Tack, visste inte ens att det fanns sådana.

Leker med tanken att låta brandvarnaren lösa ut JFBn för maskinerna i badrummet via ett motstånd mellan fas och skyddsjord, alternativt kortslutning mellan nolla och jord.

Belysningen går på en annan JFB, så det blir inte brandbekämpning i mörker.
 
mycke_nu skrev:
Tack, visste inte ens att det fanns sådana.

Leker med tanken att låta brandvarnaren lösa ut JFBn för maskinerna i badrummet via ett motstånd mellan fas och skyddsjord, alternativt kortslutning mellan nolla och jord.
Det låter som en mycket enkel och smidig lösning.

mycke_nu skrev:
Belysningen går på en annan JFB, så det blir inte brandbekämpning i mörker.
Jag har 40 reläer som jag har till belysning/eluttag, samt ett antal kontaktorer till 3-fas belastningar, så jag har lite
valmöjligheter när det kommer till vad som ska brytas och inte, för tillfället så bryts belysningen också eftersom
det kan vara en lampa/lysrör som är källan till att brandvarnaren gått igång.
 
Frågan är ju lite om Biltema/elsäkerhetsverket verkligen analyserat vad som är fel. Biltema fortsätter ju att sälja torken, med någon form av modifiering. Har de modifierat rätt sak?
 
hempularen skrev:
Frågan är ju lite om Biltema/elsäkerhetsverket verkligen analyserat vad som är fel. Biltema fortsätter ju att sälja torken, med någon form av modifiering. Har de modifierat rätt sak?
Eftersom dom tydligt kan ange till och med vilket tillverkningsdatum/försäljningsdatum som återkallelsen gäller så får man anta att dom vet vad som är fel, och från och med när det är åtgärdat.
 
Det är dessutom inte upp till Biltema att "analysera" vad som är fel.. det är upp till tillverkaren..
 
Daniel78 skrev:
Det är dessutom inte upp till Biltema att "analysera" vad som är fel.. det är upp till tillverkaren..
Nja, biltema måste ha analyserat VAD som var fel för att kunna claima tillverkaren. Producenten får ju sedan svara på VARFÖR och HUR det ska förhindras i framtiden.
 
Njaaa :)
Biltema som importör/återförsäljare behöver inte ha någon kunskap om elbränder, det går nog till så att dom skickar en defekt produkt till sin leverantör/tillverkare med en post-it lapp med texten "try again".. Typ :)
 
Daniel78 skrev:
Njaaa :)
Biltema som importör/återförsäljare behöver inte ha någon kunskap om elbränder, det går nog till så att dom skickar en defekt produkt till sin leverantör/tillverkare med en post-it lapp med texten "try again".. Typ :)
"Not worcking - fajre, make new one. And give bätter prise!"
 
Hur brukar kabelanslutningen fungera på brandvarnare som har uttag för att länkas ihop mot varandra med kabel? Antar att de är billigare än brandvarnare som har en specad reläutgång...
 
yxis skrev:
Hur brukar kabelanslutningen fungera på brandvarnare som har uttag för att länkas ihop mot varandra med kabel? Antar att de är billigare än brandvarnare som har en specad reläutgång...
Jag har installerat ett par sådana, där kopplade man bara en 2-ledare i serie mellan alla varnare, (NC-system)

Ifall en varnare bröt slingan så började alla larma.
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Konstigt att det inte är "open collector", dvs den ena tråden ligger på typ 5V och kan sänkas till noll av vilken enhet som helst vid larm.

Seriekoppling verkar lite onödigt komplext, men har ju fördelen(?) att larmet går vid kabelfel.
 
Uppdatering

Jag var i dag in till den lokala Biltema-butiken för att lämna in mina två handdukstorkar,
den som hade startat branden och den andra som inte hade ställt till med något än.

Vid "reklamationsdisken" satt ett stort anslag om "Återkallelse
Handdukstork 44-111". Och i entrén satt en likadan affisch bredvid reklamaffischerna.

Jag frågade killen bakom disken hur länge anslagen hade suttit uppe. "En dag" var svaret :D

Det verkar som om Elsäkerhetsverket inte är helt tandlöst.
 
  • Gilla
JohanLun och 5 till
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Konstigt att det inte är "open collector", dvs den ena tråden ligger på typ 5V och kan sänkas till noll av vilken enhet som helst vid larm.

Seriekoppling verkar lite onödigt komplext, men har ju fördelen(?) att larmet går vid kabelfel.
En open-collector lösning kommer dra mycket mer ström än ett brytande relä, som troligtvis är bistabilt.
Dom jag har installerat har gått på 9v batteri, och då vill man nog snåla så mycket som möjligt..
 
Hmm, OC drar väl ingen ström alls när den är inaktiv?
 
Daniel78 skrev:
lite off-topic, men jag vill bara tipsa om hur jag gjort i vår tvättstuga/badrum för att (förhoppningsvis) förhindra sådana här saker.

Jag har brandvarnade i taket som är kopplade så att all ström i badrummet bryts så fort dom reagerar. (eluttag, tvättmaskin, torktumlare etc)

Sedan får jag hoppas på att brandvarnarna reagerar tillräckligt snabbt ifall det skulle hända något, men i regel så står saker och ting och pyr innan det tar eld ordentligt.
Bra tanke Daniel78!

I mitt FTX-aggregat kan man sätta in ett tillvalskretskort med bland mycket annat "Växlande ingång för nödfall". Detta kan ställas in så att fläktarna slås av, "Till exempel kan ett brandlarm anslutas till denna ingång".
Denna funktion borde ju öka chansen att en brand självslocknar i brist på syre.
Vilken brandvarnare har utgång som kan kopplas till ventilationsvärmeväxlaren?
(Aggregatet är Fresh Renovent M300)

Alternativet att bryta all ström kanske är enklare och billigare att installera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.