Status
Tråden går ej att kommentera.
Re mickemax: Jag gjorde en förprojektering av slingdragningen och kom fram till att det som var medskickat, 250 m kabel och 200 märlor inte skulle räcka. Det rekommenderas att märla var 75 cm så redan där blir det fel. Jag gjorde ett paket med AM220, 150 m extra kabel, 200 st extra märlor och 5 skarvar och skrev ut en spec från den billigaste svenska webshopen, 2011 var det Lindarn. Denna mailade jag till mina "lokala" butiker och frågade om de kunde matcha priset. Det blev både bu och bä och en massa gnäll om marginaler och mervärde men till sist var det en som gick med på dealen och som också fick lite merförsäljning eftersom märlorna likt förbaskat inte räckte. Webshoppar i all ära, men för en sådan här produkt som för eller senare kommer att kräva analog support känns det bra att kunna handla i en "riktig" affär.
 
Hej
Jag beställde knivblad med ett hål i från GPL. Då bilden på deras hemsida är tagen från Husqvarnas hemsida och artikelnumret är samma som Husqvarna, trodde jag att det såklart var originalknivar.

När jag fick knivarna var de guldfärgade, tunna, lätta och mjuka. Gissar att de var gjorda av mässing. Jag påtalade mitt missnöje för GPL. De ska ha all heder för snabbt och trevligt bemötande.
Blev lovade få returnera knivarna och få nya av stål.

Jag var nöjd och glad ändå till jag fick nya knivarna.
1 kniv av 30 var Husqvarna original. Övriga var visserligen av stål. Men avsevärt mkt lättare och tunnare.

Jag har inte orkat bråka mer med GPL för en så relativt liten beställning. Men jag kommer i fortsättningen åka till min lokala Husqvarna återförsäljare och köpa knivar så att jag vet vad jag får.
Jag har inte monterat knivarna än, så jag kan inte avgöra om de är bättre eller sämre.
 
Re Mckie: Mina originalblad har H-loggan instansad. Det syns konstigt nog inte på Husqvarnas hemsida. Däremot skiljer sig art nr. Husqvarna och Lindarn -02 och GPL -01. Kolla på cykodel, de säljer 24 st för 250:-, verkar skumt billigt. Men rätt art nr. Någon som vågar prova.
 
  • Gilla
bengan24
  • Laddar…
Alla knivar från Husqvarna har loggan instämplad. Garantin gäller inte om man inte använder originaldelar.
 
Själv kör jag med Husqvarna knivarna märkta med "Karbon" på kartongen.
Förra året när jag behövde knivar fick jag bara tag i en tunnare rostfri variant som för mig var värdelös då dom inte klarade kottar, kvistar mm. överhuvud taget dom kröktes eller gick av direkt.

Tyckte dock att dom som levererades original med klipparen som var vändbara fungerade ännu bättre men går som jag förstår det inte längre att få tag i längre från Husqvarna.
 
Roger Mow skrev:
Re Mckie: Mina originalblad har H-loggan instansad. Det syns konstigt nog inte på Husqvarnas hemsida. Däremot skiljer sig art nr. Husqvarna och Lindarn -02 och GPL -01. Kolla på cykodel, de säljer 24 st för 250:-, verkar skumt billigt. Men rätt art nr. Någon som vågar prova.
Beställde ifrån dom nyss, återkommer med svar när jag fått knivarna.
 
-01 är Husqvarnas rostfria knivar, -02 är vanligt stål.
 
Själv har jag gratis knivar för klipparens livslängd då jag har en hel pet-flaska med rakblad. Bryter av dom i skarven så dom blir kortast möjliga och sen skruvar dit! Har kört så 2 somrar nu utan problem och dom klipper perfekt! Gratis och bra! (har en AM G1)
 
@Simonsays - Kan du inte skicka en bild på hur du monterat rakbladen? Det hade varit intressant att se.
 
Simonsays skrev:
Själv har jag gratis knivar för klipparens livslängd då jag har en hel pet-flaska med rakblad. Bryter av dom i skarven så dom blir kortast möjliga och sen skruvar dit! Har kört så 2 somrar nu utan problem och dom klipper perfekt! Gratis och bra! (har en AM G1)
Risken för obalans måste ju vara överhängande om dom inte är exakt lika stora.
Sen splittras ju rakblad och hamnar i gräsmattan då dom går sönder.
Sönderskurna barnfötter pga snålhet? Nej tack!
 
Jaja, gör som du vill. I början gick mina hq knivar sönder pga stenar men när jag kört ett tag och säkrat tomten har jag övergått till dessa och aldrig haft en sönderslagen kniv.. Men det kanske kommer? Det får framtiden utvisa. Ang obalans så har jag märkt föga.
Lägger in en bild när jag är hemma sen.
 
Roger Mow skrev:
Re Mckie: Mina originalblad har H-loggan instansad. Det syns konstigt nog inte på Husqvarnas hemsida. Däremot skiljer sig art nr. Husqvarna och Lindarn -02 och GPL -01. Kolla på cykodel, de säljer 24 st för 250:-, verkar skumt billigt. Men rätt art nr. Någon som vågar prova.
Jag köpte dom knivarna. Ser ut och verkar väga exakt samma som de jag fick med när jag köpte maskinen. Ingen Husqvarna logga på, dock. Men de fungerar alldeles utmärkt. Och snabb leverans mot faktura via email. Jag kommer att handla därifrån igen.
 
Åter till frågan om de nya 2.8 grams knivarna med 1-hål. De verkar bara finnas att få tag på utanför Sverige, gäller både original och no-name. Är det någon som provat dessa och kan uttala sig om de är bättre funktionsmässigt eller enbart prismässigt?
 
Redigerat:
Stickan56
Nonkan skrev:
Alla knivar från Husqvarna har loggan instämplad. Garantin gäller inte om man inte använder originaldelar.
När började man med loggan på knivarna? På de knivar jag fick med maskinen 2010 fanns ingen logga.
Jag har fått knivar (utan logga) av GPL på en mässa och de har fungerat bra.

MVH Stickan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.