Hej!

Jag har just (igår) blivit sommarstugeägare. Av en inte helt genomtänkt snålhet beslöt jag mig själv för att inspektera huset istället för att ta dit någon besiktningsman. Och nu i efterhand så undrar jag om jag köpt ett ruttet hus eller inte :)

Fråga A) Bilderna nedan är inte från min stuga, men de bärande bjälkarna ser exakt lika gröna ut som man ser på dessa bilder. Är det då ett angrepp av någon blåmögel eller såg impregnerat virke ut så på 70-talet? Tacksam för svar!

276862-krypgrund.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
276861-krypgrund.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har mätt reglar med en fuktmätare från Jula, och den visar som mest 21% och 18-19% i medel på olika ställen. Jag har förstått att det är en bra bit över vad man borde ha för att kunna sova gott på natten (<16%). Så jag har därför beslutat mig för att fixa krypgrunden det första jag gör.
Efter att ha läst olika forum och fuktsidor på nätet så har jag nu beslutat mig för följande:

0. Jag tänker ställa ner en luftavfuktare nu genast som får gå och försöka dra ut det värsta ut bjälkarna.
1. Jag ska gräva ut grunden ca 20-30 cm till (det är max 40cm högt på det lägsta platserna), och fyllnadsmassan nu tycks vara fuktig jord.
2. Sen tänker jag ösa på 10-15 cm singel.
3. Därefter ska byggplast läggas ut och tejpas i skarvarna. (http://www.byggmax.com/se-sv/byggva...ggplast-tillbehor/21022/aldersbestandig-plast)
4. Och slutligen tänker jag lägga på isolering: (http://www.byggmax.com/se-sv/byggva...ng-rulle-lambda-40/16005/isoleringsrulle-45mm).

Fråga B) För er som är kunniga, låter det som jag tänkt rätt? Missar jag någon väsentlig del?

Fråga C) Bör jag sätta byggplasten upp mot grundmuren också? Risken tycks finnas att det gör att det samlas mer vatten i muren vilket då sugs upp i bjälkarna som vilar på muren.

Fråga D) Jag funderar även på om jag ska sätta in fler ventiler i grundmuren eller inte. På ett ställe där inga ventiler fanns i närheten hängde det ett 50-tal spindelkokonger i taket, vilket ju tyder på fukt i massor. Bör jag sätta in lite ventiler, eller ska jag hoppas på att mina andra åtgärder ovan löser fuktproblemet och därmed bör ha så tätt som möjligt för att hindra fuktrik "utomhusluft" att tränga in?

Fråga E) Om man ställer ner en luftavfuktare i krypgrunden efter att ha gjort åtgärderna ovan, kommer det dra el så man blir pank efter ett år då? :)

Tack på förhand!

För er som funderar på liknande åtgärder så hittar man man massor av bra information på följande länkar:
http://www.lfs-web.se/krypgrund.htm
http://www.lfs-web.se/mogel.htm
http://www.ultraenergi.se/krypgrund.htm
http://www.alltombostad.se/isolera-golvbjalklag-fran-krypgrunden-23163/nyhet.html
Detta forum!
 
Med tanke på att huset är från 70-talet så tycker jag att du inget behöver göra.
Det är ju som nytt.
Mitt hus är från 60-talet och det ser lika fräscht ut.
019.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
wanegardh skrev:
Med tanke på att huset är från 70-talet så tycker jag att du inget behöver göra.
Det är ju som nytt.
Mitt hus är från 60-talet och det ser lika fräscht ut.
Det är väl ändå inte bara tiden som avgör. Min krypgrund har ju tyvärr inte mer gemensamt med din grund än namnet. :) Din ser ju snustorr ut med sand, medans min är blöd jord. :)
 
0,1,2,3 tycker jag låter bra. Dock punkt 4, Byggmax's glasullsisolering, är jag lite fundersam till… Var hade du tänkt att sätta den? Under trossbotten, på sidorna, eller på markplasten? Det finns lite varianter på krypgrundsisolering. Stoppa in begreppet 'krypgrundsisolering' i google så får du flera träffar.


