Status
Tråden går ej att kommentera.
Hej! Har installerat en Landroid Worx köpt från Coop 11/6-12 och kört nu i ca 3 veckor. Har ett sutteräng hus med en backe till ovandäck med lutning på 20-25% vilket "Landroid fixar galant vid gräsklippning" inte vid "sökning laddstation då den inte orkar upp för backen. Har nu efter 2veckorsprövning börjat tröttnat lite på Landroiden då jag tycker att MIN inte är en självgående robotgräsklippare!

Så jag har ett par frågor!?

Fel 1:
Har Justerat slingan 1ggr efter att man testat att snåla in avstånden i manualen vilket visade sig inte var så klok, har nu dragit om hela slingan med ny tråd och följt allt till punkt&pricka. Men vad händer? Jo Landroiden lever sitt eget liv och vandrar över sina 45cm+ och larmar i diplay " utanför arnbetsområde" detta sker ca 2ggr under varje körning.

Fel 2: Landroiden var ute och körde runt och sen började att regna ordentligt och sensorn är aktiverad 60min, men den stannade mitt på gräsmattan och stod där helt still under hela regnskuren ca 30 min, när jag väl kom ut och såg stod det i displayen "Regn" Laddar. Men va jag vet så kan den inte ladda på fjärr utan måste åka till laddstationen smile.gif



Fel 3: Varje gång tidkatalogen går TILL i mitt fall ex Mån kl 15:00 så går den ca 15 min sen stannar den mitt i mattan och larmar på "Hjulmotor Blockerad" återställer och den startar och kör färdigt ? Detta händer ca 15 min efter varje laddning?

Fel 4: Låter som en helikopter när den klipper och detta har ökats ju mer den har hamnat utanför arbetsområdet. Har skiftat knivarna 2ggr då den med ca 50cm avtånd ändå väljer att klättra över en rabatt som vi ramat in med sten där knivarna skrapar i sad.gif



Slutsats: Är det någon som haft eller vet vad som kan var fel orsak till ovan nämnda fel som jag upptäckt. Jag kan inte idaxläge påstå att jag inte vågar lämna Landroiden körandes på egnhand om jag inte kan vara hemma och valla den, och så ska det väl ändå inte vara. Eller är det på grund av att snålhet har bedragit visheten??

Mvh/Froggy4
 
theon skrev:
Detta låter ju intressant. Någon sitter alltså och VET att HQ slänger stora summor pà en rättegång som de kommer dels att förlora och få stora kostnader för ( då de vid en eventuell förlust kommer få betala rättegångskostnaderna mm.) samt öppna upp för att återförsäljarna för worx alt. Huvudbolaget stämmer HQ för uteblivna intäkter och yrkar skadestånd på stora belopp långt över den försäljningsförlust HQ har pga konkurrensen.HQ är Inte Apple, detta är INTE USA.

HQ ska självklart ha rätt att skydda sina inovationer, den jeppen som skrev i di kommenterarna om att han"kunde" detta snackar mest luft. Utan skydd som patent så hindrar man många gånger innovation och utveckling istället för att främja.

Om Coop, Jula och strout förlorar eller gör upp I godo Finns en reell chans att worx reservdelar blir svåra att få tag på inom våra gränser, samt att maskinen slutar säljas eller får börja betala royalties till HQ (dyrare klippare).
Självklart har HQ rätt att skydda sina ideer och konstruktioner men de har inte rätt att tala om för någon annan att de inte får lösa problemen på sina respektive sätt, dvs. utveckla alternativa lösningar. Läs min sammanställning av vilka patent HQ har och hur LR löst det i stället på denna länk #463 sidan 31 eller använd denna länk; http://www.byggahus.se/forum/robotgrasklippare/193833-worx-landroid-31.html#post1528953 , så vet du i alla fall mer vad det handlar om innan du uttalar dig negativt om någon. Vi på denna tråd är mestadels för Worx Landroid och betackar oss för belackare utan substans.
 
  • Gilla
falmark och 1 till
  • Laddar…
froggy4 skrev:
Hej! Har installerat en Landroid Worx köpt från Coop 11/6-12 och kört nu i ca 3 veckor. Har ett sutteräng hus med en backe till ovandäck med lutning på 20-25% vilket "Landroid fixar galant vid gräsklippning" inte vid "sökning laddstation då den inte orkar upp för backen. Har nu efter 2veckorsprövning börjat tröttnat lite på Landroiden då jag tycker att MIN inte är en självgående robotgräsklippare!

