Är på vippen att beställa ett Powermax Complete, vill bara kolla lite först. Jag vill ha ett trådlöst stabilt gsm larm med möjlighet att styra via fjärr och gärna mobiltelefonen med någon form av app. Vill äga mitt larm och slippa löpande kostnader. Är det powermax complete som gäller då? Många talar gott om det på forumet. Finns alternativ?

Går det att bygga ut med övervakningskamera som jag kan kolla via webadress?
Styra via en App på smartphone?
Finns kodbricka ist för fjärr eller kod?

Jag tycker att det är lite tråkigt att teknik i hemmet går framåt men larmen är lite på efterkälken. All teknik blir mindre, snyggare medans larmen ser ut som 1991. Får gpmma powermax i garderoben så man slipper se eländet. Kollade på ett Verisure som var mycket snyggt, tyvärr är det ju rena skiten. Inga deccare och man måste ha fast bredband? Hur säkert känns det då?.
 
Ett alternativ som har de funktioner du söker är Powermaster 10. Googla beteckningen så hittar du närmaste ÅF.
Jag har ingen personlig erfarenhet av just denna men kommer att köpa en så snart drömkåken är hittad & köpt.

/Ola
 
Powermaster 10 eller 30. Powermaster 30 kan man koppla in en ytterliggare trådlös sektion och den pratar klarspråk istället för pipkoder om jag fattat det rätt. Eller snarare Powermaster 30 pratar klarspråk (säkert svenska om man köper den i sverige) men jag tror inte Powermaster 10 gör det.

Dom har knappsatser som kan läsa en proxtag fast man måste fortfarande trycka in larma/av/på och sen visa upp taggen istället för att slå koden så det är inte smidigare för en vuxen. Men för ett barn/hantverkare eller släkt är det ju bra.

Powermaxserien har inte proxläsare (förutom Pro men då läser den bara på själva centralen och den vill man inte ha vid dörren (och det funkar inte vid flera dörrar)).

Powermaster funkar med GSM smidigt. Kameror är det läge att köpa separat och sen koppla dom så dom slås på när larmet aktiveras. Vet inte hur Visonics egna kameror kan kollas av en själv.

Sök på KLSAB på Youtube så hittar du lite filmer med Powermaster 10.
 
Vad kostar det att installera ett sånt larm i ett hus på 140m2 ?
 
celox skrev:
Vad kostar det att installera ett sånt larm i ett hus på 140m2 ?
Vilket larm syftar du på?

Oavsett val av larm är det ett antal variabler att ta hänsyn till:
1. Skall du göra det själv?
2. Hur många ytterdörrar har ditt hus? En MK vid varje dörr.
3. Planlösningen av ditt hus, det underlättar väsentligt, räcker med en simpel skiss av huset gärna med fönster & dörrar synliga. En IR per rum, gärna i ytterhörnen av rummet, samt en IR som täcker området runt MAP.


Förklaringar: MK= Magnetkontakt, IR= Infraröd Rörelsedetektor, MAP= Manöverpanel

/Ola
 
Dessutom om man vill ha GSM-modul i larmet, hur många rökdetektorer, knappsatser, fjärrkontroller, annat lulllull som tempgivare osv. osv... Blir fort dyrt! Bestäm vad du vill ha och kontakta t.ex. KLSAB (dom har priser på websidan) eller kontakta securitywarehouse.co.uk.

Men det är nog bra att veta hur man vill lägga upp det först.
 
Tack för era svar.

Jag gillar verkligen utseendet och enkelheten hos Verisure larmet. fasen vad synd att det har tre rejäla nackdelar.
1. Bredbandsuppkoppling ist för GSM
2. Kan bara SMS:a en person om man inte köper till abb.
3. Inga ir-detektorer.

Nåväl.. Är det Powermaster som gäller alltså?

Vi har en tvåplansvilla med källare. En källardörr + två ingångar på entréplan.
jag hade tänkt mig en brytare vid varje dörr dvs. 3st. En manöverpanel vid varje dörr på entreplanet, en detektor på nedervåningen och ett brandlarm i trapphuset. Kanske skall larmet styras via fjärr.

För mig är det viktigt att:
1. äga larmet och ha 0kr i månadsavgift.
2. Det skall via GSM ringa upp minst 2-3 telefonnummer samt helst även skicka sms.
3. Vara enkelt att installera och sköta
4. Gå att larma nedervåning och skalskydd på natten.
5. vara trådlöst.

Det får gärna:
1. Vara snyggt eftersom det blir en del av hemmet.
2, Gå att styra med smartphone

Powermaster?

Vad skiljer konkret de olika powermaster förutom utseendet?
 
Det får väl bli ett Powermaster. Såg att det finns en del schysta tillbehör.

Skall bara bestämma mig för vilket powermaster, hittar ingen bra jämförelsesida som klargör skillnaderna.
 
Holpers skrev:
Det får väl bli ett Powermaster. Såg att det finns en del schysta tillbehör.

Skall bara bestämma mig för vilket powermaster, hittar ingen bra jämförelsesida som klargör skillnaderna.
Kollar man på Visonics hemsida så får man intycket att PowerMaster 30 är mer för företag med större antal möjliga anslutningar, fler användare etc. Fast det går inte riktigt att få fram någon bra jämförelse.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Nackdelen med kodbrickor är ju att man måste ha centralenheten hyfsat tillgänglig istället för att placera den lite undanskymd. Såg att det finns/kommer finnas en koddosa som även kan läsa av kodbrickor till Powermax men det innebär ytterligare någon/några tusenlappar i pris.
 
Verisure/Securitas Direct har ju komponenterna, både GSM gateway, vanlig PIR och kamera PIR, men bara för abonnemangskunderna. Borde ju bara vara en tidsfråga innan de går att köpa "löst". Tror även deras lösa manöverpanel läser taggar, de läses inte av centralenheten
 
Ja, man kan ju hoppas.

Frågan är vad som händer om man tar abb och får hem prylarna och sedan avslutar abb. Blir sakerna låsta och oanvändbara då?

F.ö. skulle jag aldrig dra in en kamera i huset som någon annan än jag har tillgång till.
Risken för missbruk är ju uppenbar.

Powermax verkar ha brickor som läses av av den lilla kodpanelen som man sätter innanför dörren eller? Man måste inte hålla brickan mot huvudcentralen? Bricka kanske är smidigt för barn och hantverkare m.m. men illa om man tappar nycklarna och brickan. Kodlarm är lite svårare att hamna i fel händer?
 
Holpers skrev:
Powermax verkar ha brickor som läses av av den lilla kodpanelen som man sätter innanför dörren eller? Man måste inte hålla brickan mot huvudcentralen? Bricka kanske är smidigt för barn och hantverkare m.m. men illa om man tappar nycklarna och brickan. Kodlarm är lite svårare att hamna i fel händer?
Vi skriver båda fel, Powermaster är det ju det gäller. Den lilla kodpanelen (KP-141) verkar det som man kan läsa av brickor. Kostar ca 90 pund på ebay.co.uk.

Varifrån tänkte du köpa powermaster? Jag funderar på England men skall kolla upp priserna ordenligt. Kommer nog köpa panel, gsm-enhet, tre magnetkontakter, två rörelsedetektorer och kodpanelen.
 
Holpers skrev:
Bricka kanske är smidigt för barn och hantverkare m.m. men illa om man tappar nycklarna och brickan. Kodlarm är lite svårare att hamna i fel händer?
Om jag fattat det rätt så om man tappar brickan är det bara att exkludera den från "godkända brickor" och därmed kan den inte längre användas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.