Status
Inte öppen för fler kommentarer.
grymmeoffe skrev:
kan man plz få lite hjälp =)
Låt den bara hålla på ett tag till så jämnar det ut sig, min kan hålla till mer på ett ställe under ganska lång tid men efter några dagar så har den hittat ett annat favoritställe. Det sägs att den är adaptiv i viss mån men då måste den också får gå ostört under några veckor. Funkar det inte ändå efter ett par veckor kan du försöka styra den på det sätt som Peternicklas skriver om.
 
  • Gilla
grymmeoffe
  • Laddar…
lubbe75 skrev:
När man gör en ö med slingan, och det finns t.ex. en sten på ena sidan av ön som man vill att den ska klippa nära, kan man lägga slingan tätt intill stenen? På ytterslingan kan man inte det förstås eftersom den ska kunna köra mitt över slingan hela vägen tillbaka, men hur är det med öar? Någon som har gjort så i praktiken? Blir den bara sönderskrapad när den försöker följa ö-slingan?

Det verkar ju som att Landroid inte är särskilt klyftig. Den har vad jag förstår ingen aning om var den är egentligen. Den vet heller inte var den redan har klippt etc. Men jag har hört / läst att när den behöver ladda och stöter på en ö så går den 1.5 varv kring ön innan den ger upp och letar efter en ny lina att följa. Hur kan den veta att den gått 1.5 varv och inte bara vandrar längs med en lång ytterlina?
Ingen mer än Boschs nya klippare Indego 10 vet var den har klippt så standarden i branschen är att klippa slumpvis. Hur Bosch kommer att fungera vet vi ju inget om än då den inte levererats till kund ännu.
Att LR inte är klyftig motbevisar du dig själv om eftersom, som du skriver, den faktiskt kan "känna" av att den går på en slinga som inte leder den till laddstationen. Efter ganska precis ett varv på en sådan slinga släpper den slingan och letar sig utåt mot en ny slinga. Tycker jag är ganska smart i alla fall. Jag har en zon utan laddstation som jag bär LR till, när den vill ladda hakar den på slingan går ett varv och ställer sig sen med nosen ut från slingan med meddelandet "utanför arbetsområdet" eftersom det inte finns någon slinga utanför så att säga. När jag ser det vet jag att det är dags att bära tillbaka den.
 
MrSmith skrev:
Automower tillverkas i Storbritannien.

[länk]
Så mycket för "Svenska" Husqvarna, inte en trädgårdspryl tillverkas ju i Sverige numera.
 
Bättre i England än i Kina, den utvecklas i alla fall i Sverige.
 
MBygga skrev:
Ingen mer än Boschs nya klippare Indego 10 vet var den har klippt så standarden i branschen är att klippa slumpvis. Hur Bosch kommer att fungera vet vi ju inget om än då den inte levererats till kund ännu.
Att LR inte är klyftig motbevisar du dig själv om eftersom, som du skriver, den faktiskt kan "känna" av att den går på en slinga som inte leder den till laddstationen. Efter ganska precis ett varv på en sådan slinga släpper den slingan och letar sig utåt mot en ny slinga. Tycker jag är ganska smart i alla fall. Jag har en zon utan laddstation som jag bär LR till, när den vill ladda hakar den på slingan går ett varv och ställer sig sen med nosen ut från slingan med meddelandet "utanför arbetsområdet" eftersom det inte finns någon slinga utanför så att säga. När jag ser det vet jag att det är dags att bära tillbaka den.
Har du någon skiss på ditt upplägg med extra zon?
 
peternicklas
Otjena skrev:
Bättre i England än i Kina, den utvecklas i alla fall i Sverige.
Tillverkas, skulle tro att dem max monteras eller packas i Storbritanien. Men av deras pris att dömma så kanske de monteras i GB.
Tyvärr så är ju Kina ett mycket stort land då det gäller tillverkning av västerlänska produkter. Idag så är de väldigt duktiga och kvaliteten har ökat avsevärt. Det som man vara brydd för är att nu flyttas tillverkningen till andra länder som är billigare och som inte har någon kvalitet att prata om.
 