Så jag har ett par frågor!?

Fel 1:
Har Justerat slingan 1ggr efter att man testat att snåla in avstånden i manualen vilket visade sig inte var så klok, har nu dragit om hela slingan med ny tråd och följt allt till punkt&pricka. Men vad händer? Jo Landroiden lever sitt eget liv och vandrar över sina 45cm+ och larmar i diplay " utanför arnbetsområde" detta sker ca 2ggr under varje körning.

Fel 2: Landroiden var ute och körde runt och sen började att regna ordentligt och sensorn är aktiverad 60min, men den stannade mitt på gräsmattan och stod där helt still under hela regnskuren ca 30 min, när jag väl kom ut och såg stod det i displayen "Regn" Laddar. Men va jag vet så kan den inte ladda på fjärr utan måste åka till laddstationen [bild]



Fel 3: Varje gång tidkatalogen går TILL i mitt fall ex Mån kl 15:00 så går den ca 15 min sen stannar den mitt i mattan och larmar på "Hjulmotor Blockerad" återställer och den startar och kör färdigt ? Detta händer ca 15 min efter varje laddning?

Fel 4: Låter som en helikopter när den klipper och detta har ökats ju mer den har hamnat utanför arbetsområdet. Har skiftat knivarna 2ggr då den med ca 50cm avtånd ändå väljer att klättra över en rabatt som vi ramat in med sten där knivarna skrapar i [bild]



Slutsats: Är det någon som haft eller vet vad som kan var fel orsak till ovan nämnda fel som jag upptäckt. Jag kan inte idaxläge påstå att jag inte vågar lämna Landroiden körandes på egnhand om jag inte kan vara hemma och valla den, och så ska det väl ändå inte vara. Eller är det på grund av att snålhet har bedragit visheten??

Mvh/Froggy4
Tycker det låter som du har fel på något kretskort eller så eftersom den beter sig så underligt. Min beter sig inte alls på det viset utan fungerar klockrent om slingan ligger rätt. Har dock märkt att nu när buskar och rabatter växer blir rätt avstånd helt plötsligt fel dvs. för kort men det är ju inget fel egentligen utan kan lätt justeras. Föreslår att du ringer supporten och berättar det du skriver så vet de säkert vad det kan vara.
 
peternicklas
froggy4 skrev:
Hej! Har installerat en Landroid Worx köpt från Coop 11/6-12 och kört nu i ca 3 veckor. Har ett sutteräng hus med en backe till ovandäck med lutning på 20-25% vilket "Landroid fixar galant vid gräsklippning" inte vid "sökning laddstation då den inte orkar upp för backen. Har nu efter 2veckorsprövning börjat tröttnat lite på Landroiden då jag tycker att MIN inte är en självgående robotgräsklippare!

Så jag har ett par frågor!?

Fel 1:
Har Justerat slingan 1ggr efter att man testat att snåla in avstånden i manualen vilket visade sig inte var så klok, har nu dragit om hela slingan med ny tråd och följt allt till punkt&pricka. Men vad händer? Jo Landroiden lever sitt eget liv och vandrar över sina 45cm+ och larmar i diplay " utanför arnbetsområde" detta sker ca 2ggr under varje körning.

Fel 2: Landroiden var ute och körde runt och sen började att regna ordentligt och sensorn är aktiverad 60min, men den stannade mitt på gräsmattan och stod där helt still under hela regnskuren ca 30 min, när jag väl kom ut och såg stod det i displayen "Regn" Laddar. Men va jag vet så kan den inte ladda på fjärr utan måste åka till laddstationen [bild]



Fel 3: Varje gång tidkatalogen går TILL i mitt fall ex Mån kl 15:00 så går den ca 15 min sen stannar den mitt i mattan och larmar på "Hjulmotor Blockerad" återställer och den startar och kör färdigt ? Detta händer ca 15 min efter varje laddning?

