Trög då antar jag...
 
Efter viss tvekan skall jag komma med mitt bidrag här. Jag skäms över att jag inte såg till att det blev åtgärdat.

I en studentlägenhet där min son bodde en kortare period i Linköping. Där fanns det en grendosa, vanlig sladdmonterad. Den var uppskruvad på väggen i badrummet, och med kabeln fast inkopplad i en tvättmaskinsdosa. Både dosan och grenuttaget var monterade inne i duschutrymmet. Det var avgränsat av ett U format duschdraperi som sträckte sig rätt långt från själva duschen. Så det satt nog egentligen en dryg meter från duschen. Det hela såg ut att ha suttit där i många år.

Och jfb, vad är det?

Jag upptäckte det här strax innan sonen skulle flytta ut, och fick honom att felanmäla till fastighetsägaren (Graflunds) som dock inte brydde sig. Jag hade tänkt montera bort eländet själv när jag var där för att hjälpa till med utflyttningen, men hann inte.
 
hempularen skrev:
Efter viss tvekan skall jag komma med mitt bidrag här. Jag skäms över att jag inte såg till att det blev åtgärdat.

I en studentlägenhet där min son bodde en kortare period i Linköping. Där fanns det en grendosa, vanlig sladdmonterad. Den var uppskruvad på väggen i badrummet, och med kabeln fast inkopplad i en tvättmaskinsdosa. Både dosan och grenuttaget var monterade inne i duschutrymmet. Det var avgränsat av ett U format duschdraperi som sträckte sig rätt långt från själva duschen. Så det satt nog egentligen en dryg meter från duschen. Det hela såg ut att ha suttit där i många år.

Och jfb, vad är det?

Jag upptäckte det här strax innan sonen skulle flytta ut, och fick honom att felanmäla till fastighetsägaren (Graflunds) som dock inte brydde sig. Jag hade tänkt montera bort eländet själv när jag var där för att hjälpa till med utflyttningen, men hann inte.
Haha,

Ser att tågan i Lindkeboda hänger i. :)
När jag pluggade där så brukade vi anordna ett utedisko en gång per år.
Ljud, ljus och korvanläggningar behövde ju mycket ström. Men det fixades ju lätt med att öppna elskåpen på gatan och nypa dit lite startkablar och sedan gaffa på några trefas kopplingar.
 
  • Gilla
yxis och 2 till
  • Laddar…
En såndär svarvad "propp" kan dessutom med fördel ha ett 4mm-hål borrat i sig så att man kan ta bort glaset på en propphuv och stoppa in en kabel med banankontakt ;)


(Nej, DET har jag faktiskt aldrig sett nån göra, däremot har jag sett proppar ihop med propphuv som modifierats för att få ut den ström som finns på fasskenan under proppen. Man skruvar ur proppen till en grupp man inte behöver ha ström på, skruvar i den där proppen med en uthängande kabel, och drar fast nolla+skyddsjord med ringkabelsko i proppskåpets skal. BURR...)
 
Det verkar väl dumt att gå på fasskenan. Huvudsäkringarna är det bättre kräm i. Typ.
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
7486287092_028782d6c7_c.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

El till tvättmaskinen går från annat rum, med grenuttag på handfatet.:rolleyes:
 
  • DSC01998.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ichigo och 1 till
  • Laddar…
Näst intill nystädat dessutom.

Förutom att det är ojordat så är väggvårtan ihopsatt med silvertejp... (y)
 
Var väl inte så farligt, dragavlastningen e ju fixad iom att de har dragit kabeln runt blandaren...:D
 
Undrar om den gamla svängkranen räcker till förgreningen så det går att spola den ren efter disken:rolleyes:
 
yxis skrev:
En såndär svarvad "propp" kan dessutom med fördel ha ett 4mm-hål borrat i sig så att man kan ta bort glaset på en propphuv och stoppa in en kabel med banankontakt ;)


(Nej, DET har jag faktiskt aldrig sett nån göra, däremot har jag sett proppar ihop med propphuv som modifierats för att få ut den ström som finns på fasskenan under proppen. Man skruvar ur proppen till en grupp man inte behöver ha ström på, skruvar i den där proppen med en uthängande kabel, och drar fast nolla+skyddsjord med ringkabelsko i proppskåpets skal. BURR...)
Såg tre sådana propphuvar med tillhörande kablar på en skrotmarknad för många år sedan, nej jag köpte de inte :)
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Är för tillfället på ett jobb och felsöker en jordfelsbrytare... Där centralen sitter inne i badrummet. Ska se om jag får en bild imorgon.
 
-PC- skrev:
Såg tre sådana propphuvar med tillhörande kablar på en skrotmarknad för många år sedan, nej jag köpte de inte :)
Det är egentligen något man borde göra, (iaf om de är billiga) och skrota "dödsmaskinen" för evigt.
Om de är dyra så kan försöka förklara riskerna, så kanske de inser vad som säljs.
 
Japp, hade jag sett dem idag hade jag köpt dem, bara för att ha :)
Mejlade någon som sålde Semko 17 prylar och frågade om han visste att det var olagligt att sälja dessa självmordsprylar :p
 
Jag har nog berättat det femtioelva gånger förr, men jag "stödköpte" en semko17-sladdhona (fyrpolig 16A med en kort bit gummisladd monterad) på en loppis för att ingen annan skulle kunna köpa den :)
 
  • Gilla
El-Datornörd och 5 till
  • Laddar…
Hittade denna koppling i ett badrum som var "renoverat" av våra vänner från öst.
Den röda tråden är jorden d.v.s. den grön/gula skulle ha kopplats till den röda.
Med deras koppling så har jordfelsbrytaren inte gett fullständigt skydd.
 
  • tysk elektriker.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.