Så länge man har tex ftx-ventilation borde väl inte fukten bli något problem i ovanstående kök? Då är ju den absoluta luftfuktigheten nästan samma ute som inne.
 
jag undrar vilket märke det är på kylskåpet? =)
 
bobas skrev:
Så länge man har tex ftx-ventilation borde väl inte fukten bli något problem i ovanstående kök? Då är ju den absoluta luftfuktigheten nästan samma ute som inne.
en mekanisk fläkt i huset med ventiler m.m.
MEN kondensen hamnar nu fel i _TS vägg.
väggen är EJ gjord för plast!!!''mvh
estwing
 
estwing skrev:
hej paul:
jo man skall även plasta golven på övervåningen om man har vattenburen golvvärme då den kondenserar.


mvh
estwing
Visst.... det e sant och jag tänkte inte på det då mitt svar syftade till normalt mellanbjälklag... :)
 
estwing skrev:
en mekanisk fläkt i huset med ventiler m.m.
MEN kondensen hamnar nu fel i _TS vägg.
väggen är EJ gjord för plast!!!''mvh
estwing
Jag förstod ingenting.:rolleyes: kan du förklara bättre?
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Visst.... det e sant och jag tänkte inte på det då mitt svar syftade till normalt mellanbjälklag... :)
helt korrekt!!!(y)


bobas: med tanke på du bommar huset tätt så behövs en mekanisk ventilation som man vanligtvis placerar på vinden.
sen får man borra in massa fresch 90 för att det skall bli god ventilation.
ett par utsug i toa, badrum, klädkammare m.m.

sen angående plasten så flyttar man brytpunkten i väggen med att sätta plast på en vägg som ej är gjort för detta.
där kan det bli precis som paul nämnt tidigare...
bryta upp efter nåra år å se hur skadorna blitt!!!
DET KAN BLI SÅHÄR med stor risk!!

mvh
estwing
 
Nja, estwing, brytpunkten där fuktig luft kyls ner såpass mycket att den kondenserar påverkas inte av plasten, det är en rent temperaturstyrd process. Brytpunkten flyttas alltså av tilläggsisoleringen i sig, inte av plasten. Plasten ska däremot hindra den fuktiga luften att ens komma in i väggen och nå denna brytpunkt.
 
Jag har ingen erfarenhet inom området, men jag trycker att inomhusluften ej borde kondensera när den kyls ned om tex ftx-ventilation finns. Detta pga att inomhusluften borde ha nästan samma absoluta fuktighet som utomhusluften då den byts så ofta. Men det är ju bara mina teorier... Resonerar jag galet?
 
b8q skrev:
Nja, estwing, brytpunkten där fuktig luft kyls ner såpass mycket att den kondenserar påverkas inte av plasten, det är en rent temperaturstyrd process. Brytpunkten flyttas alltså av tilläggsisoleringen i sig, inte av plasten. Plasten ska däremot hindra den fuktiga luften att ens komma in i väggen och nå denna brytpunkt.
exakt!
därav skall du ej sätta plasten.
den gör mer skada än nytta i ett gammalt hus.
därför jag säger att skall man tilläggsisolera så gör det helst utifrån.
då kommer brytpunkten längre ut..
nu flyttas den inåt+ att en plast monteras.
detta ÄR ej bra.
rötskadan kommer nu mitt i väggen istället för att väggen andas som den skall göra.
har du ett vanligt hus som byggs idag så har du 20-25 cm isolering innan äns plasten kommer.
dit in kommer knappt kylan å du får ej kondensen.
men i TS tråd får du kondensen för väggen i sig hade ingen isolering!
sen på nytt hus brukar man sätta 2"2" på insidan efter plasten för att kunna dra el m.m då har du väldigt tät plast.
där monteras 45 iso efter plasten och den isoleringen får aldrig överstiga 30% av väggens isotjocklek.

mvh
estwing
 
Redigerat:
För att inte döda TS inspiration kan man konstantera att det finns inget rätt eller fel kring plast, har sattit plast i en hel del gamla hus under 80-talet och dessa står upp ännu. Själv föredrar jag vindväv men det finns massor av trådar på detta forum som vi kan vidareutveckla plastfrågan i.

Jag tycker TS har gjort ett fantastiskt jobb. Gillar de förspikade reglarna, de tyder på ambition. Mer bilder!
 
estwing skrev:
men i TS tråd får du kondensen för väggen i sig hade ingen isolering!
sen på nytt hus brukar man sätta 2"2" på insidan efter plasten för att kunna dra el m.m då har du väldigt tät plast.
där monteras 45 iso efter plasten och den isoleringen får aldrig överstiga 30% av väggens isotjocklek.

mvh
estwing

Men TS har ju satt plasten på insidan av tilläggsisoleringen. Hade han gjort som du skriver och plastat och SEDAN isolerat hade ju tillsäggsisoleringen riskerat att utgöra mer än 30% av totala isoleringen.

Jag plastar främst tak i mitt 60-tals hus, men självklart ser jag till att förbättra ventilationen och ha koll på luftfuktigheten.
Sedan förlitar jag mej en del på att en välgipsad vägg med tätade skarvar bromsar mycket också:
http://www.byggahus.se/forum/isoler...parrens-angbromsens-vara-eller-icke-vara.html
 
Dsl skrev:
Men TS har ju satt plasten på insidan av tilläggsisoleringen. Hade han gjort som du skriver och plastat och SEDAN isolerat hade ju tillsäggsisoleringen riskerat att utgöra mer än 30% av totala isoleringen.

Jag plastar främst tak i mitt 60-tals hus, men självklart ser jag till att förbättra ventilationen och ha koll på luftfuktigheten.
Sedan förlitar jag mej en del på att en välgipsad vägg med tätade skarvar bromsar mycket också:
[länk]
förklarade ang 30% om man har en ISOLERAD vägg.
TS har ingen isolerad vägg enligt han.
därav skall man ej plasta en vägg.
hållt på 20 år i byggbranschen å inte nån som jag pratat med vare sig gamla snickar rävar...platschefer m.m säger det är dödsdumt.

sen har TS gjort ett fint jobb å det har jag inget annat sagt men han ville ha sy punkter å då får han detta...
ville va bussig att tala om innan han skulle gipsa så det vart mindre att plocka ner.
sen när han nu plastat väggen så skall den nu anslutit hela vägen upp mot nocken för att få det rätta med en plastning.

mvh
estwing
 
estwing skrev:
hej paul:
jo man skall även plasta golven på övervåningen om man har vattenburen golvvärme då den kondenserar.

estwing
Vad menar du med detta? Värmesystemet i sig, oavsett om det är vattenburet eller elektriskt, kondenserar inte.

Varm luft kondenserar när den når en kallare yta, men något annat sker inte.
 
oceanis skrev:
Vad menar du med detta? Värmesystemet i sig, oavsett om det är vattenburet eller elektriskt, kondenserar inte.

Varm luft kondenserar när den når en kallare yta, men något annat sker inte.
man skall ha plast på ett värmegolv på ett mellanbjälklag!!!

mvh
estwing
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.