Min gamla cirkelsåg har lagt av och nu hopar sig projekten. Jag behöver
1. klyva brädor till en fönstersmyg
2. kapa bänkskivor i ek
3. såga staket/räcke på renoverad balkong
4. sätta foder kring dörr

Jag kan tyvärr inte köpa alla verktyg på en gång så det får bli lite i taget. Jag har läst trådarna här och jag antar att jag behöver en sänksåg för ekskivorna och en kap/ger/klyv för foder och lister. Men en sänksåg t.ex. -- har man användning för den även när man är klar med sina bänkskivor?

Någon som har tips för en hemmapulare? Vilken ände börjar man i?

//frimson
 
En sänksåg är ju bara en dyr cirkelsåg.
 
En cirkelsåg, en kap/gersåg och själv har jag sedan en japansåg som man även kan klyva med, samt en fogsvans för grovsågning där man inte vill använda japansågen.
Även en sticksåg är bra att ha innan du funderar på sänksåg, t.o.m. en liten bord/klyvsåg går före.
 
En cirkelsåg får det ju absolut bli till en början. Som är tillräckligt bra för hemmasnickare.

Att klyva med en japansåg? Du menar alltså att jag kan få ett fint snitt för hand med rätt såg ... det ska jag prova! Därefter får det bli en slags bord/klyv som du nämner.
 
Cirkelsåg är en såg som inte är bäst på något men ofta god tvåa eller trea.

Bästa för dig vore sänksåg med skena, kap/ger och bordssåg.... Men då drar ju pengarna iväg. Däremot så funkar det behjälpligt med en cirkelsåg med skena till dina projekt.
Har man sågarna ovan så blir cirkelsågen en hyllvärmare långt inne i förrådet.
 
Just det -- cirkelsåg med skena får det bli. Och så får jag helt enkelt prova mig fram för att göra snitten i bänkskivan fina. Kanske ska slå till på en elhyvel också, en sån kanske kan rätta till mindre fadäser med sågen.
 
Ja fast en bra cirkelsåg med bra skena är i gengäld typ samma pris som en makita sänksåg från England.

Ska du spara lite pengar så räkna hellre med en vettig cirkelsåg och hemmagjord skena eller långpass/bräda som anhåll vid sågning.

Jag använder inte heller cirkelsågen sedan man skaffade både kap/ger, bordssåg och sänksåg. Däremot var cirkelsågen det verktyg som löste de uppgifterna som en kompromiss förut
 
Perfekt tips, ett långpass kommer ju till användning i andra sammanhang också. Det blir en rundtur till byggvaruhusen i Göteborg med omnejd i e-m. Bra cirkelsåg, långpass och en japansåg -- det borde ju inte vara svårt att få tag i ...
 
Elhyvel är bra att ha om man renoverar mycket, men om man gör som du skriver fadäser med sågen brukar väl det innebära att man sågar bort för mycket och en hyvel hjälper inte mot det, den tar ju bor en mer.
 
Den första bänkskivan jag ska kapa har jag lite spelutrymme på. Den kan i andra ändan sticka ut 2 eller 3 cm. Så om snittytan inte blir superfin så kan jag kanske få det att se lite bättre ut med en hyvel -- eller?

För övrigt verkar det finnas erbjudande på en Makita cirkelsåg på ett byggvaruhus i mina hemtrakter. Det blir nog en sådan för runt tusingen.
 
Har en äldre ELU 152, dvs en liten såg som man lätt kan styra med en hand. Klarar att klyva 45mm och de är ju inte ofta man har större, samt att det finns fästen för styrklossar i lättmetallunderdelen som kan anpassas till en skena.
Inte den starkaste motorn men tar man det lugnt så tuffar den på.
Idag säljs den som DeWalt-produkt och är inte gjord i Schweiz som gamlingen jag har.;)
 
Okej, det låter ju bra.. Är den till salu? :)
 
frimson skrev:
Okej, det låter ju bra.. Är den till salu? :)
Aldrig att man säljer en 25 årig trogen vän;).
 
frimson

Då använder man nog en fräs istället.
 
Jaha, en fräs ja. Det har ju faktiskt haft behov av ibland.

Jag har två bänkskivor som ska sitta ihop i en 90 graders vinkel på ett ställe. De behöver kanske fästas ihop i underkant med hjälp av plugg som jag fräser spår för. Eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.