Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Kanstrup skrev:
Finns någon form av max tid som gör att klipparen kan gå ut om det regnar konstant väldigt länge? Upptäckte att min var ute och klippte nyss och det regnar. gick ut och kollade sensorn och där var definitivt vatten mellan stiften. Nu har den gått in igen men jag är ganska övertygad om att det var vatten mellan stiften redan när den startade i morse? (Sensorn satt på 60 min)
Om jag fattat det hela rätt så går den igång, går ut och "kollar läget" även om regnsensorn är blöt. Då den gått ut och upptäcker att regnsensorn är blöt så letar den upp slingan och går hem igen och väntar den inmatade tiden innan den gör ett nytt "försök".
 
Wulfram Zneijderhaan skrev:
Min drar sig 4-5 min/vecka. Ingen kronometer precis. Upplever inte problemet som särskilt viktigt. Man kan ju enkelt ställa klockan någon gång i månaden.
Japp, det är ingen "rocket science" i den klockan precis, men det spelar ju ingen roll med 10 minuter hit eller dit. Den klipper ju lika länge iaf i.o.m att sluttiden också styrs av samma klocka.
 
Hade lite glapp i ena hjulet som beskrivits tidigare i tråden och skulle rätta till det. Jag tog fram frugans nagellack och låste fast låsskruven med, nu ska den banne mig sitta iaf! Låsskruven verkar vara en M5 med hålspets, ca 7mm lång för de som undrar och vill skaffa nya. Originalskruvarna verkar vara av tveksam kvalité, de blir snabbt stukade i spetsen.
 
  • Gilla
Prins Daniel
  • Laddar…
Bankeryd skrev:
Japp, det är ingen "rocket science" i den klockan precis, men det spelar ju ingen roll med 10 minuter hit eller dit. Den klipper ju lika länge iaf i.o.m att sluttiden också styrs av samma klocka.
Ok, då kan det var därför den gått ut trots blöt sensor. Provade, som någon annan skrev, att lägga fingret på sensorn och då stannade den och sa regn och gick hem.
 
Kanstrup skrev:
Ok, då kan det var därför den gått ut trots blöt sensor. Provade, som någon annan skrev, att lägga fingret på sensorn och då stannade den och sa regn och gick hem.
Det behöver regna ganska mycket för att regnsensorn skall reagera, räcker oftast inte med duggregn eller enstaka skur. När den åkt in pga regn väntar den under inställd tid och känner därefter av om det regnar utan att åka ut. Har man typ garage över sin kelgris så måste den dock åka ut för att konstatera om de fortfarande regnar eller inte. Märk väl så klipper LR liksom även HQ lika bra i regn, det enda är att det fastnar lite mer gräs på den men det brukar ramla av så snart det blir torrt igen.
 
Bankeryd skrev:
Hade lite glapp i ena hjulet som beskrivits tidigare i tråden och skulle rätta till det. Jag tog fram frugans nagellack och låste fast låsskruven med, nu ska den banne mig sitta iaf! Låsskruven verkar vara en M5 med hålspets, ca 7mm lång för de som undrar och vill skaffa nya. Originalskruvarna verkar vara av tveksam kvalité, de blir snabbt stukade i spetsen.
Tänk på det som Falmark skrev tidigare att skruvspetsen hamnar på axelns avfasade klack när du drar den. Annars lär den snart glappa igen även om du häller nagellack på skruven.
 
Så nu har min Landroid jobbat till och från under en veckas tid, har dock en nyanlagd turf och därför så har den bara fått klippa någon/några timmar per dag (ca 1000kvm klippyta). Jag har upptäckt några saker som jag gärna skulle vilja delge:
-Den verkar konstant missa att klippa mitten på en del av tomten (tomten är lite U-formad med en fyrkant på framsidan där detta fenomen uppstår), utan klipper mest runt/i närheten av ytterkanten och missar mitten (där jag för övrigt har en liten "ö").
-Sen är det regnsensorn. Idag har det regnat som 17 och det stod vatten mellan de två regnsensor stiften. Trots detta går klipparn ut och klipper. Provade med tipset om att sätta ett finger på sensorerna o vips pep den och gick hem.
Någon som har tips på lösningar?
 
