Glöm inte att fixera alla vattenrör under diskbänken, kolla i "säker vatten" om du är osäker på hur. Även diskmaskinens anslutning skall klamras, blir i vissa fall rejäla stötar i den.

Sent from my HTC One V using Byggahus
 
Redigerat:
Och avloppet till diskmaskinen skall sitta i en böj, fixera den under diskbänken

Sent from my HTC One V using Byggahus
 
Tack, skall bli. Efter att bilden togs kopplade jag ur allt och oljade undersidan, men nu skall det skruvas fast för sista gången hoppas jag. Med lite fly KAN det gå att bygga klart kökslängan ikväll. Men så säger jag typ varje dag så...
 
Hmmm. Oljad bänkskiva vill inte fästa diskmaskinens fuktdkydd. Funderar på att "måla" med silikon som på insidan av diskhon. Vad tror ni om det?
 
Polaren 30-årsskiva satte pinnar i hjulen för seriöst bygge den här helgen, men vi lyckades ändå komma över en vital punkt, dvs stommar och luckor på, som firades med champagne.

Anna är boss av stommar och luckor. Dessa 10,8V Hitachi är helt fenomenala f ö.
IMG_1010.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bänkskivan fästs i stommar och i väggen och får en hel del special, som inte skall synas. denna bakom en täckskiva, som är nuvarande huvudvärk, men löses imorrn med min polare Lasse på några öl sådär.
IMG_1011.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bänkskivan på vänster sida avfasad för fönsterlist och för att matcha stomarna.
IMG_1013.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trappan gipstäckt.
IMG_1020.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Allt i rätt färg. Dags för skål.
IMG_1018.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Urflippat kakel från Kakelgallerian i Kungens kurva. Jag ville ha mosaik och rött och detta var det galnaste jag kunde hitta. Blir svart fog med rött glitter iblandat. Planen är vitt (sterilt och rent), Ek (varmt), Rostfritt (speglar) och en skrikfärg som denna.
IMG_1021.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Skål för er som följer. 5000 klick nu.

IMG_1017.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh Calle
 
  • Gilla
Moki
  • Laddar…
Ok, idag har varit en nonstop felsökning ala 2 steg fram och två bak.

Först såg jag nåt skit i vaskens sil och upptäckte rost. Detta efter tre vattenspolningar. Monterade bort och fann silen magnetisk = ej rostfritt stål. Tog med till Bauhaus som nu utreder saken. Får se hur det går.

Idag skulle Kylskåpet på plats. Första problemet var att bänkskivan stack ut lite och gjorde MDF som skall rama in kylen böjd. Tog bort och sågade av den med linjal.
IMG_1025.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Perfa. Dit med MDF igen. In med kylen.
IMG_1027.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eftersom jag inte visste att det skall ligga en pulka här hade jag bara fäst kabeln här. För trångt. Ut med den igen.
IMG_1024.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sänkte ner kabeln i golvet tills det fanns bra med plats. In igen.
IMG_1028.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Passar som en pläskläpp.
IMG_1030.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men vad i... Ändå inte tillräckligt med plats. Lösningen imorrn blir en 16mm MDF istället för denns 11. Hoppas det inte regnar, men det gör det varje dag så kanske maj 2013 fortsätter bygget.
IMG_1029.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En öl nu kanske....
 
Gött att se att någon ligger i, tappa inte sugen nu, ända in i kaklet är det som gäller!
 
Kaklet är målet. Idag hann jag inte så mycket men en huvudvärk mindre. Mellan skurarna hann jag till K-rauta och handlade 16 mm MDF. Kapade med den gamla som mall och monterade på plats, med de obligatoiska gör om och gör rätt felrättningarna. Tack för linjalsåg, annars vete fan hur man trimmar ner en mm i vinkel. Anna spackalde över diskbänken och snart blir det kakel.

Lite bildbevis:

MDF nr 5, försök 22 gick ok.
IMG_1031.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu GÅR det att hämta bärs.
IMG_1034.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Casco silkon är tydligen färskvara. Tejp och film här över diskmaskinen fäster helt enkelt inte på oljad skiva oavsett avfettning och slip. Silikon verkade vara en klockren idé, men stelnade aldrig. Nytt försök idag med brunt (nytt). Tejpade på stommarna runtom och över kanter. Detta skall också bli grymt skönt när det är över.
IMG_1036.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Imorrn är det fredag. Jag skall jobba i nejden och dra som ett skott hem och kuta en runda, korka upp, bygga, grilla och inget kan stoppa mig.
 
Hmmm. Ösregn och kallt igen. Känns som vi bör flytta in köket inomhus snart. Har mekat lite allt möjligt sedan sist. Mekat lite skåp, men det är ju föga intressant så vi tar det som syns istället.

Som t ex skrikmosaik. Måttat kapat med diamanrondell (dålig idé, fick dammsuga gräsmattan efter att ha pillat splitter ur fötter och knän)
IMG_1060.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hörnet blev bra. Lite tur här.
IMG_1063.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Helt galet. Gillar detta skarpt och nu försvann det "trista".
IMG_1064.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gick ner och övade fogning på ett bastugolv som påbörjades förra året. Var ju inet så knepigt.
IMG_1070.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag satte vi upp takgips i gamla köket. Måste lösa elfrågan nu innan vi förseglar allt i väggar och spacklar igen.
IMG_1109.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kom en hejduk och murade med fria händer. Jag sade att han skulle göra det så symmetriskt (triangeln är assymetrisk) som möjligt och göra en trappa likt köksbänken. Han ringde lite senare och frågade hur jag ville med våningarna, men även där var instruktionen; gör som du själv skulle gjort hemma. Kanonbra jobbat, spisarna ligger platt och nu fattas el och kakel, och kanske lite färg.

Trodde denna pjäs skulle bli för stor för rummet, men passar ganska bra.
IMG_1110.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kryddställ? Kokböcker kanske?
IMG_1112.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hmm, Elkanal kanske är en baggis, men ventiolation till spisarna? Nån som har koll?
IMG_1111.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur fick du tejpen under bänkskivan att fästa tillslut? Och var köpte du den?
 
viktorj skrev:
Hur fick du tejpen under bänkskivan att fästa tillslut? Och var köpte du den?
Nej fick ge upp tejpen efter ett tag och spacklade ut ett tunt lager silikon som iofs är ännu tätare och verkar sitta bra. Tejpade bänkskåpen litegrann. Allt detta kanske är helt onödigt då jag hittade en gummilist som avskärmar luften från när man öppnar diskmaskinen. Jobbigt att fastna timmar på något som skall ta 5 min bara.

Calle
 
  • Gilla
Anna3barn
  • Laddar…
Såg att du skruvat fast bänkskivan "ordentligt" med träskruv på något ställe vilket absolut inte är att rekommendera...
Den ska sitta med vinklar som har avlånga hål i djupled för att kunna röra sig och/alternativt borra 10mm hål i stommarnas ovankant och skruva med skruv/bricka för rörelsemöjligheter.
I annat fall kommer den riskera att dra i sönder allting när den börjar röra på sig sen. ;)
 
Jasså? Tror den sitter med vinklar överallt förutom från sidan, men jag kan ju lätta lite på den. Kylen är ändå ute för måling av dess ram. Det sitter en MDF över skruven, men där gjorde jag faktiskt ett hål för att kunna byta skivan utan att riva halva köket. Skall kolla
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.