Status
Inte öppen för fler kommentarer.
hk1971j skrev:
Någon som hittat annan väg för reservdelar som knivblad t.e.x?

Jula garanterade att saluföra delar till Landroiden sa som när jag köpte den......

Kanske det Svenska servicebolaget HP Service kan fixa?

Har förvisso ett paket med 3x3 blad kvar men sen då...:confused:
Poolrobot.se har knivar.
 
peternicklas
Jean007 skrev:
Poolrobot.se har knivar.
De är dyra med sina knivar,349:- mot Jula 199:-
 
peternicklas skrev:
De är dyra med sina knivar,349:- mot Jula 199:-
Kollade in deras hemsida..599:- för 100 märlor...Snacka om överpris!
 
Någon som kollat in om HQ´s knivar kan passa Landroid?

Pratade med JULA igår och frågade hur dom nu tänker lösa reservdelar m.m.

Fick svaret att det alltid går att beställa via deras centrallager, men att dom inte får ta in t.e.x knivblad i butik
Min fråga på varför man inte ens tar in knivblad var att det är för att dom är kopior av HQ´s och med hänvsining till pågående paterntprocess/stämning.

Skumt tycker jag, men nåja, här är HQ´s knivar.

http://www.gplshop.se/automower-tillbehor/knivsats-dubbla-klippblad-vandbar-automower.php
 
peternicklas
hk1971j skrev:
Någon som kollat in om HQ´s knivar kan passa Landroid?

Pratade med JULA igår och frågade hur dom nu tänker lösa reservdelar m.m.

Fick svaret att det alltid går att beställa via deras centrallager, men att dom inte får ta in t.e.x knivblad i butik
Min fråga på varför man inte ens tar in knivblad var att det är för att dom är kopior av HQ´s och med hänvsining till pågående paterntprocess/stämning.

Skumt tycker jag, men nåja, här är HQ´s knivar.

[länk]
Detta verkar konstigt, hur kan man ta patent på knivar??
Jag har läst att hålens diameter inte stämmer mellan LD och HQs knivar.
Landroids knivar är:
Hål 8mm
Bredd 17,2 mm
Längd 36,3mm
Tjocklek 0,85mm
Är det någon som kan kolla HQs storlek på knivarna?
 
peternicklas
Pratade med Jula och han läste direkt ur den informationen som de har fått igår.
Klipparen är stoppad men alla garantier och reservdelar fungerar som vanligt.
 
Jag skulle inte lita på att reservdelarna fungerar som vanligt, när jag pratade med verkstan förra veckan då mina hjulhubbar strulade så kunde han inte få fram nya hubbar då, det var innan maskinen var stoppad. Lär ju knappast inte vara bättre nu, jag för just nu en dialog med Jula via mail angående det här, men de är inte världsmästarsnabbast på att svara. Iofs semestertider nu.
 
peternicklas
MagnusSt skrev:
Jag skulle inte lita på att reservdelarna fungerar som vanligt, när jag pratade med verkstan förra veckan då mina hjulhubbar strulade så kunde han inte få fram nya hubbar då, det var innan maskinen var stoppad. Lär ju knappast inte vara bättre nu, jag för just nu en dialog med Jula via mail angående det här, men de är inte världsmästarsnabbast på att svara. Iofs semestertider nu.
Den informationen som jag fick läste personen direkt ur det email som Jula hade skickat ut till sin personal.
Verkar märkligt att olika personer har olika information.
Varför ringer du inte till supporten?
 
Jo, alltså jag ringde supporten förra veckan,
http://www.byggahus.se/forum/robotgrasklippare/193833-worx-landroid-87.html#post1549710

Nu funkar mina hubbar hjälpligt men det är en sjukt dålig konstruktion på de, man kan inte låsa en hjulhubb med en stoppskruv sådär, de kan inte ha provkört maskinen mkt innan de släppte ut den, alltså anser iaf jag att det skulle behöva bli en bättre konstruktion på de där, men det lär ju inte hända nu. Känns som att det kommer bli svårt med andra reservdelar också förutom knivar o sånt, men vi får väl se.

