rca1959 skrev:
Får du plats med en 5 kubiks rund tank, takhöjd? Tänk på att du skall ha 30-40 cm isolering också på toppen.
Den runda tanken är 2.25meter hög.
Kommer att ha standard 2.40 takhöjd så då blir det bara 15cm isolering på tanken.
Men ovanpå det kommer ju vindsisoleringen som är 60cm så jag tror det räcker.
 
Beredaren sabbar skiktningen i tanken en hel del när det spolar i iskallt vatten i toppen på tanken, eftersom du tydligen inte tänkt att förvärma vattnet heller...
 
Det blir sämre skiktning i tanken med beredare fast förvärmer du i en slinga kanske det funkar bra fast i en så stor tank och med en stående beredare måste ca halva acken hålla hög temp innan hela beredaren är riktigt varm och det blir många liter det. Jag skulle kört med dubbla slingor istället . Att använda solslingan till att ladda tanken med tex vp blir nog svårt mot så stor volym om slingan sitter i botten i alla fall.
 
Det funkar ju i min 500liters tank med en 120 liters beredare.
Värmen stiger ju uppåt så den är alltid kallast i botten fast man använder varmvatten.
Så det kan ju inte bli sämre med 5000liters tank och en 120liters beredare ?
 
Om du har 80 grader i toppen och 40 grader i botten och tar en rejäl dusch så kommer hela tanken att hålla 60 grader efter duschen pga att beredaren kyler tanken i toppen med dubbla slingor så skulle botten ligga på 15 grader och toppen på 70 efter samma dusch.
 
Det kommer funka precis lika dåligt som i din 500l tank, det fungerar fast det är den sämsta metoden att bereda varmvatten i ett vedsystem, fast om du använder din förvärmningsslinga i serie med beredaren så blir det lite bättre..

Skiktning är mycket viktigt i en tank för att kunna utnyttja all lagrad energi, utan bra skiktning så går mycket energi till spillo. Enbart beredare skapar stor omrörning av temperaturskikten i tanken..
 
vedmannen skrev:
Det funkar ju i min 500liters tank med en 120 liters beredare.
Värmen stiger ju uppåt så den är alltid kallast i botten fast man använder varmvatten.
Så det kan ju inte bli sämre med 5000liters tank och en 120liters beredare ?
med en större tank så går de längre tid mellan eldningarna o ställer då högre krav på att skiktningen fungerar korrekt. du kommer ångra dig om du sätter i en beredare istället för en slinga.
 
Det va ett himla gnäll på min beredare :)
Så ni menar att jag kan vänta längre mellan Eldningarna med slinga istället.
Men om det är 45 grader i tanken då ? Som det är nu så har jag ju iallafall 120 liter varmvatten som är 45 grader
 
Hade du haft slingor så hade du haft under 20 grader i botten och 50 i toppen. dvs du har kunnat utnyttja mer av den lagrade energin i tanken..

Det är lite svårt för mig att förklara, men det finns andra här som kan förklara för dig hur beredare inte är bra.
Men om du skaffar en beredare i en 5m3 tank så kommer du också få reda på hur den är dålig, fast då är det ju redan för sent. Jag gnäller inte, men jag vet hur viktigt det är med ett bra energiuttag ur tanken.

Är det så att du har extremt hög kalkhalt i vattnet så kan beredare nästan bli ett måste dock, Men då kan du som ett alternativ sätta dit en varmvattenberedare med genomgående slinga(vanliga i europa).
 
Redigerat:
  • Gilla
vedmannen
  • Laddar…
Så då behöver jag alltså 4 slingor i tanken.
en förslinga och en i toppen till varmvattnet.
en solslinga för att ladda tanken med nått i framtiden.
en slinga nånstans för att värma nått i framtiden typ pool
 
Ja, du behöver en förvärmingsslinga och en topp slinga för varmvatten..

Kan du berätta vilka planer du har för användningen av din såkallade solslinga? Den låter onödig..

Och om du i framtiden ska investera i en pool, så kan du köpa en värmeväxlare till uppvärmningen av den. Montera istället flera muffar på tanken, man får mer frihet på det viset..

Svårt för oss att veta vilka planer du har, det krävs ju ganska mycket energi att värma en pool beroende på hur länge du vill ha badtemperatur..
 
Om du ska värma en pool med klor i ska du ha en rostfri slinga koppar tål inte klor.
 
vedmannen skrev:
Det va ett himla gnäll på min beredare :)
Så ni menar att jag kan vänta längre mellan Eldningarna med slinga istället.
Men om det är 45 grader i tanken då ? Som det är nu så har jag ju iallafall 120 liter varmvatten som är 45 grader
men med förvärmningssling(utdragen så längt ner i tanken de går) o toppslinga så för du in de 6-8 gradiga vattnet i botten på tanken där de redan är kallare där de får en temperatur på kanske 20-30,40,50,60 grader innan de nu varamare vattnet når toppen på tanken (där man vill ha så varmt vatten som möjligt under så lång tid som möjligt)
 
  • Gilla
vedmannen
  • Laddar…
Annars finns det Tva,slipper ni ifrån det där tugget om skiktning...best in test..
 
ichgary skrev:
Ja, du behöver en förvärmingsslinga och en topp slinga för varmvatten..

Kan du berätta vilka planer du har för användningen av din såkallade solslinga? Den låter onödig..

Och om du i framtiden ska investera i en pool, så kan du köpa en värmeväxlare till uppvärmningen av den. Montera istället flera muffar på tanken, man får mer frihet på det viset..

Svårt för oss att veta vilka planer du har, det krävs ju ganska mycket energi att värma en pool beroende på hur länge du vill ha badtemperatur..
Som jag skrev så va solslingan för framtida uppvärmning inte vet jag va det kan bli kanske fusionkraft :)

Slingan till så kallade poolen har jag tänkt att använda till mindre markstående pool,
Brukar fylla barnpoolen ute på sommaren med typ 25-30 gradigt vatten men den nästa dag är det ju kallt igen och då får jag tömma allt och fylla på nytt vatten,
tänkte slippa det med den där extra slingan, då kan man ju köra pumpen till poolen genom slingan ett tag så är det varmt igen.
poolen kommer så klart bli större när barnen blir större men nån riktig grävd pool kommer jag nog aldrig skaffa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.