Jo det känns värt det pga att vi märkte rätt snabbt att vi gillade detta och att det känns mer lättskött när man fått till vatten nivåerna. Och att barnen 3st kan stoja o skoja utan att badet går sönder eller tex katter klöser på badet. Känns som man kommer ha detta många år och att man kan lämna det i veckor pga att det är programerat med renings cykler och utrustad med silverion stav. Ljud nivå på allt är mycket lägre även om det inte störde oss så mycket så är det skönt att kunna prata med varandra när massagen är på utan att höja rösten så mycket. Sen är ju massagen ett stort plus när man behöver det.

Det är för 3personer men det får lätt plats 4 vuxna på ett bättre sätt än i rusta poolen + att vi kommer mest vara 2vuxna och 2-3 barn så då är det perfekt för oss. Det känns större än rusta badet det tar mer yta av trallen också. Låsbart 10cm lock ingick det var gömt på bilderna.

Men som jag sa så gillade jag rustabadet och rekommenderar det till dom som vill prova på, men det ska bli skönt att slippa packa ner det i höst för vinterförvaring.

/nicke
 
Ny bild med riktig kamera och nästan färdigbyggt.
IMG_0817.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ett tips till er som ska köpa spabad, köp inte för litet. Jag har ett som är 2.35 x 2.35 och skulle absolut inte vilja ha ett mindre. Då badar vi ofta inte mer än 4 barn eller 4 vuxna åt gången. Men det är aldrig trevligt att sitta trångt i ett bad...
 
Jag och min sambo funderar ordentligt på att köpa ett rusta-spa och vi har läst vad folk har skrivit och tyckt här på forumet. Däremot verkar det som att i princip alla bor i antingen radhus eller i villa med ett visst avstånd till sina grannar.
Den lyxen har tyvärr inte vi (än). Vi bor istället i en lägenhet i centrala Göteborg med en 45 kvadrats terass, och där hade vi tänkt ställa en sådan här tunna. Problemet är att eftersom vi bor i lägenhet så har vi grannar på bägge sidor av oss samt ovanför. Tror ni att ljudnivån är för hög för grannarna eller kommer de att "klara sig"? Och kan man bygga in generatorn med 10cm frigolit samt en trälåda som vissa här har föreslagit eller behöver den kunna suga alldeles för mycket luft för det?
Hoppas verkligen att det inte är ett dött lopp, men vill inte bli ovän med samtliga grannar för att kunna bada utomhus såklart..
 
Kolstorpe skrev:
Jag och min sambo funderar ordentligt på att köpa ett rusta-spa och vi har läst vad folk har skrivit och tyckt här på forumet. Däremot verkar det som att i princip alla bor i antingen radhus eller i villa med ett visst avstånd till sina grannar.
Den lyxen har tyvärr inte vi (än). Vi bor istället i en lägenhet i centrala Göteborg med en 45 kvadrats terass, och där hade vi tänkt ställa en sådan här tunna. Problemet är att eftersom vi bor i lägenhet så har vi grannar på bägge sidor av oss samt ovanför. Tror ni att ljudnivån är för hög för grannarna eller kommer de att "klara sig"? Och kan man bygga in generatorn med 10cm frigolit samt en trälåda som vissa här har föreslagit eller behöver den kunna suga alldeles för mycket luft för det?
Hoppas verkligen att det inte är ett dött lopp, men vill inte bli ovän med samtliga grannar för att kunna bada utomhus såklart..
Vårat Lay-z-spa låter bara när man kör luftbubblorna, eftersom vattnet kyls at så kör vi inte dessa alltför ofta.
Det är mysigt att bara sitta och prata med frun med ett glas vin efter jobbet utan en massa bubblor som åker in i munnen och ögonen :)

Jag tror inte era grannar kommer att störa sig på badet förutom då ni kör bubblorna.
Dänk på att det är 800 lite vatten som skall dräneras när ni tömmer den bara.
 
Ja, jag skulle ju vara lite bekymrad över vart vattnet tar vägen om det går hål eller om badet säckar ihop av nån anledning...
 
Så blev det hos oss, detta är då Clas Ohlson-varianten. Medföljande instruktioner är för denna och "Rusta-varianten" så det är samma förutom färg och locket så låter den vara med i denna tråden :)
 
  • pool.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
deScotia
  • Laddar…
Jag tackar så mycket för hjälpen, det blev slutligen ett 800l spa från Rusta. Kompressorn lät lite i högsta laget, så den använder vi inte på kvällarna, men väl på dagen och man hör den mycket riktigt inte när man sitter i poolen. Har haft riktigt goa stunder i den hittills och kommer ha många fler. Enda minusen jag kan hitta är att den töms väldigt långsamt och att den inte blir riktigt så varm som man hoppats. Däremot är den KLART prisvärd :)
 
  • Gilla
liqwid78
  • Laddar…
Undrar om Rustas SPA skulle klara av katter. Våra, älskar att undersöka allt!
 
Halloj!

Vi köpte ett lay-z-spa premium (den ljusa) på ica/maxi för 3995, So far kanonnöjda men som de flesta säger att pumpen väsnas lite. Lustigt att även jag tänkt bygga box utan att läsa här först :)

Men vad kör ni för kem? Jag startade med rustas startkitt för spa med aktivt syre + combitabs varannan dag i flottören men nu 1,5vecka senare tycker jag mig ana att vattnet fått en svag grön ton :( har testat att chockklorera o tillsätta antialgmedel med det ser fortfarande likadant ut. Nu tömmer jag spaet i natt o startar om på ny kula, den här gången enbart med klor o alg-stopp...