vithaken skrev:
Så nu har min Landroid jobbat till och från under en veckas tid, har dock en nyanlagd turf och därför så har den bara fått klippa någon/några timmar per dag (ca 1000kvm klippyta). Jag har upptäckt några saker som jag gärna skulle vilja delge:
-Den verkar konstant missa att klippa mitten på en del av tomten (tomten är lite U-formad med en fyrkant på framsidan där detta fenomen uppstår), utan klipper mest runt/i närheten av ytterkanten och missar mitten (där jag för övrigt har en liten "ö").
-Sen är det regnsensorn. Idag har det regnat som 17 och det stod vatten mellan de två regnsensor stiften. Trots detta går klipparn ut och klipper. Provade med tipset om att sätta ett finger på sensorerna o vips pep den och gick hem.
Någon som har tips på lösningar?
Du har gjort NÄSTAN exakt samma iaktagelser som jag, min håller sig gärna till begränsningskabeln när den kommer in 90 grader mot den och vänder, jag har dock fått bort det genom att inte lägga begränsingskabel rakt utan som små V (V--------V) då ändrar den vinkel och går ut och klipper mitt på, v:na behöver bara vara 5-10 cm ut och det räcker att lägga ett V var 5 meter.

Jag har en fyrkantig tomt på 34*34 m med en hel bunke träd på och med denna metoden fungerar det ypperligt
 
johan119 skrev:
Du har gjort NÄSTAN exakt samma iaktagelser som jag, min håller sig gärna till begränsningskabeln när den kommer in 90 grader mot den och vänder, jag har dock fått bort det genom att inte lägga begränsingskabel rakt utan som små V (V--------V) då ändrar den vinkel och går ut och klipper mitt på, v:na behöver bara vara 5-10 cm ut och det räcker att lägga ett V var 5 meter.

Jag har en fyrkantig tomt på 34*34 m med en hel bunke träd på och med denna metoden fungerar det ypperligt
Har tyvärr liknande problem med. Likaså går den ibland utanför slingan. Den skall dock in på service/koll så vi få se efter detta hur det blir.

MVH
Kalle
 
Johan119, går det bra när den ska hem för laddning med V:na?
 
Jean007 skrev:
Johan119, går det bra när den ska hem för laddning med V:na?
Inga problem, den vinglar på en rak linje oxå :)
 
  • Gilla
Jean007
  • Laddar…
lubbe75 skrev:
Ni som har haft er LR gående ett tag nu, är det så att man måste efterklippa kanterna för att LR ska kunna ta sig tillbaka och ladda, eller är det bara för att det ser bättre ut?

Vad händer om jag åker bort 3 veckor på semester? Kommer LR att ha fastnat i högt gräs på vägen tillbaka till laddstationen?
Har nu kommit tillbaka till sommarstugan där "Landy" har kört i 4 veckor. En granne har fått starta om den vid ett par tillfällen och finjustera slingan mot grannen som har en HQ. Flyttar nu några cm i taget för att nå gränsen precis där den inte störs ut. Det är dock ingen som har klippt några kanter och de ca 4 m till grannen med HQn liknar mest en äng. Det är dock inga problem för Landy att ta sig fram utefter slingan trots det. Både att den klipper över slingan samt att hjulen går där ofta gör att det inte verkar vara något "issue".
 
MBygga skrev:
Hur långt över slingan går den innan den slår i hindret? Den borde ju känna efter ett tag att den är utanför arbetsområdet och därmed stanna, alternativt går den till den inte känner någon slingsignal dvs. när den är över 25 meter från någon aktiv slingsignal som den kan känna. Ett annat problem man kan få är ju när den skall följa slingan till laddstationen, då borde den tappa kontakten när den går utefter nätstängslet.
Är det någon som är kunnig inom signalområdet som tror att det skulle hjälpa att dubblera eller trippla slingan utefter grannen med HQ. Om man på det sättet kan förstärka sin egen signal. Då de går parallellt så kommer de ju i varje fall inte ta ut varandra. Man kanske inte kommer hela vägen men 1 meter eller 2 till skulle inte skada.
 
@ Johan 119:

Tack för tipset skall prova att göra några "V" på rakorna, hur skarpa "V" har du gjort typ samma bas som höjd?
 
peternicklas
Såg att Jula har Landroiden på lager igen. Priset har inte höjts utan ligger kvar på 8995:-
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.