12 min på BS om AM inte hittar guide. Kan den få kontakt med kabeln på håll eller måste AM gå över kabeln för att få kontakt vid sökning? Om den inte hittar guide då BS är satt på 99, vad hander då? Kör AM runt och söker guide till batteriet är slut?
Sedan undrar jag vilken lägsta klippinställning Ni har kört på i början för att inte riskera att klippa av kablarna? Hur lång tid tog det innan kablarna blev täckta av gräset?
Jag kör också min 230 på reducerad hastighet pga att min klippyta bara är 700 m3 och har många hinder. Är det någon som vet hur många m3 per timme 230 klipper med reducerad hastighet?
Överlag är jag efter två dagars körning väldigt nöjd och hoppas det håller i sig :)

Jag har inte heller haft några störningar på ADSL telefon eller huslarm men de radiostyrda klockorna verkar inte uppdatera sig.
 
Redigerat:
Man bör inte köra lägre än 4cm på svenskt gräs (rödsvingel, ängsgröe). De har en kritisk längd på runt 3cm under vilket det har svårt att klara sig.
 
T
pacman42 skrev:
Den kör till dess den lägger sig på rygg. Den klarar brantare backar med de andra hjulen, men prova utan först. 20 grader klarar min utan att lägga sig på rygg...

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
OK, inte det svar jag ville ha, men däremot det svar jag förväntade mig :)

Så lyft-sensorn är inte tillräckligt känslig för att upptäcka att den är på väg att gå överstyr. Gillar inte riktigt ide´n med att den ligger på rygg i regnet hela dan :surprised:, men gissar att jag får klippa slänterna själv i fortsättningen också.
 
en_dator skrev:
OK, inte det svar jag ville ha, men däremot det svar jag förväntade mig :)

Så lyft-sensorn är inte tillräckligt känslig för att upptäcka att den är på väg att gå överstyr. Gillar inte riktigt ide´n med att den ligger på rygg i regnet hela dan :surprised:, men gissar att jag får klippa slänterna själv i fortsättningen också.
Min 220 Automower känner av när det blir större lutning och kör på diagonalen för att kompensera lutningen
 
jorgeli skrev:
Min 220 Automower känner av när det blir större lutning och kör på diagonalen för att kompensera lutningen
Ja samma här.
Det verkar som att den inte orkar större lutning och då viker den av åt det hållet som det går lättast, min har aldrig gjort nån wheeli (stegrat) men 230:n är nog mycket starkare och kanske vänder sig.
 
Är det någon som vet om man kan dela upp en gräsmatta i två områden och låta gräsklipparen följa guideslinga för att passera vinkelrätt över områdesgränsen?

Problemet: Gräsmattan har två nivåskillnader (platåer). Sluttningen mellan de två platåerna gör att klipparen inte tar sig upp för sluttningen tillräckligt ofta med resultatet att gräset på den övre platån inte blir klippt lika ofta. Klipparen hamnar mer eller mindre ofrivilligt på den nedre platån större delen av tiden. Laddstationen är placerad på kortsidan på den övre platån. Inga problem att ta sig hem.

Jag har en 230ACX på ca 200 kvm gräsmatta. Rektangulär form. Inga hinder förutom sluttningen i mitten ( ca 5 meter lång med 1,7 meter höjdskillnad).
 
Jag antar att du har guide till den högre delen?
Jag har problem som liknar dina där har jag löst det med att dra ut begr.kabeln parallellt med slänten på kanske 5-10 cm avstånd för att begränsa öppningen till slänten där den så lätt vill ner.
Eftersom den klipper 27cm över slingan blir gräset klippt även imellan trådarna.
På bif. bil kan du se:
Röd= begr.kabel
Grön= Guide kabel
Röd skuggatt är backen

Backe.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Se till att ha en liten öppning bara mellan delarna också. Jag har en passage på 80cm med guide i. Klipparen kommer ofta att leta sig igenom så procentenheter på de olika delarna får man fila på.

Jag har en liknande lösningar där det är för brant på min tomt. Klipparen ränner där över tråden nedför backen, men stannar snällt och vänder på vägen upp...

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
Maden skrev:
Ja samma här.
Det verkar som att den inte orkar större lutning och då viker den av åt det hållet som det går lättast, min har aldrig gjort nån wheeli (stegrat) men 230:n är nog mycket starkare och kanske vänder sig.
Tror nog att det finns kraft såå det räcker,men att den gör så för att risken för tippning skall minska?
 
jorgeli skrev:
Tror nog att det finns kraft såå det räcker,men att den gör så för att risken för tippning skall minska?
Baserat på hur det ser ut hos mig så misstänker jag att den kör så pga dålig friktion. Jag får detta beteende i varierande grad beroende på hur blött det är....

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
Sitter o tittar på min poolrobot som lunkar runt och har under en längre tid funderat på en kusin för gräsmattan.
Lite fakta... Kanske behövs mer..

Gräsyta 2500-2600m2
Slingkabel behov ung 950m
5 mindre områden plus ett stort, sammankopplade med passager och en ev brygga.
Laddstationen skulle nog placeras där 2/3 ligger åt ena hållet och 1/3 åt det andra.

Skulle en 230 klara detta?
Behövs förstärkare och var o hur kopplas en sådan in...

Btw, vad står limited edition för? Många av svaren kanske finns tråden men den är ju längre än lång :)

Edit, kanske 300m2 av gräsmattan har en lutning på 10-15%
 
Redigerat:
Problem med "Lyft klippare"
Har haft en 220AC i två månader nu och den verkar fungera bra, men vid 6 tillfällen har klipparen stannat och larmat och haft felmeddelandet "Klipparen lyft".
Vid alla tillfällen har jag hittat den stående på marken intill barnens sandlåda, den verkar ha krockat med sandlådan med ca 45graders vinkel. Sandlådan har en liggande planka överst runt kanten ca 15 cm från marken och fronten på klipparen verkar gå in precis mellan denna planka och marken.
Är klipparen överkänslig eller är det något annat fel för lyft är den iallafall inte?

/LA
 
Jag har en Automower 220 som har slutat att fungera när den kommer några meter från slingan. Den stannar och så får jag ett felmeddelande om att den inte har slingsignal, ibland står det att främre slingsensor är defekt. Jag har testat följande utan att det börjat fungera:

- Bytt pinkod
- Kollat lampan på laddstationen, den lyser grönt
- Öppnat maskinen och bytt plats på främre och bakre sensor
- Mätt om det är glapp till den främre sensorn

Flyttar jag gräsklipparen närmre slingan så börjar den fungera men bara när den håller sig nära slingan.

Vad kan det vara för fel?
 
@Maden: Jaha, men detta blir ju perfekt! Tack för inspirationen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.