MBygga skrev:
Ingen mer än Boschs nya klippare Indego 10 vet var den har klippt så standarden i branschen är att klippa slumpvis. Hur Bosch kommer att fungera vet vi ju inget om än då den inte levererats till kund ännu.
Att LR inte är klyftig motbevisar du dig själv om eftersom, som du skriver, den faktiskt kan "känna" av att den går på en slinga som inte leder den till laddstationen. Efter ganska precis ett varv på en sådan slinga släpper den slingan och letar sig utåt mot en ny slinga. Tycker jag är ganska smart i alla fall. Jag har en zon utan laddstation som jag bär LR till, när den vill ladda hakar den på slingan går ett varv och ställer sig sen med nosen ut från slingan med meddelandet "utanför arbetsområdet" eftersom det inte finns någon slinga utanför så att säga. När jag ser det vet jag att det är dags att bära tillbaka den.
Jag undrar bara hur den känner att den har gått ett varv (bara nyfiken alltså, inget klagomål). Den lär ju inte ha någon GPS. Kompass räcker inte om inte ön är konvex. Möjligen "spelar den in" hur den har rört sig senaste tiden (lite till höger, höger, vänster, höger höger...) och när samma mönster kommer igen så antar den att det är en ö.

Någon nämnde tidigare att den lär sig och anpassar sig efter tomten efter en viss tid. Det står det inget om i manualen och jag tvivlar på att det stämmer. Däremot kanske den ändrar beteende med jämna mellanrumm så att den klipper mer på vissa ställen ibland, och någon vecka senare mer på andra ställen.
 
Jonas_Pettersson skrev:
Pratade precis med Julas kundtjänst om varför dom tagit bort Landroiden från deras hemsida. Hon svarade att den var slutsåld och att dom inte fått någon leveransinformation från leverantören, det var anledningen. Inte för att dom blivit stämda.
Njä. Jag ringde Julas Kundtjänst i måndags (2 dagar sedan) i samma ärende. Mannen i kundtjänst trodde att den var borta från hemsidan för att de gjorde någon slags uppdatering. Han berättade att han kunde se att de hade fler än 400 Landroid i lager - fördelat på butiker och centrallager.

Det är naturligtvis möjligt att de sålt slut 400+ Landroid på ett drygt dygn, men.... njä. Någonting lurt är det. Min gissning är att de avvaktar advokater och/eller mer information från Worx.
 
MBygga skrev:
Självklart har HQ rätt att skydda sina ideer och konstruktioner men de har inte rätt att tala om för någon annan att de inte får lösa problemen på sina respektive sätt, dvs. utveckla alternativa lösningar. Läs min sammanställning av vilka patent HQ har och hur LR löst det i stället på denna länk #463 sidan 31 eller använd denna länk; [länk] , så vet du i alla fall mer vad det handlar om innan du uttalar dig negativt om någon. Vi på denna tråd är mestadels för Worx Landroid och betackar oss för belackare utan substans.

Oj, man blir påhoppad första gången man skriver i en tråd (eller andra, kommer inte ihåg).

Innan du börjar att kalla andra för "belackare utan substans" kanske man skulle se om sitt eget hus.
Jag har följt både denna och HQ samt indigo trådarna till och från för att jag är intresserad. Jag har i dagsläget 2st HQ AM och är supernöjd med dessa och ser ju snabbt när folk bara skriver dumheter om dem som ett flertal gjorde i DI tråden.
Jag är ute efter ytterligare en robotgräsklippare och därav mitt stora intresse även för WORX.
När jag började läsa denna tråden efter att ha sett en Worx i butik (där personalen visste,kunde noll om den) så fick jag snabbt intrycket av att detta var i paritet med Kristus andra nedstigning, något som snabbt grusades när jag läste om alla de problem som folk redan verkar ha fått, både här och på andra forum.