Anledningen till att jag mailar med Jula nu är för att jag vill ha svar på vissa frågor på hur de ska hantera detta ärendet och jag föredrar att maila då man har svart på vitt vad de har sagt om det skulle bli diskussioner längre fram, kanske är därför de tar tid på sig o svara och är lätt svävande i mailform.
 
peternicklas
MagnusSt skrev:
Jo, alltså jag ringde supporten förra veckan,
[länk]

Nu funkar mina hubbar hjälpligt men det är en sjukt dålig konstruktion på de, man kan inte låsa en hjulhubb med en stoppskruv sådär, de kan inte ha provkört maskinen mkt innan de släppte ut den, alltså anser iaf jag att det skulle behöva bli en bättre konstruktion på de där, men det lär ju inte hända nu. Känns som att det kommer bli svårt med andra reservdelar också förutom knivar o sånt, men vi får väl se.

Anledningen till att jag mailar med Jula nu är för att jag vill ha svar på vissa frågor på hur de ska hantera detta ärendet och jag föredrar att maila då man har svart på vitt vad de har sagt om det skulle bli diskussioner längre fram, kanske är därför de tar tid på sig o svara och är lätt svävande i mailform.
Jag pratade med supporten om detta och de sa att det är inga problem med service, garanti eller reserdelar oavsett vad som händer. Vet inte om HQs patent gäller för fler länder än Sverige, om inte, Ladroiden säljs i fler länder. Produkten utvecklas fortfarande och det verkar som det kommer en uppdaterad version, dock kanske inte till oss.
 
Ok, men faktum kvarstår att för en vecka sen sa han som sköter servicen att han inte kunde få fram nya hubbar som reservdel, så man fick modifiera de befintliga, så jag e är nog lite skeptisk just för tillfället.

Men vi får väl se.
 
peternicklas
MagnusSt skrev:
Ok, men faktum kvarstår att för en vecka sen sa han som sköter servicen att han inte kunde få fram nya hubbar som reservdel, så man fick modifiera de befintliga, så jag e är nog lite skeptisk just för tillfället.

Men vi får väl se.
Ja det är tyvärr lite förmycket olika information. Att han inte kan få fram hubbar kan ju bero på att de säljer allt till nya maskiner:D
.
 
Hej!

Tack för bra info, har läst hela tråden med glädje, förutom att jag missade min registrering med 1 dag :(

Vill bara meddela att jag var inne på Coop Bygg i Falköping för en timma sedan och där finns 3 st maskiner till försäljning (minst). Jag köpte 2 pkt med blad för 179:- st :)
Klipparen kostar iof 9995:- men man har väl lite rabatt med sitt medlemskort så det blir ju rätt ok ändå.

Frågade i kassan varför dom fortfarande säljer och han svarade att Jula tog ett eget beslut att dra tillbaks sina eftersom stämning mot Coop och Jula också kommer.
Däremot har inte Coop fått några instruktioner om att sluta sälja ännu och dom tycker väl inte att dom gjort något fel heller, dom säljer ju bara en produkt...

Är förresten mycket nöjd med min LD som jag nu haft rullande i 6-7 veckor med endast några stopp som garanterat är mitt eget fel, har snålat lite med plats runt buskar, funderar på att lägga stenplattor runt istället.
Inga problem alls med mina hjul som många andra verkar ha haft.
 
Har man inte information direkt från styrelserummen hos positech och HQ är det meningslöst att spekulera hur stämningssoppan ska sluta. Att basera något på vad en sommarextra på Jula påstår är bara naivt.

Utan att veta vart det hela barkar iväg hade de iaf varit intressant att veta exakt vilka patent som HQ menar det har gjorts intrång på.

Själv har jag haft seriösa funderingar på att köpa maskinen men i dagsläget är det helt uteslutet även om jag skulle hitta en (blocket kanske svämmas över snart av Worx:ar) pga rättsläget och dess ev konsekvenser.
 
  • Gilla
theon och 3 till
  • Laddar…
peternicklas
Jag har nu krävt ett uttalande från produktansvarig på Jula. Dessa speckulationer, gissningar samt den undermåliga informationen som kommer från kundservice på Jula ska vi inte acceptera. Vi får se vad de återkommer med.
 
  • Gilla
JS80
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.