Glufsglufs skrev:
Just det ordet har jag inte hört men Stockholmskoppling har använts bland de gamla rävarna här istan när de pratat om det.
Jo jag menade Stockholmskoppling
 
Ah...dåså, då svarar jag JA på frågan då (y)
 
Lazyman skrev:
Hittade denna koppling i ett badrum som var "renoverat" av våra vänner från öst.
Den röda tråden är jorden d.v.s. den grön/gula skulle ha kopplats till den röda.
Med deras koppling så har jordfelsbrytaren inte gett fullständigt skydd.
rotade med elen i ett hus i polen byggt 95, såg förjävligt ut rentutsagt! det var fuljordat i varenda jordat uttag, så jag klippte byglarna och lät det vara ojordat istället, är ju för f-n säkrare, otroligt att de "elektrikerna" som gjorde så inte tänkte steget längre på vad som kan hända. även uttaget för varmvattenberedaren var fuljordat så det kittlade i duschen när termostaten slog till, tog bort även den fuljorden då det fanns hyfsat bra jord genom vattenledningsrören, provade med en 60W glödlampa mellan fas-vattenrör och den lyste normalt.

alla kablar var av typ "ekk" fast platta, och hör och häpna det var 3-ledare!!! men jordtråden var klippt i dosorna såpass kort att det inte gick att använda, och kabeln var ingjuten i väggen...
i vissa uttag hade dom använt svart som fas och gulgrön som nolla och klippt den blå istället...
matningen till en del av huset bestod av en gammal förkrigskabel, 2 tjärisolerade svarta ledare omslutna av ett ovalt skal av bly, ingjutet i väggen, dessa såg ut att enbart vara 1mm2, och givetvis avsäkrade med en AEG B16 dvärg i centralen.
från denna kabel som gick mellan centralen och en dosa i andra änden av huset hade dom sen skarvat vidare
till uttag och belysning med 2.5mm2 kabel, och fuljordat överallt, tänk vad lätt att förväxla fas och nolla i den matningen när båda trådarna va svarta!
skruvar i centralen satt löst och fullt i betongkladd i dosor och centralen (allt ingjutet)
huvudsäkringarna till huset var B25dvärgar!

själva materialet de använde var OK, så anläggningen hade vart bra om det bara var monterat av någon med något innanför pannbenet. förhoppningsvis fnns det nån standard där med men den verkar inte efterlevas.
hade det varit ett trähus är jag säker på att det redan vart borta.
 
freddev skrev:
Värsta jag sett är nog när vi flyttade in i vårt hus (och då är jag ändå elektriker)..

Huset är ju byggt 76 så allt är ju i stort sett ojordat, därför blev jag lite konfunderad när jag såg i ett rum på övervåningen att det var ETT jordat uttag..

Började kolla på det och visade sig att gubben som bodde innan hade kopplat in en högtalarkabel på jord som han borrat in i badrummet bakom och anslutit på vattenrören :) Awsome! Rev självklart bort det och satte ett ojordat uttag :)
Precis som hemma hos mig, fast utan fuljord.
Någon gång drog de ny el till köket (fläkt + kyl/frys) och gick då genom hallen på ovanvåningen. De saknade väl ett uttag där, så de satte dit ett.
 
Hoppsan...

Jag får kolla upp det där lite bättre insåg jag nyss...
Skicka med en bild på det hela.

Matningen kommer från vänster.
Uttaget är ej petskyddat, men jordat, så det är ju inte flång nytt...
Fanns det jordad kuhlo?

Matningen sitter i centralen (diazed) med svart-blå-gul/grön på respektive platser. Dock eltejpade/skarvade, så de kan vara före centralbytet, och så blev kabeln kort när de bytte, säkert andra färger också.
Det sitter en annan kabel skarvad med kläm-skarvkabelsko, färgbyte vid skarven, men det ska vara ok vad jag läst här.

Dock lär jag kolla samtliga anslutningar verkar det som.
Matningen till nedre fasskenan sitter fast med några kardeler på sidan av skruven, de som är mellan skruv/fasskena sitter löst (när jag vickar lite på matarkabeln).
Sen har de lyckats klämma två av sju kablar på isoleringen, isoleringen ligger flera mm in under brickan vid säkringen.

Och japp, spiken sitter i kabeln...

Det var ju bra att man kollade lite i detta!
Prio nu är att kolla om det finns jord fram till uttagen i köket och att gå över alla förskruvningar (japp, med strömmen avstängd)!

Om fler matningar till fasskenorna sitter löst kanske det kan förklara att lyset blinkar till ibland?

Och en sista fundering, har det varit annan färg på 16A proppar förr? En som sitter i är lite åt det blå-svarta hållet?
 
  • uttag.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hjälper ett par kompisar med en lägenhetsrenovering. Enfasmatad central med fem proppar. Omtrådat, gissningsvis, någon gång på nittiotalet med JFB installerad för hela lägenheten.
Grupperna var fördelade ungefär som förväntat. En till sips, en till sovrumen, hallen och badrummet, en till vardagsrum och kök, en till tvättmaskin och en till kyl+frys.
Så långt frid och fröjd. Proppen till spisen var utskruvad och givetvis skulle jag dit och kika. Det visade sig att det satt en röd passdel på den gruppen. Lite underligt, när det står på gruppförteckningen att det ska vara 2x4+2,5mm2. Kikar vidare och ser att gruppen som matar sovrummen är avsäkrad med 20A. Kabelareor är nu kontrollerade och passdelarna bytta, men jag funderar fortfarande på hur länge det har sett ut så där.
 
Eh? 2x4 på en enfascentral?????
 
Utgående gruppen till spisen var 2x4+2,5mm2. Resterande grupper var 1,5mm2.
 
Jojo...men 2x4 = 2 faser på 4mm2.......är du med? Det var det jag funderade över.
 
Fas+nolla på 4mm2 och jord på 2,5mm2, eller?
 
Jo...det var jag som var snurrig i skallen...vette sjutton vad jag tänkte på...
 
petersv skrev:
Fas+nolla på 4mm2 och jord på 2,5mm2, eller?
Precis så. Funderar lite på om det egenentligen är en OK installation eftersom trådarna är utbytta någn gång de senaste 20 åren. Det var väl ganska länge sedan det var OK men mindre area på jorden. Går iofs kanske som underhåll att byta ut trådarna.
 
Mikael_L
Glufsglufs skrev:
Jo...det var jag som var snurrig i skallen...vette sjutton vad jag tänkte på...
Ja jag undrade också .... :x

Men förfallet går tydligen fort när man hänger av sig bältet. :p
 
Mikael_L
sajjen skrev:
Precis så. Funderar lite på om det egenentligen är en OK installation eftersom trådarna är utbytta någn gång de senaste 20 åren. Det var väl ganska länge sedan det var OK men mindre area på jorden. Går iofs kanske som underhåll att byta ut trådarna.
Jag har för mig att vi redde ut det där i en tråd för något år sedan, och att det fortfarande är tillåtet, om rätt villkor är uppfyllda.
Men däremot är det nog sällan lönt att välja mindre area på PE så länge vi snackar om såhär små areor.
 
Mikael_L skrev:
Ja jag undrade också .... :x

Men förfallet går tydligen fort när man hänger av sig bältet. :p
Ja..det är ju underligt det där......fast ändå har jag mer med märkningar, beteckningar (inte påsättningar alltså!!!!) och uträkningar att göra nu men men.....det är ju det här att blanda teori och praktik i samma tanke :x
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.