Jag väcker liv i en gammal tråd. Jag har för någon vecka sedan med framgång beställt Osmos produkter från http://www.baufachmarkt24.de/
Från beställning, till att jag fick ett mail om att varorna var på väg, tog det 73 minuter. Priserna är enligt min mening så låga att jag funderade på om det fanns någon hake, men den enda haken är att de svenska priserna är helt galna.
 
  • Gilla
Ellagård
  • Laddar…
Googlade fram ett pris i sverige( finns säkerligen lite billigare) hittade hårdvax olja 3032 0,75L 772kr. Baufachmarkt 20,49E

I bland undrar man över priserna i sverige

Vad landade frakten på det du beställde.
 
Det var ett bra tips mattiasp - tack för det! Jag upptäckte samma sak för ett par år sedan, men i en hast hittade jag ingen som ville skicka till Sverige. Sen har jag inte orkat ta tag i det, och nu slipper jag det :)

Det får nog bli en liten beställning, och jag är sugen på att testa ett par nya (för mig) produkter:


  • Hårdvaxolja Rapid (3262) - skulle vara praktiskt att korta ner tiden mellan strykningarna.
  • Top-Oil (3058) - om jag fattar det hela rätt så ger denna samma effekt som när man oljar träet med "vanlig" olja innan man lägger på den traditionella hårdvaxoljan. Resultatet blir alltså mörkare/djupare än när man kör enbart med den vanliga hårdvaxoljan som inte färgar träet i någon större utsträckning (se inlägg #41).

Någon som har något att säga om dessa produkter?
 
pär h skrev:
Googlade fram ett pris i sverige( finns säkerligen lite billigare) hittade hårdvax olja 3032 0,75L 772kr. Baufachmarkt 20,49E

I bland undrar man över priserna i sverige

Vad landade frakten på det du beställde.
Frakten gick på 14,90 EUR. Det verkar vara enhetsfrakt på mindre paket om jag har förstått saken rätt.

Jag håller på med ett nytt kök, och jag har sparat åtskilliga tusenlappar på att beställa från UK och DE. Bara diskho och vattenarmaturer sparade i storkelsordningen 10 kSEK. En hel del elprylar skall beställas från elektroland24.de
 
Ja det är väldigt konstigt att man kan spara in så väldigt mycket pengar på två prylar om det nu var samma.
Jag skall definitivt köpa olja där ifrån. Vilka osmo produkter köpte du.


Pär
 
Ganska on topic: Hur länge håller sig OSMO i burken? Kan man återförsluta den enkelt? Om det är en vanlig färgburk, som det ser ut att vara, hur öppnar man den då utan att pajja burken?

Jag frågar för jag funderar på att behandla mitt soffbord i betong som jag gjutit med OSMO, men jag kan tänka mig att jag kommer vilja ha det till andra grejer också i framtiden. Därför kanske det vore på sin plats att köpa en större burk, särskilt om man beställer från DE...
 
Osmo har väldigt bra burkat i plåt. Naturligtvis skall man använda en burköppnare, och inte en skruvmejsel när man öppnar burken. Om man dessutom tar för vana att torka av de tätande ytorna innan man stänger burken, kan man öppna och stänga åtskilliga gånger.

Pär: Jag köpte dessa produkter. 1101 är det som Osmo rekommenderar för min tillämpning, så jag ville inte chansa med någon annan produkt. De andra oljorna skall få vara i min bra-att-ha hylla.

Nr.MengeBestell-Nr.BezeichnungEPMwSt.RabattGP
11 Stück10200002OSMO Klarwachs 1101
- Größe: 2,5 Liter
43,99 EUR19%43,99 EUR
21 Stück13900002OSMO Wachspflege & Reinigungsmittel 1 Liter 18,49 EUR19%18,49 EUR
31 Stück10300045OSMO Hartwachs-Öl Farblos matt 3062
- Größe: 750 ml
20,49 EUR19%20,49 EUR
41 Stück10300093OSMO Hartwachs-Öl farblos Seidenmatt RAPID 3232
- Größe: 750 ml
22,49 EUR19%22,49 EUR
51 Stück14000003OSMO Flächenstreicher
- Größe: 60mm
5,89 EUR19%5,89 EUR
61 Stück14000004OSMO Flächenstreicher
- Größe: 100mm
10,49 EUR19%10,49 EUR
7Zwischensumme121,84 EUR
8VersandmethodeDHL 19%14,90 EUR
 
Ett tips angående burkar med flytande ihållande som kan torka tex färgburkar är att alltid ställa dom upp och ned.

Jag ställer allt på färghyllan upp och ned även nyköpta som är oöppnade. Färghandlaren som gav mig tipset sa att han har färgburkar som var upp till tio år gammla som fortfarande fungerade.

Tack mattiasp du får gärna återkomma med resultatet från 1011

Pär
 
Osmos produkterna funkar bra överlag används av många snickerier. En olja jag använder mycket som är härdande är Danish oil. 3 lager med den och det står sig väldigt bra. Vi hade en rund ho infälld i en ekbänkskiva i lunchrummet på jobbet den fick i bästa fall en omgång olja om året efter den var insatt och varit fin 2-3 år.
 
Även om det är billigare än Sverige blir det rätt dyrt ändå eftersom minsta storleken på den vitpigmenterade oljan jag vill ha är 2.5 liter. Bara oljan till det bord jag håller på att bygga kommer att bli lika dyr som ikeabordet jag inte köpte istället.

Jag antar att jag måste bygga fler möbler för att använda upp resten av oljan också.
 
Man kan aldrig jämföra med ikea :) Hur man än vänder och vrider på det så går det inte ihop. Det är knappt så att man kan köpa matrealet till en ikea möbel billigare än vad själva möbeln kostar. Helt galet.
Men då har du i alla fal olja för några år framåt. Alla bekantar kommer att undrar varför alla möbler har samma färg :D

Pär
 
Det är klart att möblerna behöver ett enhetligt utseende.

Och på temat Ikea vs material har det faktiskt hänt att jag köpt ikeamöbler och modifierat dem för att jag inte kunde hitta några prisvärda alternativ. Alla ikeamöbler består inte enbart av tuggat papper.
 
Nu har jag också fått mina grejer från baufachmarkt. Allt var väldigt väl paketerat och av någon outgrundlig anledning hade de skickat med en extra förpackning med iskubspåsar. Märkligt sånt där.
 
fiskbuggaren skrev:
Nu har jag också fått mina grejer från baufachmarkt. Allt var väldigt väl paketerat och av någon outgrundlig anledning hade de skickat med en extra förpackning med iskubspåsar. Märkligt sånt där.
Iskuberna behöver du för att kyla pannan om frugan inte blir nöjd med resultatet ;)

Mer seriöst... vilken olja valde du? Valde du "creativ" eftersom du inte var intresserad av en hink med olja? Har aldrig använt den, och det skulle vara kul att höra vad du tycker i så fall.
 
bygga_bo skrev:
Mer seriöst... vilken olja valde du? Valde du "creativ" eftersom du inte var intresserad av en hink med olja? Har aldrig använt den, och det skulle vara kul att höra vad du tycker i så fall.
Det blev 3040 och 3032 dvs en 2,5-litershink med vitpigmenterad olja och en liten 750ml-burk med sidenmatt. Jag har inte provmålat någonting ännu så jag kan inte ännu uttala mig om hur bra idé det var.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.