Status
Tråden går ej att kommentera.
peternicklas skrev:
Stämmer bra.
Jag har 5 cm om det är helt fritt utanför stenen, c:a 32 cm om det finns mur, 25 cm till häck.
Den måste kunna svänga runt utan att gå i muren. Som de ser på tidigare skiss så är avståndet längre när den går ut än när den går in i innerhörnan. Man får prova sig fram, det är därför som jag har lite extra tråd på lite olika platser. Även om den skulle gå emot så försöker den ett antal gånger. Jag har aldrig hämtat den strömlös på gräset utan den har alltid kommit hem. Nu har jag en slinga som fungerar och är optimerad, den ska inte röras igen.
Nu är det bara solstol och öl som gäller(y).
Att minska avstånden från rek 45 cm är inga problem när den klipper eller när den väl anslutit och följer slingan.

Men det KAN bli problem just i momentet när den ska hitta slingan för att återvända till laddstationen.
Minskade avstånd funkar uppenbarligen för peternicklas. Men då jag har råkat ut för problem vid några få tillfällen, vill jag åtminstone nämna problemet...

Läs inlägg
#672
http://www.byggahus.se/forum/robotgrasklippare/193833-worx-landroid-45.html#post1532603
#673
http://www.byggahus.se/forum/robotgrasklippare/193833-worx-landroid-45.html#post1532609
#1092
http://www.byggahus.se/forum/robotgrasklippare/193833-worx-landroid-73.html#post1540579

Se rekommendationen på 45 cm som det som krävs i värsta läget. Sen får du vackert testa sig fram. Bollen är din. Lycka till.
 
Peterniclas, vet du om Worx planerar någon typ av
Mjukvaruuppdatering baserat på din information?
 
peternicklas
falmark skrev:
Att minska avstånden från rek 45 cm är inga problem när den klipper eller när den väl anslutit och följer slingan.

Men det KAN bli problem just i momentet när den ska hitta slingan för att återvända till laddstationen.
Minskade avstånd funkar uppenbarligen för peternicklas. Men då jag har råkat ut för problem vid några få tillfällen, vill jag åtminstone nämna problemet...

Läs inlägg
#672
[länk]
#673
[länk]
#1092
[länk]

Se rekommendationen på 45 cm som det som krävs i värsta läget. Sen får du vackert testa sig fram. Bollen är din. Lycka till.
Man kanske ska tillägga att mina avstånd fungerar för min trädgård som är helt plan.
 
peternicklas
JonasForssell skrev:
Peterniclas, vet du om Worx planerar någon typ av
Mjukvaruuppdatering baserat på din information?
Har inte hört något, detär ju semester men kan prova att fråga igen.
 
Honken_byggare skrev:
Kör rundade (flera vinklar) så slipper du slirmärken och maskinen går finare.
Det går åt lite extra märlor för att få till dom rundade hörnen? Eller hur har du gjort? Få köpa mer isf för har inga över
 
JS80 skrev:
Det går åt lite extra märlor för att få till dom rundade hörnen? Eller hur har du gjort? Få köpa mer isf för har inga över
Ja några extra blir det ju. Som jag gjort har jag 3 märlor i hörnen. Hörn.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JS80
  • Laddar…
Honken_byggare skrev:
Ja några extra blir det ju. Som jag gjort har jag 3 märlor i hörnen.
Jag brukar dra ett halvmåneformat ca 5mm djupt snitt i mattan med en morakniv och trycka ner tråden i. Märlor på rakorna.
 
  • Gilla
MBygga och 1 till
  • Laddar…
Sådär, 150m HQ kabel på rulle och 100 extra HQ märlor inhandlat, nu blir det planering :)
 
M@ZE skrev:
Har tagit lite bilder om ni kan ge lite tips hur ni tror slingan skall sättas, jättetacksam för åsikter och tips.

[bild]

Kan man göra som V (tårtbitar) in i dessa tro ? det är rakt på båda sidor av denna buskage del.

[bild]
[bild]

Lekstugan från tidigare inlägg, lite småtrixigt .. det var här jag undrade om man kan låta slingan gå bakom stugan, annars vet jag inte riktigt hur man gör i vänstra hörnan ?

[bild]

Även här är det smalt bakom sandlådan 60cm, sen kommer ett träd efter sandlådan med 1,5m mellanrum, avstånd från Träd till kant (höga gräset) 1,4m .. skall man göra en Ö av sandlådan enbart och låta slingan sen fortsätta längs kanten ?

[bild]

Kan man följa den befintliga linjen med 90 graders hörn eller kommer det bli bäddat för strul ?
Jag har tråkiga erfarenheter av 90 graders hörn. Se mitt inlägg #1682
 
Gäller det oavsett inner eller ytterhörn ?
 
Inte för att vara så'n, men i alla fall...
...med alla problem ni har med era Landroids så kanske en HQ hade varit ett mer prisvärt alternativ i alla fall?

Den största fördelen med HQ är definitivt Guidekabeln som man har alla möjligheter att lägga enligt tomtens specifika behov.

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
  • Gilla
Mabcus
  • Laddar…
Skillnaden är väl som mellan Windows och MacOS.

Protte
 
  • Gilla
Mabcus
  • Laddar…
pacman42 skrev:
Inte för att vara så'n, men i alla fall...
...med alla problem ni har med era Landroids så kanske en HQ hade varit ett mer prisvärt alternativ i alla fall?
Inte för att vara så'n men HQ är ju inte precis en totalt problemfri maskin. Min har i alla fall en tendens att fastna på alla möjliga och omöjliga ställen...
 
peternicklas
pacman42 skrev:
Inte för att vara så'n, men i alla fall...
...med alla problem ni har med era Landroids så kanske en HQ hade varit ett mer prisvärt alternativ i alla fall?

Den största fördelen med HQ är definitivt Guidekabeln som man har alla möjligheter att lägga enligt tomtens specifika behov.

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
Förstår inte vad du syftar på. Det är bara lite justeringar för att göra det bra för både maskin och trädgård.
Någon HQ kommer det aldrig på min tomt, de är alldeles för dyra och inte prisvärda.
Om du läser inläggen så ser du att om man följer manualen så är det inga problem. Vi labbar lite med hur man ska lägga slingan för att den ska klippa så mycket som möjligt. Dock så kommer det nog en uppdatering att den klipper överslingan när den går ut från laddningen.Problemet med att den sliter lite på gräset i hörnor kan även HQ göra beroende på hur tomten ser ut. Denda gången jag skulle sakna en guideslinga är om tomtén är kuperad, min är plan så ingen nytta av den heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.