Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Lille Edward är naken.
Han ska strax få nya skor = skoterdubb i bakhjulen.
Min far har gjort det på sin Landroid och han ser många fördelar:
+ mindre nötmärken i 90 graderskurvor
+ glider ej i branta utförsbackar
+ bättre fäste i uppförsbackar
+ håller kursen bättre när den kör på skrå

Fan tro't. Men jag ger det en chans.
Dubbarna ska dit ikväll. Jag återkommer med utlåtande...
20120723_171320.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Wulfram Zneijderhaan
  • Laddar…
pacman42 skrev:
Inte för att vara så'n, men i alla fall...
...med alla problem ni har med era Landroids så kanske en HQ hade varit ett mer prisvärt alternativ i alla fall?
Jag tror du missar poängen.
Moddning / Pimpning är ju halva nöjet:D

Till alla er som inte ser den glädje som finns i denna tråd så handlar den i mångt och mycket om:
"Hur förfina / förbättra / optimera en redan utmärkt produkt" (y)
 
  • Gilla
Ricky-71 och 4 till
  • Laddar…
pacman42 skrev:
Inte för att vara så'n, men i alla fall...
...med alla problem ni har med era Landroids så kanske en HQ hade varit ett mer prisvärt alternativ i alla fall?

Den största fördelen med HQ är definitivt Guidekabeln som man har alla möjligheter att lägga enligt tomtens specifika behov.

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
Du har självklart rätt i att HQ's guidekabel är en bättre lösning för hemgång till laddaren men för 9-10000 kr kan jag lägga lite tid på att få LD systemet att fungera. Dessutom har man bara en guidkabel till 220 AC modellen för dryga 18000 kr och har man en tvåzons tomt får man ju välja var man skall lägga denna enda kabel, vilket troligen blir i passagen till zon 2 och därmed behöver ju även HQ maskinen gå efter begränsningslinan när den går till laddaren i zon 1 med påföljande liknande justeringsjobb som vi har med LD, tycker dock inte det är några problem som du hävdar. Alternativet är en 230 AC som har två guidekablar men då får man ju lägga till ytterligare 5-7000 kr förstås.
 
Peternicklas .. När du har lagt ut xtra tråd, hur har du gjort då ?
 
peternicklas
M@ZE skrev:
Peternicklas .. När du har lagt ut xtra tråd, hur har du gjort då ?
Jag gör på samma sätt som om man skulle dra ut tråd till en ö. I slutet av extra tråden sätter jag en märla och ser till så att tråden hela tiden ligger ihop och inte korsar varandra.
 
falmark skrev:
Lille Edward är naken.
Han ska strax få nya skor = skoterdubb i bakhjulen.
Min far har gjort det på sin Landroid och han ser många fördelar:
+ mindre nötmärken i 90 graderskurvor
+ glider ej i branta utförsbackar
+ bättre fäste i uppförsbackar
+ håller kursen bättre när den kör på skrå

Fan tro't. Men jag ger det en chans.
Dubbarna ska dit ikväll. Jag återkommer med utlåtande...
[bild]
Tack för bilden! En bild säger mer än tusen ord! Min "Pelle" skall också strippa snart. Jag ser att du har ett exemplar av mitt favorituniversalverktyg i bakgrunden! (y)
 
peternicklas skrev:
Förstår inte vad du syftar på. Det är bara lite justeringar för att göra det bra för både maskin och trädgård.
Någon HQ kommer det aldrig på min tomt, de är alldeles för dyra och inte prisvärda.
Om du läser inläggen så ser du att om man följer manualen så är det inga problem. Vi labbar lite med hur man ska lägga slingan för att den ska klippa så mycket som möjligt. Dock så kommer det nog en uppdatering att den klipper överslingan när den går ut från laddningen.Problemet med att den sliter lite på gräset i hörnor kan även HQ göra beroende på hur tomten ser ut. Denda gången jag skulle sakna en guideslinga är om tomtén är kuperad, min är plan så ingen nytta av den heller.
Jag retas litegrann, men nog verkar det smidigare med HQ. Vad som är mest prisvärt beror naturligtvis helt på förutsättningarna, men HQ är helt klart bättre på:
- backar
- smala passager
- flera delar på tomten (med avsmalningar mellan)
- undvika nötning av gräsmattan (genom att ha ställbar bredd på korridorer som den kan röra sig i)
- hitta hem längs begränsning (eftersom det är klippt)
- barn/djursäkerhet (dolda knivar)



Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
  • Gilla
Mabcus
  • Laddar…
pacman42 skrev:
Jag retas litegrann, men nog verkar det smidigare med HQ. Vad som är mest prisvärt beror naturligtvis helt på förutsättningarna, men HQ är helt klart bättre på:
- backar
- smala passager
- flera delar på tomten (med avsmalningar mellan)
- undvika nötning av gräsmattan (genom att ha ställbar bredd på korridorer som den kan röra sig i)
- hitta hem längs begränsning (eftersom det är klippt)
- barn/djursäkerhet (dolda knivar)



Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
Retas får man inte i den här tråden då finns det vissa som blir såååå sura:)

Men kan du utveckla det där med säkerheten, jag trodde i min enfald att alla klippare var likvärdiga på detta.
 
