Det är ju alltid svårt att gissa hur en säljare tänker. Men troligen hoppas säljaren att det skall bli budgivning uppåt, men kanske accepterat att ett mer realistiskt scenario är att någon prutar ned det till 1,6, 1,7. Och i allra värsta fall 1,5 milj. Skulle då budgivningen starta på 0,5 milj. Så blir det smärtsamt uppenbart för säljaren att han får vara väldigt nöjd om det klättrar till mer än 8, 900 000.
 
Moki skrev:
Vet du vad taxeringsvärdet är? har fått lära mej att om man köper billigare än taxeringsvärde så räknas det som gåva och om du i din tur kommer att sälja huset så kommer du att få motivera varför priset blev lägre än taxeringsvärdet. Annars kommer säljarens inköpspris att räknas som inköpspris vid försäljningen.

Tänk också på att om ni i dagsläget har ett annat boende som ni säljer och gör vinst på, så bör vinsten vara LÄGRE än summan av kostnaden på huset, annars åker ni på skatt direkt som inte går att skjuta upp. (Har jag också fått lära mej den hårda vägen)

I mitt fall, så ägde jag en bostadsrätt till 100% men köpte "bara" 50% av huset, och den vinst jag gjorde var högre än andelen jag betalade för vårt nya hus. Vi köpte det dessutom till ett pris under taxeringsvärde vilket gör att vi kommer att måsta motivera det låga priset och att vårt inköpspris ska räknas vid försäljningen. Vi måste även redovisa om det förekommer någon form av släktskap med säljaren, vilket det INTE gör.

Något att tänka på bara och som jag önskar att någon hade berättat för oss innan vi köpte hus.
Taxeringsvärde: 1056 000 SEK
"Tänk också på att om ni i dagsläget har ett annat boende som ni säljer och gör vinst på, så bör vinsten vara LÄGRE än summan av kostnaden på huset, annars åker ni på skatt direkt som inte går att skjuta upp. (Har jag också fått lära mej den hårda vägen)" = Detta hängde jag inte riktigt med på. Kan du förklara lite lättare? Vi har inte tänkt och sälja huset som vi köper, om det är det du menar?
 
Jag syftade på om ni säljer ett hus eller bostadsrätt innan ni köper detta hus (eller ngt annat hus ;-) )
 
Det finns en till risk/nackdel med att lägga ett sånt skambud. Det är att det blir lite av ett lockpris, andra köpare som annars inte skulle ha budat för de anser att priset är för högt, men nu när ts har satt ribban så lågt så ser de en möjlighet att få huset till ett bra pris. Vips så har ni en budgivningskarusell i gång. Då kan de snabbt dra iväg. Jag skulle nog antingen ha gett ett bud i närheten av vad jag skulle vara beredd att betala för huset redan från början eller ha avvaktat med skambudet några dagar.
 
Kollat med Lantmäteriet? Dels är det intressant att veta vilka inteckningar som finns på huset (dvs hur mycket lån säljaren har), dels vad köpeskillingen var när nuvarande ägare köpte huset. Särskilt om säljaren inte har ägt fastigheten någon längre tid så kan man nästan ge sig på att de inte kommer vara särskilt intresserade av bud som är under köpeskillingen alternativt inte räcker för att lösa eventuella lån de har på fastigheten.
 
  • Gilla
MagnusSt
  • Laddar…
"Tack för ert bud. Jag noterar det men det är inget bud som säljaren vill publicera." /mäklaren
Min fråga: måste inte mäklaren publicera alla bud oavsett bud?
 
