Detta har jag precis innanför en av källardörrarna. Ca 1 m djupt. I övre delen kan man se något vattenrör. Annars betong. Vad fyller det för syfte?
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1340290758.721190.jpg
  • ImageUploadedByByggahus.se1340290798.368527.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Anledningen till att jag frågar är för att jag vill helst fylla igen det om det är möjligt...
 
Krilleman
Det brukar ligga ett rensrör på avloppet i botten för renspolning.

Kontrollera och bekräfta!
 
Hittar än så länge ingenting i botten förutom berg sten och sand...
 
Är huset gammalt? Skulle utrymmet där hålet finns kunnat vara ett skafferi? Isf skulle jag tro att det varit dåtidens kylskåp för att förvara mjölk osv. Vi hade ett liknande hål med lock på i vårt skafferi innan vi gjorde om det till tvättstuga.
 
Krilleman
Spännande info Öringen, jag har aldrig sett dyligt "hål" i golvet utan att det legat ett rensrör för avloppet i botten!

Din skafferi-teori bekräftas ju när det är precis bredvid en ytterdörr som det ser ut som!
 
En lätt paranoid husbyggare kanske har förberett för att kunna installera grundvattenpump!?
 
Fast det är innanför källardörren. Luckan känns lite för otymplig för att vara något man regelbundet ska använda.

Så fort barnen kommit i säng ska jag gå ner och gräva efter ev avlopp :)

Jag kan ju hoppas på att det visar sig vara en pumpbrunn. Då kan den sättas igen :)
 
Hittar ingenting :S
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1340304878.559884.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Passar en ölback? :)
 
  • Gilla
Riggen och 1 till
  • Laddar…
:)

Mått kommer. Huset är från -44 f ö.
 
Det slog mig precis dock att det är på norrsidan. För att det ska vara så svalt som möjligt. Är det månne ett "kylskåp"? Svärmors man hade samma tankar...
 
Vi har ett hål/brunn liknande denna innanför dörren i vår lilla källardel. Den tar emot vatten från källarnedgången och stuprör utanför, och det finns en sänkpump i den som pumpar ut vattnet till det egna avloppet.
 
Intressant, men denna finns inte inritad i någon dagvattensystem. Mitt dagvattensystem är numera helt nytt så där fyller den ingen funktion. Inte heller finns det några avlopp nere i brunnen, dock kan man se några rör överst i "brunnen" men dessa är slutna och inget man kommer åt för vare sig spolning eller pumpning. Hittar ingen anledning till att den skulle vara så djup om det bara vore för dessa rör...
 
Här är ritningen för området. Jag har på ett ungefär markerat ut "brunnen" med grönt...

brunn.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.