Det slutade med att jag kom fram till att Worx inte klarade de kraven jag har, nämligen att det skall vara en robotgräsklippare som i princip klarar sig helt själv med minimalt underhåll och endast trimning som krav på extra arbete. Många som skall köpa robotgräsklippare ser de billiga modellerna (oavsett märke) och får sina förhoppningar om att de skall vara minst lika bra som de dyra klipparna, bara att man slipper "betala för märket" bekräftade - ofta felaktigt.


Däremot vet jag folk som köpt Worx i tron att den skulle vara i klass med HQs 18000 krs klippare efter att ha läst i sådana här trådar och lyssnat på sales-pitchen och de människorna kommer förmodligen att lämna robotgräsklippandet med lite bittra tankar om att vi inte riktigt är där än, när människan slipper handpåläggning vid gräsklippningen.

Vad det gäller patenten så är din post helt ointressant så länge du inte kan bevisa att det skulle vara just de patenten som HQ stämmer dem för, något som jag gissar att du vet lika lite som mig om.
När stora företag går in i patenttvister (Motorola och Apple undantaget, kanske flera) så går de in med en förhoppning om att vinna och oftast med stora kunskaper om sin/sina produkter och självklart även motpartens - allt annat är otänkbart då det även i ett litet land som Sverige kostar mycket att processa och det tar mycket kraft och tid från annat viktigt.

Det är tydligt hur lite du verkar veta om hur patent fungerar och jag hade gärna förklarat, men jag har varken ork eller lust att förklara detta här.


Min förhoppning är att andra företag - utan att stjäla - kommer ifatt Husqvarna så att vi alla kan få miljövänligare och bättre gräsklippare som tar mindre av vår fritid.

Som sagt så står idag min förhoppning till Bosch eller Ambrogio , men de ligger tyvärr ungefär på samma pengar som HQ när det gäller klippare...

Framtiden får väl utvisa om även Worx kommer bli ett gångbart alternativ för mig! Håller tummarna för att de skall klara sig och komma med fler produkter - den ser ju väldigt bra ut i verkligheten.


Ang. reservdelar -om det blir importstopp på något så innefattar det ju isåfall att coop, jula mfl inte kommer att lägga upp reservdelar (för liten efterfrågan förmodligen), men visst kan det komma några små uppstickarfirmor som börjar sälja.
 
  • Gilla
Bezt och 3 till
  • Laddar…
peternicklas
Ni som har funderat på att köpa en Landroid men som nu går och väntar på vad som händer.
KÖP, om det skulle bli säljstopp så kan ni ALLTID hävda öppet köp. Reserdelar kommer att finnas samma sak gäller garanti och reperationer.
 
Den här tråden är en av de märkligaste jag läst på detta forum.

Man får inte kritisera utan att bli påhoppad av någon landroidförståsigpåare.

Om någon skriver att klipparen inte fungerar så kommer de mest märkliga förslagen till lösning när tillverkaren i stället borde utvecklat klart innan de börjar sälja.

När tillverkaren och återförsäljarna blir indragna i juridiska tvister så kommer rådet KÖP!

OM någon överväger att köpa denna klippare borde de först läsa på i de andra trådarna och se vilka problem som diskuteras där och hur samtalstonen är där.

Och ja, jag har en Automower som går problemfritt och vill att de som köper robotklippare ska bli nöjda. Oavsett vilket fabrikat de köper.
 
  • Gilla
Mabcus och 2 till
  • Laddar…
peternicklas
Konstigt för när man läser om HQ och deras klippare så har de mycket mer problem än vad vi har med Landroiden!
 
MrSmith skrev:
Om någon skriver att klipparen inte fungerar så kommer de mest märkliga förslagen till lösning när tillverkaren i stället borde utvecklat klart innan de börjar sälja.
Jag kan hålla med om att det blivit lite av ett ställningskrig HQ mot Landroid här. Synd, men när det gäller kreativa lösningar på Landroids tillkortakommanden så tycker jag det är utmärkt. Det är det absolut bästa med den här tråden - tips på hur man kan lösa olika problem.
 
peternicklas
Har tittat igenom de patent som HQ har och som är aktiva. Det patent som jag tror de har riktat in sig på är SE523080 vilket handlar om laddstationen. Hoppas att filen följde med
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.