Bowman
nino skrev:
Jag köpte Ferrogent på Grangården förra helgen, inga frågor eller någon som tittade snett på mig :)

Någon som har ca blandning, ska köra det i min GTIdunk, antar att jag behöver mer än 2-3dl på 10liter vatten? eftersom det blandas med vattnet från slangen?
Bra fråga, detta undrar jag med, köpte nästan en gti-dunk idag, men avvaktade då jag inte visste hur man skulle blanda.
sen funderade jag på hur bra själva spridaren är, är det värt att köpa en sån dunk för spridarens skull?
 
Jag har använt mättad lösning med en spridardunk och det fungerade bra, men det är lite svårt att se när man har kört slut på dunken. Egentligen var det så att jag hade en säck mossmedel som bestod av järnsulfat med inblandning av ammoniumsulfat (kvävegödning alltså) och den hade blivit fuktskadad så innehållet var en stenhård klump på 5-10 kilo. Den löste jag upp så gott det fick i en hink vatten och spred ut antingen med spridardunken eller med vattenkanna, 3 dl lösning i en 10 liters kanna. Den lösningen var mättad.

Spridardunken lönar sig om man ska spruta på en större yta. Jag har dock inte köpt Mossa GTI utan Tak GTI som jag tror innehåller något annat än järnsulfat, för att undvika missfärgning av taket.
 
nino skrev:
Jag köpte Ferrogent på Grangården förra helgen, inga frågor eller någon som tittade snett på mig :)
På Granngården i Jönköping så står det en stor pall med Ferrogent med texten "järnsulfat mot mossa".
 
MB77 skrev:
På Granngården i Jönköping så står det en stor pall med Ferrogent med texten "järnsulfat mot mossa".
Jepp, samma i både Uddevalla och Trollhättan så det är nog ingen hemlighet vad folk använder det till. ;)
 
Bowman
svartöra skrev:
Jag har använt mättad lösning med en spridardunk och det fungerade bra, men det är lite svårt att se när man har kört slut på dunken. Egentligen var det så att jag hade en säck mossmedel som bestod av järnsulfat med inblandning av ammoniumsulfat (kvävegödning alltså) och den hade blivit fuktskadad så innehållet var en stenhård klump på 5-10 kilo. Den löste jag upp så gott det fick i en hink vatten och spred ut antingen med spridardunken eller med vattenkanna, 3 dl lösning i en 10 liters kanna. Den lösningen var mättad.

Spridardunken lönar sig om man ska spruta på en större yta. Jag har dock inte köpt Mossa GTI utan Tak GTI som jag tror innehåller något annat än järnsulfat, för att undvika missfärgning av taket.

Jag köpte nu en spridarramp till en 10L vattenkanna (49:), det gick ganska fort att sprida ut det trots att man får springa och blanda ny lösning ganska ofta, så allt vel med Biltemas tryckkärl osv var i onödan. :)
 
Hejsan!

Jag har köpt en säck järnsulfat till gräsmattan, men har lite funderingar på doseringen..
Jag vattnade först med vattenkanna och vanlig stril, men kannan tog slut jäkligt snabbt.
Gräsmattan där jag vattnade är svart nu. mossa, ogräs osv är svart men gräset är iaf grönt än :) Dock så var det inte så mkt grässtrån som växte där såg jag nu när allt annat blev svart..

Men då kannan tömdes så snabbt så köpte jag en spridarramp på granngården och testade!
Med rampen på så räckte vattenkannan lite längre, men ingenting av den ytan jag vattnade på har ändrat färg. (var i fredags jag vattnade)

Kan det ha blivit för lite järnsulfatblandning med spridarrampen ? Jag gick rätt långsamt när jag vattnade så bör ju ha blivit en del vätska på mossan osv, men ser inget resultat...

Båda gångerna så var blandningen 2½dl järnsulfat o 10L vatten.

Testade även att slänga ut lite pulver på en yta med mossa o ogräs i lördags när det drog ihop sig till regn, dagen efter så var mossan o ogräs svart.. Men dels går det åt mkt pulver o så blir det ojämn spridning....