D09
Tror ( utan att veta ) att om säljaren begär att ett pris inte skall publiceras på typ hemsida så ska det inte heller göras, men övriga budgivare ska bli deelgivna budet.
 
dkp09 skrev:
Tror ( utan att veta ) att om säljaren begär att ett pris inte skall publiceras på typ hemsida så ska det inte heller göras, men övriga budgivare ska bli deelgivna budet.
okej. Budgivning sker via sms. Mäklaren har inte startat ingång sms-budgivningen utan ringer runt först och hör sig för om bud. Jag lämnade inget bud först när hon ringde. Jag mailade senare under dagen om budet. Och det var då jag fick svaret "Tack för ert bud. Jag noterar det men det är inget bud som säljaren vill publicera." /mäklaren
Publiceringen ska alltså ske via sms till alla som är intresserade eller inte är intresserade. Så har jag varit med om tidigare när jag har kollat på hus för en annan mäklare. Vi gav inget bud all då. De hade vårt mobilnummer och ett bud kom till oss trots att vi ej var med i någon budgivning. Det trodde jag kallades för offentlig budgivning. Jag hoppas att de inte vilja dölja något för de andra som var med på visningen. Det vore tråkigt isf, trots att säljaren inte accepterar mitt bud. Känsla är att det känns inte pålitligt detta med budgivning och att mitt bud kan påverka på något sätt... vad vet jag?
 
Bara för att någon säger "en krona bjudet" så behöver ju det inte uppfattas som seriöst. Ett bud som är nästan 75% lägre än begärt pris kan nog uppfattas mer som ett dåligt skämt än ett seriöst bud. Jag tror inte det var så klokt att lägga det budet, utan det hade kanske varit mer lämpligt att vänta och se. Kommer inga bud så blir de säkert mer mottagliga för rejäla prutningar, men knappast på den nivån. Det är synd om man då redan gjort sig omöjlig i säljarens och mäklarens ögon.

Ett tips till är att om du tror att du kommer störas av trafiken, så köp inte det där huset. Trafiken kommer alltid att vara där.
 
hanniss skrev:
"Tack för ert bud. Jag noterar det men det är inget bud som säljaren vill publicera." /mäklaren
Min fråga: måste inte mäklaren publicera alla bud oavsett bud?
För säljaren: ja. För övriga: nej. (99% säker)
 
Ledsen om detta kommenterats tidigare. Har inte följt hela tråden.

Det diskuteras en del om hur TS val av tidpunkt och storlek för bud kan tänkas påverka övriga budgivare och säljare. Jag skulle nog fundera mer på hur det som skrivs i denna tråd påverkar övriga budgivare och säljare. Det behöver ju inte vara så att någon följer denna tråd men TS gör nog klokt i att utgå från att alla inblandade parter slaviskt följer denna tråd och tänka på det när han skriver sina inlägg.
 
Å andra sidan vet vi INTE vilket bud som TS har lagt. Vi kan bara anta att h*n har lagt det han nämnde, men det är inget h*n har bekräftat, så det kan ju bli en spännande budgivning.
 
Kan vara nog så allvarligt, att kolla på hus, med vilda fantasier och drömmar. Jag tycker inte man skall fördjupa sig i utgångspriset, utan mer vad man själv vill och kan. Objektet finns ju här och nu, och säkert en dröm för några. Men jag har svårt att hitta en köpare, en....någon som byter ut sitt invanda boende, mot att på ledig tid lägga om golv, knacka ned puts, byta kök bygga bad o toa, lägga ny dränering o s v i många år år framöver. Den andre personen med 5 lösa miljoner i fickan, som lämnar ut allt jobb, finns nog inte heller med i skaran av spekulanter. Däremot, brukar det dyka upp lite udda personen på dessa objekt = livsnjutare(utflippade), som kan flytta in, och bo i huset som det är, i hela sin livstid, och kanske då också den lyckligaste. Men gå på denna visning, och försöka lägga ett skambud, med att återupprepa fel som tydligt syns, lär nog inte gå hem. Den andra typ spekulanten, är dom som höjer rösten inför vänner, och menar,- Ja vi hade köpt det, om inte toastolen varit gul............
Skall inte förvåna mig, om försäljningspriset blir det dubbla.
 
  • Gilla
Riggen
  • Laddar…
såg att jag missat posten där budet faktiskt står. ber om ursäkt för det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.