Vad har ni för erfarenheter av kem till spa?
 
BigGitt skrev:
Undrar om Rustas SPA skulle klara av katter. Våra, älskar att undersöka allt!
Min har varit uppe med klorna på kanten och försökt kika ner vad som händer när jag badar och det har gått hur bra som helst.. då är blådåren en ganska stor norsk skogis också ;)
 
wretan skrev:
Halloj!

Vi köpte ett lay-z-spa premium (den ljusa) på ica/maxi för 3995, So far kanonnöjda men som de flesta säger att pumpen väsnas lite. Lustigt att även jag tänkt bygga box utan att läsa här först :)

Men vad kör ni för kem? Jag startade med rustas startkitt för spa med aktivt syre + combitabs varannan dag i flottören men nu 1,5vecka senare tycker jag mig ana att vattnet fått en svag grön ton :( har testat att chockklorera o tillsätta antialgmedel med det ser fortfarande likadant ut. Nu tömmer jag spaet i natt o startar om på ny kula, den här gången enbart med klor o alg-stopp...

Vad har ni för erfarenheter av kem till spa?
Se upp bara för vissa av dem får man inte använda klor i.. (vet ej varför om det är något med pumpen eller så). Det låter dock som om du missade antialgmedlet från start? Min erfarenhet hittills är att om man slarvar med något så är det svårt att hämta igen det. Jag hoppade över antialgmedel och slarvade någon gång med aktivt syre och det märktes direkt i vattnet (och i filtret)... så det var bara till att tömma, skura rent allt och börja om. Filtret tar jag bort efter varje bad och stoppar i en liten balja med klorin+vatten ett tag.. å det behövs, det är djävelberg vad skitigt det blir trots att alla som badar tvingas duscha av sig först osv.

Sedan filtrerar jag vattnet ofta, även om jag mest badar på helgerna så kör jag filtrering+aktivt syre på vardagarna med någon timme hit o dit... själva filterpumpen drar inte så mkt stret.
 
Hej!

Tänkte kolla om det är någon fler än jag som har haft problem med sitt spa?

Jag köpte vårt för ca 1 månad sedan, bytte det direkt efter ett par dagar då jag såg att plastkröken som sitter under poolen blir sönderpressad av vattentrycket vilket gjorde att det var svårt att tömma den på vatten. Fick en ny pool.

Nu monterade jag en utskuren "som en hästsko" frigolitbit under ventilen för att minska på trycket och det verkar fungera.

Det stora problemt med min pool är att den blir så himla sned! Jag har den placerad på trall och trallen lutar minimalt, men måste det vara spikrakt? Poolen sväller upp på den ena sidan och vattennivån blir helt fel. Känns som plasten vidgas av värmen och vattentrycket får den att bli sned. Är det fler än jag som har detta problem? Står era pooler helt rakt?

Sen tycker jag inte att reningen fungerar överhuvudtaget, efter ett bad med 4personer så är man inte inte sugen att bada dagen efter, vattnet är grummligt och det flyter runt hår och hudflagor även fast pump och rening har gått hela natten.

När jag fyller på med nytt vatten så häller jag i kem enligt nedan:

- halv kork med aktivator
- hel kork med aktivt syre
- en och en halv matsked ph+

Om man skall fortsätta att använda vattnet dagen efter hur matar ni den med kem?
 
Hurtigh; mitt är inte direkt snett, men om man inte passar in spabadet riktigt i "handsken" eller ytterfodralet och sedan fyller upp det så lutar även mitt. Jag fick tömma det på luft ett par gånger och justera till det så det blev rakare i fodralen o sedan fylla på med luft igen. Annars inget sådant problem.

Vad gäller vattnet så är det långt ifrån samma kvalitét som en stor pool med sandfilter, men de reningsverken kostar iofs mer än vad hela detta SPA gör. Jag har inga sådana problem med reningen dock, lite gräsklipp + flugor hittar i och de tar jag upp med håv. I övrigt så kör jag dock samma krav på mina badgäster som gäller på sedvanligt badhus, dvs obligatorisk dusch krävs först för att bli av med katthår o annat.

Efter varje bad filtrerar jag en timme med combitabs (aktivt syre, anti alg och anti mineral), tar bort filtret, lägger i klorin och tvättar sedan ur det och så är badet redo för nytt dopp. Jag byter vatten helt varannan vecka och skurar rent badet riktigt, men då nyttjar jag det så gott som varje helg och med frekvent besök av nya badgäster.

Tömningen av vatten är kasst oavsett eftersom det är självfall genom en trädgådsslang och dåligt flöde, så jag kommer att köpa en dränkbar pump för en hundring eller två, så har man länspumpat ut allt vatten på 8 min istället för 1,5 timme.
 
  • Gilla
dadid
  • Laddar…
Jag misstänker att anledningen till att min pool är sned har med solen att göra. Varje morgon då det har varit morgonsol så skiner solen på sidan av poolen. Kände efter i förmiddags och den blir väldigt varm. Solen lyser dock bara på poolen ett par tre timmar innan den går runt huset.

Hur är era pooler placerade? Är det någon som har sin placerad så solen lyser på den? Känns som det är riktigt sunkig kvalite om den helt ska tappa formen av att solen lyser på den några timmar, det är ju en utomhuspool???

Har nu allafall vänt på den 180grader så vi får se om den sväller upp på andra sidan också...

Tack för tipset med rengöringstabletter och klorin. Köper man tabletterna också på rusta? Kör man en tablett om dagen eller efter varje bad?

/Hurtigh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.