Fel 4: Låter som en helikopter när den klipper och detta har ökats ju mer den har hamnat utanför arbetsområdet. Har skiftat knivarna 2ggr då den med ca 50cm avtånd ändå väljer att klättra över en rabatt som vi ramat in med sten där knivarna skrapar i [bild]



Slutsats: Är det någon som haft eller vet vad som kan var fel orsak till ovan nämnda fel som jag upptäckt. Jag kan inte idaxläge påstå att jag inte vågar lämna Landroiden körandes på egnhand om jag inte kan vara hemma och valla den, och så ska det väl ändå inte vara. Eller är det på grund av att snålhet har bedragit visheten??

Mvh/Froggy4
Ja, ta och ring till supporten för något ät fel. Är inne på min 7:nde vecka nu med landroiden och mitt största problem har varit att den kört över laddstationen men detta löstes med en pinne för att stoppa detta. Jag har ett avstånd på 32 cm mot fasta hinder som t.ex. stenmurar. Mot gångar eller ytor där den har fritt utanför gräsmattan så är jag nere på 5 cm. Inga som helst problem att den inte hittar eller inta kan följa slinga "hem".
 
peternicklas
theon skrev:
Detta låter ju intressant. Någon sitter alltså och VET att HQ slänger stora summor pà en rättegång som de kommer dels att förlora och få stora kostnader för ( då de vid en eventuell förlust kommer få betala rättegångskostnaderna mm.) samt öppna upp för att återförsäljarna för worx alt. Huvudbolaget stämmer HQ för uteblivna intäkter och yrkar skadestånd på stora belopp långt över den försäljningsförlust HQ har pga konkurrensen.HQ är Inte Apple, detta är INTE USA.

HQ ska självklart ha rätt att skydda sina inovationer, den jeppen som skrev i di kommenterarna om att han"kunde" detta snackar mest luft. Utan skydd som patent så hindrar man många gånger innovation och utveckling istället för att främja.

Om Coop, Jula och strout förlorar eller gör upp I godo Finns en reell chans att worx reservdelar blir svåra att få tag på inom våra gränser, samt att maskinen slutar säljas eller får börja betala royalties till HQ (dyrare klippare).
HQ börjar att bli smått besperata då de ser sin försäljning sjunka kraftigt. Finns idag minst 6 andra som säljer klippare till lägre priser. Det ger sig snart vem som har rätt eller fel. Nä, vi är i Sverige, men det har inte hindrat t.ex. Apple för att stämma Samsung i t.ex. Holland dock utan framgång.

Klart att HQ ska få skydda sina patent, läs på DI så ser du att fler än HQ har kunskap inom immaterialrätt. Patent hindrar tyvärr innovation och utveckling då patent är en djungel samt att det finna olika tolkningar beroende på i vilket land man är samt om patenten gäller i ett särskilt land eller i flera länder. Finns samtidigt många som kan detta med patent, alla jobbar inte för HQ.

Kan inte se varför eftermarknaden skulle drabbas av ett säljförbud. Antalet Landroids som har sålts i Sverige är så stort att hålla service och reservdelar kommer inte att bli något problem. Efter att ha tittat på theons övriga inlägg så vet vi nu att han har köpt en överprissat HQ, kanske därför dessa negativa kommentarer.
 
grymmeoffe skrev:
tjena orkar inte läsa alla inlägg men har precis köpt en landroid för en vecka sedan
har ett problem min tomt är i vinkel och i ena änden är det buskar m.m och den andra är helt tom tycker han missar mycket i den änden som har buskar. Den vistas mestvi den änden som inte har några buskar tips?
kan man plz få lite hjälp =)
 
peternicklas
grymmeoffe skrev:
kan man plz få lite hjälp =)
Finns en tråd om att skapa små V på slingan vilket ändrar Landroidens mönster i området.
 
peternicklas skrev:
Ja, ta och ring till supporten för något ät fel. Är inne på min 7:nde vecka nu med landroiden och mitt största problem har varit att den kört över laddstationen men detta löstes med en pinne för att stoppa detta. Jag har ett avstånd på 32 cm mot fasta hinder som t.ex. stenmurar. Mot gångar eller ytor där den har fritt utanför gräsmattan så är jag nere på 5 cm. Inga som helst problem att den inte hittar eller inta kan följa slinga "hem".

