Surfbasse, hur gick det med sågbeställningen? Jag blev inspirerad att beställa från samma ställe, men det vore skönt att få bekräftelse på att företaget är bra. Och sedan undrar jag vad du tyckte om sågen...
 
dom skickade ett mail och sa att det var ända varan som inte var fri frakt fast köpet gick igenom fick tillbaka pengarna med 1 gång
 
Såg att AEG TS 250 K nu finns för 3999:- på bauhaus. Verkar vara 1000-2000kr billigare än alla andra om man tittar på prisjakt.
 
Hur är denna sågen? Är ni som köpt den fortfarande lika nöjd? Några problem med den eller andra svagheter?
 
Min fungerar bra ännu.
Det jag uppskattar med den mest är att jag får ut den ur garaget och är igång på minuten.
 
Efter att ha läst lite om den och majoriteten verkar nöjd slog jag till på en i morse. Knappt 4000:- +frakt på verktygsboden.
 
  • Gilla
warwick
  • Laddar…
Den här sågen låter väldigt intressant, har någon erfarenhet av både denna och Axminsters TS-250? Ungefär samma prisklass, Axminster sågen väger 80kg och har gjutjärnsbord och induktionsmotor. Det är mellan dessa två det står skulle jag säga.
 
DennisCA skrev:
Den här sågen låter väldigt intressant, har någon erfarenhet av både denna och Axminsters TS-250? Ungefär samma prisklass, Axminster sågen väger 80kg och har gjutjärnsbord och induktionsmotor. Det är mellan dessa två det står skulle jag säga.
Det beror ju på om du behöver portabiliteten?
Annars tar jag hellre en såg med gjutjärnsbord osv
 
Tror inte jag behöver den, har ett utrymme på 19 kvadrat att börja utstycka, borde väl räcka till.
 
Jag skulle välja sågen med gjutjärnsbord, jag är allergisk mot aluminium. Men jag skulle vilja ha bra anhåll och klyvanhållet ser inte så kul ut. Sen om ett incra anhåll inte passar i spåren i bordet kanske man kan leva med om man gör en bra släde.
 
Skiljer det nått mellan ts250 och ts250k eller är det samma såg? 4.244 kr från verktygsboden nu. Vet nån av samma såg billigare från nått annat ställe?
 
Jag har ägt en AEG TS 250 K i ett par månader. I stora drag är det en rätt OK såg, men det finns en del brister som man bör känna till innan man bestämmer sig för att köpa den. T.ex, så är de så kallade glidskensspåren (eng. miter slots) ej av standardtyp, vilket innebär att du inte kan använda vanliga glidskenor (eng. miter gauge sled runners). På AEG sågen är dessa spår ej speciellt djupa, endast ca 6mm, samt att det finns ett par tabbar/t-slots på 3 ställe per spår. Dessa t-slots tar nästan halva spåret vilket gör att du endast har 3-4mm material kvar för glidskenan, vilket är i klenaste laget för hemmatillverkade glidskenor.

Till sågen följer det med ett anslag (eng. miter gaute). Detta känns rätt OK, men tyvärr är det alldeles för stort glapp när man sätter den i glidskenan vilket gör att det är helt omöjligt att såga med någon precision om man använder detta anslag.

Andra brister är att kniven (klingskyddet) är högre än sågklingan, vilket medför att du inte kan såga spår, utan endast kan kapa brädor, såvida du inte väljer att plocka bort kniven helt och hållet (tänk på kickback!). Kniven är fastsatt med två vanliga muttrar, dvs det saknas snabblås, någon som kan vara värt att tänka på.

Jag har gjort en ganska detaljerad review av denna såg med många bilder och detaljer, tyvärr får jag inte länka till min egen hemsida på byggahus.se. Men är någon intresserad, så skicka mig ett PM, så kan jag delge er länken.
 
  • Gilla
gasolgrill
  • Laddar…
Varför skulle du inte få länka till den sidan? Vore kul att läsa!

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.