Jag har tidigare varit supernöjd med min Klippo men nu är jag mer skeptisk. Det är en Klippo Champion, ett år gammal. Då den började gå lite ojämnt bytte jag olja, luftfilter samt tändstift. Helt vanligt underhåll. Nu går den ännu sämre; varvar ner ömsom varvar upp och spyr ut svart rök. Jag hade hört att Klippo stod för kvalitet men det förefaller vara samma lump som allting annat vi lockas köpa. Kan tillägga att dessa förbrukningsdelar var omotiverat dyra.

Finns det möjligtvis någon forumist som förstår sig på Klippon och kan ge mig några goda råd? Väldigt tacksam för svar.
 
galento
Tjena,det är nog stor risk att det är (gummi)membranet i förgasaren som é skrot,en väldigt vanligt åkomma på nyare klippare,på en del är förgasaren av plast :surprised:.Bytte för inte så länge sen på våran klippare med samma symtom som din men nu går den som ny.Vi betalade 70:- för detta men kolla www.sefir.se , de har mkt delar.
 
Vad vore livet utan detta forum!!?? Tusen tack för tipset! Jag beställde membranet hos firman (Sefir.se) och återkommer med resultatet.
 
galento
Funkiz skrev:
Vad vore livet utan detta forum!!?? Tusen tack för tipset! Jag beställde membranet hos firman (Sefir.se) och återkommer med resultatet.
Hej igen,på våran Briggs & Stratton Sprint motor sitter membranet mellan förgasare och tank,fick lossa på tanken ( 2 skruv ) och ta bort både förgasare och tank samtidigt.Sen var det lätt att lyfta upp förgasaren ur tanken.Vet inte om det sitter lika på din klippare men på våran var det en enkel "operation".Förgasaren hade en o-ring som tätade mot insugsröret,lite fett på denna och återmonteringen går lättare,när man ändå har isär detta kan det ju vara bra att blåsa bort ev. skit man kan se.Good Luck ;) :)
 
Kör man på den dyrare "Fin"-bensinen man kan köpa till gräsklippare håller membranen längre än om man kör på mack bensin. Detta är min erfarenhet som jag även delar med mina två grannar när vi har gräsklippar träffar på gatan :) Det luktar mindre illa om maskinerna också!

mvh plexi
 
Och om man köper en lite dyrare klippo så är det en ny förgasare som inte har det där sat---s membranet.

Jag köpte en sån, tröttnade på att byta membran, "det ska bara funka"

Har ju en del annan sysselsättning så det är inget roligt att behöva meka med klipparen också.

:cool:
 
Har ju en del annan sysselsättning så det är inget roligt att behöva meka med klipparen också.
Precis! Därför köpte vi en elektrisk :)
 
Har en husqvarna jet 55 som aldrig har fått smaka nått annat än vanlig 95. Iofs fick jag slita hårt och faktiskt rycka hela 6 ggr på första starten för året i år :( Är ju van vid att den alltid startar på första

Med andra ord, den går som en klocka men det var också en lite dyrare modell när jag köpte den men två knivar och stift samt lite olja på åtta år gör den billig i drift istället
 
galento
AndersG skrev:
Precis! Därför köpte vi en elektrisk :)
För min del kan det vara trevligt med lite meka och det hela är ju fixat på 10-15min så det tycker jag är överkomligt i tid,värre brådis har jag inte ;) ;)
 
Låångt senare vill jag bara säga "tack!". Nytt membran löste problemet med vår Stiga Briggs & Stratton Sprint från 1999. Vi trodde att det var förgasaren av plast som var slut, men det räckte som sagt med ett nytt membran för 30 kr från lokala återförsäljaren. Vi hittade även en bra reservdelskatalog: http://www.briggsbits.co.uk/acatalog/copy_of_Quantum.html
 
NIce, det där verkar vara förklaringen på en av våra som blivit stående på landet i år.
Men det har ju absolut inget med att det är en Klippo. Klippo gör chassin och de är outstanding, motorn görs ju av Briggs...
 
Har köpt en begagnad Klippo Comet SH från 2008 med Honda GCV160 motorn. Den går lite konstigt ibland och varvar ner helt plötsligt när man klipper, utan att det är tjockt gräs eller så som gör att den borde gå tungt. Den var servad med nytt luftfilter, olja och tändstift innan jag köpte den. Kan detta dippandet av varvet bero på något sånt membran eller är det något annat fel?
 
fremar skrev:
Har köpt en begagnad Klippo Comet SH från 2008 med Honda GCV160 motorn. Den går lite konstigt ibland och varvar ner helt plötsligt när man klipper, utan att det är tjockt gräs eller så som gör att den borde gå tungt. Den var servad med nytt luftfilter, olja och tändstift innan jag köpte den. Kan detta dippandet av varvet bero på något sånt membran eller är det något annat fel?
Har den körts på 95-oktanig handelsbensin? Den bensinen börjar ganska fort (nu för tiden) att lämna efter sig rester (hartser) i bl.a. förgasare.
 
Vet att det var länge sen, men vill bara påpeka att det inte har med klippo att göra. Det är Briggs & Stratton eller Honda som bygger motorerna, och de som har eftermarknadsansvar för sina motorer.
 
Jo jag tror att den har körts på vanlig bensin, var iaf det i tanken när jag köpte den. Kör med aspen nu. Är ju inte mycket den sjunker i varv men så att det märks på ljud och att den driver lite saktare just när det händer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.