  • Gilla
Mabcus
  • Laddar…
Edwards nya skor :)
 
  • uploadfromtaptalk1343065076128.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Wulfram Zneijderhaan och 4 till
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
Retas får man inte i den här tråden då finns det vissa som blir såååå sura:)

Men kan du utveckla det där med säkerheten, jag trodde i min enfald att alla klippare var likvärdiga på detta.
På HQ så glider ju knivarna in under en hasplåt om man petar på dem då klipparen är vänd (vilket grannens pojk inte kunde låta bli att göra - han ville ju bara se hur den fungerade). Som jag förstått det finns inte denna plåt på LD.

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
OK, men ingen skillnad i drift, båda käkar kattsvansar, grodor och kvarglömda sekatörer :)
 
MBygga skrev:
Du har självklart rätt i att HQ's guidekabel är en bättre lösning för hemgång till laddaren men för 9-10000 kr kan jag lägga lite tid på att få LD systemet att fungera. Dessutom har man bara en guidkabel till 220 AC modellen för dryga 18000 kr och har man en tvåzons tomt får man ju välja var man skall lägga denna enda kabel, vilket troligen blir i passagen till zon 2 och därmed behöver ju även HQ maskinen gå efter begränsningslinan när den går till laddaren i zon 1 med påföljande liknande justeringsjobb som vi har med LD, tycker dock inte det är några problem som du hävdar. Alternativet är en 230 AC som har två guidekablar men då får man ju lägga till ytterligare 5-7000 kr förstås.
Jag har fem delar på min tomt och en guide-kabel. Jag har flyttat på laddstationen för att optimera så att klipparen släpps optimalt (tre dropp längs guide och ytterligare två längs begränsning) och hittar hem på bästa sätt, samt att klipparen står i skugga större delen av dagen, men lågspänningskaneln räckte dit också...

Min gräsmatta är på ca 1300m2 och mycket komplex (dikeskanter, terrasser, kraftig lutning, smala passager, berg i dagen etc) så LD är inget alternativ. Men å andra sidan så är inte många svenska villatomter som min...

Jag tycker det är bra att det finns konkurrens, men den är tyvärr inte tillräckligt bra ännu för att kunna hota HQ på en komplex tomt.


Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
  • Gilla
Mabcus
  • Laddar…
pacman42 skrev:
På HQ så glider ju knivarna in under en hasplåt om man petar på dem då klipparen är vänd (vilket grannens pojk inte kunde låta bli att göra - han ville ju bara se hur den fungerade). Som jag förstått det finns inte denna plåt på LD.

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
Hasplåt finns på HQ's 220 och uppåt men inte på 305'an och Gardena maskinerna. Så på något sätt tror jag den tjänar mer som nötskydd för knivar, skruv och platta än som säkerhetsartikel Hur resonerar HQ annars "du som inte betalar tillräckligt mycket får inte full säkerhet". Tror jag inte på utan knivarna roterar ju in över plattan på dessa maskiner liksom de gör på Landroid och därmed blir de ofarliga då man inte kommer åt att skära sig på dem. De är inte heller rakbladsvassa så man skär sig inte ens om man drar över eggen faktiskt.
 
peternicklas
pacman42 skrev:
Jag retas litegrann, men nog verkar det smidigare med HQ. Vad som är mest prisvärt beror naturligtvis helt på förutsättningarna, men HQ är helt klart bättre på:
- backar
- smala passager
- flera delar på tomten (med avsmalningar mellan)
- undvika nötning av gräsmattan (genom att ha ställbar bredd på korridorer som den kan röra sig i)
- hitta hem längs begränsning (eftersom det är klippt)
- barn/djursäkerhet (dolda knivar)
OK, Nu har du startat mig(y).
Backar vet jag inte då min tomt är plan.
Smala passager är inga problem. Min gräsmatta är som ett U och jag har 7 st stora öar placerade mitt i gräsmattan med c:a 1,5¨- 2,5 m till slingan. Minsta är vi sandlåda som är 70 cm. ingen av dessa passager är något hinder.
Nötningen som man får är då den följer slingan hem, har alltså inget med passager att göra.
Guideslinga menar du nog, jag den är bra, LD har ingen sådan.
Säkerhet, ja den är ju CE-märkt och det är ju kravet. Kniven stannar på runt 2 sek från det att lyftgivaren slår till.
Fördelar Landroid:
Den är mycket snyggare.
Klipper tystare.
Är snabbare.

Sedan vad som är mer prisvärt eller inte är ju upp till var och en och vilka förutsättningar som ens tomt har.
Som jag har påpekat tidigare, HQ hade jag aldrig köpt då den är för dyr samt att jag klarar mig minst lika bra med Landroid eller kanske bättre.
Men det viktigaste är att vi alla är nöjda med det vi har köpt. Respekteras detta på båda hållen så kan kanske tekniken vara det centrala i stället för att bara j***as. T.ex. så är jag inte inne i HQs tråd och skriver en massa elakt om HQ, fast att jag ser alla de problem som de har.
Sedan tycker jag inte om färgen på HQ:rolleyes:.
 
  • Gilla
Jonas_Pettersson och 2 till
  • Laddar…
peternicklas
pacman42 skrev:
Jag tycker det är bra att det finns konkurrens, men den är tyvärr inte tillräckligt bra ännu för att kunna hota HQ på en komplex tomt.
Kan jag nog hålla med dig om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.