Har ringt supporten och en fraktsedel är på väg, det var tydligen läge för service på den så det är väl bara att packa ner den i kartongen och sända i väg den och hoppas den kommer åter innan hösten. Det blir till att åka förbi Statoil och fylla upp en dunk med bensin till handjagarn igen och 8995:- fattigare
 
När man gör en ö med slingan, och det finns t.ex. en sten på ena sidan av ön som man vill att den ska klippa nära, kan man lägga slingan tätt intill stenen? På ytterslingan kan man inte det förstås eftersom den ska kunna köra mitt över slingan hela vägen tillbaka, men hur är det med öar? Någon som har gjort så i praktiken? Blir den bara sönderskrapad när den försöker följa ö-slingan?

Det verkar ju som att Landroid inte är särskilt klyftig. Den har vad jag förstår ingen aning om var den är egentligen. Den vet heller inte var den redan har klippt etc. Men jag har hört / läst att när den behöver ladda och stöter på en ö så går den 1.5 varv kring ön innan den ger upp och letar efter en ny lina att följa. Hur kan den veta att den gått 1.5 varv och inte bara vandrar längs med en lång ytterlina?
 
peternicklas
lubbe75 skrev:
När man gör en ö med slingan, och det finns t.ex. en sten på ena sidan av ön som man vill att den ska klippa nära, kan man lägga slingan tätt intill stenen? På ytterslingan kan man inte det förstås eftersom den ska kunna köra mitt över slingan hela vägen tillbaka, men hur är det med öar? Någon som har gjort så i praktiken? Blir den bara sönderskrapad när den försöker följa ö-slingan?

Det verkar ju som att Landroid inte är särskilt klyftig. Den har vad jag förstår ingen aning om var den är egentligen. Den vet heller inte var den redan har klippt etc. Men jag har hört / läst att när den behöver ladda och stöter på en ö så går den 1.5 varv kring ön innan den ger upp och letar efter en ny lina att följa. Hur kan den veta att den gått 1.5 varv och inte bara vandrar längs med en lång ytterlina?
Mina öar har jag provat med 10 cm till markstenen som är 14 cm bred. Gäller dock att man har samma höjd i ön som stenen i fall att framhjulen skulle gå utanför stenen. Detta funkar mycket bra hos mig. Den klipper nästan rent på dessa öar. När den ska gå hem och följa slingan så går den 1 -1,5 varv runt ön och sedan släpper den och letar efter ytterslingan. Varför den släpper som den gör vet jag inte men så som jag har det så fungerar det.
 
peternicklas
froggy4 skrev:
Har ringt supporten och en fraktsedel är på väg, det var tydligen läge för service på den så det är väl bara att packa ner den i kartongen och sända i väg den och hoppas den kommer åter innan hösten. Det blir till att åka förbi Statoil och fylla upp en dunk med bensin till handjagarn igen och 8995:- fattigare
Har läst i ett annat forum att de är snabba med att åtgärda fel. Tror du kan räkna med 7 - 10 dagar.
 
  • Gilla
froggy4
  • Laddar…
Det står i Di's artikel att Landroiden är tillverkad i Tyskland.

"Jula säljer den tysktillverkade Worx Landroid, en robotgräsklippare vars funktion bygger på samma teknik som Husqvarnas gräsklippare."

Någon som vet vad som är byggt i tyskland på den? Jag trodde det var en kina-maskin.

En följdfråga är om Automowern också är tillverkad i kina på samma sätt, och kallas svensk.
 
Pratade precis med Julas kundtjänst om varför dom tagit bort Landroiden från deras hemsida. Hon svarade att den var slutsåld och att dom inte fått någon leveransinformation från leverantören, det var anledningen. Inte för att dom blivit stämda.
 
peternicklas
Jonas_Pettersson skrev:
Det står i Di's artikel att Landroiden är tillverkad i Tyskland.

"Jula säljer den tysktillverkade Worx Landroid, en robotgräsklippare vars funktion bygger på samma teknik som Husqvarnas gräsklippare."

Någon som vet vad som är byggt i tyskland på den? Jag trodde det var en kina-maskin.

En följdfråga är om Automowern också är tillverkad i kina på samma sätt, och kallas svensk.
Både HQ och Landroid tillverkas i Kina. Företaget är tyskt men huvudkontor i Kina. Utvecklingen av Landroiden görs i Italien.
 
  • Gilla
MarkoK
  • Laddar…
Tjenare ny här på forumet. (Precis köpt hus så är bara att passa på)

HQ's robotar är tillverkade i en fabrik i England, dock är säkert någon komponenter i klipparen tillverkade i Kina men så är det med allt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.