Fråga D och E hänger lite ihop… Om du ska ha en avfuktare så bör du stänga ventilerna. Annars kommer du försöka avfukta hela sverige… Vill du köra med öppna ventiler, så kan du kolla på Trygghetsvaktens värmekabel. Annars stäng igen dem och sätt in en krypgrundsanpassad avfuktare.


Vad gäller driftkostnad för en avfuktare så beror det på flera faktorer. Vilken typ av avfuktare (kondensavfuktare, sorptionsavfuktare etc), samt fuktbelastningen i just din krypgrund, samt hur stor krypgrunden är.


Jag har en sorptionsavfuktare som heter "Acetec PD150", i en krypgrund som är ca 100 kvm, där jag dragit spirorör för att få rotation på luften. Ventilerna är stängda, plasten är tejpad i samtliga skarvar och uppdragen en liten bit på kantbalkarna. Jag har inte isolerat än, men funderar på att göra det. Min drift ligger på ca 150 kWh per månad när den jobbar som mest. Med bundet elpris till 1 kr/kWh så blir kostnaden strax under 200 kr inkl eltransportkostnaden.
 
  • Gilla
Räkasson
  • Laddar…
Dom mörkare gröna är säkert Cuprinol som var vanligt från den tiden, på undre bilden sr det ut som tryckimpregnerat,så länge det som kan hända om det blir fukt o mögel är att det kan börja av ge lukt, särskilt
från Cuprinol
 
Kolla hur din grundmur ser ut och om den är fuktig, i exemplet ovan ser den grundmuren ut att vara rätt blöt och då kan en utvändig dränering vara på plats för att hindra tillskottet av fukt denna vägen.
 
Tack för dina svar byggsson!

byggsson skrev:
0,1,2,3 tycker jag låter bra. Dock punkt 4, Byggmax's glasullsisolering, är jag lite fundersam till… Var hade du tänkt att sätta den? Under trossbotten, på sidorna, eller på markplasten? Det finns lite varianter på krypgrundsisolering. Stoppa in begreppet 'krypgrundsisolering' i google så får du flera träffar.
Tanken var att lägga isoleringen på byggplasten för att förhindra kondens mot marken. Jag vågar inte isolera trossbotten då den verkar vara för blöt än. Först får det torka några....år?!

Ja jag kikade lite på krypgrundsisolering också, men kan inte riktigt hitta varför man inte kan använda vanlig isolering, som är betydligt billigare?

Fråga D och E hänger lite ihop… Om du ska ha en avfuktare så bör du stänga ventilerna. Annars kommer du försöka avfukta hela sverige… Vill du köra med öppna ventiler, så kan du kolla på Trygghetsvaktens värmekabel. Annars stäng igen dem och sätt in en krypgrundsanpassad avfuktare.
Den stora frågan är ju vad som är bäst :) Eller kanske om det räcker med att istället sätta in rikligt med ventiler. Det är ju en sommarstuga som vi kanske inte kommer vara i jätteofta, men man vill ju inte att den ska ruttna sönder ändå :)

Jag har en sorptionsavfuktare som heter "Acetec PD150", i en krypgrund som är ca 100 kvm, där jag dragit spirorör för att få rotation på luften. Ventilerna är stängda, plasten är tejpad i samtliga skarvar och uppdragen en liten bit på kantbalkarna. Jag har inte isolerat än, men funderar på att göra det. Min drift ligger på ca 150 kWh per månad när den jobbar som mest. Med bundet elpris till 1 kr/kWh så blir kostnaden strax under 200 kr inkl eltransportkostnaden.
Finns det någon rekommendation för när man INTE ska ha en helt stängd grund? För det verkar vara det som rekommenderas mest av vad jag läst.
 
TACK Elkludde, det ville jag höra :) Utgick ju iofs att det var något liknande, men blev orolig efter kontraktsskrivningen. :)

Då har jag lärt mig att Cuprinol är grönt då :)

Myrstack, det kan säkert behövas också, men får bli steg två. Först ska grunden bli topptrimmad på insidan. :)
 
Finns det någon rekommendation för när man INTE ska ha en helt stängd grund? För det verkar vara det som rekommenderas mest av vad jag läst.
Mjae... Man får nog välja själv mellan stängd med avfuktare, eller öppen krypgrund (med eventuellt Trygghetsvakten). De har lite olika för/nackdelar...