Har läst att en del skriver att en 15kg säck kommer räcka i många många år, men för min del känns det som den kommer ta slut rätt snabbt om jag ska vattna med vanlig stril eller slänga ut pulvret för hand på gräsmattan, för att få bra resultat...

Nån som vet varför det inte funkar med spridarrampen ?
Kan jag blanda tex 4dl järnsulfat & 10L vatten när jag vattnar med spridarrampen, funkar det bättre?
Eller ska jag borra flera hål(eller större) i rampen så det rinner ut mer ?
 
  • Gilla
chrisman686
  • Laddar…
louksor skrev:
Kan jag blanda tex 4dl järnsulfat & 10L vatten när jag vattnar med spridarrampen, funkar det bättre?
Ja det är väl bara att testa! Blir mossan svart har du ju tillräcklig mängd järnsulfat och blir den inte svart lär det ju vara för lite. Jag tror inte att det är så där jättekritiskt så länge man inte tokdoserar.

Själv tycker jag det funkar skapligt med en sådan där femtonliters biltemaspruta som nämnts tidigare. Med den tog jag kanske fyra till fem dl Ferrogent till femton liter vatten. Det tar ett bra tag att tömma sprutan men man behöver inte fylla på stup i kvarten som med en vanlig vattenkanna.

Jag känner även igen fenomenet att bara lite enstaka grässtrån finns kvar när allt det mossgröna är svart. Ser ju rätt trist ut ett tag men är nog oundvikligt om man har mycket mossa. Gödning är nog botemedlet så ska du se att gräset tar över så småningom.
 
Bowman
Jag tycker 15l trycksprutan från biltema fnkade dåligt, det blir för finfördelad dimma, och det var svårt att få till det.
Jag körde 2 dl i en vanlig 10L vattenkanna med spridarramp, och det gick fint!
Men visst går det lite mer järnsulfat då.
 
Alfredo: Tack för svaret!
Det är ingen risk att gräset dör om den får för mkt järnsulfat ?
Den första delen jag vattnade med strilen stinker järn nåt enormt, men gräset är grönt än, allt annat är svart. Råkade komma lite blandning på några blad på häcken som oxå är svarta nu, men hoppas den klarar sig

Hur länge ska jag vänta från det att jag vattnat hela gräsmattan (850m2) med järnsulfat tills jag kan slänga på gödning ?
Kan jag göra det samtidigt ? Då får även gödningen lite extra fukt så de börjar lösa upp sig.

Jag köpte YaraMia NPK 21-4-7 25kg som jag tänkte sprida ut.
Köpte även 40kg kornad kalk, då en sa att det var bra mot mossa... Stämmer det ? (plus var billigt 119kr/40kg)
Tänkte först köpa Algomin gödning, den hade kombinerad kalk o gödning och mot ogräs, men tyckte priset var högt då det behövdes flera säckar till min gräsmatta.
25kg YaraMia räcker och blir över, till lägre pris och järnsulfaten dödar det mesta ogräset och mossa, sen hjälper väl kanske kalket till lite oxå.
Har ingen aning om PH värde i gräsmattan, läste på kalksäcken att om man ska höja ph värdet så krävdes det väldigt mkt kalk, så enbart 40kg som jag har kommer inte höja värdet nåt speciellt, men det kanske är bra ändå ? Antar att kalket i algomin gödningen inte höjer det heller, men är bra för gräsmattan ?

Hade tänkt köra över allt med mossrivaren, fick en gratis men den hade ingen uppsamlare, så skippar nog det. Utan uppsamlare så sprids ju mossan osv mer(om den är vid liv) och så blir det en jäkla massa att kratta!
Men iof kanske det är bra för gräsmattan oxå att få en omgång med mossrivaren?.
Är en gammal Black & Decker 30cm GD200 type1, sitter massa fjädrar lr liknande som river. Den borde väl även riva lite i jorden o lufta gräsmattan lite ?
Testade en liten yta och det ser ut som den gallrar lite, så det blir luftigare och den rev även lite i jorden.