Stängd med sorptionsavfuktare:
+ Varmare i grunden på vintern -> varma golv uppe i bostaden på vintern
+ Du håller ett jämt klimat i grunden som inte varierar speciellt mkt under tiden
+ Du kan få bra RF%-värden i nästan vilken krypgrund som helst.
+ Du kan bygga kjolbeklädda altaner etc runt hela huset om du vill utan bekymra dig om att du försämrar luftomsättningen i krypgrunden.
+ Du skapar ett undertryck i krypgrunden så lukter/radon etc sugs mekaniskt ut ur grunden, och därmed får svårare att tränga upp i bostaden.
- Driftskostnad
- Avfuktaren kräver underhåll (rengörning av filter m.m, helst en gång per år)
- Om avfuktaren pajjar -> oventilerad grund får hög luftfuktighet mycket snabbare än en öppen (Själv har jag en liten billigare avfuktare står där nere beredd att kopplas in utifall mätaren uppe i bostaden skulle visa att min Acetec-avfuktare lagt av, så jag har något som jobbar under tiden Acetec'en är på service, men jag är väl kanske lite överdrivet noggrann).

Sen kan man vända på +/- argumenten med en öppen krypgrund.

Båda grundtyperna kan isoleras, vilket jag tror också många rekommenderar att man gör.

Om man har väldigt starka åsikter så går det säkert att säga att den ena är "bättre" än den andra. Personligen tror jag att man måste själv avgöra vilka parametrar som är mest viktiga för en själv, och sedan göra valet baserat på det.

Edit: Ett YouTube-klipp när man in-action isolerar en krypgrund: http://www.youtube.com/watch?v=p2OFZ5Cyvfw
 
Redigerat:
byggsson skrev:
Stängd med sorptionsavfuktare:
+ Du skapar ett undertryck i krypgrunden så lukter/radon etc sugs mekaniskt ut ur grunden, och därmed får svårare att tränga upp i bostaden.
Detta är något som jag läst återkommande, men inte hänger med på. Vad är det som skulle skapa ett undertryck? Ska man ha en mekanisk fläkt i en ventil som blåser/suger ut luft från grunden? Att det är varmare i grunden borde ju snarare skapa ett övertryck om det är tätt?

Jag kommer nog köra på en väl ventilerad grund till att börja med (+ de åtgärder ovan naturligtvis). Jag utgår ifrån att plasten+isoleringen borde minska fukthalten under huset ganska rejält (med tanke på att det är fuktig jord där nu.

Båda grundtyperna kan isoleras, vilket jag tror också många rekommenderar att man gör.
Du var lite tveksam till att jag skulle använda vanlig isolering från byggmax tidigare. Har du något mer att berätta om just valet av isolering? I videon du visade nedan la man ju frigolitskivor, men det verkar ju aningen mer jobbigt än att bara rulla ut några rullar glasfiberull. Men jag vill ju naturligtvis inte göra det om det är risk att den i sig börjar mögla. :)

Jag kommer lägga upp några bilder på stugan så snart jag kommer dit igen för att kunna diskutera lite mer specifikt om vi behöver göra något mer eller inte.
 
harry73
Om du inte hittar direkta problem, ska du ta det lungt med din upprustning av krypprunden.
Köp en trådlöst luftfuktighetsmätare och termometer, som man kan läsa av i bostaden (eller även bättre: en väderstation som sparar datan på din dator.) Då får du en översikt över hur temp och fuktighet varierar över året. Och då vet du hur alvarliga problem du har och är det enklare att hitta rätt nivå på dina åtgärdar.

Vad du kan göra redan nu är storstädning där nere. Ta bort allt organiskt material som kan finnas där.

Problemperioden för fukt i krypgrunden är juli och augusti, om man nu inte får översvämning när vårfloden kommer ;)
 
Tack Harry!