Tänkte försöka bygga ihop en uppsamlare själv, lyckas jag så testar jag nog att köra över, annars skipper jag det.

Men OM jag ska använda mossrivaren, ska jag vänta med gödning och kalk tills efter jag kört över gräsmattan med mossrivaren ? Eller kan jag slänga ut den före ? Så länge som den hinner lösa upp sig först, så rinner det väl ner i backen ?
Verkar som det ska bli regn nu i några dagar, så skulle passa bra att sprida ut det nu.

Tänkte även köpa gräsfrö sen och stödså lite, en del ytor är det som sagt mest ogräs och mossa på.
 
louksor skrev:
Alfredo: Tack för svaret!
Det är ingen risk att gräset dör om den får för mkt järnsulfat ?
Jo det är det säkert... :cool::eek: och jag vet faktiskt inte när mycket är för mycket... :surprised: Jag har dock aldrig doserat speciellt noga och gräset överlever för mig. Visst, har man bara enstaka grässtrån här och där i ett mosslandskap så blir det ju ganska lite grönt kvar.... Du har ju testat en dosering där gräset verkar leva och mossan dör så det kan väl vara en bra att i varje fall inte dosera starkare...

louksor skrev:
Jag köpte YaraMia NPK 21-4-7 25kg som jag tänkte sprida ut.
Brukar också köra med denna. Vet inte hur länge man bör vänta. Tror inta att det är så noga. Passar på kalkfrågorna.

louksor skrev:
Hade tänkt köra över allt med mossrivaren,
Har läst både fördelar och nakdelar om mossrivare. Själv struntar jag i mossrivning och tänker mig att död mossa så småningom blir näring. Inbillar mig att allt (mossa, gräsklipp) som man tar bort från massan är framtida näring som bör ersättas.
 
Laddar för krig nu, hjälm på, verktyg fram. Döööööööö mossa, dööööööööööö....
Men sen, när ni får de svarta fläckarna (jag kommer få gröna fläckar och svart gräsmatta), strösår ni extra gräsfrön och lägger på sand osv? Eller låter ni det vara fläckar med död mossa i en månads tid?
 
Jag låter det vara fläckigt. Det reparerar sig självt när gräset börjar växa.

Om du inte har något gräs utan bara mossa är det värre förstås. Då skulle jag riva upp mycket av den svarta mossan efter någon vecka, toppdressa, stödså och vara frenetisk med vattenslangen.

Apropå tidigare inlägg här så provade jag nyligen att sprida vitriolen med tryckspruta. Tänkte passa på medan det är lätt att se skillnad på gräs och mossa. Det kändes som rätt metod även om det tog tid. Men 5 liter blandning räckte vääldigt långt.. så min 25-kilos säck med järnsulfat lär räcka resten av livet..
 
shadowfire skrev:
Eller låter ni det vara fläckar med död mossa i en månads tid?
Jag låter det normalt också vara.
 
Nu slänger jag också in ett par frågor här. Vi har en gräsmatta som är typ 80% mossa eller mer. Idag småregnar det, finns det nån mening/fördel/nackdel med att spraya med järnsulfat (?) idag?

När mossan sen väl blivit svart, hur länge skulle ni låta det vara i mitt fall? Har ju liksom snarare en mossmatta än en gräsmatta i nuläget. Funderar över att räfsa eller inte räfsa, och så stödsådd. Har dessutom en del av mossmattan som ser ganska blöt ut, detta är under ett par buskar. Mer jord/lera än gräs eller mossa där.

Har läst en del men blir inte riktigt klok på det. Hjälp!
 
Så nu har jag dragit på en första omgång, med tryckspruta... men alltså, ni som kör med vattenkanna och en sådan där lång sil/spridare, var tusan har ni köpt den? Kollade Blomsterlandet, Jula, K-Rauta, lokala Järnhandeln och Granngården. Ingen hade en sådan vattenkannaspridare. Det fungerade väl ok med trycksprutan, tog en evig tid bara. Hade varit bättre med kanna+spridare för min del då jag har mossmatta med gräsfläckar.

Svart blev det iaf, på bara en timme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.