Jag är väl tyvärr rädd för att det redan är problem eller början till problem i grunden idag. Jag har ju mätt upp fuktigheten i bjälkarna till 20-21% och marken kändes fuktig i sig. Men bevaka gärna denna tråd tills jag fått upp lite fotografier över hur det ser ut under stugan. Trådlös fuktmätare låter ju som en bra ide för att få koll på klimatet. Som en slump så har jag byggt en trådlös väderstation som mäter vindhastighet, riktning och luftfuktighet och som sedan postar resultaten på en websida (www.surfvind.se), så jag kan ju återanvända den utrustningen och i lugn och ro sitta hemma och kika på fukten :)
 
harry73
Immeln skrev:
Som en slump så har jag byggt en trådlös väderstation som mäter vindhastighet, riktning och luftfuktighet och som sedan postar resultaten på en websida (www.surfvind.se), så jag kan ju återanvända den utrustningen och i lugn och ro sitta hemma och kika på fukten :)
Om du får kuling i krypgrunden ska du stänga ventilerna :D
 
Haha, helt perfekt ju. :)

Men man skulle ju även kunna tänka sig att man styr ventilluckorna beroende på luftfuktigheten utanför och under huset! Fan helt plötsligt så känner jag att min tekniska ådra får gynnas av denna jäkla krypgrund. :) Allt känns genast bättre! :-D
 
Immeln skrev:
Detta är något som jag läst återkommande, men inte hänger med på. Vad är det som skulle skapa ett undertryck? Ska man ha en mekanisk fläkt i en ventil som blåser/suger ut luft från grunden? Att det är varmare i grunden borde ju snarare skapa ett övertryck om det är tätt?
Mja, det som kanske skapar förvirringen kan bero på att det finns olika typer av avfuktare. Dels skiljer sig dom i hur de avfuktar luften (kondensavfuktare, sorptionsavfuktare etc), samt på vilket sätt man gör för att transportera bort fukten från grunden (vattenslang ner under plasten, eller upphettad fuktig luft som skjuts ut ur grunden via en frånluftsslang).

De avfuktare som gör om den fuktiga luften till vatten som sedan leds ut under plasten har i regel luftintaget på ena sidan av maskinen, och torrluftsutblåset på andra. Det är nog denna lösning som du tänker på. Alternativet, som är fallet med min avfuktare, är att fukten transporteras ut ur grunden i form av vattenånga. I detta fallet har du då alltså en fläkt som mekaniskt blåser ut luften ur grunden.

Men gör som du tänkt att fixa till en ordentlig isolerad öppen krypgrund. Se till att installera någon trådlös hygrometer så du kan logga/graf'a upp fuktigheten under ett år. Finns många mer/mindre avancerade lösningar för det. Utifall det skulle visa sig att det inte fungerar med en öppen grund, kan du alltid stänga igen den i efterhand och installera en avfuktare.

Immeln skrev:
Du var lite tveksam till att jag skulle använda vanlig isolering från byggmax tidigare. Har du något mer att berätta om just valet av isolering? I videon du visade nedan la man ju frigolitskivor, men det verkar ju aningen mer jobbigt än att bara rulla ut några rullar glasfiberull. Men jag vill ju naturligtvis inte göra det om det är risk att den i sig börjar mögla. :)
Det vanliga är cellplast som visas i YouTube-klippet, eller, s.k. krypgrundsisolering som kan liknas med ett "liggunderlag" som rullas ut. Båda dessa tål att användas i krypgrundens fuktiga miljö. Cellplasten brukar användas om man har en mycket platt och fin krypgrund. Krypgrundsisoleringen används i grunder som är ojämna.

När du lägger ut plasten på marken minskar du den mängd markfukt kommer upp i krypgrunden. Dock så är marken under plasten fortfarande (beroende på just dina förhållanden) fortfarande mycket fuktig. Man brukar säga att marken är en outtömlig källa till fukt. Under året så förändras klimatet i krypgrunden, och vid vissa tillfällen så bildas det ofta kondens på markplasten i form av vattendroppar, främst på plastens undersida, men det kan även diffundera genom plasten. Jag är osäker på hur glasullen fungerar i detta scenario... Vidare, man brukar även säga att man ska gå ner några minuter i krypgrunden en gång varje sommar och kolla så allt är som det ska. Då är det nog bättre att krypa runt på cellplast/krypgrundsisolering än glasull...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.